גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אף אחד לא ייגע בפרה הירוקה של מיסוי הרכב

"מחירי הרכב יזנקו", זעקו במשרד התחבורה בעקבות המלצה של אגף הכלכלן הראשי באוצר להפחית את הטבות "המס הירוק" על רכב חדש ● אלא מאחורי הרעש מסתתרת, כרגיל, ציניות שלטונית וחוקי משחק שפועלים לרעת הצרכן הקטן, מה גם ששר האוצר לא צפוי לקצץ בהטבות בפועל

משה כחלון / צילום: איל יצהר
משה כחלון / צילום: איל יצהר

בשנה האחרונה החל אגף הכלכלן הראשי באוצר להפגין עמדה עצמאית ואקטיביסטית בכל הנוגע למיסוי הרכב בישראל. בזו אחר זו הסתער האגף על פרות פיסקליות קדושות כמו שווי השימוש ברכב צמוד, מס נסועה, מס רכבי יוקרה ועוד, והמליץ לבצע רפורמות בתחומים אלה. בשבוע שעבר הגיעו תורו של "המיסוי הירוק" לעלות על המוקד, בליווי המלצה לקצץ משמעותית את הטבת המס. למרות שמדובר בניתוח אקדמי, הוא יצר כותרות בנוסח "מחירי הרכב בדרך להתייקר". שר התחבורה נזעק להגן על ההמונים מפני ידו החמדנית של האוצר והנושא אפילו חולל אתמול (ב') מיני-סערה בוועדת הכספים.

נקדים ונאמר שכל ניסיון של הדרג המקצועי באוצר לשחוט פרות קדושות בתחום מיסוי הרכב הוא רצוי ומבורך. עד היום הבלעדיות בנושא הייתה של רשות המסים וכדרכם של חתולים שמופקדים על השמנת - או במקרה של מיסוי הרכב, על מפעל לייצור שמנת - לרשות היו רק דברים טובים להגיד על השיטה הקיימת.

אבל למרבה הצער, למרות שניתוח אגף הכלכלן הראשי הגיע למסקנות הנכונות - מדובר במיסוי לא עדכני שחייב רביזיה יסודית - זה קרה בגלל הנימוקים הלא נכונים, שקל להפריך אותם.

האוצר: לנו זה עולה יותר

למי ששכח נזכיר, שהמיסוי הירוק על רכב פרטי נולד לפני כעשור כדי להחליף רפורמת מס רכב אחרת, שמטרתה הייתה להפחית בהדרגה את תקרת מס הקנייה על רכב בישראל לרמה (קצת) יותר הגיונית של כ-72%.

המהלך הזה נבלם עוד בשלהי העשור הקודם וכתחליף להפחתה רוחבית של מס הקנייה החליטה ועדה בין משרדית למסד מנגנון להפחתה סלקטיבית ו"סביבתית" של המס בהתאם לרמת הזיהום של כלי הרכב. השיטה קבעה זיכוי מדורג של בין אפס ל-15 אלף שקל (כיום כ-16 אלף) ממס הקנייה, כאשר השיוך של רכב לקבוצת זיהום ספציפית נקבע על פי נוסחה מורכבת, שאמורה לשקלל את העלות היחסית של הנזק הסביבתי והבריאותי של כל אחד ממרכיבי הפליטה ברכב.

בשבוע שעבר בחר אגף הכלכלן הראשי לתקוף את המיסוי הזה משני כיוונים. הכיוון ראשון הוא חישוב ישיר של "עלות/תועלת" למדינה. כלומר כמה פליטות מזיקות הופחתו בזכות הרפורמה, מה "העלות" המוערכת שלהן במונחים של נזקי בריאות וסביבה, וכמה זה עלה למדינה במונחים של ויתור על מס קנייה על רכב.

המסקנה הסופית הייתה שאם בתחילת הדרך יחס העלות/תועלת היה חיובי או לכל הפחות מאוזן, הרי שלאורך השנים העלות למדינה של הטבת הירוק המס הגיעה לכמעט פי ארבעה מהתועלת שלה. באופן אישי, אנחנו לא חסידים של שיטת החישוב הקרה, שבה תרומה לחיי אדם ולאיכות הסביבה נמדדת במונחים כספיים של "כמה זה עולה למדינה". יתר על כן, הערכים ה"כלכליים" שמחשבים את הנזק של כל מרכיב פליטה הם ערכים שרירותיים, שמשתנים תדיר ואין עליהם קונצנזוס בינלאומי.

אבל הנימוק השני אפילו יותר בעייתי. לטענת כלכלני האוצר, זיכוי המס הירוק הוריד את תקרת מס הקנייה משמעותית, מה שהוביל להוזלת כלי רכב חדשים רבים ותרם ישירות לעלייה בהיקף המכירות, שתרמה לעלייה בגודש ובזיהום האוויר.

על פי חישובי האוצר, המס הירוק אחראי ישירות לתוספת של כ-200 אלף כלי רכב נטו למצבת כלי הרכב עד 2016 ואלה הגדילו את העלויות במונחים של גודש, תאונות דרכים, פליטות וכדומה במאות מיליוני שקלים בשנה.

אלא שזה ניתוח שטחי. הגורמים המשפיעים ביותר על הזינוק במכירות הרכב בישראל בשנים הללו, ועל הגדלת הנסועה בפועל, היו צניחה דרמטית במחירי הנפט ותוצריו בעולם שהורידה את העלויות המשתנות, ובמקביל ריבית אפסית שהביאה להיווצרות בועת מימון לרכב. בשנים האחרונות כמעט כל לקוח בישראל יכול לרכוש רכב חדש ללא הון עצמי, כך שמשקלה של הטבת המס הירוק בשיקולי הרכישה פוחת.

אם כלכלני האוצר היו בודקים נתונים עדכניים לגבי פילוח המכירות בשנת 2017 ובשליש הראשון של 2018, הם היו מגלים שמכירות רכבי השטח בישראל זינקו בשיעור דו-ספרתי והם תופסים כיום יותר משליש מכלל המכירות לעומת פחות מ-10% כאשר המיסוי הירוק יצא לדרך, וזאת למרות שהטבת המס על כלים כאלה היא מזערית, אם בכלל. זה קרה בגלל שינוי טבעי בהיצע בהעדפות הלקוחות, עליה ברמת החיים והיעדר אלטרנטיבות השקעה להכנסה הפנויה (ע"ע ריבית). כלומר, הטבת המס הירוק מאבדת את היכולת שלה להשפיע על תמהיל הרכישות.

בור שומן בלי תחתית

אם כלכלני האוצר היו מתרחקים קצת מהנתונים היבשים ומסתכלים על התמונה הרחבה, ייתכן שהיו מגלים את שתי הבעיות האמיתיות של שיטת המיסוי הירוק הישראלית. הראשונה היא שמדובר בהטבת מס עקיפה. כלומר לא כזו שמגיעה ישירות לכיסם של רוכשי הרכב, אלא הטבה שמוענקת ליבואני הרכב מתוך הנחה שאלה "ישאפו להעביר אותה ללקוחות הקצה כדי להשיג יתרון תחרותי". אלא שכדרכה של כלכלה קפיטליסטית, הטבות מס עקיפות נוטות "ללכת לאיבוד" בכיסם של השחקנים החזקים בשרשרת הערך ולשמש להגדלת רווחיות.

לא מדובר בכסף קטן, והנה דוגמה אחת: רכב "מיני" טיפוסי עולה ליבואני בסביבות 20-25 אלף שקל אחרי הובלה ולפני מס. הטבת המס של קבוצה ירוקה 2, שאליה שייכות רוב מכוניות המיני, מורידה את מס הקנייה הריאלי לסביבות 30% ופחות מכך. כלומר רכב כזה היה צריך לעלות לצרכן פחות מ-50 אלף שקל אחרי מסים ורווח נורמטיבי. בפועל, רף המחיר הטיפוסי בפלח הוא כ-75 אלף שקל והלקוחות הישראלים עטים על כלי הרכב כמוצאי שלל. במילים אחרות, המיסוי הירוק הפך להיות בור שומן ענק בחלק לא מבוטל משוק הרכב הישראלי.

כאמור, זו רק דוגמה. בכלי רכב היברידיים שיעורי הרווחיות שנגזרים מהטבת המס גדולים עוד יותר וזו כנראה הסיבה מדוע כ-90% מהיבוא העקיף בישראל מתמקד בכלי רכב כאלה.

הבעיה השנייה היא שנוסחת חישוב הפליטה מעודדת מניפולציות טכניות. מרכיבי הפליטה שלה אינם נמצאים במרכז תשומת הלב של הרגולטורים בעולם, וללא קושי יכולים היצרנים לבצע "הנדסת פליטה" כדי לשפר את הציון הירוק הניתן למכוניות בישראל. חלילה לנו מלחשוד בכשרים, אבל עובדה היא שדגמי רכב רבים בישראל מפגינים "עקומת למידה" מרשימה והופכים ירוקים יותר משנה לשנה גם ללא החלפת דגם או מנוע. סוג של נס.

אם כלכלני האוצר סבורים, שקיצוץ דרסטי בהטבת המס הירוק "יחתוך בשומן" של הרווחיות ולא ישפיע משמעותית על המחיר לצרכן, הם כנראה נאיביים. מחירי המחירון יזנקו אל על, אבל הרווחיות תישאר.

משרד התחבורה, מגן ההמונים

בשלב זה נרגיע את הקוראים: המס הירוק לא יקוצץ. שר האוצר הנוכחי לוקה בחרדת מיסוי ואובדן פופולריות, והוא אפילו אישר לאחרונה, בניגוד לעצת הדרג המקצועי, להאריך בשנתיים את הטבת המס הנדיבה על כלי רכב היברידיים, למרות שהסעיף הזה לבדו עתיד לעלות לאוצר קרוב למיליארד שקל בשנה.

במשרד התחבורה יודעים זאת היטב, אך זה לא הפריע לכבוד השר להזדעק בשבוע שעבר לנוכח "המזימה" של האוצר להקטין את הטבת המס הירוק ולטעון שישראל כ"ץ לא ייתן את ידו להפוך את ציבור הנהגים ל"פרה חולבת".

ההצהרה הזו עוררה בנו זיכרון רדום ואכן מסע קצר בזמן (ובגוגל) לשנת 2009 גילה כי "שר התחבורה ישראל כ"ץ מקדם תוכנית להורדה הדרגתית במיסוי על רכב חדש בישראל". השר טען אז: "דיברתי על כך עם ראש הממשלה והוא הסכים. לדעת רה"מ המיסוי צריך להיות 60% בסופו של דבר". אותה תוכנית כללה, במקביל להורדת מס הקנייה, העלאת מיסוי על שימוש ברכב. "יוטלו מסים על חנייה, אגרות גודש, מס גבוה יותר לדלק ואולי גם אגרת רישוי גבוהה יותר".

עשר שנים מאוחר יותר ושר התחבורה הוא אותו שר. תקרת מס הקנייה נותרה ללא שינוי, האגרות עלו, שווי השימוש ברכב צמוד זינק ואילו אגרת גודש היא האויב המוצהר של השר. והפרה החולבת? היא הזינה בעשור האחרון היטב, לפחות בעקיפין, את הזינוק הדרמטי בתקציב משרד התחבורה. בקיצור, אין צורך להתרגש. החליבה תימשך במרץ, הרווחית תישאר בשמיים והציבור ימשיך לשלם.

השפעת המס הירוק

■ מס קנייה ממוצע על רכב מקבוצה ירוקה 3 (לאחר הטבת המס): 37%

■ מס קנייה ממוצע על רכב מקבוצה ירוקה 15 (לאחר הטבת המס): 81%

■ ירידה ממוצעת בפליטת CO2 ברכב חדש מאז תחילת הרפורמה: 23%

■ נתח רכבי כביש שטח שנמסרו ערב הרפורמה (2010): כ-7.6% מכלל השוק

■ נתח רכבי כביש שטח שנמסרו בשליש הראשון 2018: כ-33.7%

■ הכנסות המדינה ממס קנייה על רכב ב-2016: 12.53 מיליארד שקל

■ "אובדן" ההכנסות כתוצאה מהמיסוי הירוק ב-2016: 900 מיליון עד 1.2 מיליארד שקל

מקור: נתוני רשות המסים ל-2016

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם