גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה המשרד לאיכות הסביבה לא זורם על רכבים חשמליים?

על רקע הרטוריקה השלטונית הנלהבת בעד רכב חשמלי וירוק, ממהר המשרד לאיכות הסביבה לפרסם טיוטת נוהל עתידי למדידת קרינה מכלי רכב שעתיד לבצע "שיימינג" לכלי רכב מחושמלים ולהרוג את השוק בעודו באיבו ● הפער בין החזוי והרצוי לבין המצוי בשוק הרכב הישראלי מעולם לא היה גדול יותר

יונדאי איוניק הייבריד / צילום: ברנדן מקדרמיד, רויטרס
יונדאי איוניק הייבריד / צילום: ברנדן מקדרמיד, רויטרס

בשבוע שעבר הקדיש המגזין הגרמני רב-התפוצה "שטרן" כתבת צבע לתופעת האוטו-טק הישראלי. כתב של המגזין נשלח לישראל כדי לנסות להבין את הרקע בו צמחו בשנים האחרונות מאות חברות סטארט-אפ בתחום התחבורה החכמה והירוקה. הוא ניסה להבין מדוע נוהרים לכאן כל השחקנים הגלובליים הגדולים מענף הרכב, בהובלת הגרמנים, כדי להשקיע ולהקים כאן מעבדות מחקר וחזר קצת מזועזע.

"ישראל הפכה למוקד היי-טק של תעשיית הרכב בשנים האחרונות", מספר ה"שטרן" לקוראיו, "אבל בעוד שבמדינה עובדים במרץ על טכנולוגיות בטיחות, מערכות סיוע לנהג וסוללות לרכב חשמלי, המציאות התחבורתית היום-יומית היא עגומה". שליח המגזין תיאר את הפקקים, שגולשים בגוש דן לכל שעות היממה, ודיבר על שפע המכוניות הזולות והחבולות שבהן נתקל על הכביש. הוא ציין את מיסוי הרכב הישראלי וסיפר לקוראיו בתדהמה, שסקודה פאביה פשוטה עולה כאן 4,500 יורו יותר מאשר בגרמניה, ואילו סקודה אוקטביה עולה כמו ב.מ.וו 3 באירופה - אבל למרות זאת נמכרות כאן מעל 280 אלף מכוניות בשנה.

הכתבה אמנם לקתה פה ושם בהתנשאות ובשטחיות, אבל למרבה הצער התמונה הרחבה לא רחוקה מהמציאות. בין "עולם העתיד" המתוחכם והירוק, שטווה קהילת האוטו-טק הישראלית, לבין המציאות התחבורתית בישראל קיים פער אדיר, ונושא המעבר לרכב החשמלי, שעלה לאחרונה לכותרות, הוא דוגמה קלאסית. 

מספר כלי הרכב החשמליים

רטוריקה ממשלתית נלהבת

על פני השטח, אנחנו עדים בחודשים האחרונים למתקפת רטוריקה לעידוד הרכב החשמלי שכמותה לא שמענו ממוסדות השלטון מאז ימי "בטר פלייס" העליזים.

כולם שותפים בחגיגה: ועדת הכספים, שאישרה בחודש מארס את "רפורמת מיסוי ירוק 3" בליווי בהכרזה על האצת הפריסה של תשתית טעינה לרכב חשמלי בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים; ועדת המשנה לאנרגיה מתחדשת טענה, על בסיס מחקר של הכנסת, כי "אמצעים שננקטו עד כה לא הביאו לחדירה משמעותית של כלי הרכב החשמליים לישראל, ונראה כי עדיין יש חסמים משמעותיים לכניסתם לשוק הישראלי". יו"ר הוועדה, ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני), אף הודיעה על כוונה להגיש הצעת חוק לקידום תשתיות לרכב חשמלי; משרד האנרגיה פרסם מחקר עמדות ציבור בנושא והודיע חגיגית כי עד יולי תוגש לממשלה תוכנית כוללת להפסקת השימוש בדלקים מזהמים בישראל, ובמסגרתה "ייסעו בישראל משנת 2030 רק רכבים פרטיים חשמליים והתחבורה הציבורית תונע בגז טבעי"; ח"כ משה גפני נזף באנשי האוצר על חוסר נכונותם לוותר על ההכנסות ממיסוי דלק, הביע דאגה מהיעדר מדיניות מיסוי לעידוד היבוא של רכב חשמלי מעבר ל-2020 וקרא לאוצר "להסדיר את הנושא בהקדם האפשרי". וזו רק ההתחלה.

אבל כאשר כבר התחלנו להתכונן מנטלית לפרידה מתחנות הדלק ולהתחברות לתקע, הפיץ המשרד להגנת הסביבה טיוטה של נוהל חדש למדידת הקרינה הנפלטת מכל כלי הרכב החדשים, על בסיס שיטת מדידה ישראלית ייחודית וראשונה מסוגה בעולם. מטרת הנוהל, שיוטמע כנראה בשנה הבאה, היא לדרג את כל כלי הרכב החדשים בישראל בקבוצות לפי רמות החשיפה לקרינה של הנוסעים בהם, כולל "קבוצת שיימינג" אדומה שבה, אפשר להניח, ייכללו בעיקר כלי רכב "מחושמלים" - היברידיים, פלאג-אין וחשמליים.

גלולת רעל שיווקית

אנחנו לא מתיימרים להיות מומחים בקרינה אלטרומגנטית מכלי רכב או בנזקי בריאות, אבל כן מבינים דבר אחד או שניים בפסיכולוגיה של לקוחות הרכב בישראל. מהבחינה הזו, ובעיתוי הנוכחי, מדובר בשחרור של "גלולת רעל" פסיכולוגית, שיהיו לה השפעות קטלניות לא רק על קצב חדירת הרכב ההיברידי לישראל אלא על כל התפחתות שוק הרכב החשמלי בעתיד.

נזכיר כי שוק הרכב הישראלי הוא ברובו עדיין שמרני וחדור דעות קדומות, עם חששות וחסמים מהותיים שניצבים בפני חידושים טכנולוגיים. לקוחות רבים בישראל עדיין רואים ברכב מוצר יוקרתי ויקר, או במקרה של שוק הליסינג "מוצר הוני" עם ערך בר-השבה, ולפיכך הציווי העליון שלהם הוא "רכישה בטוחה".

לשוק הישראל לקח בערך 12 שנה כדי להפוך את המכוניות ההיברידיות לחלק מהמיינסטרים ואילו המכוניות החשמליות של בטר פלייס זכו כאן לטריקת דלת גורפת. לפיכך, יצירת גרעין של חשש פסיכולוגי בנושא בריאותי מעורפל ושנוי במחלוקת בעולם כמו קרינה מרכב, עם גיבוי של משרד ממשלתי, היא שיטה מוכחת להרחקת לקוחות, ואת התוצאות אנחנו כבר רואים ושומעים.

בהערת אגב נציין כי נושא "חרדת הקרינה" מרכב היברידי צפוי להשפיע שבעתיים על כלי רכב חשמליים "נטו", שמצוידים בסוללות חזקות ומנועים חשמליים חזקים פי כמה. שלא לדבר על אוטובוסים חשמליים, שהמושבים ממוקמים בהם על מערך מאסיבי של סוללות בהספק מאות קילוואטים.

כאמור אנחנו לא מתיימרים להיות מומחים בנושא ולכן פנינו לחפש עצה אצל מומחים, ובמקרה הזה - במשרד לאיכות הסביבה. כן, בדיוק אותו משרד, שזורע כיום את זרעי הספק. וכך נכתב (כיום) באתר הרשמי של המשרד בנוגע לקרינה מרכב היברידי ומחושמל: "המשרד להגנת הסביבה ביצע בדיקות מקיפות ומעמיקות גם דרך חברות חיצוניות לבדיקת החשיפה לקרינה בלתי מייננת בתוך כלי רכב היברידיים וכלי רכב רגילים... לאחר ממצאי הבדיקה והמלצות הוועדה, לא ניתן לקבוע כי ליושבים ברכב היברידי נשקפת סכנה בריאותית כתוצאה מחשיפה לקרינה בלתי מייננת. לפיכך עמדת המשרד הינה כי הוא אינו מסיר את המלצתו לגבי השימוש בכלי רכב מפחיתי זיהום אוויר בכלל וכלי רכב היברידיים בפרט". חד וחלק.

אותה ועדה שמוזכרת היא ועדה ציבורית-ממלכתית, שבדקה את הנושא ב-2009, לאחר "ההיסטריה ההיברידית" הקודמת, ופרסמה את ממצאיה ("אין חשש") ב-2010. המשרד לאיכות הסביבה גם עוסק בעצם הימים האלה בעידוד פרויקטים לתחבורה שיתופית על בסיס כלי רכב חשמליים, מפרסם מכרזים לאימוץ אוטבוסים חשמליים - שחלקם כבר על הכבישים - וכך הלאה. אז לאיזה משני הקולות של המשרד אמור הציבור להאמין? הקול של ההיסטריה והספקות או הקול המרגיע?

מקל בגלגלי המהפכה

כמו בכל שוק רכב בעולם, גם בישראל לא חסרים גורמים שהיו שמחים לראות את התחבורה בעלת הנעה אלטרנטיבית, בהובלת ההיברידיות והחשמליות, נעלמת או לפחות מתכווצת. יש בשוק מותגי רכב ללא אופציות לדגמים "מחושמלים", לפחות בעתיד הנראה לעין, שרואים בהיברידיות, שתופסות כיום נתח שוק של 15%-20%, איום עסקי מהותי; חברות דלק רואות ברכב חשמלי איום עסקי, שעשוי לשנות את חוקי המשחק; עבור האוצר זהו מקור לאיבוד מהותי של הכנסות; ולא נשכח שלל בקשות לאישור תביעות ייצוגיות בנושא סיכוני הקרינה שזוכות לחשיפה תקשורתית. ויש אחרים.

אם מישהו סבור כי האבן שזרק המשרד לאיכות הסביבה לבאר הקרינה תשפיע רק על המעגל המקומי והנידח שלנו, הוא טועה. כפי שאמרנו בפתיחה, עיני המדיה העולמית ממוקדות כיום ב"אקו-סיסטם" של הרכב הישראלי ונוהל בדיקת הקרינה המתגבש כבר זכה ללא מעט תהודה ציבורית במדינות, שכיום רואות ברכב המחושמל את עתיד התחבורה הגלובלית.

אז אולי בכלל ישראל תירשם בהיסטוריה כמי שהצילה את כלל נהגי העולם מתחלואי הקרינה של הרכב המחושמל? תרשו לנו להטיל ספק. למרות הנטייה להאמין שכל החוכמה מרוכזת אצלנו, אפשר להניח שנושא הקרינה עלה גם על סדר יומן של חברות כמו טסלה, ג'נרל מוטורס, טויוטה, יונדאי ואחרות, שמשקיעות מיליארדים בפיתוח רכב מחושמל. כולן מבינות את הצורך בהגנה אלקטרומגנטית ראויה, למרות היעדר תקן גלובלי עדכני. אם לא מתוך דאגה לשלומם של הנוסעים, אז לפחות כדי לנטרל מוקש שיווקי פוטנציאלי.

לפיכך סביר יותר להניח שישראל תיזכר כמי, שבפעם השנייה בתוך עשור - ואין צורך להזכיר שוב את הפעם הראשונה - ניסתה לתקוע מקל באבולוציה של הרכב החשמלי והידידותי לסביבה בעולם. בפעם הקודמת נדרשו חמש שנים, מובילאיי אחת והרבה מאוד חברות אוטו-טק חכמות אחרות, כדי למחוק את אות הקלון. לא בטוח שהפעם זה יהיה כל כך קל. 

עוד כתבות

דניאלה ואמנון וייס / צילום: ויקיפדיה, דניאלה וייס

רשות המסים ניצחה את דניאלה וייס: כמה מס היא תשלם על השכרת 12 דירות וחנויות?

בני הזוג דניאלה ואמנון וייס השכירו 12 נכסים אולם הפסידו את הפטור ממס לנכה - והכול בגלל סעיף בהסכם קודם עם רשות המסים

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג בפגישתם השבוע / צילום: ap, Mark Schiefelbein

ארבע מדינות, 6 הסכמים: על מה חתם דונלד טראמפ בביקורו באסיה

סיורו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ באסיה הסתיים היום, כאשר במהלכו הוא נפגש נפגש עם מנהיגי קוריאה, סין ויפן וחתם עמם סדרת הסכמים מדיניים וכלכליים רחבי-היקף ● הביקור מסמן את החזרה של ארה"ב למזרח אסיה, במטרה לחזק את שותפויותיה האסטרטגיות ולהרחיב את נוכחותה הכלכלית באזור

מייקל אייזנברג / צילום: יונתן בלום

"הקושנר הישראלי" - מאחורי מינוי מייקל אייזנברג לנציג במפקדה האמריקאית

רק לפני מספר שבועות מונה מייקל אייזנברג לנציג הישראלית במפקדת התיאום מול הכוחות האמריקאים בקרית גת ● על פניו נראה היה שמדובר במינוי המושלם: בכיר בעל שורשים אמריקאים עם אוריינטציה עסקית וכישורים פוליטיים ● אלא שכעת, המינוי שלו הוקפא ● האם זה קשור לאמירות מהעבר בהן ביקר את מדיניות הממשלה?

רותם סלע בקמפיין בנק דיסקונט / צילום: צילום מסך

אספרסו, מקיאטו וקדימה למקום הראשון: בנק דיסקונט אחראי לפרסומת הזכורה ביותר

הפרסומת של דיסקונט גם מתברגת במקום השלישי באהדה, בעוד הפרסומת האהובה ביותר שייכת לבנק הפועלים, למרות שלא הייתה באוויר כבר זמן רב - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת המרעננת של השבוע שייכת לוולט

מגדל אלקטרה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

700 מיליון שקל? מה מסתירה ההודעה על חוזה השכירות במגדל אלקטרה

חברת אמפא הודיעה כי פירמת עוה"ד גולדפרב, גרוס, זליגמן חתמה על חוזה שכירות חדש במגדל אלקטרה, והעריכה את שוויו במאות מיליונים ● אלא שמתברר כי החישוב כולל הרבה "חורים" ואלמנטים לא ודאיים, כמו ההכנסות עבור תקופות האופציה ושטחים נוספים שהפירמה עשויה לשכור בעתיד ● הנוסחה שבעזרתה התקבל הסכום המצוין לא ברורה

איראן דורשת מאייל עופר: כופר של 170 מיליון דולר לשחרור ספינה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: באיראן דורשים כופר לשחרור ספינה "ישראלית", בגרמניה קוראים לחקור כיצד פעיל חמאס הועסק בערוץ טלוויזיה, ויהודים בארה"ב חוששים מניצחון של ממדאני בבחירות בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

סניף אוטומקס / צילום: באדיבות החברה

פרשת אוטומקס: רוה"ח שהתפטרו מושכים את מסמכי הביקורת

פירמת BDSK, בן דוד שליו קופ, ששימשה כרואי החשבון המבקרים של אוטומקס, מרחיקה את עצמה מהאירועים סביב החברה - והודיעה הבוקר על משיכת חוות-הדעת, דוחות הסקירה ומכתב ההסכמה שערכה באשר לדוחות הכספיים של אוטומקס

בנייה בקריית שמונה. אלפי דירות בקנה / צילום: אייל מרגולין

הבטחות של מגדלים מול עיר ריקה: קריית שמונה שבעה מסיסמאות

בקריית שמונה התוכניות חוגגות, ולציבור מוצעים מגוון סוגי יח"ד, מרכז תחבורתי - רק תבואו ● אבל מילים גבוהות לא מחליפות ביטחון, תעסוקה ורפואה זמינה, וכבר כיום יש בעיר כ־9,200 דירות - וחלק לא קטן מהן ריקות ● ככה זה כשיש יותר מדי תוכניות ופחות מדי מציאות

מקסוס ETERRON 9 חשמלי / צילום: יח''צ

החל מ-290 אלף שקל: הטנדר החשמלי שיתחרה בסייברטראק של טסלה

הטנדר החשמלי המגודל של מקסוס הסינית, ETERRON 9, מושך הרבה תשומת לב, בזכות ממדיו ועיצובו הייחודי ● יש מתאימים ממנו לעבודה תובענית, אבל בתור רכב פנאי משפחתי ורב–תכליתי הוא ממלא את ייעודו בהצטיינות ● מבחן דרכים

''ממתק או תעלול'' בישראל. ''ההאלווין 'יעוברת''' / צילום: מיטל שטדלר

סערת ההאלווין בישראל: גם חנוכה ופורים היו פעם חגים זרים

בעקבות סרטון של מירי מסיקה שטענה כי "נכשלה כאם" משום שבנותיה חוגגות האלווין, פרץ ויכוח ציבורי סביב אימוץ החג האמריקאי בישראל ● בעוד שמשפחות רבות רואות בו פעילות קהילתית תמימה, אחרים מזהירים מפני טשטוש הזהות היהודית ● פרופ' ישי רוזן צבי מזכיר: "כל החגים היהודים קיבלו לתוכם אלמנטים זרים"

ההפגנה נגד גיוס חרדים בירושלים / צילום: Reuters, Ilia Yefimovich

צעיר נהרג בנפילה מגובה בהפגנת ההמונים נגד הגיוס בירושלים, עימותים קשים עם שוטרים לאחר ההפגנה

הנער נהרג כשנפל מגובה רב באתר בנייה • רבבות משתתפים במחאה נגד הגיוס • כביש 1 נחסם מאזור לטרון ועד גינות סחרוב • עשרות אנשי מילואים מפגינים מול מחאת הענק של הציבור החרדי • עיתונאי חדשות 12 הותקפו על ידי מפגינים • שוטר נפצע בינוני מפגיעת אוטובוס שהיה בדרכו להפגנה • צפו במפת החסימות המלאה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס הכריזה על ספליט. איך זה יעבוד והאם בעלי המניות יפגעו?

ענקית הסטרימינג הודיעה אתמול (ה') על מהלך של פיצול מניות ● למה חברות מבצעות ספליט, האם זה יקרה באופן מיידי ואיך זה ישפיע על בעלי המניות הנוכחיים? ● גלובס עושה סדר

סשימי בית צפאפא / צילום: אופק שלום

מה קורה כשסבתא ירושלמית פוגשת את ת"א? התשובה במסעדה הזו

בג'קו הכשרה מציעים מה שיש בעוד מקומות בודדים בעולם: מאכלים שאוכלים כמעט בכל בית ירושלמי עם אינטרפרטציה עכשווית וחכמה

פקקים באיילון / צילום: איל יצהר

הפקקים חזרו, ולא רק בשעות השיא: מה צריך לקרות כדי שהמצב ישתנה?

נתונים של נתיבי איילון מגלים שביחס לתקופה שלפני החגים, באוקטובר חלה החרפה בפקקים בנתיבים העמוסים בארץ - ולא רק בשעות השיא ● לצד השקעה לוקה בחסר בתחבורה ציבורית, היעדר תיאום בין בנייה למגורים לתשתיות תחבורה החריף את הבעיה ● מומחים מתריעים כי המצב עשוי להקצין ללא שינוי בגישה התכנונית: גם הכללים שהיו נכונים בעבר אינם רלוונטיים עוד

אמבולנסים של מד''א / צילום: דוברות מד''א

שוטר לשעבר הצית את עצמו מול בית בכירה באגף השיקום

בעקבות ההצתה השוטר לשעבר נפצע קשה ופונה לבית החולים הדסה עין-כרם ● בלבנון מדווחים על הרוג ופצועים מתקיפת צה"ל ● תחקיר הקרב במושב עין הבשור: כיתת כוננות מול 16 מחבלים חמושים בטילי כתף ונשקי צלפים ● עמירם קופר וסהר ברוך נחטפו בחיים ב־7 באוקטובר, וגופותיהם הושבו אמש לישראל ● השבת גופתו של סהר ברוך ז"ל: ההערכה היא כי סהר מצא את מותו במהלך מבצע חילוץ שנכשל ב-8 בדצמבר 2023 ● עדכונים שוטפים 

אוטומקס / צילום: באדיבות החברה

"נפלו עליי השמיים": לקוחות אוטומקס, שנשארו בלי רכב ובלי כסף, מדברים

החקירה של רשות ניירות ערך, המלאי שנעלם, הלקוחות שאיבדו הון והבנקים שתובעים מיליונים ● חברת אוטומקס נחשבה למובילה בשוק יבוא הרכב המקביל בישראל, אלא שרצף של הסתבכויות וחובות גנז את החלום ● גלובס צלל אל מאחורי הקלעים של הפרשה שמסעירה את שוק הרכב

תשואות הגמל והפנסיה / אילוסטרציה: Shutterstock, Lady_Luck

המסלול שעשה יותר מ-20% השנה וזה שנותר מאחור: מה קרה לקרן ההשתלמות שלכם?

למרות שהחל בירידות, גם אוקטובר היה חודש חיובי במיוחד לחוסכים ● אלו במסלולים הכלליים צפויים ליהנות מתשואה חיובית של 1.5% ואלו במנייתיים יהנו מ-2.3% ● 2025 בדרך להיות אחת השנים הטובות בהיסטוריה של החוסכים, אך דווקא אלו שבמסלולי ה-S&P 500 נוחלים אכזבה ● ואיך אנחנו ביחס לעולם?

ניר פרי (עם נציגי סמסונג) / צילום: יח''צ

הסטארט־אפ הישראלי שזכה בתחרות היוקרתית של סמסונג

סייברייט הישראלי נבחר כאחד הזוכים בתחרות של ענקית הטכנולוגיה סמסונג ● קבוצת הרכישה "כאן ועכשיו" של מוזיאון ישראל פתחה את העונה באירוע חגיגי וביקור ביריד האמנות בפריז ● התאחדות המלאכה והתעשייה משיקה פורום סיוע לעסקים שנפגעו מהמלחמה ● וגם: מינויים חדשים בקומרה קפיטל ובחברת סימילרווב ● אירועים ומינויים

קנצלר גרמניה מקדם הקמת בורסה אירופית שתתחרה בוול סטריט / צילום: ap

קנצלר גרמניה מקדם הקמת בורסה אירופית שתתחרה בוול סטריט

פרדריך מרץ רוצה לחזק את הכוח הכלכלי של היבשת ולהקים "סופר־בורסה" אירופית במטרה לעודד השקעות ● למרות העניין הרב שעוררה ההצעה, ספק אם ניתן ליישם אותה: רק 15% מהגרמנים פעילים בשוק ההון וחוקי המס במדינות יקשו מאוד על ניהול משותף

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה בת"א ננעלה במגמה מעורבת; אוקטובר הסתיים בעליות

מדד ת"א 35 עלה ב-0.4% ● מדד הביטוח זינק ב-4% ורשם זינוק חודשי של 2%,מדד הנדל"ן עלה ב-8% החודש ● הפדרל ריזרב הוריד אתמול את הריבית בארה"ב, אך יו"ר הפד פאוול ציין כי הורדה נוספת בדצמבר רחוקה מלהיות מובנת מאליה ● אלפאבית ניפצה אמש את התחזיות, מטא צנחה במסחר המאוחר בעקבות אירוע מס בדוחות