גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דילמה בתנובה: להרגיז את הצרכנים או להפסיד מיליונים

תנובה בוחנת פנייה לבג"ץ בסוגיית מחירי החלב המפוקחים ● תטען כי עליית מחיר המטרה בזמן שהמחירים המפוקחים לא עולים, מפרה את האיזון והופכת עבורה את הייצור בקטגוריות המפוקחות ללא כדאי ● שר החקלאות אריאל לכחלון: שקול להעביר 80 מיליון שקל לתמיכה במחלבות הגדולות

מנכ"ל תנובה, אייל מליס / צלם: אוריה תדמור
מנכ"ל תנובה, אייל מליס / צלם: אוריה תדמור

ההכרעה בהחלטה האם להעלות את מחירי מוצרי החלב המפוקחים כפי שהמליצה ועדת המחירים משתהה, אך תנובה - המחלבה הגדולה ביותר בישראל והדומיננטית בשוק המוצרים המפוקחים - בוחנת פנייה בנושא לבג"ץ. ההכרעה מונחת בימים אלה על שולחנם של מנכ"ל ויו"ר החברה - כך נודע ל"גלובס".

אם תנובה, חברת המזון הגדולה בשוק, בניהולו של אייל מליס, אכן תפנה לבית המשפט העליון, יהיה זה צעד דרמטי אחרי שנים שבהן בחנה את הנושא ואיימה לעשות זאת. תנובה טוענת כי היקף הפגיעה השנתי בה עמד בשנה שעברה על כ-80 מיליון שקל בשנה, ולפי הערכות שהשמיעה בפורומים שונים, נראה כי הוא אף גדל בשנה הנוכחית.

תנובה תרצה לטעון כי עליית מחיר המטרה בזמן שהמחירים המפוקחים לא עולים, מפרה את האיזון והופכת עבורה את הייצור בקטגוריות המפוקחות ללא כדאי. בעבר עלה הנושא בחברה, וגם בשנים עברו היא איימה כאמור לעתור לבג"ץ, אולם נמנעה לעשות כן מתוך חשש שטענותיה לא יתקבלו, כשבמקביל ייגרם לה נזק תדמיתי אדיר. המשמעות של דחיית טענותיה עשויה להסב לה נזק רב, משום ששרי אוצר וחקלאות עתידיים, שיידרשו לקבל החלטה האם להעלות את מחירי המוצרים המפוקחים, יראו לנגד עיניהם את ההכרעה הזו.

בתוך כך, בימים האחרונים פנה שר החקלאות, אורי אריאל, במכתב נוסף לשר האוצר, משה כחלון, ובו הוא כתב: "מחכה לתשובתך הדחופה עקב הפגיעה הקשה במחלבות". אל המכתב צירף אריאל את המלצתו מחודש אפריל שנחשפה ב"גלובס" - להעביר 80 מיליון שקל לתמיכה במחלבות הגדולות - כלומר לתנובה, לשטראוס ולטרה הנשלטת על-ידי החברה המרכזית.

תנובה היא הנפגעת העיקרית מאי-העלאת מחירי המוצרים שבפיקוח, במיוחד על רקע העלאת מחיר המטרה (שייקר את חומר הגלם המרכזי). מדוע? היא השחקן הגדול ביותר בשוק החלב עם נתח שוק של כ-50%, במיוחד בקטגוריות המוצרים המפוקחים, זאת לעומת שטראוס שרק 15% מהתמהיל שלה מפוקח, או טרה שנחשבת לשחקנית קטנה יותר ביחס לתנובה, אך משחקת גם היא בשווקים המפוקחים.

הרפתנים צפויים להיאבק 

להחלטה האם לייקר את מחירי המוצרים המפוקחים ב-3.4%, כפי שהמליצה ועדת המחירים - החלטה שרלוונטית לכיסו של הצרכן - מתלווה הכרעה נוספת שאמנם השפעתה אינה ישירה ומיידית על הכיס של הציבור, אך יש לה השפעה מכרעת על עתידו של משק החלב. בשנה הבאה יגיע לסיומו מתווה לוקר שעל-פיו מתנהל תכנון החלב בענף. חוק החלב, שנחקק ב-2011, מעגן את הקריטריונים לקביעת מחיר המטרה, כלומר הנוסחה שלפיה משלמות המחלבות ליצרני החלב כדי להבטיח את רווחיות היצרנים. בנוסף מעגן החוק את ניהול הענף באמצעות מועצת החלב המורכבת מנציגי היצרנים, המחלבות והממשלה. לשר יש סמכות בחוק לקבוע את חלוקת מכסות לרפתות חדשות.

בשנה הבאה אמור להסתיים מתווה לוקר באופן רשמי, וחוק החלב מגדיר את 2019 כשנה שבה צריך לדון במנגנון מחיר המטרה. בממשלה ירצו כמובן להוריד את מחיר המטרה ובכך להוריד גם את המחיר לצרכן, בעוד שהרפתנים צפויים להיאבק להעלות אותו כשהם חוששים ממצב דומה לזה שהתרחש באירופה בשל ביטול התכנון - ועוד יותר מכך טוענים כי הם חוששים להגיע למצב של מכירה במחיר הפסד.

בניגוד לשנים עברו בהם ראשי משרד החקלאות צמחו מתוך הענף, השר והמנכ"ל הנוכחיים אינם כאלה, והם אינם תומכים נלהבים של שיטת התכנון. בשנה האחרונה מתנהל משא-ומתן מתמשך שמטרתו להגיע להבנות והסכמות סביב שינוי משק החלב והרפורמות הנדרשות בו, אך בכל פעם שהיה נדמה כי הצדדים - נציגי הרפתנים, מועצת החלב, ומשרדי החקלאות והאוצר - קרבים להגיע להסכמות, התרחש פיצוץ שהרחיק הסכמה לגבי עתיד משק החלב.

עיקר המחלוקת נוגע לחלקם של הרפתנים במושבים, שם הרפתות קטנות יותר, ועל כן היעילות בהן באופן טבעי נמוכה יותר. כל הסדר שייחתם ידרוש מהן ויתורים ואיחוד לרפתות גדולות יותר, כלומר קונסולידציה, בתמורה לתמיכה באמצעות מענקים כאלה ואחרים.

סוגיה נוספת שמטרידה הן את הרפתנים והן את המחלבות היא פתיחת השוק ליבוא של מוצרי חלב. בשנים האחרונות נפתחו מכסות ליבוא גבינות קשות שייצרו אלטרנטיבה בקטגוריות כמו הגבינה הצהובה שנשלטת על-ידי תנובה. פתיחת המכסות הביאה שחקנים שונים, בהם יבואנים ורשתות קמעונאיות כמו רמי לוי ושופרסל, לשווק בעצמם גבינה צהובה, וזאת על אף שמדובר במוצר מפוקח.

בתוך כך, בתחילת החודש הבא צפוי להתרחש צעד נוסף - עליית מחיר המטרה - שעשויה להחמיר עוד יותר את מצבה של תנובה, שלמעלה ממחצית ממוצרי המחלבה שלה הם מוצרים מפוקחים. בשבועות האחרונים פנה אריאל לכחלון והזהיר מפני העלול להתרחש אם המצב הנוכחי במחירים של מוצרי החלב המפוקחים יימשך, כשהוא מבין את הצורך של המחלבות בהעלאת המחירים המפוקחים. ואולם, שר החקלאות גם חושש מייקור מוצרי בסיס, ולכן הציע לשר האוצר לתת למחלבות - יצרניות מוצרי החלב - מענק בגובה הפער שנוצר להן בין ההכנסות במחירים כיום לבין מחיר המטרה לחלב הטרי - שנאמד בכ-80 מיליון שקל בשנה. 

ייקור החלב הטרי ואי-הזזת מחירי מוצרי החלב שבפיקוח, טוענים בקרב המחלבות, יוצרים חוסר איזון בעייתי למחלבות בטווח הקצר (מרוויחות הרבה פחות ואף מפסידות במוצרים המפוקחים), מה שעלול לגרום להן לשנות את התמהיל ולהסית את הייצור והשיווק למוצרים לא מפוקחים כדוגמת חלב מועשר, שהם יקרים יותר מאלה שמפוקחים כמו החלב הרגיל.

אך האם השינוי הנוכחי של מחיר המטרה אכן פוגע במחלבות? התשובה הפשוטה יותר היא כן, אך המורכבת יותר קשורה לנוסחה שבעזרתה נקבע מחיר המטרה. פעם ברבעון משוקללים מספר פרמטרים המשפיעים על הנוסחה, בהם שכר עבודה שמושפע משינויים בשכר המינימום, עלות המזון לבהמות ועלויות האנרגיה. בהתאם, מעודכן מחיר המטרה אשר מחייב את המחלבות כשהן קונות חלב גולמי מן הרפתנים. אז, באמצעות הנוסחה שנקראת נוסחת סוארי, נקבע השינוי במחיר המפוקח לצרכן.

ואולם כדי להימנע משינויים לעיתים קרובות מדי, בוועדת המחירים, שבה שותפים נציגי משרדי האוצר והחקלאות, נהוג להמתין לעליית או לירידת מחיר מצטברת של 3% במחיר המטרה כדי לשנות את מחירי המוצרים. לאחרונה, כאמור, המליצה הוועדה לייקר את המחיר המפוקח ב-3.4%.

עד לפרסום הידיעה לא התקבלה מתנובה תגובה לדברים. 

אביתר דותן, מנכל התאחדות מגדלי הבקר, מסר היום ל״גלובס״ בתגובה לפרסום: ״ביום בו מחיר הדלק עולה ב-14 אגורות ללא שום תגובה של הממשלה, הציפיה היא שמדינת חוק תעמוד בהסכמיה, ובעיקר בוועדות מקצועיות אותן מינתה, ואשר היא מחזיקה ברוב מוחלט בהחלטותיהן.

"עדכון המחירים למחלבות ועידכון מחיר המטרה לרפתנים הוא במסגרת ההסכם, ואין לו שום השפעה דרקונית על המחיר לצרכן. מוצרי החלב מהווים 9% מסל צריכת המזונות השנתי של משפחה. הגיע הזמן להפסיק עם הציניות״.

עוד כתבות

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?