גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דב חנין: "ועדת השרים לחקיקה נכשלה היום בהגנה על החופים"

בעקבות אי הסכמות הוחלט לדחות את הדיון בחוק החופים לסוף המושב ● מדובר בהצעת חוק פרטית לבחון מחדש תוכניות ישנות שמתייחסות לשטחים הסמוכים לחוף הים ואושרו או הוגשו עוד לפני הקמת הוועדה לשמירה על הסביבה החופית

דב חנין / צילום: שלומי יוסף
דב חנין / צילום: שלומי יוסף

הדיון בחוק החופים שיזם חבר חברת הכנסת דב חנין (הרשימה המשותפת) בוועדת שרים לחקיקה נדחה. הצעת החוק הייתה אמורה לעלות לאישור ראשוני היום (א') אך בעקבות אי הסכמות הוחלט לדחות את הדיון בחוק לסוף המושב. הצעת החוק צפויה לעלות לדיון מחודש בתחילת חודש יולי.

נזכיר כי מדובר בהצעת חוק פרטית המציעה לבחון מחדש תוכניות ישנות שמתייחסות לשטחים הסמוכים לחוף הים ואושרו או הוגשו עוד לפני הקמת הוועדה לשמירה על הסביבה החופית (הוולחו"ף). יוזם הצעת החוק הוא חבר הכנסת חנין כאשר 44 חברי כנסת נוספים חתמו עליה. הצעת החוק נוסחה בסיוע המחלקה המשפטית של עמותת "אדם טבע ודין" וסייעו בגיבושה גם מגמה ירוקה, צלול, החברה להגנת הטבע וזזים.

נציין כי הבוקר (א') התקיימה הפגנת תמיכה בחוק של פעילי 'מגמה ירוקה' שהגיעו ללמשרד ראש הממשלה בירושלים כדי לקרוא לוועדת השרים להביע תמיכה בחוק.

ח"כ חנין, יוזם החוק, אמר בתגובה לדחיית הדיון כי: "ועדת השרים לחקיקה נכשלה היום בהגנה על החופים. שוב גברה המחוייבות לאינטרסנטים ולאינטרסים צרים על המחוייבות לאינטרס של הציבור. יש לנו הערכה לעמדתו של השר להגנת הסביבה זאב אלקין שהוביל את התמיכה בחוק. המאבק הזה לא הסתיים. הנושא יחזור לוועדה ולמליאת הכנסת בתחילת החודש הבא ואז נוכל לראות מי באמת פועל בעד אזרחי ישראל ומי נלחם נגדם."

טל נדב, מובילת המאבק לשמירה על החופים בארגון "מגמה ירוקה" שאנשיו כאמור הגיעו לירושלים כדי להפגין בעד אישור החוק, אמרה היום כי: "בחמש השנים בהן אנו נאבקים על החופים כבר ראינו הכל; נוסחים שחזרו ושונו, צוותים שהוקמו ופורקו, הצבעות שהיו בטוחות אך נפלו על חודו של קול. לכן, אנו תקווה שהחלטת ועדת השרים הבוקר אכן תספק הגנה לצמיתות לחופי ארצנו ולא תהווה דרך לעקר את החוק מתוכן, בה יתקבל נוסח שלא עולה בקנה אחד עם דרישותינו. למרות הכל, הוכחנו פעם נוספת כי לציבור יש כוח, ואנו לא נעצור לרגע להיאבק למען חופים פתוחים לכולם. נעקוב מקרוב אחר עבודת הצוות החדש והחלטותיו, ונמשיך במאבק עד שננצח".

רפורמה עמוקה בתוכנית שאושרו על חוף הים

הצעת החוק מציעה למעשה רפורמה גדולה בהליך אישור תוכניות הבנייה הסמוכות לחופי הים. נזכיר כי הוולחו"ף שהחלה לפעול בשנת 2004 בוחנת את התוכניות שעולות לאישור הוועדות השונות וקובעת פרמטרים לשמירה על הקרקע הסמוכה לחוף הים כמו גם אוסרת על בנייה בקו ה-100 מטר מקו המים. עד כה, הוועדה המיוחדת יכלה לעסוק רק בתוכנית שהגיעו למוסדות התכנון רק לאחר הקמתה אולם עד שנת 2004 קודמו תוכניות לא מעטות עם נגיעה לחופים שהוועדה לא יכלה לטפל בהם וחוק החופים לא חל עליהן.

נציין כי הצעות חוק דומות עלו בעבר ולא הצליחו להתקדם. בעבר הוצע כי יזמי התוכניות יהיו אלו שיעבירו מבחירה את התוכניות לעיון הוולחו"ף כדי לאפשר להם וודאות באישור התוכניות בהמשך, וכדי למנוע התנהלות משפטית ארוכה. הצעת החוק הנוכחית שינתה כיוון ומציעה לחייב את המדינה לבחון את כל התוכניות מחדש. מדובר במהלך משמעותי שיצריך בין היתר, אם אכן יאושר, תוספת כוח-אדם לוועדות המקומיות ולצידו גם תוספות תקציב.

הוראת שעה לחמש שנים

כעת, הצעת החוק מציעה לקבוע הוראת שעה לחמש שנים במסגרתה כל וועדה מקומית שמרחב התכנון שלה או חלק ממנו נוגע לסביבה החופית תאתר את כל התוכניות שבתחומה שאושרו לפני כניסת חוק החופים לתוקף. מדובר בתוכנית שניתן לתת מכוחן היתרי בנייה גם היום. את התוכניות הרלוונטיות יעבירו הוועדות המקומיות לוועדות המחוזיות להן הן כפופות, וזאת חצי שנה מיום אישור החוק. בשלב הבא, הוועדות המחוזיות יוודאו שאלו כל התוכניות וזאת ולאחר מכן יעבירו כל התוכניות לעיון הוולחו"ף, זאת תוך שמונה חודשים מיום אישור החוק. לאחר שהוולחו"ף תקבל את כל התוכניות יהיה עליה לדון בהן על פי חוק החופים וזאת עד שנתיים מיום אישור החוק.

עוד על פי הצעת החוק, הוולחו"ף תבחן את התוכניות ותאשר מחדש תוכניות שתואמות את הכללים. במידה והתוכנית אינה עומדת בכללי חוק החופים, היא תורה לוועדה המחוזית להגיש תוכנית חדשה שעל פי נוסח הצעת החוק: "תכלול שינויים לתוכנית הקיימת ובכלל זה תקבע בה הפחתת זכויות בנייה ושינוי הבינוי בתחומה, הרחקת הבינוי מקו המים או משטחים רגישים, מתן הוראות לשמירה על שטחים בסביבה החופית שהם בעלי חשיבות ציבורית, הסרה או צמצום של חסימת הנוף, הבטחת מעבר וגישה לסביבה החופית, וכל הוראה נדרשת אחרת לצורך התאמת התוכנית לחוק ולתוכניות כאמור". כלומר שינויים מהותיים בתוכנית. רשימת כל התוכניות האמורות ומועדי הדיונים וההחלטות יפורסמו לעיון הציבור באתר מינהל התכנון.

במקביל, מכיוון שאישור מחדש של תוכנית או שינוי תוכנית, עשוי לגרוע זכויות בנייה, לשנות בינוי וכדומה, קובעת הצעת החוק כי יוזם התוכנית יהיה זכאי לפיצוי. הפיצוי המוצע בהצעת החוק הוא ניוד הזכויות שייגרעו למיקום אחר לצד אפשרות להרחבת תחום התוכנית, והזכויות החדשות או שטח חדש שיוקצה למטרה זו יהיה פטור ממכרז.

"חוף הים הוא לא נדל"ן"

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "בחוק שמירת הסביבה החופית, שאושר בשנת 2004, עוגנו על ידי המחוקק עקרונות ההגנה על הסביבה החופית, אוצרות הטבע והמורשת בה, וכן החובה למנוע ולצמצם במידת האפשר פגיעה באלה. ואולם, החוק קבע כי עקרונותיו יחולו רק על תוכניות חדשות שאושרו לאחר תחילת החוק, ולא יחולו על תוכניות שאושרו ערב תחילתו. כל תוכנית שאושרה, עומדת בתוקפה עד שתשונה על ידי תוכנית חדשה ממנה. בסביבה החופית, התוצאה היא כי קיימות תוכניות ישנות שניתן להוציא מכוחן היתרים והן אינן תואמות את הוראות חוק הסביבה החופית, כך שמימושן מותר בהתאם למצב המשפטי הקיים אולם פגיעתן הצפויה בחוף - רבה. אין חולק כי אחד האזורים שבהם יש חשיבות מכרעת לבחינה מחדש של תוכניות ישנות הוא רצועת החוף הצרה של מדינת ישראל. באזורים הסמוכים לחוף, שבהם הציבור מבלה, ושחשיבות ההגנה עליהם תלך ותגדל ככל שתגדל הצפיפות במדינת ישראל, חיוני במיוחד להבטיח כי המצב התכנוני יתאם את האינטרס הציבורי - שלא יוקמו חומות ומכשולים בין הערים לים, שבנייה חדשה בסמוך לחוף לא תרמוס ערכי טבע, ושרצועת החוף תישמר ככל הניתן לטובת הכלל".

עוד כתבות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

עליות קלות באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד