גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לקראת בחירות: ערים ירוקות כביכול עם שבילי אופניים בכאילו

שנת הבחירות לרשויות המקומיות בעיצומה, ובעיריות מתהדרים בתוכניות גרנדיוזיות לשבילי אופניים, שיהפכו את הרכיבה סוף-סוף מספורט לשעות הפנאי לאמצעי תחבורה אמיתי ● אבל הסלילה מתנהלת בעצלתיים, ומשרד התחבורה בקושי נותן תקציבים

רוכבים לעבודה באזור התעשייה של הרצליה/ צילום :שלומי יוסף
רוכבים לעבודה באזור התעשייה של הרצליה/ צילום :שלומי יוסף

טרנד שבילי האופניים חלחל היטב לתחום התכנון העירוני, ובתוכניות המתאר המבקשות לעצב את פני הערים בטווח הזמן של 30 השנים הקרובות, אפשר לראות ביטויים לחזון אידילי של "רשתות ירוקות", שכוללות גם מערכים מקיפים של שבילי אופניים.

תוכנית המתאר של רעננה, למשל, שאושרה ב-2014, מציעה שבילי אופניים לאורך הרחובות הראשיים (אחוזה, ויצמן, שברץ-קזן, קרן היסוד-בן-גוריון, הנשיאים ועוד). תוכנית המתאר של רמת-השרון, שהכנתה הושלמה אך קידומה נעצר ע"י מועצת העיר, נוהגת אף היא לפי אותה שיטה, ומציירת רשת שבילי אופניים ברחובות הראשיים כך שניתן יהיה לנוע ברכיבה, באופן עקרוני, מקצה העיר לקצה וגם לערים השכנות. בתוכנית המתאר של קריית ביאליק-קריית מוצקין היומרה היא קצת יותר מצומצמת ויש ציר אופניים "משולב" רק לאורך כמה צירים ראשיים (העמקים, שדרות ההסתדרות, בן-גוריון והחשמונאים, צה"ל ושד' חן).

שבילי אופניים נחשבים מבחינת הערים כעדות למידת התקינות הסביבתית שלהן. כך, באתר האינטרנט של העיר כפר סבא מתהדרת העירייה, בפוסט מיולי 2017, ב- 15.5 ק"מ של שבילי אופניים קיימים ובתוכנית-אב שבשלב הראשון שלה ייסללו עוד 17 ק"מ שבילי אופניים לאורך רחובות ראשיים בעיר.

תל-אביב, ששואפת לתואר עיר עולם ונחשבת מודל ברמה ארצית, מציעה למעלה מ-130 ק"מ של שבילי אופניים. אתר האינטרנט העירוני מאפשר למצוא שבילי אופניים קרובים באמצעות כתובת ומספק מפת GIS המציגה את שבילי האופניים הקיימים.

שלט על קנס / צילום:יהודית נתן, פרסום ירוק

מספר חד ספרתי של שבילים

בתיאוריה הכל פנטסטי, אבל המציאות עגומה למדי. יותם אביזהר, מנהל עמותת "ישראל בשביל אופניים", אומר ש"תוכניות המתאר מציעות אולי רשתות של שבילי אופניים, אך בפועל הפיתוח מתקדם עקב בצד אגודל. ברוב הרשויות יש מספר חד ספרתי של שבילי אופניים, וגם השבילים שכבר ישנם אינם מייצרים רשת שבה אדם יכול לרכב בביטחה".

הפעילים למען שבילי אופניים בערים השונות מספקים גם הם תמונה עגומה. עומרי ספרן, איש הייטק, כפר סבא: "לפני די הרבה שנים העירייה הוציאה תוכנית-אב לשבילי אופניים. הם מאוד מתגאים בזה ולפני הבחירות הם מספרים על זה, אבל בתכלס הם סוללים בקצב של אולי קילומטר בחמש שנים. לפני הבחירות הם מקדמים את העניין. השבילים מאוד מקוטעים, לא ממש אפקטיביים. העירייה נכשלה לסלול שבילים במקומות הרלוונטיים, שזה רחוב ויצמן, מרכז העיר ואזור בתי הספר ברחוב בן יהודה. כשבנו את השכונות הירוקות הקימו שבילי אופניים, אבל הם מנותקים ממרכז העיר".

בר שי, איש הייטק, חבר בוועדת התחבורה של העיר חולון: "יש בעיר שבילי אופניים, אבל רובם לא טובים. הם תוכננו מזמן ולכן הם צמודים לכניסות לבתים ולא לכביש, מה שיוצר הפתעות במהלך הנסיעה. הרבה שבילים הם לפנאי, בפארקים. לאחרונה נפתח שביל משמעותי שמחבר את צומת חולון לכיכר הדמעות (כיכר קוגל). השביל הזה מחבר את חולון עם דרום תל-אביב. זה יצר חיים בטוחים למי שעובד בתל-אביב. לאט לאט מבינים גם בחולון שיש צורך כזה".

דרור רשף, איש הייטק, גבעתיים: "בגבעתיים וברמת-גן, למרות הצהרות של שני ראשי הערים, לא קרה כלום. ברמת-גן סללו אולי 100 מטר ברחוב תובל, ליד הבורסה. בגבעתיים מתכננים לסלול השנה שביל אופניים בשכונת בורוכוב, וזהו. שביל אחד בכל העיר. הפוטנציאל מבוזבז. מדובר בעיר מאד צפופה, כולם זזים בבוקר בקצב של 11 ק"מ לשעה. אין שום בעיה לייצר ברחובות מיתון תנועה, כמו בהולנד ובניו-יורק".

אריאל מרגלית, בעל חברה ליבוא ציוד רפואי, רעננה: "תוכנית המתאר נחמדה, אבל בפועל השבילים ברעננה הם די עלובים. בשכונה החדשה יש שבילים, אבל בעיר עצמה, הנושא הוא ברמת עליבות. ברחוב אחוזה יש שביל שלא ערוך לרכיבה, קצר ולא נח, יש עוד איזה שביל ברחוב בן-גוריון, אבל צריך לסלול עוד הרבה כדי שהמצב יהיה סביר. צריך היה לחבר את מרכז העיר עם אזור התעשייה, להשלים שבילים להרצליה. זה לא בשמים. כל המועמדים לראשות העיר מבטיחים הבטחות ושום דבר לא מתממש".

עמרי שפר, סטודנט להנדסת תחבורה בטכניון, חיפה: "בחיפה מקימים שבילי אופניים בקצב של 100 מטר בשנה, אם לכמת את זה למספרים. זה על תקן סימון וי, כדי שנרגיש שיש עשייה בתחום. בעבר ראש העיר היה באופן נחרץ נגד אופניים, בכל צורה. כנראה שיש לו איזה טראומת ילדות או שהוא חושב שחיפה לא מתאימה לאופניים. הוא שינה את הגישה לאט לאט ועכשיו הוא מייצר שבילי אופניים למטרות פנאי ולא לתחבורה, ובקצב מאד איטי. בשנת 2008 יצאה תוכנית-אב לשבילי אופניים שממנה בוצע אולי אחוז אחד. השנה שוב פורסמה תוכנית-אב לשבילי אופניים, אני מניח שזה קשור לבחירות. עברו עשר שנים ושום דבר לא קרה ופשוט מיחזרו את התוכנית".

אסף כהן, מנהל מכירות בחברת הייטק, מתגורר בתל-אביב. הוא חזר לעיר אחרי תשע שנות שהות בלונדון. "בשנים שחייתי בלונדון היא עברה אבולוציה ממקום שבו אך מעטים רוכבים באופניים למצב שבו אופניים הם תחליף רלוונטי לרכב. כשהגעתי לתל-אביב גיליתי מקום שיש פה הרבה יותר אופניים, אבל שזה גם הרבה יותר מסובך ומסוכן".

כהן נוקב במקרה של התכנון מחדש של רחוב ארלוזורוב בתל-אביב כדוגמה להליך שכלל שיתוף ציבור ובסופו, האופניים נדחקו לתחתית ההיררכיה: "בארלוזורוב יש שלושה נתיבי נסיעה בכל אחד מהכיוונים ועוד מדרכה לא רחבה. אם רוצים לייצר מצב שבו רוכב אופניים באמת יתייחס לאופניים ככלי להגיע ממרכז תל-אביב לרכבת, צריך לקחת נתיב אחד בכל צד. הם לא מוכנים לעשות את זה. הם גובים את המחיר מהולכי הרגל. העירייה מייצרת חיכוך תמידי בין רוכבי האופניים להולכי הרגל.

"הקונפליקט הוא לא בין רוכבי האופניים לבין תושבי הרחוב או הולכי הרגל - הקונפליקט הוא בין הרצון של העירייה לייצר תדמית של עיר ירוקה וחדשנית לבין הנכונות לשלם את המחיר שנובע מבחירה זו".

אולי הגיע הזמן לרדת מרעיון שבילי האופניים ולהתחיל לרכב על הכביש?

אביזהר: "החוק מחייב את הרוכב לרכב על הכביש כשאין שביל אופניים. אבל הנהגים קולטים אותנו רק כשאנחנו מרוחים על השמשה הקדמית שלהם. הם לא רואים בנו כלי רכב לגיטימי. צריך להעלות את המודעות של הרוכבים וגם של הנהגים, וגם לזהות הרחובות הקטנים והשקטים, לתמרר אותם וכך, במחיר של פחית צבע ומברשת אתה יכול להגדיר עשרות רחובות ומאות קילומטרים של רחובות בטוחים".

"אין גבולות בין הערים"

בעיה אחרת של שבילי האופניים היא היעדר הקישוריות בין ערים. מיטל להבי, סגנית ראש העיר תל-אביב-יפו ומחזירת תיק התחבורה, הנושאת גם את התואר "יו"ר פורום מטרופולין בתנועה" מודעת היטב לבעיות הקשורות לרכיבה על אופניים, אך היא אופטימית :"כפורום מטרופוליני, עוררנו את הסוגיה על מנת שהתל-אופן ייכנס גם לערים כמו רמת-גן וגבעתיים, מתוך הבנה ברורה שאין באמת גבולות בין הערים".

אז יהיה אולי תל-אופן ברמת-גן, אבל אין שבילי אופניים.

"מסגרת פרויקט אופנידן של משרד התחבורה ונתיבי איילון, ייסללו 150 ק"מ של נתיבי אופניים בינעירוניים בהשקעה של חצי מיליארד ש"ח. הדרכים יחברו את ערי גוש דן. רובם נמצאים בתכנון ובשנה הבאה ייכנסו לביצוע".

"מדובר בתהליך של כניסת משתמש חדש לכביש. כשאתה בא לרחוב קיים ומנסה להכניס נתיב זה תמיד בא על חשבון משהו. זה כואב מאוד לתושבים ולא מתקבל בקלות. אני יכולה להראות לך הרבה מאוד מכתבים של תושבים שמתלוננים על שבילי האופניים שגוזלים מהם את מקומות החניה. כשאנו בוחנים את מערך האיזונים, אז גם צרכי התושבים שגרים באזור צריכים להילקח בחשבון".

שלטבגבעתיים/ צילום:אמיר מאירי

אבל הבעיה העיקרית היא שאין קישוריות בין השבילים. לא נראה שהצלחתם לפתור את זה.

"אנחנו באים כל הזמן ומציעים למשרד התחבורה פתרונות, אך הם לא מאשרים לנו. אין הנחיות לחיבור שבילי אופניים לצמתים. במשרד התחבורה יש צוות בראשות עירית שפרבר, מנהלת אגף בכירה לתכנון תחבורתי. שלא מייצר לי את ההנחיות. אני מקבלת רק תשובות שליליות.

"הם נותנים לנו לפעול רק על המדרכה. אני חושדת שמדובר בהתחמקות מאחריות. כי מי שאחראי לתאונות על המדרכות זה העירייה ולא הם. פתרונות שקשורים לכביש נתקלים בבלימה".

על טענתה החמורה של להבי אמר גורם במשרד התחבורה: "זה לגמרי לא נכון. הראיה היא פרויקט האופנידן שנותן פתרונות אופטימליים לרוכבים ואפילו עדיפות במסלולים לאופניים. במקומות שיש מכשולים פשוט בונים מעברים, או גשרים".

"מדינת ישראל משקיעה כלום בקידום אופניים"

בדיקה שעשתה הסדנה לידע ציבורי לגבי תיקצוב משרד התחבורה את שבילי האופניים, היא בבחינת עדות מצוינת לעדיפות הנמוכה שהנושא תופס בסדר היום של משרד התחבורה. יותם אביזהר: "אפשר לראות שמדינת ישראל משקיעה מעט מאוד בקידום אופניים. צריך להבהיר שלרוב העיריות אין תקציבים מיוחדים לפיתוח שבילי אופניים. כלומר, אם משרד התחבורה נותן לעירייה פלונית 300,000 שקל בשנה לשבילי האופניים, המשמעות היא שזה מה שיושקע באותה שנה. בהנחה שהתמיכה מגיעה רק ממשרד התחבורה ושהקמת קילומטר אחד של שביל אופניים מוערכת ב-5 מיליון שקל, המשמעות היא כלום".

גורם במשרד התחבורה ביקש להדגיש באוזנינו את החשיבות הרבה שניתנת מצד משרד התחבורה לעידוד הרכיבה באופניים: "אנחנו תומכים, מעודדים ומתקצבים שבילי אופניים, הן בכבישים בערים והן בכבישים הבינעירוניים. אנחנו מאמינים בשבילים לא רק בערים הגדולות, אלא בכל הארץ. לפני כמה שנים פנינו לערים להגיש תוכניות שיגדירו את שבילי האופניים בתחומן, ואנחנו מתקצבים בין 70% ל-100%, הכל על פי היכולת הפיננסית של אותה עיר. אין רשות שהגישה בקשה לתקצוב ונדחתה. אנחנו אלה שדוחפים אותן. נכון שיש ערים שהן חרוצות יותר ויש שפחות".

לדברי הגורם, ניתן לראות שחלק מאותן ערים שלא מקדמות את שבילי האופניים הן גם אלה שלא רצו נת"צים: "אנחנו נמצאים לפני שנת בחירות ולא תמיד השיקולים המקצועיים התחבורתיים הם אלה מנחים את ראשי הערים. בסופו של דבר כשמכשירים שבילי אופניים זה בא על חשבון משהו אחר וזה מקשה על התחבורה הפרטית ויוצר פקקים - וזה פחות נוח לזמן בחירות".

אבל ניתן לראות שאחדים מראשי הרשויות נמנעו לכל אורך הקדנציה מהקמת שבילי אופניים. איך אתה מסביר את זה?

"הכשרת שבילי האופניים היא בראש וראשונה באחריות הרשויות המקומיות. הן אלה שצריכות להגיש למשרד התחבורה את התוכניות. אם לא יגישו אז לא יהיו בתחומן שבילי אופניים".

מי אחראי להיעדר הקישוריות של שבילי האופניים בתוך העיר?

"כשהעירייה מגישה פתרונות אמיתיים וסבירים, המשרד מסייע לעירייה. זאת המדיניות שלנו. זה האינטרס שלנו ונעשה הכל לסייע לעיריות". 

סכומי התמיכות שהעביר משרד התחבורה לסלילת שבילי אופניים

עוד כתבות

יאיר לפיד/  צילום: איל יצהר

ברק חייב לפרוש, היחסים עם בוגי תקינים ונתניהו יהיה חייב להעלות מסים: יאיר לפיד בראיון

יאיר לפיד, מס' 2 בכחול לבן, לא מאמין בתיאוריית הגושים וחושב שרק המפלגה הגדולה תנצח בבחירות ● בראיון ל"גלובס" הוא מבקר בחריפות את ההתנהלות הכלכלית של הממשלה ("יצאה מדעתה") ● מסביר שנתניהו לא יכול לטפל בגירעון כראוי ("הוא זקוק לליצמן וסמוטריץ, כדי שיגנו עליו בנושא החסינות. והוא ישלם להם הרבה יותר") ● ולא, הוא לא רוצה לחזור לתפקיד שר האוצר: "אני הולך להיות שר החוץ ואחר כך ראש ממשלה”

דרור פויר / צילום: יונתן בלום

אני ילד ירח: כל צעד קטן לאדם, גם הצעד הזה שלי, הוא קפיצה ענקית למין האנושי

50 שנה לנחיתה על הירח וגם בהווה יש מה לחגוג - אם אתם מהטיפוסים שדומעים מול פוטונים מתנשקים

מיקרוסופט / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

דאטה שנאסף במיקרוסופט מצביע על חשש מהתערבות בבחירות לנשיאות ארה"ב

לפי פוסט שפורסם לאחרונה בבלוג הרשמי של מיקרוסופט, בשנה האחרונה עשו כ-800 ניסיונות פריצה לארגונים הממוקדים בדמוקרטיה, עובדים מקרוב עם מפלגות או פוליטיקאים, או חוקרים נושאים שמרכזיים בקמפיינים פוליטיים, ע"י האקרים שרובם היו מרוסיה, איראן וצפון קוריאה

סקר הסקרים - מועד ב'

סקר הסקרים: המאמצים של ברק לא נושאים פרי, נתניהו פותח פער על גנץ

מערכת הבחירות החדשה יצאה לדרך, וסקר הסקרים חוזר ● מי מתחזק, מי נחלש, ומי מתנדנד סביב אחוז החסימה? ● כל הסקרים מכל כלי התקשורת ● "גלובס" עושה סדר ומביא את המספרים העדכניים ביותר של מערכת הבחירות הלוהטת

הירח / צילום: shutterstock

מה המרחק וכמה זכו לצעוד עליו - כמה אתם שולטים במסע לירח?

מה שם הטיל, היכן נחתה אפולו 11 ואת מי הותירו ארמסטרונג ואולדרין מאחור בחללית? 11 שאלות על תוכנית אפולו

אנדרו יאנג במהלך העימות הדמוקרטי / צילום: מייק סגר, רויטרס

"ההפך מדונלד טראמפ": המועמד של עמק הסיליקון לנשיאות ארה"ב

אנדרו יאנג, אחד המועמדים מטעם המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב ומי שכונה המועמד של עמק הסיליקון, ממשיך לשווק עצמו כ"גבר אסייתי שאוהב מתמטיקה" - ההפך הגמור מנשיא ארה"ב הנוכחי

דנה עזריאלי.  "אני לומדת מכולם"  / צילום: איל יצהר

עזריאלי מרחיבה פעילות: משקיעה 135 מיליון דולר בחברה הפועלת בתחום הדאטה סנטרס בצפון אמריקה

השקיעה את הסכום המדובר ב-20% ממניות חברת קומפאס, וקיבלה אופציה להגדיל בה את חלקה ● "ענף הדאטה סנטרס הוא מן הצומחים בעולם בתחום הנדל"ן המניב"; השוכרים בו - "מחברות הטכנולוגיה המובילות בעולם"

אורלי לוי / צילום: אוסף התצלומים הלאומי

יו"ר העבודה עמיר פרץ מצרף את אורלי לוי-אבקסיס: "המדינה שכחה שכבות שלמות"

לוי-אבקסיס היא אחת הדמויות הפוליטיות המחוזרות ביותר בשבועות האחרונים ● לוי אבקסיס: "יודעים כולם שלא ניסיתי למכור את עצמי, לא עניתי לטלפונים ולא השבתי לעיתונאים, אבל בגלל הקדמת הבחירות, הגיעה השעה" ● מרצ: "עמיר פרץ חוזר על הטעות של אבי גבאי ומרסק את האפשרות לאיחודים בגוש השמאל"

עבודות הרכבת הקלה בתל אביב בשנה שעברה / צילום: איל יצהר, גלובס

עשרות עובדים סיניים בפרויקט הרכבת הקלה לא מקבלים אשרות כניסה לארץ

הסיבה: העיצומים של עובדי משרד החוץ בעקבות הכוונה לקצץ בתקציבי האירוח של דיפלומטים ונספחים בעולם ● מטה המאבק: נחריף את העיצומים

 

יאיר לפיד, פודקאסט לשבת / עיבוד תמונה: אפרת לוי

עם הגב לים: הפודקאסטים הטובים ביותר לסוף השבוע

כמה חם היה השבוע? ● מספיק חם כדי לקפוץ לטבילה בים, שלמרבה הצער מלא במדוזות  ● זאת הזדמנות נהדרת לשבת על הספה עם מזגן ולהינות מפודקאסטים שעשו לנו את השבוע ● פודקאסט לשבת ● האזינו

מט"ח / צילום: Shutterstock

שערי המט"ח הנשחקים פועלים לטובת הנוסעים לחו"ל

שערי הדולר והאירו הנמוכים פועלים לטובת 10 מיליון הנוסעים שיחלפו בנתב"ג בדרך לחופשה בקיץ הזה ● לפי סמנכ"ל איסתא, הצניחה באירו והליש"ט מגיעה בתזמון שמתקרב לשיא של חופשת קיץ, ועשויה להוביל לגידול בביקוש למדינות מערב אירופה ובריטניה

תחנת כוח פחמית, צ'כיה, זיהום אוויר, איכות סביבה, התחממות גלובלית / צלם רויטרס / צילום: רויטרס

המהפכה הירוקה באירופה: "ניטרליות אקלימית" עד 2050

שלשום נבחרה אורסולה פון דר-ליין לנשיאת נציבות האיחוד האירופי, בעיקר בזכות הבטתה להביא "גרין ניו דיל" ליבשת עד 2050 ● מטרתה להפחית את גזי החממה, לצמצם תחנות כוח ולנטוע עצים רבים ● האם התכנית, שתעלה הון, תציל את העולם מההתחממות הגלובלית? ● האזינו ל"גלובסטוק" – פודקאסט מאחורי הכותרות

מוריס קאהן, כרמל שאמה הכהן ודוד בנימין  / צילום: יוחנן הראל

מוריס קאהן מציין יובל לאפולו 11 ומסכם שבוע על חלל

וגם: יו"ר חברת החשמל מחכה למהפכת הקוצ'קוין, איך כדאי להעריך שווי של חברות קנאביס וההישג המרשים של השמאית ונהגת המרוצים

מוטי קירשנבאום, יו"ר מגדלי הים התיכון/ צילום: איל יצהר

מגדלי הים התיכון גייסה 320 מיליון שקל בריבית של 2.8%

במסגרת השלב המוסדי זכתה החברה לביקושי יתר של כ-1.2 מיליארד שקל ● תמורת ההנפקה תשמש במלואה לפירעון מוקדם ומלא של סדרה ב', תוך הארכת פריסת החוב של החברה

מגרש מכוניות של אלבר / צילום : איל  יצהר

הרשות להגנת הצרכן הודיעה לאלבר כי בכוונתה לקנוס אותה ב-3.5 מיליון שקל

הרשות להגנת הצרכן תקנוס את חברת הליסינג והשכרת הרכב אלבר בעקבות הטעיית צרכנים - 86 המכוניות שנמכרו לצרכנים שונים בליסינג למרות שבפועל הן שימשו בעבר להשכרה

מהגרי עבודה מחכים בתור לכניסה ללשכת האוכלוסין והגירה בת"א / צילום: תמר מצפי

פחות מלבנון ומאוגנדה: מדינת היהודים לא מובילה בקליטת הגירה

גירוש האימהות הפיליפיניות עורר ויכוח על מדיניות ההגירה של שר הפנים • השר טוען להגנתו שישראל קולטת עולים יותר מאשר המדינות שקולטות מהגרים ופליטים • אבל המספרים מראים שהיתרון של ישראל הולך ונשחק, וכיום מדינות אחרות נושאות בנטל הגירה כבד מאיתנו

אדם נוימן / צילום: צילום: רויטרס Eduardo Munoz ,

לפני ההנפקה: אדם נוימן מימש מניות ווי וורק ב-700 מיליון דולר לפני ההנפקה

ווי וורק תנסה לגייס בחודשים הקרובים עד 4 מיליארד דולר באמצעות מנגנון חוב שיוכל לגדול אפילו ל-10 מיליארד דולר בשנתיים-שלוש הבאות ● המהלך של נוימן לא אמור לספק למשקיעים רוח גבית לפני ההנפקה

נדל"ן בת"א/צילום:אייל יצהר

עסקת ענק בהרצליה והקרב על נתוני מכירת הדירות. כותרות הנדל"ן

כמה שילמה קבוצת יזמים בראשות איציק תשובה, פרשקובסקי וטריגו במסגרת התמחרות על חטיבת קרקע מבוקשת בהרצליה? מה קרה כש"גלובס" הפגיש ארבעה שמאי מקרקעין בכירים? מדוע מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון שלח מכתב חריף לסטטיסטיקן הראשי בלמ"ס ואיזה תשובה הוא קיבל? אלה כותרות הנדל"ן שלנו מהשבוע החולף

הסדרה "עושים סדר" בנטפליקס / צילום: באדיבות נטפליקס, יח"צ

יש לכם ג'אנק בבית? מארי קונדו תעזור לכם לנקות הכול. גם את הנפש

יש לכם יותר מדי חפצים בבית? רוצים להיפטר מהם? הגיע הזמן שתכירו את שיטת מארי קונדו (קונמארי) שנאבקת באגרנות ומוסיפה לכך ארומה פסיכולוגית. האם אפשר "לקנמר" כל דבר, איזה חפצים צריכים למצוא את עצמם בפח ומה חושבים המתנגדים ● חשיפת מותג העל של השנה - ביום שלישי במדד המותגים ובוועידת MAD של גלובס

פיני רובין / צילום: איל יצהר

עו"ד פנחס רובין, מבכירי עורכי הדין בישראל, קיבל פרס על מפעל חיים

מדריך הדירוג העולמי צ'יימברס העניק לראשונה בישראל פרס מפעל חיים ● את הפרס הוחלט להעניק לעו"ד פנחס רובין, ראש משרד גורניצקי ושות', על תרומתו לעולם המשפט בישראל ובעולם ועל פועלו יוצא הדופן בתחום