גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"בקרוב הרכבים יעבדו כמו מעליות בבניינים – זה יהיה שירות"

בכנס טקראנץ' התייחסו רבות לעתיד התחבורה ואינטגרציה של טכנולוגיה בתחום, רכבים אוטונומיים וחשמליים, טכנולוגיית חיישנים, AI וניתוח דאטת נהיגה ● ראש האסטרטגיה בחברת ליפט סיפר על ביקורו במובילאיי, כולל נסיעת מבחן ברכב האוטונומי

כנס טקראנץ' / צילום: רויטרס, אדוארדו מאנוז
כנס טקראנץ' / צילום: רויטרס, אדוארדו מאנוז

ראג' קאפור, ראש אסטרטגיה בליפט, דיבר היום (ה') בכנס טקראנץ' בתל אביב. הוא סיפר שבמהלך שהותו בישראל הוא ביקר במובילאיי, והתנסה בנסיעה ברכב האוטונומי שלהם. הוא סיפר שהרכב שלהם מתוכנן להתנהג כמו נהג ישראלי וכינה אותו, בהומור, "אגרסיבי".

"תחבורה היא נושא חשוב להפליא, כי גם מי שלא עובד בתחום חושב עליו כל יום. זה לא רק להגיע מנקודה א' לנקודה ב', זה גם קשור לשגשוג כלכלי, ולהבניית זהות - בייחוד בעלות רכב. הערים נבנו סביב כבישים, ואנשים נהיו תלויים במכוניות לצורך התניידות. המוביליות של אנשים עלתה, אבל הגענו לנקודת רתיחה ולא נוכל להמשיך כמו שחיינו עד עכשיו", אמר קאפור.

"חברות הרכב עשו עבודה טובה בלשכנע את הצרכנים שהזהות שלהם תלויה בבעלות על רכב, אבל דור הצרכנים הצעיר נע מבעלות לגישה - זה מה שקורה בנטפליקס ובספוטיפיי. רכבים אוטונומיים הם רק אחד הדברים שיעזרו לנו לעבור מבעלות לגישה. כדי שהמהפכה הזאת תעבוד, אנחנו חושבים שצריכה להתקיים חדשנות במספר זוויות במקביל. חשובה גם התחבורה השיתופית, וזה בדיוק מה שליפט עושה. הדבר השלישי הוא המעבר לרכבים חשמליים - לא רק כי זה טוב לסביבה. עם ההתקדמות הטכנולוגית, רכבים חשמליים יתנו לנו יותר קילומטרז' כי פחות חלקים זזים ונשחקים. עם הנסיעות השיתופיות יש לנו דאטה, שיוכל לומר לנו איפה למקם תחנות טעינה לרכבים חשמליים, כדי שנוכל לממש את זה".

ליפט מפעילה רכבים אוטונומיים שמסיעים לקוחות בלאס וגאס מזה כחודש. לדברי קאפור, זוהי התחלתו של תהליך הדרגתי שימשך על פני העשור הקרוב. ליפט מפתחת רכבים אוטונומיים בעצמה, במקביל לשימוש שלה בטכנולוגיית צד שלישי.

קאפור אמר שהדאטה מהנסיעות השיתופיות יסייעו לחבה להוציא לפועל את פריסת הרכבים האוטונומיים: "כיום יש לנו 1.5 מיליון נהגים בעולם שאוספים עבורנו דאטה על כבישי העולם. אנחנו יודעים לאן אנשים נוסעים, מה תנאי השטח ומה תנאי מזג האוויר. אנחנו יכולים להכניס נהיגה אוטונומית בהדרגה, רק איפה שזה בטוח, כמו שעברו מה-3G, ל-4G במובייל".

ההשוואה לכניסת המובייל חזרה גם עם הדובר הבא, יריב באש, מייסד שותף ומנכ"ל פלייטרקס, חברה המפתחת רחפנים למשלוחים. החברה מפעילה משלוחים באיסלנד, ותתחיל לשרת לקוחות בשבוע הבא, עם משלוחי מזון לחצר האחורית שלהם.

גם באש מקווה שהטכנולוגיה הזאת תעזור להפחית נוכחות של רכבים על הכביש. "ההנחה הכללית היא שזה יהיה אוטונומי לחלוטין. מדובר בכמות גדולה מדי של רכבים באוויר במקביל, ובני אדם לא יוכלו לשלוט בזה", אומר באש. "אני מעדיף שמחשב יחשב במדויק איך להתמודד עם מצבי קצה, ולא לתת את השליטה לאדם עם ג'ויסטיק. אנחנו משלמים מחצית מהביטוח שמשלמים נהגי אובר, אז חברות הביטוח כבר מאמינות שיותר בטוח שמחשב ינהל את זה ולא בן אדם".

שניהם נשאלו מה יקרה עם משרותיהם של נהגים ולעובדי הצווארון הלבן עם כניסת הרכבים האוטונומיים בקנה מידה גדול. שניהם ענו שייווצרו משרות חדשות, בעיר בתחום תחזוקת המערכות שמפעילות את הרכבים האוטונומיים. כשנשאלו בנוגע לבטיחות, כל אחד מהם אמר שהפחתת הרכבים על הכביש היא בטוחה לאורך טווח.

עתיד תעשיית האוטומוטיב - טכנולוגיית חיישנים או הפחתת הרכבים?

יפעת אורון, מנכ"לית לאומיטק מנחה את הפאנל על השקעות בישראל, בהשתתפות חמי פרס (Pitango Venture Capital), מייק גראנוף (Maniv Mobility), ויהל זילכה (Magma Venture Partners).

פרס נשאל מה הם האיזורים הלוהטים ביותר בתחום האוטומוטיב היום. לדעתו, "כל דבר שקשור לאינטליגנציה מלאכותית. זו אחת המהפכות הגדולות שנראו בדורות הקרובים. יש הרבה חדשנות בתחומים שקשורים לאנרגיה, אבל בעיניי הדבר החשוב ביותר היא טכנולוגיה שתחבר את ה-IoT, עם עולם האינטרנט האנושי ועם שפה שתאפשר לנו לומר למכונות מה אנחנו רוצים מהן".

יהל זילכה הסכים ש-AI יהיה מרכזי, והוסיף כי "טכנולוגיית חיישנים, בין אם אלו חיישנים חיצוניים או פנימיים, היא מאוד מאוד מעניינת. חלק מזה זה הרחבה של הרבה, מעצם עצמאי לתוך הענן".

זילכה הצביע על שינויים מבניים גדולים בתחום. הראשונה היא האצה עצומה במהירות הפיתוח: "אלו טכנולוגיות שלוקחות זמן ארוך לפיתוח, 7 שנים לפני שאפשר להתחיל למכור. הדבר הזה משתנה, אילון מאסק עושה את הדברים האלה מהר בהרבה, וזה משפיע על התעשייה באופן נרחב. זה לוקח כיום בין שנה וחצי לשנתיים להגיע לדיזיין, אבל עד להכנסות יש עדיין יותר זמן".

בנוסף, שיתופי פעולה הולכים נהיים מהותיים יותר: "תעשיית האוטומוטיב הייתה תעשייה מאוד סגורה במשך שנים, ולחדור אליה זה אתגר מאוד גדול. בארבע השנים האחרונות, אנחנו רואים שינוי חיובי. BMW ואינטל פועלים בשותפות - דברים כאלה לא היו קורים בשוק הזה. היום השוק בתהליך טרנספורמציה, אבל השינוי צריך להיות מכוון, ולא מבוסס על מהלכים אסטרטגיים בודדים בלבד".

עתיד התחום, לפי פרס, הוא הפחתה של כמות הרכבים. "תעשיית האוטומוטיב, הפעם הראשונה ששמעתי על מספר הרכבים ועל היקפי השימוש הנמוכים שלהם - יש מיליארדי רכבים, אשר נמצאים בשימוש רק אחוזים בודדים מהזמן. הדור הישן של הייצור, עבד באופן כזה: קודם הוקם מתקן ייצור, בו ייצרו מאסות של מוצרים, באיכות גבוהה ובאופן יעיל, זה יוצר כלכלה מצוינת. אבל עכשיו, אנחנו נייצר פחות רכבים, ויהיו הרבה פחות רכבים על הכבישים. הרכבים יעבדו כמו מעליות בבניינים - זה יהיה שירות, הבעלות תבוטל, עלות האנרגיה ההחזקה תפחת, ומיליוני האנשים שנהרגים ונפצעים בתאונות דרכים מדי שנה ינצלו. אנחנו נעשה שימוש בפחות חומר, וכל דבר שנוכל לייצג בביטים ולא באופן חומרי יעבור לביט".

גאנוף חלק על פרס, וטען שהמכוניות האוטונומיות לא יפתרו באופן מיידי את בעיית הזיהום והצפיפות בכבישים: "ככל שאנשים קונים מיילים ולא חומר, עלות המייל יורדת באופן דרמטי, והביקוש יעלה. בסופו של דבר יהיו פחות רכבים מאשר היום, אבל לדעתי לא יהיו הרבה פחות רכבים. אנחנו נצטרך להתמודד עם זה בדיוק כמו שהיינו צריכים להתמודד עם בעיית הזיהום בערים לפני מאה שנה. יהיה מנגנון מחירים שנצטרך להפעיל כדי למתן את השימוש בכבישים, ואת זה הטכנולוגיה יכולה לפתור".

אתיקה ואחריות, ואיך זה משתלב עם AI וחיישנים

עומר כילף מנכ"ל אינוויז, רני וולינגשטיין מנכ"ל אוריקס ויז'ן, אורית ניסן מסינג מייסדת שותפה באיגואזיו, השתתפו בפאנל בו דיברו על היחס בין החלקים השונים ברכבים אוטונומיים - החיישנים שמפתחת אינוויז, מערכת עיבוד הדטה של איגואזיו, והראייה הממוחשבת של אוריקס ויז'ן.

עומר כילף, מנכ"ל אינוויז, סיפר שגם בתחום הרכב הוא מזהה עלייה בביקוש לטכנולוגיות ראייה ממוחשבת: "עם הזמן יותר ויותר חברות שמות דגש על ראייה ממוחשבת, ומפחיתות את המיקוד הבלעדי בביג דאטה. עבורנו זה חשוב לעבוד עם כמה שיותר חברות, כי אחרת לא נהיה רלוונטיים. אנחנו עובדים גם עם חברות מבוססות וגם עם סטארטאפים".

כאשר גם חיישנים וגם טכנולוגיות AI משתלבות יחד, קשה לקבוע על מי תוטל אחריות במקרה של תאונה. רני וולינגשטיין, מנכ"ל אוריקס ויז'ן: "אני חושב שאם ננתח את התאונות שהתרחשו בשנים האחרונות, חלקן היו קשורות לחיישנים וחלקן לתוכנה, כלומר לאינטגרציה. מי שמציע את הפתרון חותם בעת העסקה שהטכנולוגיה בטוחה, והוא מתחייב לכך גם מול הרגולטור. כאשר הבעיה היא אינטגרציה, קשה לדעת מי אחראי".

אורית ניסן מסינג, מייסדת שותפה באיגואזיו: "אנחנו מספקים מידע לספקים על הנסיעות ועל הרכבים, ובאמצעותו הם מקבלים החלטות. יש הרבה שאלות לגבי מי יחזיק בבעלות הרכבים בסוף - האם אלו יהיו הנוסעים הפרטיים, או החברות שמספקות להם את שירותי הנסיעה? זה ישפיע על אופי קבלת ההחלטות".

מסינג סבורה שבתוך חברות מוסריות, שאלות אתיות הן גם שאלות כלכליות. לדבריה, "כשחברה עומדת מול שאלה אתית, שתשפיע על האופן בו יתכנתו את המערכת לקבל החלטות, לכל החלטה כזאת יש עלות".

רכבים יוקרתיים שהם יותר מחשב מאשר מתכת

החלק השני של כנס טקראנץ' נפתח בשיחה עם עופר בן נון, מייסד שותף ומנכ"ל ארגוס סייברסקיוריטי. לדבריו, כבר היום "הרכבים היוקרתיים הם כבר יותר מחשב מאשר מתכת, ובקרוב כל הרכבים יהיו כאלה, אבל הסיכון כבר קיים".

ארגוס מפתחת מערכות אבטחת סייבר לרכבים אוטונומיים. "כדי לפרוץ לרכב שרובו מורכב ממחשב", אומר בן נון, "צריך לדעת איך לפרוץ לכל מערכת כמו סמארטפון, או מערכת IoT. כל האקר שיש לו יכולות לפרוץ למערכות כאלה יצליח לפרוץ גם לרכב".

"כאשר ארגוס התקדמה, הבנו שהבעיה המרכזית באבטחת סייבר לרכבים אוטונומיים, היא שהכסף שהייצרנים משקיעים באבטחה הוא נמוך מאוד ביחס להשקעה שלהם במחקר ופתוח. יש שינוי במהלך השנתיים האחרונות, ואנחנו רואים שיפור, אבל הכסף עדיין מתעכב". בן נון סיפר שהוא מתוסכל, אבל "אני חושב שבאופן כללי, כל יזם ישראלי מתוסכל ממהירות השוק. בייחוד בתחום האוטומוטיב, כי הזמנים ארוכים יותר בתחום הזה. אני מתוסכל, כי כשיש מערכות שבהגדרתן בנויות על אמינות, בטיחות, ופרטיות, הייתי מצפה שתהיה התקדמות מהירה יותר. אם כל אחד שהולך לסוכנויות הרכב ישאל את השאלות האלה, אני חושב שדברים יתקדמו".

הוא התייחס לרכישת ארגוס על ידי קונטיננטל, ואמר: "אנחנו עדיין סטארטפ, כי בעיני סטארטאפ מוגדר לפי מנטליות ולא לפי בעלות. במרבית המקרים רכישות של סטארט-אפים בישראל הופכות אותם למרכזי פיתוח של החברות הללו בלבד. אנחנו הכפלנו את עצמנו מאז הרכישה, אנחנו עצמאיים מקונטיננטל, ומוכרים גם למתחרים שלהם. לפני הרכישה, קונטיננטל אמרו לנו, שהם רוצים להיות חלק בחזון שלנו - להיות הרשת הבסיסית של אבטחת הסייבר לרכבים אוטונומיים. אנחנו עדיין רוצים להגן על מרבית המכוניות החדשנות עד 2023, ויש לנו גב כלכלי הרבה יותר גדול".

בנושא שילוב טכנולוגיית בלוקצ'יין באוטומוטיב, בן נון היה ספקן: "החיבור בין בלוקצ'יין לאוטומוטיב עדיין לא ברור לי. בלוקצ'יין הוא ביזורי ויצרני הרכב רוצים את ההפך - הם רוצים לשלוט בהכל. אני עדיין לא רואה יישום של בלוקצ'יין שיצרני הרכב יתלהבו ממנו".

"המטרה שלנו היא תחבורה ציבורית חכמה"

הדוברת הבאה הייתה ענת ליה בונשטיין, יו"ר היוזמה לבחירות דלק ולתחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה: "בשנים האחרונות התעשייה עוברת מאתרים סגורים לתנאי שטח. יש תמיכה כלכלית ורגולטורית לאחרונה. עד כה, חברות הצליחות לקבל אתרי בדיקה שסגורים לתנועת רכבים רגילה, והצליחו לייצר פתרונות לבעיות מסוימות. אנחנו בישראל נמצאים מעט אחרי קליפורניה, אריזונה וסינגפור, בל אנחנו לומדים מהם רבות, כדי להבין מה השינוי הזה דורש".

בונשטיין הדגישה שהגישה שלה הוליסטית: "כדי לקדם את השינוי הזה, אנחנו צריכים שיחה תמידית בין הממשלה והרגולציה ובין התעשייה. אם זה יתקיים רק ברכבים פרטיים, לא נפתור את פקקי התנועה ולא נשיג שום דבר. המטרה שלנו היא תחבורה ציבורית חכמה. בחיפה, התחלנו פיילוט לשיתוף נסיעות במכוניות חשמליות. אנחנו רוצים להמקד עם באוטובוסם ודברים דומים".

"אנחנו, כרגולטור, רואים את עצמנו כמאפשרים. כמי שמספק לסטארטאפים את מה שהם צריכים. בשלב הראשון הם היו צריכים רק כמה מטרים בודדים. היום הם צריכים תשתיות רחבות בהרבה, ואנחנו בדיון מתמשך איתם לגבי הצרכים הללו. אנחנו רואים גם צמיחה גדולה בהטעמת חדשנות בתוך הממשלה ופתיחות גדולה יותר לנושא".

עוד כתבות

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם