גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

להרוויח מפנייה לפיקוח: האקטיביזם הרגולטורי מגיע

קרנות גידור אקטיביסטיות נוהגות בדרך כלל לפעול להתייעלות או לשינוי ניהולי בחברות שבהן הן משקיעות ● אולם קאיוס קפיטל הלונדונית היא דוגמה לקרן אקטיביסטית שיודעת להפיק רווחים מזיהוי ליקויים במבנה ההון של בנקים, ומבניית פוזיציות שירוויחו מתיקונם של אותם ליקויים

יוניקרדיט / צילום: רויטרס
יוניקרדיט / צילום: רויטרס

קרנות גידור אקטיביסטיות, המשקיעות בחברות במטרה להוביל תהליכים להשאת רווחיותן ומחירי מניותיהן של אותן חברות, הופכות נפוצות ומוערכות בשווקים הפיננסיים. מרבית הקרנות האקטיביסטיות פועלות בתחומים הנחשבים "מעניינים", כגון שינוי אסטרטגיה, התייעלות או החלפת הנהלה כושלת. חלקן אף השקיעו לאחרונה במספר חברות ישראליות - קרן סטארבורד השקיעה במלאנוקס וקרן אליוט בבזק.

במקביל, נוצרות הזדמנויות אקטיביסטיות גם בתחומי רגולציה, אפורים לכאורה ומורכבים במיוחד. דוגמה מעניינת הינה קרן הגידור הלונדונית קאיוס קפיטל (Caius Capitalׂ), שהוקמה ב-2016 ומתמחה בהון רגולטורי של מוסדות פיננסיים.

הקרן מאתרת מקרים שבהם, לדעתה, מכשירים פיננסיים המשמשים כהון רגולטורי בבנקים אינם עומדים בדרישות באזל 3. כדי להפיק רווחים מפעולות שנדרשות לתיקון המצב, מבצעת הקרן עסקאות כגון קניית מכשירים ששוויים צפוי לעלות, או מכירה בחסר של ניירות שצריכים להיות מומרים למניות או להימחק, ופונה למוסדות הפיננסיים ולרגולטורים במטרה לגרום לכך.

בחודשים האחרונים כבר ביצעה קאיוס מהלך כזה בהצלחה. היא כפתה על הבנק הבריטי West Bromwich מהלך לניהול התחייבויות ושינוי תנאי ניירות ערך שהנפיק, כדי שיעמוד בדרישות באזל 3. המהלך גרם לנייר שהחזיקה קאיוס לעלות משמעותית בערכו.

עסקה מורכבת שנויה במחלוקת

לאחר ההצלחה הראשונה, פנתה קאיוס ליוניקרדיט, הבנק הגדול באיטליה, שברשותו אלפי סניפים ב-19 מדינות. כיום, יחס הון הליבה שלו בבאזל 3 הינו 13.06%, וההון הכולל שלו 17.13% - יחסים הגבוהים מהנדרש, אך נמוכים מהממוצע באיחוד האירופי.

נייר הערך נשוא הפנייה של קאיוס הינו אג"ח בהיקף כ-3 מיליארד אירו, שהנפיק יוניקרדיט ב-2008, הניתן להמרה כפויה ולאי-תשלום קופון, המכונה CASHES (convertible and subordinated hybrid equity linked security).

הנפקת האג"ח בוצעה באופן מורכב במיוחד: תחילה, הנפיק יוניקרדיט מניות רגילות ל"בנק נאמן". במקביל, נחתם עם הבנק הנאמן הסכם שבו הוא ויתר על זכויות ההצבעה במניות יוניקרדיט, והתחייב לשלם חזרה כל דיבידנד שישולם בגין המניות. מנגד, יוניקרדיט ישלם לבנק הנאמן, בכל תשלום דיבידנד רבעוני, ריבית יוריבור רבעונית בתוספת 4.5%. על מנת לממן את העסקה, הנפיק הבנק הנאמן למשקיעים מוסדיים את ה-CASHES, המשלמת למשקיעים את ריבית היוריבור בתוספת 4.5%, בכפוף לתשלום דיבידנד למניות הרגילות.

טענות חזקות נגד הסיווג ההוני

קאיוס מבקשת לגרום ליוניקרדיט להמיר את המכשיר למניות רגילות, בשער ההמרה הגבוה שנקבע בו. הדבר יביא להפסד כבד למחזיקי ה-CASHES (שיקבלו מניות במחיר הגבוה ממחיר השוק במאות אחוזים), ומשום שקאיוס מכרה בחסר את המכשיר - לרווח עבורה.

לכן, שלחה קאיוס לבנק ולרשות הבנקאות האירופית (EBA) מכתב, שבו העלתה מספר טיעונים משמעותיים נגד הסיווג ההוני של המכשיר.

ראשית, קאיוס סבורה כי יש לבצע ניתוח מהותי - לבחון את העסקה בכללותה, ולא רק את העסקה הישירה, לכאורה, בין יוניקרדיט לבנק הנאמן. לדידה, בחינה כזו מעלה שבעוד יוניקרדיט נושא בכל הסיכונים והסיכויים הכרוכים בעסקה, הבנק הנאמן לא השקיע כספים ולא קיבל דבר. דהיינו, הבנק הנאמן היווה רק "צינור", והנפקת המניות אליו הייתה מלאכותית - דה-פקטו, יוניקרדיט הוא שהנפיק את ה-CASHES למוסדיים.

לכן, זוהי אינה הנפקת מניות רגילה, אלא הנפקת אג"ח הניתנות להמרה - מכשיר שאינו כשיר לסיווג כהון ליבה (CET1). כלומר, הסיווג של יוניקרדיט את העסקה כהון ליבה הוא שגוי.

לחלופין, אם הבנק הנאמן הוא שהנפיק - הרי שה-CASHES לא הונפקו ישירות על-ידי יוניקרדיט, ולכן אינן כשירות להכרה כהון ליבה. זאת, מכיוון שתנאי הכרחי להכרה כ-CET1 הוא שהמכשיר יונפק ישירות על-ידי הגוף המכיר בו כהון, שהינו יוניקרדיט.

שנית, כדי לעמוד בהגדרת הון ליבה, על המכשיר להיות זכאי רק לדיבידנד שאינו קשור לסכום הקרן (בדומה למניות רגילות). משום שכאמור ה-CASHES זכאיות לתשלום קופון מוגדר של ריבית יוריבור לשלושה חודשים בתוספת 4.5% - לא ניתן לראות בהן הון ליבה.

לראיה, גם השוק אינו רואה ב-CASHES הון מניות: בעוד שמאז הנפקת ה-CASHES ועד משלוח המכתב ירדו מניות יוניקרדיט ב-96% - המכשיר ירד בכ-25% בלבד.

שלישית, הסיווג ההוני של ה-CASHES במאזן יוניקרדיט תמוה: 609 מיליון אירו סווגו כהון ליבה, בעוד שיתר המכשיר סווג כהון רובד 2.

ברם, תנאי הכרחי לכך שמכשיר ייחשב להון ליבה הוא שהמכשיר יירשם במאזן באופן ברור ונפרד מיתר רבדי ההון של הבנק. כלומר, מכשיר המוכר כהון ליבה, אינו יכול להיות בחלקו גם הון רובד 2.

בעייתי גם למניות הרגילות

טיעוניה של קאיוס לגבי הטיפול השגוי ב-CASHES אינן מתמצות רק במכשיר עצמו, אלא שומטות את הקרקע גם מתחת להכרה בכל הון המניות של יוניקרדיט כהון ליבה.

על מנת שמכשיר פיננסי יוכל לשמש כהון ליבה, עליו להיות נחות מכל המכשירים שאינם הון ליבה. זאת, בפרט, לעניין תשלום דיבידנדים.

אולם, תנאי ה-CASHES קובעים שישולמו למחזיקיו קופונים רק בהינתן שלפני כן שולם דיבידנד למניות הרגילות. משכך, אם יוניקרדיט לא ישלם דיבידנד לבעלי מניותיו - הוא לא יוכל לשלם קופון למחזיקי ה-CASHES. כלומר, מכשיר ה-CASHES נחות מהמניות הרגילות לעניין זכאות הדיבידנד - מה שגורם למניות שלא לקיים את התנאי הבסיסי הנדרש כדי שיוכרו כהון ליבה.

אם הרגולטורים יסכימו עם הטיעון הזה, אזי כל המניות הרגילות של יוניקרדיט לא ייחשבו הון ליבה, והלימות ההון של יוניקרדיט תצנח לאפס - מצב המשקף חדלות פירעון.

תובנות למשקיעים

אנו סבורים שטיעוניה של קאיוס בנוגע לטיפול השגוי ב-CASHES קשים לסתירה. התגובה הלקונית של יוניקרדיט - שה-CASHES עצמו אינו מהותי להונו העצמי, ושהטיפול ההוני בו הובא לידיעת השוק והרגולטורים הרלוונטיים - מלמדת על קושי להתמודד עם הטיעונים לגופו של עניין.

ה-EBA והבנקים המרכזיים באיטליה ובאירופה - טרם הגיבו באופן רשמי.

המכשיר הונפק ב-2008, טרם שרגולציית באזל 3 נכנסה לתוקף. לנוכח עיתוי ההנפקה והעומס הרגולטורי באירופה, ספק אם מי מהרגולטורים אכן בחן את ה-CASHES.

השוק הגיב לפרסום המכתב בירידות של כ-10% במחיר ה-CASHES, הנחשבות מתונות ביחס לפוטנציאל ההפסד במקרה שיוניקרדיט ייאלץ להמירו למניות רגילות. ניתן להסביר זאת בחוסר ודאות באשר לפעולות שאותן יוניקרדיט ינקוט. בניסיון להגביר את הלחץ, לפני מספר ימים שלחה הקרן מכתב נוסף לבנק המרכזי האירופי, הדורש הבהרות נוספות בנוגע לסיווג המכשיר.

להערכתנו, יוניקרדיט יידרש לבצע פעולה כלשהי להסדרת הונו הרגולטורי. באפשרותו להמיר את ה-CASHES למניות רגילות, תוך גרימת הפסדי עתק למחזיקים במכשיר, ומאידך גיסא תוך גרימת רווחים אדירים למוכרים בחסר, בראשם קאיוס.

לחלופין, ביכולתו לנסות לקבל אישור מהרגולטורים ומהמשקיעים לפעולה אחרת שתאפשר להונו לעמוד בדרישות הרגולציה - לדוגמה, ביטול התניית הדיבידינד ב-CASHES וסיווגו כהון רובד 2 באופן מלא, או פדיון המכשיר בשווי השוק שלו או בפארי. שני המהלכים הללו ימנעו משווי ה-CASHES לצנוח, ויסבו למוכרים בחסר הפסדים כבדים.

במבט רחב, קאיוס עשויה ליצור תחום חדש - אקטיביזם רגולטורי - שבמסגרתו קרנות יזהו ויתקפו טיפול רגולטורי שגוי לצורך הפקת רווחים. אמנם, שני המהלכים שביצעה קאיוס היו מול בנקים תחת באזל 3, אך אקטיביזם דומה עשוי להתבצע גם מול חברות ביטוח תחת סולבנסי 2. אמנם אקטיביזם רגולטורי "פחות מועיל למשקיעים" מתחומי האקטיביזם המסורתיים, אך ניתן להצדיקו בהבטחת איכות ההון במוסדות פיננסיים, ויכולתו לספוג הפסדים במשבר.

לצד ההזדמנויות החדשות הנפתחות בפני משקיעים בקרנות, אקטיביזם רגולטורי גם מציב תמרור אזהרה למשקיעים במכשירים הוניים, ובפרט היברידיים, של מוסדות פיננסיים. זאת בייחוד ביחס למכשירים שהונפקו טרם כניסת באזל 3, או שהונפקו על-ידי הבנקים האירופיים הגדולים טרם המעבר לפיקוח הבנק המרכזי האירופי ב-2014.

על המשקיעים לבחון לעומק את תנאי המכשירים ואת הסיכון שהטיפול הרגולטורי בהם כהון הוא שגוי, דבר שייתכן שיוביל להמרתם או למחיקתם. אחרת, הם עשויים למצוא עצמם בצד הלא נכון והפחות מוכר של מהלך אקטיביסטי. 

הכותבים הם בהתאמה, שותף וכלכלן במחלקת המימון המורכב של PwC ישראל. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עוד כתבות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק