גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ה-SUV הקומפקטי החדש של יגואר: הטוען לכתר

הקווים של ה-SUV הקומקפטי החדש של יגואר מזכירים את המורשת, תא הנוסעים מרווח ושימושי והמנוע חזק ● אמנם המפרט התקני ונוחות הנסיעה ראויים לשדרוג, אבל תמורת 295 אלף שקל (בלבד) מקבלים כרטיס כניסה למשפחה בריטית עתירת סטטוס

בתום החתונה המלכותית שנערכה בבריטניה לפני כשבועיים, נסעו הנסיך הארי וכלתו הטרייה מייגן מרקל לדרכם ביגואר E-TYPE בעיצוב קלאסי. אבל מה שנראה כמו מחווה מלכותית-נוסטלגית לעידן "תור הזהב" של תעשיית הרכב הבריטית, היה אשליה. הרכב שבו נסעו היה מכונית קונספט אולטרה מודרנית של יגואר, מודל 2017, שמצוידת במנוע חשמלי, סוללה מתוחכמת, פנסי LED והרבה אלקטרוניקה מתקדמת בתא הנוסעים.

האפיזודה המחישה היטב את המהות של חברת יגואר בימינו: מותג שהמוניטין היוקרתי שלו נבנה על תהילת העבר ועל הנוסטלגיה של חובבי רכב בעלי ממון, אבל הוא מנסה לשרוד את המאה ה-21 באמצעות טכנולוגיות וטרנדים שיווקיים עדכניים ואופנתיים.

זה גם התהליך שהוביל ללידתו של יגואר E-PACE , הנציג של יגואר הבריטית בפלח הקומפקט-פרימיום SUV הלוהט. לרכב אין שום דבר משותף עם ההיסטוריה של יגואר, אבל לפחות בעיצובו החיצוני, הוא עדיין משמר את ה-DNA של המותג.

הקווים חלקלקים ושריריים כמו במכוניות יגואר לדורותיהן, הגריל האובלי הענק עם הפנסים המלוכסנים מזכיר, במעורפל, את אותה E-TYPE אייקונית, והפגוש הקדמי עם כונסי האוויר הגדולים מתחת לפנסי החזית תורם למראה הספורטיבי. אורכו של הרכב 4.4 מטרים בלבד - 15 סנטימטרים פחות ממאזדה CX-5 למשל - אבל יש לו רוחב יוצא דופן לקבוצה של כמעט 2 מ' וקשתות גלגלים מאסיביות, שגורמות לו להיראות גדול מכפי ממדיו האמתיים. חבל רק, שגרסת הבסיס מגיעה לארץ כסטנדרט עם חישוקי 17 אינץ' דלים, שעוטים עליהם צמיגי "בלון" בחתך 65' ואינם יאים אסתטית לדגם עם דימוי ספורטיבי כמו שיש ל-E-PACE.

תא הנוסעים ממוקם בגובה מכובד מעל הכביש, עם מפתן נוח לכניסה וליציאה. בסיס גלגלים באורך 2.68 מ', בשילוב עם אותו רוחב נדיב, מבטיחים מרחב פנים מכובד לארבעה מבוגרים פלוס. המושב האחורי מציע מרחב רגליים סביר לבעלי קומה גבוהה מהממוצעת, וחבל רק שמשענת גב נוקשה מקפחת את הנוסע במרכז. את החבילה השימושית משלים תא מטען בנפח יעיל של 577 ליטר, אם כי פתח ההעמסה צר ובדלת הכבדה אין סיוע חשמלי (בגרסת הבסיס).

עמדת הפיקוד לא מביאה עמה הרבה חידושים. לוח המחוונים הדיגיטלי הרב תכליתי של יגואר נשאר בבריטניה ואלינו מגיע לוח אנלוגי מוכר עם שעונים גדולים וגרפיקה קצת משעממת. יש מסך מידע צבעוני שימושי בתוך לוח המחוונים ומסך נוסף ברוחב 10 אינץ' בקונסול המרכזי, שמוסיף מימד של תחכום למרות דלילות באגף האפליקציות.

איכות ההרכבה טובה, בידוד הרעשים יעיל ועמדת הפיקוד עטויה בעור ובחומרים פלסטיים ברמה גבוהה. עם זאת, מי שרוצה לרענן קצת את המראה האפור-שחור עם חיפויים בצבע תואם לריפוד על הקונסול המרכזי, יצטרך לצלול לרשימת האופציות ולחשבון הבנק.

שינוי עיצובי-תפקודי חשוב ומרענן הוא ההחלטה על נטישת הגימיק של מתג ההילוכים הרוטורי המסורתי לטובת מוט דמוי ג'ויסטיק, נוסח ב.מ.וו ושות', שהוא הרבה יותר נוח לתפעול. קרוב לוודאי שהשינוי הזה יהגר לשאר דגמי החברה בעתיד. האבזור התקני בדגם הבסיס תואם את המקובל בפלח, כולל עור, גג חשמלי פנורמי, ערכת בטיחות עדכנית עם בלימה אוטונומית ועוד, אך מערכת קול בסיסית למדי.

רוב מכירות ה-E-PACE באירופה מתמקדות במנועי טורבו-דיזל, שמוצעים במגוון של הספקים. אלינו מגיע מנוע ה-2 ליטר טורבו-בנזין המוכר של יגואר עם 250 כ"ס ו-37 קג"מ, שמשודך לתיבה עדכנית בת תשע מהירויות מבית ZF .

זה לא המנוע הליניארי ביותר בשוק והוא רתום למשקל עצמי נכבד של 1.83 טון, כמעט 100 קילו יותר מאאודי Q5 שגדולה ממנו משמעותית. אבל כאשר בוחרים באופציית התכנות הספורטיבית של מחשב המנוע ולוחצים על הדוושה בנחישות כדי להעיר את הטורבו, מקבלים דחף מכובד בכל שיפוע. גם תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-7 שניות תענה על רוב הדרישות בפלח, למרות שהגרמניות המתחרות זריזות יותר.

תיבת ההילוכים מבצעת את מלאכתה היטב עם הורדות הילוכים נמרצות למדי בהאצה וללא נדידות מיותרות בין ההילוכים בפקקים. ההילוכים הגבוהים מאפשרים לשייט עם הרכב למרחקים במהירויות גבוהות מאד בסל"ד אפסי כמעט, מה שטוב לחיסכון.

מהנדסי יגואר בחרו בכיול ספורטיבי למדי עבור שלדת הקומפקט-SUV שלהם, מה שבא לידי ביטוי בהיגוי מהיר ודי כבד ובהיזון חוזר טוב מהמקובל. מערכת ההנעה הכפולה התקנית נהנית גם היא מתכנות ספורטיבי והיא מאפשרת העברת כמעט כל הכוח לגלגלים האחוריים בעת נהיגה נמרצת.

הכלי מרגיש רהוט בפניות הדוקות ללא תנועות גוף מיותרות, אך אותה בחירה מוזרה בצמיגי "בלון" בחתך 65', שהזכרנו בפתיחה, לא מאפשרת לו למצות את הפוטנציאל הדינמי ומפחיתה את סף האחיזה בפניות הדוקות ומהירות.

למרות הצמיגים הגבוהים, נוחות הנסיעה לא רגועה במיוחד בעיר, עם נטייה מובחנת לתנודות אנכיות משמעותיות לאחר מפגש עם מהמורות בעיר. בחו"ל מוצעת ה-E גם עם מערכת מתוחכמת של בולמים נשלטים אלקטרונית, אך היא לא כלולה ברשימת האופציות המקומיות.

הנעה כפולה ומרווח גחון סביר של כ-21 סנטימטרים טומנים בחובם פוטנציאל מעניין לגיחות אל מחוץ לאספלט, אך מומלץ להשאיר את המשימה הזו לבני הדודים של המותג, לנדרובר. נסיעה מהירה על דרכי עפר משובשות מביאה די מהר את המתלים של המכונית לסיים את מהלכם בקול חבטה. מנגד, קל מאוד לטפס על מדרכות עירוניות בדרך למקומות חניה שנמצאים הרחק מעיניהם של הפקחים.

גרסת הבסיס של ה-E נחתה כאן עם מחיר רשמי של 318 אלף שקל, שהפך די מהר למחיר "השקה" קבוע של 295 אלף שקל. הגרסאות המאובזרות כבר נודדות לאזור ה-360-380 אלף שקל וזו כבר טריטוריה של כלים גדולים יותר ויוקרתיים כולל בן-הדוד הגדול והרב-שימושי יותר, דיסקאברי ספורט לבית לנדרובר. כך או כך, ה-E-PACE, במפרט הנכון, טומן בחובו פוטנציאל להיות אחד הכלים הספורטיביים והמהנים ביותר לנהיגה בפלח שלו, וחוץ מזה, לא כל מותג רכב יכול להתגאות במקדם מכירות ממשפחת המלוכה.

יגואר

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו X3

365 אלף שקלים עולה גרסת ה-2 ליטר טורבו החזקה של ב.מ.וו X3 , שנחת השבוע בארץ. זהו רכב גדול ומרווח יותר מקודמו, עם בסיס גלגלים באורך 2.86 מ' ותא נוסעים עמוס בטכנולוגיות עדכניות. ההנעה כפולה, המנוע מייצר 252 כ"ס ו-36 קג"מ והתאוצה ל-100 אורכת 6.2 שניות בלבד

לקסוס NX

275 אלף שקלים עולה גרסת ה-2 ליטר טורבו של ה- NX , שעבר לאחרונה חידוש. הממדים החיצוניים מכובדים, רמת האבזור והגימור גבוהה מאוד ומנוע ה-2 ליטר מייצר 238 כ"ס ו-36 קג"מ ומאיץ את הכלי מאפס ל-100 קמ"ש ב-7.3 שניות. הנעה כפולה יש רק בגרסה ההיברידית, שביצועיה מתונים יותר

וולבו XC40

במחיר של 280 אלף שקל מציעה גרסת ה-T5 של הקומפקט SUV השוודי החדש עיצוב נאה, ממדים דומים לאלה של יגואר ותא נוסעים מרווח. המנוע הוא 2 ליטר טורבו בנזין עם 247 כ"ס ו-36 קג"מ, ההנעה כפולה והתאוצה מאפס ל-100 אורכת 6.4 שניות בלבד. האבזור התקני עשיר עם מסך מולטימדיה ענק ושלל מערכות בטיחות

עוד כתבות

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.8% ות"א 90 מאבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין