גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לקראת בחירות: ערים ירוקות כביכול עם שבילי אופניים בכאילו

שנת הבחירות לרשויות המקומיות בעיצומה, ובעיריות מתהדרים בתוכניות גרנדיוזיות לשבילי אופניים, שיהפכו את הרכיבה סוף-סוף מספורט לשעות הפנאי לאמצעי תחבורה אמיתי ● אבל הסלילה מתנהלת בעצלתיים, ומשרד התחבורה בקושי נותן תקציבים

רוכבים לעבודה באזור התעשייה של הרצליה/ צילום :שלומי יוסף
רוכבים לעבודה באזור התעשייה של הרצליה/ צילום :שלומי יוסף

טרנד שבילי האופניים חלחל היטב לתחום התכנון העירוני, ובתוכניות המתאר המבקשות לעצב את פני הערים בטווח הזמן של 30 השנים הקרובות, אפשר לראות ביטויים לחזון אידילי של "רשתות ירוקות", שכוללות גם מערכים מקיפים של שבילי אופניים.

תוכנית המתאר של רעננה, למשל, שאושרה ב-2014, מציעה שבילי אופניים לאורך הרחובות הראשיים (אחוזה, ויצמן, שברץ-קזן, קרן היסוד-בן-גוריון, הנשיאים ועוד). תוכנית המתאר של רמת-השרון, שהכנתה הושלמה אך קידומה נעצר ע"י מועצת העיר, נוהגת אף היא לפי אותה שיטה, ומציירת רשת שבילי אופניים ברחובות הראשיים כך שניתן יהיה לנוע ברכיבה, באופן עקרוני, מקצה העיר לקצה וגם לערים השכנות. בתוכנית המתאר של קריית ביאליק-קריית מוצקין היומרה היא קצת יותר מצומצמת ויש ציר אופניים "משולב" רק לאורך כמה צירים ראשיים (העמקים, שדרות ההסתדרות, בן-גוריון והחשמונאים, צה"ל ושד' חן).

שבילי אופניים נחשבים מבחינת הערים כעדות למידת התקינות הסביבתית שלהן. כך, באתר האינטרנט של העיר כפר סבא מתהדרת העירייה, בפוסט מיולי 2017, ב- 15.5 ק"מ של שבילי אופניים קיימים ובתוכנית-אב שבשלב הראשון שלה ייסללו עוד 17 ק"מ שבילי אופניים לאורך רחובות ראשיים בעיר.

תל-אביב, ששואפת לתואר עיר עולם ונחשבת מודל ברמה ארצית, מציעה למעלה מ-130 ק"מ של שבילי אופניים. אתר האינטרנט העירוני מאפשר למצוא שבילי אופניים קרובים באמצעות כתובת ומספק מפת GIS המציגה את שבילי האופניים הקיימים.

שלט על קנס / צילום:יהודית נתן, פרסום ירוק

מספר חד ספרתי של שבילים

בתיאוריה הכל פנטסטי, אבל המציאות עגומה למדי. יותם אביזהר, מנהל עמותת "ישראל בשביל אופניים", אומר ש"תוכניות המתאר מציעות אולי רשתות של שבילי אופניים, אך בפועל הפיתוח מתקדם עקב בצד אגודל. ברוב הרשויות יש מספר חד ספרתי של שבילי אופניים, וגם השבילים שכבר ישנם אינם מייצרים רשת שבה אדם יכול לרכב בביטחה".

הפעילים למען שבילי אופניים בערים השונות מספקים גם הם תמונה עגומה. עומרי ספרן, איש הייטק, כפר סבא: "לפני די הרבה שנים העירייה הוציאה תוכנית-אב לשבילי אופניים. הם מאוד מתגאים בזה ולפני הבחירות הם מספרים על זה, אבל בתכלס הם סוללים בקצב של אולי קילומטר בחמש שנים. לפני הבחירות הם מקדמים את העניין. השבילים מאוד מקוטעים, לא ממש אפקטיביים. העירייה נכשלה לסלול שבילים במקומות הרלוונטיים, שזה רחוב ויצמן, מרכז העיר ואזור בתי הספר ברחוב בן יהודה. כשבנו את השכונות הירוקות הקימו שבילי אופניים, אבל הם מנותקים ממרכז העיר".

בר שי, איש הייטק, חבר בוועדת התחבורה של העיר חולון: "יש בעיר שבילי אופניים, אבל רובם לא טובים. הם תוכננו מזמן ולכן הם צמודים לכניסות לבתים ולא לכביש, מה שיוצר הפתעות במהלך הנסיעה. הרבה שבילים הם לפנאי, בפארקים. לאחרונה נפתח שביל משמעותי שמחבר את צומת חולון לכיכר הדמעות (כיכר קוגל). השביל הזה מחבר את חולון עם דרום תל-אביב. זה יצר חיים בטוחים למי שעובד בתל-אביב. לאט לאט מבינים גם בחולון שיש צורך כזה".

דרור רשף, איש הייטק, גבעתיים: "בגבעתיים וברמת-גן, למרות הצהרות של שני ראשי הערים, לא קרה כלום. ברמת-גן סללו אולי 100 מטר ברחוב תובל, ליד הבורסה. בגבעתיים מתכננים לסלול השנה שביל אופניים בשכונת בורוכוב, וזהו. שביל אחד בכל העיר. הפוטנציאל מבוזבז. מדובר בעיר מאד צפופה, כולם זזים בבוקר בקצב של 11 ק"מ לשעה. אין שום בעיה לייצר ברחובות מיתון תנועה, כמו בהולנד ובניו-יורק".

אריאל מרגלית, בעל חברה ליבוא ציוד רפואי, רעננה: "תוכנית המתאר נחמדה, אבל בפועל השבילים ברעננה הם די עלובים. בשכונה החדשה יש שבילים, אבל בעיר עצמה, הנושא הוא ברמת עליבות. ברחוב אחוזה יש שביל שלא ערוך לרכיבה, קצר ולא נח, יש עוד איזה שביל ברחוב בן-גוריון, אבל צריך לסלול עוד הרבה כדי שהמצב יהיה סביר. צריך היה לחבר את מרכז העיר עם אזור התעשייה, להשלים שבילים להרצליה. זה לא בשמים. כל המועמדים לראשות העיר מבטיחים הבטחות ושום דבר לא מתממש".

עמרי שפר, סטודנט להנדסת תחבורה בטכניון, חיפה: "בחיפה מקימים שבילי אופניים בקצב של 100 מטר בשנה, אם לכמת את זה למספרים. זה על תקן סימון וי, כדי שנרגיש שיש עשייה בתחום. בעבר ראש העיר היה באופן נחרץ נגד אופניים, בכל צורה. כנראה שיש לו איזה טראומת ילדות או שהוא חושב שחיפה לא מתאימה לאופניים. הוא שינה את הגישה לאט לאט ועכשיו הוא מייצר שבילי אופניים למטרות פנאי ולא לתחבורה, ובקצב מאד איטי. בשנת 2008 יצאה תוכנית-אב לשבילי אופניים שממנה בוצע אולי אחוז אחד. השנה שוב פורסמה תוכנית-אב לשבילי אופניים, אני מניח שזה קשור לבחירות. עברו עשר שנים ושום דבר לא קרה ופשוט מיחזרו את התוכנית".

אסף כהן, מנהל מכירות בחברת הייטק, מתגורר בתל-אביב. הוא חזר לעיר אחרי תשע שנות שהות בלונדון. "בשנים שחייתי בלונדון היא עברה אבולוציה ממקום שבו אך מעטים רוכבים באופניים למצב שבו אופניים הם תחליף רלוונטי לרכב. כשהגעתי לתל-אביב גיליתי מקום שיש פה הרבה יותר אופניים, אבל שזה גם הרבה יותר מסובך ומסוכן".

כהן נוקב במקרה של התכנון מחדש של רחוב ארלוזורוב בתל-אביב כדוגמה להליך שכלל שיתוף ציבור ובסופו, האופניים נדחקו לתחתית ההיררכיה: "בארלוזורוב יש שלושה נתיבי נסיעה בכל אחד מהכיוונים ועוד מדרכה לא רחבה. אם רוצים לייצר מצב שבו רוכב אופניים באמת יתייחס לאופניים ככלי להגיע ממרכז תל-אביב לרכבת, צריך לקחת נתיב אחד בכל צד. הם לא מוכנים לעשות את זה. הם גובים את המחיר מהולכי הרגל. העירייה מייצרת חיכוך תמידי בין רוכבי האופניים להולכי הרגל.

"הקונפליקט הוא לא בין רוכבי האופניים לבין תושבי הרחוב או הולכי הרגל - הקונפליקט הוא בין הרצון של העירייה לייצר תדמית של עיר ירוקה וחדשנית לבין הנכונות לשלם את המחיר שנובע מבחירה זו".

אולי הגיע הזמן לרדת מרעיון שבילי האופניים ולהתחיל לרכב על הכביש?

אביזהר: "החוק מחייב את הרוכב לרכב על הכביש כשאין שביל אופניים. אבל הנהגים קולטים אותנו רק כשאנחנו מרוחים על השמשה הקדמית שלהם. הם לא רואים בנו כלי רכב לגיטימי. צריך להעלות את המודעות של הרוכבים וגם של הנהגים, וגם לזהות הרחובות הקטנים והשקטים, לתמרר אותם וכך, במחיר של פחית צבע ומברשת אתה יכול להגדיר עשרות רחובות ומאות קילומטרים של רחובות בטוחים".

"אין גבולות בין הערים"

בעיה אחרת של שבילי האופניים היא היעדר הקישוריות בין ערים. מיטל להבי, סגנית ראש העיר תל-אביב-יפו ומחזירת תיק התחבורה, הנושאת גם את התואר "יו"ר פורום מטרופולין בתנועה" מודעת היטב לבעיות הקשורות לרכיבה על אופניים, אך היא אופטימית :"כפורום מטרופוליני, עוררנו את הסוגיה על מנת שהתל-אופן ייכנס גם לערים כמו רמת-גן וגבעתיים, מתוך הבנה ברורה שאין באמת גבולות בין הערים".

אז יהיה אולי תל-אופן ברמת-גן, אבל אין שבילי אופניים.

"מסגרת פרויקט אופנידן של משרד התחבורה ונתיבי איילון, ייסללו 150 ק"מ של נתיבי אופניים בינעירוניים בהשקעה של חצי מיליארד ש"ח. הדרכים יחברו את ערי גוש דן. רובם נמצאים בתכנון ובשנה הבאה ייכנסו לביצוע".

"מדובר בתהליך של כניסת משתמש חדש לכביש. כשאתה בא לרחוב קיים ומנסה להכניס נתיב זה תמיד בא על חשבון משהו. זה כואב מאוד לתושבים ולא מתקבל בקלות. אני יכולה להראות לך הרבה מאוד מכתבים של תושבים שמתלוננים על שבילי האופניים שגוזלים מהם את מקומות החניה. כשאנו בוחנים את מערך האיזונים, אז גם צרכי התושבים שגרים באזור צריכים להילקח בחשבון".

שלטבגבעתיים/ צילום:אמיר מאירי

אבל הבעיה העיקרית היא שאין קישוריות בין השבילים. לא נראה שהצלחתם לפתור את זה.

"אנחנו באים כל הזמן ומציעים למשרד התחבורה פתרונות, אך הם לא מאשרים לנו. אין הנחיות לחיבור שבילי אופניים לצמתים. במשרד התחבורה יש צוות בראשות עירית שפרבר, מנהלת אגף בכירה לתכנון תחבורתי. שלא מייצר לי את ההנחיות. אני מקבלת רק תשובות שליליות.

"הם נותנים לנו לפעול רק על המדרכה. אני חושדת שמדובר בהתחמקות מאחריות. כי מי שאחראי לתאונות על המדרכות זה העירייה ולא הם. פתרונות שקשורים לכביש נתקלים בבלימה".

על טענתה החמורה של להבי אמר גורם במשרד התחבורה: "זה לגמרי לא נכון. הראיה היא פרויקט האופנידן שנותן פתרונות אופטימליים לרוכבים ואפילו עדיפות במסלולים לאופניים. במקומות שיש מכשולים פשוט בונים מעברים, או גשרים".

"מדינת ישראל משקיעה כלום בקידום אופניים"

בדיקה שעשתה הסדנה לידע ציבורי לגבי תיקצוב משרד התחבורה את שבילי האופניים, היא בבחינת עדות מצוינת לעדיפות הנמוכה שהנושא תופס בסדר היום של משרד התחבורה. יותם אביזהר: "אפשר לראות שמדינת ישראל משקיעה מעט מאוד בקידום אופניים. צריך להבהיר שלרוב העיריות אין תקציבים מיוחדים לפיתוח שבילי אופניים. כלומר, אם משרד התחבורה נותן לעירייה פלונית 300,000 שקל בשנה לשבילי האופניים, המשמעות היא שזה מה שיושקע באותה שנה. בהנחה שהתמיכה מגיעה רק ממשרד התחבורה ושהקמת קילומטר אחד של שביל אופניים מוערכת ב-5 מיליון שקל, המשמעות היא כלום".

גורם במשרד התחבורה ביקש להדגיש באוזנינו את החשיבות הרבה שניתנת מצד משרד התחבורה לעידוד הרכיבה באופניים: "אנחנו תומכים, מעודדים ומתקצבים שבילי אופניים, הן בכבישים בערים והן בכבישים הבינעירוניים. אנחנו מאמינים בשבילים לא רק בערים הגדולות, אלא בכל הארץ. לפני כמה שנים פנינו לערים להגיש תוכניות שיגדירו את שבילי האופניים בתחומן, ואנחנו מתקצבים בין 70% ל-100%, הכל על פי היכולת הפיננסית של אותה עיר. אין רשות שהגישה בקשה לתקצוב ונדחתה. אנחנו אלה שדוחפים אותן. נכון שיש ערים שהן חרוצות יותר ויש שפחות".

לדברי הגורם, ניתן לראות שחלק מאותן ערים שלא מקדמות את שבילי האופניים הן גם אלה שלא רצו נת"צים: "אנחנו נמצאים לפני שנת בחירות ולא תמיד השיקולים המקצועיים התחבורתיים הם אלה מנחים את ראשי הערים. בסופו של דבר כשמכשירים שבילי אופניים זה בא על חשבון משהו אחר וזה מקשה על התחבורה הפרטית ויוצר פקקים - וזה פחות נוח לזמן בחירות".

אבל ניתן לראות שאחדים מראשי הרשויות נמנעו לכל אורך הקדנציה מהקמת שבילי אופניים. איך אתה מסביר את זה?

"הכשרת שבילי האופניים היא בראש וראשונה באחריות הרשויות המקומיות. הן אלה שצריכות להגיש למשרד התחבורה את התוכניות. אם לא יגישו אז לא יהיו בתחומן שבילי אופניים".

מי אחראי להיעדר הקישוריות של שבילי האופניים בתוך העיר?

"כשהעירייה מגישה פתרונות אמיתיים וסבירים, המשרד מסייע לעירייה. זאת המדיניות שלנו. זה האינטרס שלנו ונעשה הכל לסייע לעיריות". 

סכומי התמיכות שהעביר משרד התחבורה לסלילת שבילי אופניים

עוד כתבות

מייסדי החברה: אלרם גורן (מימין), שי כהן, אורן אברהם ואייל גורן / צילום: יח"צ

סבב מוצלח: הסטארט-אפ הישראלי פאבריק גייס 110 מיליון דולר

החברה, שנקראה עד לאחרונה CommonSense Robotics, פיתחה טכנולוגיה שעוזרת לקמעונאיות ללקט את המוצרים במחסן ● כעת החברה מתרחבת לארה"ב

בית "ידיעות אחרונות" בראשון לציון./ צילום: כדיה לוי

האם ועד עובדי "ידיעות אחרונות" ישבית את העיתון?

המאבק בין העיתונאים בקבוצת "ידיעות אחרונות" להנהלה מסלים, והוועד מאיים לנקוט צעדים ארגוניים חריפים יותר מאלה שננקטו עד כה ● בהודעה לעובדים ששוגרה הבוקר ע"י הוועד, עודכנו העיתונאים כי ההנהלה מתבצרת בעמדתה, וכי המו"מ תקוע

אבי דיכטר, ראש השב"כ לשעבר/ צילום: יוסי זמיר

אבי דיכטר מונה לסגן שר הביטחון; מחר פגישה בין כחול לבן לליכוד

התפקיד שמונה אליו דיכטר הוא ללא סמכויות מוגדרות וסגני שר ביטחון במשך השנים קיבלו את המינוי כסידור פוליטי

ריצ'רד ברנסון נוחת בישראל / צילום: איל יצהר, גלובס

יס סר: המיליארדר הבריטי ריצ'ארד ברנסון נחת בישראל

ברנסון, מייסד חברת וירג'ין אטלנטיק, הגיע לישראל חודש אחרי שחברת התעופה הבריטית השיקה קו תל-אביב-לונדון ● "אנחנו לא אוהבים לטוס עם מושבים ריקים. נגיע לרמה של מחיר שתאפשר לנו את זה"

מנכ“ל פייסבוק מארק צוקרברג מעיד בפני הסנאט / צילום: רויטרס Aaron P. Bernstein

צוקרברג מעיד בקונגרס: "לא יודע איך ליברה תעבוד, אבל אני מאמין שצריך לנסות"

צוקרברג מפגין נינוחות ומודה לנציגים על כל שאלה ● לשאלה מדוע כמה מן החברות פרשו מליברה ענה מייסד ומנכ"ל פייסבוק כי מדובר ב"עסק מסוכן"

פרוייקט מחיר למשתכן / צילום: איל יצהר

יום לנעילת הגרלת מחיר למשתכן: מכרזי ראשל"צ והווילות באילת מככבים

מחר תינעל ההגרלה התשיעית של מחיר למשתכן ● בראשון-לציון הסיכוי לזכות בדירה עומד על אחד ל-15 ● גם בבאר יעקב הסיכויים לא גבוהים ● היענות נמוכה נכון לעכשיו לדירות בנהריה, קריית ים ומגדל העמק

משה גפני/ צילום: שלומי יוסף

מחיר השיתוק הפוליטי: הממשלה עוצרת תשלומים לספקים

החשב הכללי והממונה על התקציבים בפנייה חריגה ליו"ר ועדת הכספים, משה גפני: נאלצנו לעצור תשלומים לספקים. עשרות בקשות תקציביות ממתינות על שולחנך חודשים ● גפני טען כי מאחר ונבחרה כנסת חדשה האוצר צריך להגיש מחדש לאישור את כל הבקשות שהוגשו לוועדה הקודמת

מייט איקס של וואווי / צילום: יח"צ וואווי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

וואווי השיקה היום את הטלפון המתקפל שלה, מייט X

לעת עתה המכשיר נמכר בסין בלבד ויהיה זמין החל מ-15 בנובמבר במחיר של 17 אלף יואן (2,400 דולר) ● אם החרם של ממשל ארה"ב על וואווי יימשך, החברה לא תוכל להציע למשתמשיו את הגרסה הרשמית של אנדרואיד ושירותים ואפליקציות שונים של גוגל כמו יוטיוב ומפות

טראמפ וארדואן / צילום: רויטרס - Kevin Lamarque

טראמפ: "הסנקציות על טורקיה יבוטלו; הפסקת האש קבועה"

נשיא ארה"ב התייחס הערב להפסקת האש בסוריה: "הבסנו 100% מהכליפות של דאעש" ● טראמפ ציין כי הוא שומר את על הזכות לחדש את הסנקציות והודיע כי הוא עשוי להיפגש עם ארדואן

משה ברקת/ צילום: רפי קוץ

זריקת מרץ מהרגולטור: רשות שוק ההון תשחרר 100 מיליארד שקל לתשתית

הממונה על רשות שוק ההון אמר בוועדת הכספים כי הוא מתכוון לאפשר לגופים המוסדיים להחזיק בעד 49.9% מפרויקטי תשתיות מקומיים, לעומת 20% שהם הורשו להחזיק עד כה ● ברקת טען כי תקציב הרשות עומד על כשליש מתקציב רשות ני"ע, וכי יש להגדילו

קפה לנדוור, שדרות רוטשילד, ת"א / צילום: יח"צ

דג על הכוונת: לנדוור בוחנת - הסוף לטונה ברשת

ברשת בחרו לנקוט גישה זהירה בעקבות משבר הטונה של ארומה ת"א ● ל"גלובס" נודע כי לנדוור תוציא ככל הנראה את הטונה מהתפריט ובוחנת כעת חלופות למוצר שנחשב לאחד הפופולריים ב-77 סניפיה

מאיר דור, יו"ר ברן / צילום: עינת לברון

תחרות לקרן פימי: חברת ההנדסה ברן מבקשת למזג לתוכה את תהל בעסקת מניות

ברן טוענת כי למרות שהגיעה לשלב של הסכם סודיות מול הבעלים של תהל, חברת קרדן אן.וי, "נחסמנו בשלב מוקדם של בקשות לקבלת מידע, מסיבות שאינן ידועות לנו" ● מחזיקי האג"ח של קרדן יחליטו היום אם לאשר להנהלת החברה לקדם מו"מ עם פימי לצורך השגת הסכם מפורט

נתי כהן/  צילום: כדיה לוי

לאן נעלמו השידורים באיכות 4K בישראל, ומתי נזכה ליהנות מרמת שידור כמו באירופה?

לקראת שידורי אירועי ספורט מרכזיים, מפעילות הטלוויזיה מתחרות על ליבו של הצרכן דרך איכות השידור, אך מיד לאחר סיום המשחקים, השידורים חוזרים לאיכות שידור נמוכה ● האם גם לפני טוקיו 2020 הסיפור יחזור על עצמו, ומתי ישראל תיישר קו עם איכות השידור הנהוגה בעולם המערבי?

סטודנטים  /צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המגמה התהפכה: מספר הסטודנטים חוזר לעלות

נתוני הלמ"ס מצביעים על עלייה של 3.4% במספר הסטודנטים החדשים לתואר ראשון בשנה האחרונה, זאת לאחר שנתיים של ירידה ● ההתאוששות לא הגיעה לתחומי החינוך ● הנשים מהוות רוב בכל התארים

פנים בניין הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

סגירה שלילית בבורסה: ת"א 90 איבד 1.1%; טאואר צנחה בכ-5%

ננו דיימנשן זינקה ב-14.4%, טלרד זינקה ב-7.7% על רקע הליכי התייעלות, קסטרו קפצה ב-6.7%, מניות הקנאביס הרודיום ושיח מדיקל עלו ביותר מ-6% כ"א ● מנגד, קרדן אן.וי צנחה ב-17.7%, אופקו צללה ב-10.16%, המשביר איבדה 6.3% ורדהיל נפלה ב-6%

ניר צוק, מנכ"ל פאלו אלטו  / צילום: תמר מצפי

גיל שויד, מאחוריך: פאלו אלטו וניר צוק עקפו את צ'ק פוינט גם בשכר

האופציות הזניקו את השכר של צוק ל-36 מיליון דולר ב-2019 ● פאלו אלטו, המספקת פתרונות לאבטחת מידע, כבר נסחרת בשווי של 20 מיליארד דולר, אף שאינה רווחית לפי כללי החשבונאות המקובלים

זריקת מזון בקנדה/ צילום: רויטרס, Ben Nelms

לא גומרים מהצלחת: כך הפך בזבוז המזון העולמי לפצצה מתקתקת

כמעט שליש מהמזון בעולם הופך בסופו של דבר לאשפה, כאשר במקביל 820 מיליון בני אדם סובלים מרעב ● מרגישים חסרי אונים בגלל תחזיות אימה על התחממות כדור הארץ? הדרך להשפיע מתחילה בסופרמרקט (אל תתפתו למבצעים), ממשיכה במקרר (לא חייבים לזרוק את זה) ונגמרת בצלחת

הפגנה נגד שימוש בפלסטיק, היום בכיכר רבין / צילום: מעיין קרשן

מחאת הורים בת"א: על העירייה לחדול להשתמש בפלסטיק בגנים

אוזלת היד של עיריית ת"א בנושא שימוש בכלי פלסטיק לא משאירה את ההורים אדישים: בשעה זו מתקיימת הפגנה של הורים וילדים מחוץ לעיריית ת"א, במחאה על שימוש בכלי פלסטיק בגני העירייה ובצהרונים ● מארגנות ההפגנה: "כל יום בתל אביב בלבד נזרקים 100 אלף כלים חד פעמיים – 20 מיליון בשנה" ● עיריות אחרות ברחבי ישראל כבר זנחו לחלוטין את השימוש בפלסטיק החד פעמי

מיה יניב, יו"רית ועד עובדי סלקום / כדיה לוי

רגע לפני הפיטורים: ההסתדרות גיבשה תוכנית "הצלה" לשוק הסלולר

ההסתדרות תגיש תוכנית למשרד התקשורת שקוראת לפצל את חברות בזק והוט מפעילות הסלולר שלהן, להפחית את אגרות התדרים ולאפשר הקלות בחבילות הצרכניות שיכללו דקות וגלישה פלוס מכשיר ● אולם התוכנית לא מתמודדת עם הסוגייה הבוערת ביותר - דרישת החברות להתייעלות

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

"אני עושה טובה לנושים שהצעתי הסדר. זה ממש לא מפעל חיי - לא אכפת לי מדורי בנייה"

עמוס לוזון, הבעלים של חברת א. דורי בנייה, אמר את הדברים בדיון בבקשת החברה להקפאת הליכים, ובתשובה לדברי השופטת איריס לושי-עבודי שלפיהם דורי בנייה היא מפעל חייו ● השופטת מתנגדת להסדר הנושים ולבקשת ההקפאה