גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבצע ללקוח החדש: אברמוביץ'

לחברות האינטרנט יש הטבות למצטרפים, למדינת ישראל יש את חוק מילצ'ן

מבצע ללקוחות חדשים / איור: תמיר שפר
מבצע ללקוחות חדשים / איור: תמיר שפר

א.

השבוע הרמתי מבט אל הירח, ירח של סיוון, לראות אותו הולך ומתמלא. הערב, חמישי, יגיע לשיא עגול ויפה ויתחיל להיגרע. לא רק הירח נגרע השבוע, העולם כולו נגרע מעט: אלן בין, האיש הרביעי שהלך על הירח, הלך השבוע לעולמו בגיל 86. לא הכרנו, אבל אני מחשיב את כל מי שהיה בחלל לחברי הטוב, ואת מי שהלך על הירח לתאום שאף פעם לא היה לי; האנשים שהגשימו את החלום האנושי הגדול מכולם.

12 אנשים הלכו על הירח בסך הכול מאז המפץ הגדול ועד היום - רק ארבעה מתוכם עדיין מתהלכים בינינו. הם עמוק בעשור התשיעי לחייהם ולא נעשים צעירים מיום ליום. אם לא נגיע לחלל בעתיד הממש קרוב, תוך שנים ספורות תמצא האנושות את עצמה במצב מזעזע שבו אף אחד מבניה ובנותיה החיים לא הלך על הירח. אז נכון שאפשר לצפות בסרטים, להביט בתמונות ולבחון את העדויות. אבל זה לא אותו דבר.

כן, אני יודע שיש לנו נציגים בתחנת החלל, אבל עם כל הכבוד, תחנת החלל זה לא זה: היא יותר קרובה אליי מאשר אילת. 400 ק"מ, אתם עושים ממני צחוק? אלן בין גמע מרחק גדול כמעט פי אלף - 384,400 ק*מ - כדי להגיע לירח. הוא שהה שם כיום וחצי והלך על אדמת הירח טיפה פחות משמונה שעות. בסך הכול שהה בין בחלל 69 יום, 15 שעות ו-14 דקות, שזה כ-69 יום, 15 שעות ו-14 דקות יותר ממני.

אני יודע שאסור להשוות, אז אשווה בכל זאת: זה מזכיר לי את ניצולי השואה. גם הם הולכים ומתמעטים, לא עלינו, ובהנחה ששואה חדשה לא תקרה לעולם, הרי שתוך כמה שנים לא ייוותרו בינינו אנשים שחוו את השואה. ונכון שהעדויות נגבו, התמונות צולמו והסרטים הוסרטו. אבל שוב, זה לא אותו הדבר.

השפל של האנושות, השיא שלה - שניהם התרחשו תוך דור ועוד מעט יהפכו שניהם להיסטוריה: אירועים שאין בינינו מי שחווה אותם על בשרו.

ב.

כגרופי של אסטרונאוטים - בנאדם הרי צריך לשאת עיניים למישהו, לא? - אני יכול להעיד שאלן בין היה מהמיוחדים שבהם. כשפרש מנאס"א החליט להקדיש את עצמו לציור, ואת ציוריו הקדיש לירח. כדאי מאוד לבקר באתר של אלן ולבהות בציורים, הם שונים מכל מה שאנחנו חושבים על הירח: בין צייר אסטרונאוטים שמחים, מהלכים על הירח, רצים, שרים ורוקדים ("מה היינו, ג'ירפות או איילות?", קרא לאחד מציוריו ובו נראים הוא ושותפו מקפצים בכבידה נמוכה); הוא צייר אסטרונאוטים משתקפים זה בקסדת רעהו, את הירח צייר בוורוד ובתכלת וכל האמנות שלו היא ביטוי נפלא של אהבת המדע, העולם והכרת תודה לגורל. "אני היחיד שיכול לצייר את הירח", אמר, "כי אני היחיד שיודע לומר אם הציור נכון או לא".

בין אף פעם לא הסתיר את השמחה שלו. רק בגלל זה עצוב לי עליו. "בתנ"ך כתוב שגורשנו מגן העדן", אמר, "שטויות. מי שהיה בירח הריק, הטרשי, חסר המים והחיים, יכול להעיד שכדור הארץ שלנו הוא הוא גן העדן - פשוט הסתכלו מסביב". אהבתיך, אלן בין. היה תענוג וזכות לחיות איתך באותו הזמן על אותו הכדור. היה שלום ותודה על האנרגיות הטובות.

אני לא סתם מעריץ אסטרונאוטים. מיורי גגארין, האדם הראשון שיצא לחלל, ועד לאנטון שקפרלוב (Shkaplerov) שנמצא שם עכשיו - כל מי שיצא את גבולות העולם נחשף לאמת חדשה, אמת אמיתית, טרנסנדנטית. מי שיוצא לחלל נהיה בודהא, מתמלא בפליאה, שמחה, אהבת אדם ותחושה קסומה של אחדות עם היקום כולו. הם משתנים שם למעלה. זה המקום שאני רוצה להגיע אליו.

ג.

דורון מדלי, מחבר השיר TOY, עורר השבוע ננו-סערה כשטען שהשיר הוא שלו ושנטע ברזילי רק נקלעה לסיטואציה. אנשים ממש כעסו עליו, כך התרשמתי, אבל מלבד זה שאנשים תמיד מחפשים על מה לכעוס, לא כל-כך הבנתי למה. הרי נטע אכן נקלעה לסיטואציה של מדלי. כי מדלי חווה את החיים כמו כולנו: מהמרכז החוצה, והמרכז זה מדלי, ומדלי הוא כל אחד מאיתנו. הסיטואציה של מדלי זה מה שקורה למדלי. נטע ושאר העולם פשוט נקלעים לשם איכשהו ויוצאים משם מתישהו. נטע נקלעה לסיטואציה של מדלי כמו שמדלי נקלע לסיטואציה של נטע בסיפור שלה - לקחה שיר די בינוני ועשתה ממנו להיט. מי לא נקלע לסיטואציה? גם אלן בין נקלע לסיטואציה - טייסים לא פחות טובים בשנים אחרות לא זכו להזדמנות לטיסה מאוישת.

מדלי צדק: היא נקלעה לסיטואציה שלו. אבל מדלי טעה: מהרגע שנקלעת לסיטואציה, היא שלך. מיהו אדם באמת? אולי זה שמצליח לראות את כל הסיטואציות ביחד, להכיל את הריבוי, לראות את האיחוד. בשביל זה צריך להיות אסטרונאוט.

ד.

יש בעולם ארבעה אנשים שהלכו על הירח ו-2,208 מיליארדרים. זה שנמצא במקום הראשון, ג'ף בזוס מאמזון, הכריז השבוע שבכוונת חברת החלל שלו לקדם התיישבות על הירח, וזה שנמצא במקום ה-126, רומן אברמוביץ', עלה לארץ (לפי דיווחים והערכות שלא אושרו או הוכחשו) במה שנראה כמו המסלול המהיר ביותר והפך באחת לישראלי העשיר ביותר, עם הון מוערך של 11.4 מיליארד דולר. לא בטח שהפועל "עלה" מתאים פה - אחרי הכול מדובר באדם שהגיע למקלט מס ורוב המקלטים שאני מכיר הם למטה - אבל לך תדע מה קורה אצל העשירים שחוק מילצ'ן (שעומד עכשיו במרכז תיק 1000) חל עליהם, אולי יש להם מקלטים על הגג.

כסף והטבות זה לא הכול בחיים. בסוף, מה שנותן לבנאדם תחושה של בית אלה האנשים שסביבו. לכן אני מרשה לעצמי לבקש מכל אחת ואחד מכם באופן אישי: תחשבו איך הייתם רוצים שיתייחסו אליכם ותהיו נחמדים לעולה החדש רומן אברמוביץ'.

אם אתם רואים אותו מסתובב אבוד בנתב"ג, מסתכל במבט מבולבל על השלטים הענקיים, אנא מכם - היו סבלנים ותפנו אותו לאזור של המטוסים הפרטיים. אם הוא נודד בסמטאות נווה צדק ורוצה לקנות קבוצת כדורגל, תציעו לו את הפועל פתח תקווה ואם הוא פונה אליכם בעברית רצוצה ושואל "אחי, מס הכנסה איפה?", תסבירו לו לאט ובנימוס שאין לו מה לחפש שם בעשור הקרוב - יש לו פטור.

לא שעיני צרה או משהו, חלילה, אבל גם בלי קשר לחוק מילצ'ן כל העניין של לתת הטבות לחדשים תמיד מרגיז אותי. המדינה זה כמו חברת אינטרנט או בנק או משהו: הכול זה רק מבצעים להביא לקוחות חדשים, ככה שככל שאתה יותר ישן אתה משלם יותר. העקביות לא מתגמלת והנאמנות לא משתלמת.

עשר שנים פטור ממס. מה הייתי יכול לעשות עם עשר שנים של פטור ממס! למה להם מגיע ולנו לא? מי לא מכיר את זה שאתה עולה בהגרלה של מס הכנסה לביקורת ספרים - למה שמדי פעם לא יעשו הגרלות לפטור ממס לעשר שנים? קצת בסגנון ימי הביניים, זה נכון, אבל די מתאים לאווירה הכללית.

עוד כתבות

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות