גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משל הלוויתן הכחול: מהי הדרך הנכונה לעשות שינוי גדול בחיים

הדשא של השכן הוא ג'ונגל עבות, יער עד. אבל מה אני יודע, אולי זה ככה אצל כולם. אני הראשון להודות שהחיים שלי נשמעים הרבה יותר מעניינים כשאני מספר אותם לאחרים מאשר כשאני חי אותם בעצמי

הנה בא לווייתן כחול / איור: תמיר שפר
הנה בא לווייתן כחול / איור: תמיר שפר

א.

הם באו אחד אחד, איש איש ובשורתו. זה התיישב אצלי במרפסת, זה תפס את הכיסא לידי על הבר והשלישי הפתיע אותי כשאכלנו בחומוס. שלושה מחבריי - ואין לי כל-כך הרבה - עושים שינוי גדול בחיים. אחד עוזב את העמדה הבכירה שלו בעבודה ויוצא לדרך עצמאית, שני עוקר מעיר קטנה בדרום הארץ ועובר למצפה בגליל, שלישי מתגרש.

לא יודע אם לכולם יש את זה, אבל כשמספרים לי דברים, אני יוצא מתוך נקודת הנחה לא תמיד מודעת שזה בזכות תבונתי הרבה, רגישותי הידועה, הניסיון שלי והתמצאותי בשבילי החיים ורזי הקיום. כל אלה גורמים לחברים לשמוע את דעתי, לפעול בעצתי ולקבל את ברכתי. ברור לי שזה לא נכון, והאמת שזה קצת מקל עליי: פחות אחריות.

הם מספרים על הדרמות, ההחלטות, השינויים והמאמצים. ואני מקשיב וחושב על זה שהשבוע פגשתי את בעל הבית והארכנו את החוזה בעוד שנה, ושבאופן כללי הכול ממש אותו דבר פחות או יותר. אם יש שינוי באוויר, לא נשמתי אותו.

השינוי הוא ים גדול והימים ימי ראשית עונת הרחצה. אני מדמיין את ארבעתנו כילדים, עומדים על החוף של החיים. אולי באילת. אחד ניגש אל המים בחשש, טובל כף רגל זהירה, נסוג, זה קר, מנסה שוב, כל פעם קצת יותר לעומק, לאט-לאט. אחד קופץ בחדווה וטס בצרחות של עונג אל הגלים עד שנבלע בהם. אחד לא רוצה להיכנס, אבל אבא גורל פשוט הרים אותו על הידיים וזרק למים, שילמד לשחות לבד. הרביעי נשאר בחוץ לשמור על המגבות והציוד והכול. זה אני. החברה צריכה גם אנשים כמוני, אני אומר לעצמי כשאני לבד וחם לי. מישהו הרי צריך לשמור על הציוד.

לווייתן כחול באורך עשרים מטרים הגיע בשבוע שעבר קרוב למפרץ אילת - זו הייתה הפעם הראשונה שהחיה הנפלאה הזו נראתה כל-כך דרומית. את הלווייתן אי אפשר היה לראות מהחוף, עצמי אומר לי ברשעות: בשביל זה היה צריך להיכנס למים.

ב.

השינויים שהם עושים מקרינים עליי. אני לא רוצה להתגרש, להחליף עבודה או לעבור דירה, אבל עכשיו אני כל הזמן מרגיש את הרוח שעושה הרכבת שפספסת בחצי שנייה; עוד הספקת לראות את הדלתות נסגרות.

אני קורא שהתאחדות הסטודנטים הארצית פרסמה השבוע סקר עם הכותרת המפוצצת "דו"ח הצעירים". אחד מהנתונים היה ש-59% מהסטודנטים מוכנים לשקול ירידה מהארץ. המספר הזה זכה לטיפול הרגיל של אייטם ממוסגר באדום - צקצוק, זעזוע, תגובה, הסתת הנושא, האשמת השמאל, צעקות באולפן, שכחה. אנשים דיברו וניתחו את הייאוש ואת הקושי ואת יוקר המחיה והזהות היהודית וכל הבלה בלה הרגיל על כמה שהצעירים - צעירים ולא אכפת להם.

איפה שהם ראו ייאוש ו"תמרור אזהרה", אני ראיתי נתון יפה, אופטימי. הנה לך אנשים שרואים את עצמם אזרחי העולם ואת העולם כמונח פרוס בכף ידם, לונה פארק של אפשרויות. זו תחילת הדרך והכול עוד פתוח, לבחירתך. אתה יכול לבצע כל שינוי שתרצה לעשות. לא ייאוש אלא שמחת חיים, לא תמרור אזהרה אלא דרך מהירה. ככה זה צריך להיות, זה בדיוק השלב הזה בחיים. ואכן, כשמסתכלים אחורה אל סקרים דומים, מגלים שהנתונים די זהים. והנה, 60% מהסטודנטים לא יורדים מהארץ כל שנה, נכון? הכול בסדר.

אבל בגלל שהשינויים של החברים מקרינים עליי בצורה משונה, כאמור, אני מיד מתחיל להלקות את עצמי על כך שלא רק שלא ירדתי מהארץ, אפילו לא שקלתי לרדת מהארץ. אני מה-40%; פספסתי אפילו את הרכבת שלא שקלתי לעלות עליה. באימה אני קולט שאני מזדהה עם הנשארים ועם התחושה שהחיים הם לא תמיד דרך שכל הזמן רק נפקחת לאורך אל עבר האופק, הם לא תמיד פרוזדור שמוליך אל טרקלין - לפעמים הם מבוך.

ג.

הדברים האלה שמכניסים אותך לסרטים קורים לכולם, נכון? לא יכול להיות שזה רק אני. מי לא מכיר את זה ששלושת החברים שלך צוחקים במים ואתה בחוץ ונדמה לך שהם מדברים עליך. כל זה בכלל לא יכול להיות אפשרי כי שלושת החברים שלי עם השינוי לא מכירים זה את זה, אבל לא משנה - אני כבר שם, עמוק בסרט, על המגבת, עם הציוד, והם בים, באילת, בתור ילדים, מדברים עליי. אני אפילו לא בטוח אם אני מדמיין את זה או מדמיין את עצמי מדמיין את זה.

לרינגו סטאר מהביטלס, שיגיע לישראל בקרוב, יש סיפור יפה על ארבעה חברים ששלושה מהם מדברים על הרביעי מאחורי הגב. הוא רצה לעזוב את הלהקה. בא לג'ון לנון ואמר לו, אני מרגיש לבד מול שלושתכם. הייתי בטוח, אמר לו לנון, שזה פול, ג'ורג' ואתה נגדי. אץ רץ רינגו אל פול ואמר לו, אני רוצה לעזוב את הלהקה. יש לי תחושה שאני לבד מול שלושתכם. מה?, ענה מקרטני, הייתי בטוח שג'ון, ג'ורג' ואתה נגדי. ואני, אמר לו האריסון בתורו, הייתי משוכנע שזה ג'ון, פול ואתה נגדי.

הסיפור הזה קצת מנחם אותי בכל פעם שאני מרגיש שיש לי חיים נורא משעממים, כשאני מקנא בחברים שלי שמשתנים בעוד אני נשאר באותו מקום. הדשא של השכן הוא ג'ונגל עבות, יער עד. אבל מה אני יודע, אולי זה ככה אצל כולם. אני הראשון להודות שהחיים שלי נשמעים הרבה יותר מעניינים כשאני מספר אותם לאחרים מאשר כשאני חי אותם בעצמי.

כן, עד לשם הגעתי. עיקמתי את הלוגיקה עד לכדי כך שאני מתנחם מהמחשבה שאם החיים שלי נשמעים לאחרים יותר מעניינים ממה שהם באמת, סימן שהחיים המעניינים שאחרים מספרים לי עליהם הם למעשה די משעממים ושלכל אחד יש את החבילה שלו. הם צריכים לשים תמונה שלי במילון ליד ערך חברות אמת.

ד.כשאני מסתכל אחורה על חיי, או לפחות על הטור הזה, אני לא יכול להתעלם מזה שגם עליי עובר משהו. הסביבה משנה את פניה, הרי זה שעובר לצפון נשאר בצפון וזה שמתגרש מתרחק וזה שפותח עסק נשאב עמוק פנימה. אין ספק - אני עובר שינוי. נכון שזו לא בדיוק הארה פנימית שבעקבותיה החלטה נחושה ויציאה לדרך חדשה, קשה ותובענית. אלה לא החומרים שמהם עשויים אייטמים של תוכניות בוקר, נכון, אבל זה מה יש.

ואז אני חוזר לסרט מקודם, זה עם הים של השינוי, אבל הפעם קם מהמגבות, עוזב את הציוד (איזה ציוד בכלל יש שם, אפשר לחשוב!) ורץ אל הים. באמצע הדרך אני מגלה שלא הורדתי את המשקפיים, חוזר, שם את המשקפיים בתיק, רץ אל הים, נזכר שיש לי מפתחות בכיס, חוזר, שם ת'מפתחות ליד המשקפיים, רץ אל הים, בועט באבן גדולה עם האצבע הקטנה, צולע את המרחק שנשאר - ואז נותן קפיצה אדירה וצולל במים. אני והחברים שלי, כל אחד והשינוי שלו.

מתחת למים אני פותח עיניים. זה קצת שורף, אבל אם שוב יגיע לווייתן כחול, אני רוצה לראות אותו.

עוד כתבות

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

רגע לפני שבת: עימות פומבי בין שרי האוצר והביטחון על התקציב ורכש מטוסי f-15

שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון שמתעכבת מזה חודשים ● "העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל" ● גלנט: קיימת תפיסה ישראלי שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

מגמה מעורבת בוול סטריט; דרופבוקס מתרוממת בכ-1.8%

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: אוניברסיטת אמסטרדם העבירה רשימות של מוסדות מחקר ישראליים למוחים פרו פלסטינים, שר בממשלה הספרדית נגד ישראל וממשלת בריטניה קוראת לאוניברסיטאות להגן על סטודנטים יהודים ● כותרות העיתונים בעולם 

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים