גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יונדאי I30 החדשה: מכונית משפחתית מתוכננת היטב

העיצוב של יונדאי I30 החדשה נמחק די מהר מהזיכרון, אבל זוהי מכונית משפחתית מתוכננת היטב, שמצוידת במנוע טורבו חדש ויעיל ובשלדה בוגרת ומציעה שימושיות ויחס מכובד של אבזור לכסף ● האתגר המרכזי שלה יהיה אחותה ההיברידית

עשר דקות לאחר תחילת נסיעת המבחן ביונדאי I30 התחלנו להרגיש קצת מוזר. הסתכלנו על הרכב, על הכביש ועל עצמנו במראה ואז נפל האסימון: מסתבר שכבר הרבה מאוד זמן לא נסענו בסתם משפחתית "נורמלית", כזו שאין לה יומרות להיות קרוס-אובר, יוקרתית או היברידית.

לא שהפכנו סנובים, חלילה, אלא ששוק הרכב הישראלי השתנה. מכל שלוש מכוניות פרטיות חדשות שנמכרות כיום בישראל, אחת היא רכב "סגנון חיים" כזה או אחר, ואם מסננים גם את ההיברידיות מהרשימה, מגלים שנתח השוק של משפחתיות הבנזין הרגילות, שבמשך עשורים שלטו בשוק הישראלי, התכווץ בכמעט מחצית.

את מחיר השינוי משלמות כיום גם המשפחתיות של יונדאי מוטורס הקוריאנית, אלנטרה ו-I30, שהיו פעם נכס צאן ברזל בישראל, אבל יונדאי יכולה לבוא בטענות רק אל עצמה. היא זו שחוללה והאיצה את השינוי המקומי עם הג'יפונים וההיברידיות הפופולריים שלה. למרות זאת עוד נותרו בישראל לקוחות, בעיקר בציי הרכב, שעדיין שומרים נאמנות למשפחתיות מסורתיות ועבורם, בעיקר, מיועדת ה-I30 החדשה.

יש משהו מרגיע ומנחם בנסיעה במשפחתית ללא יומרות. בדומה לעלייה על מדי ב' במילואים, הנהג מאבד את הזהות האישית, זונח את מרוץ הסטטוס והופך להיות חלק מהקולקטיב. גם מכונית המבחן שלנו, אחת הראשונות על כבישי ישראל, נטמעה בתוך שניות בהמון מבלי למשוך תשומת לב.

יש לה מידות שתואמות די במדויק את פלח ההאצ'בק, פרופורציות מאוזנות ועיצוב ידידותי לעין, ששואל אלמנטים מלהיטי מכירות אירופיים כמו פולקסווגן גולף, פיז'ו 306 ושות'. מי שיפעיל את הדמיון יוכל למצוא גם רמז לב.מ.וו סדרה 1 מאחור, אבל בסך הכל זה עיצוב ידידותי, שתוכנן באירופה עבור לקוחות אירופים, והוא נמחק כליל מהזיכרון חמש דקות אחרי שמתרחקים מהרכב.

כראוי לרכב שנועד למלא תכלית משפחתית, מהנדסי יונדאי השקיעו הרבה משאבים בתא הנוסעים. עם בסיס גלגלים באורך 2.65 מ' ודפנות זקופות, התא מציע מרחב מכובד לארבעה מבוגרים פלוס, ומרחב הרגליים מאחור הוא בין הטובים בפלח ההאצ'בק. גם תא המטען בנפח 395 ליטר הוא מהגדולים בפלח.

עיצוב הפנים הוא התגלמות היעילות הקוריאנית. לוח מחוונים אנלוגי וברור, עמדת פיקוד שמעוצבת בקווים נקיים וקלילים ומתגי תפעול שרובם מרוכזים על וסביב גלגל ההגה, מבלי ליצור עומס חזותי מיותר. את אגף ההיי-טק ההכרחי מייצג מסך מולטימדיה גדול, שבולט מעל הקונסול ומשלב בתוכו את מערכת ההפעלה המקורית של יונדאי לצד הדור האחרון של המערכת המקושרת של כלמוביל.

המערכת הזו מציעה שלל אפליקציות מקושרות, החל מרדיו אינטרנטי עם עשרות ערוצים, שחוסך לאוזניים עייפות פלייליסטים מפוקפקים של שדרים מקומיים, ועד מערכת ניווט מהירה וחדה. חזרה ממנה למערכת מולטימדיה תקנית היא כמו מסע אחורה בזמן.

כל העסק עטוף באיכות הייצור המוכרת של יונדאי, עם לא מעט משטחי דיפון רכים וטקסטורות נעימות בטווח הושטת יד מההגה, ופלסטיק קשיח במקומות המרוחקים יותר. ההרכבה מוקפדת ובידוד רעשי החוץ יעיל מאוד. יש אבזור מקיף וערכה עדכנית של מערכות בטיחות עם בלימת חירום, בקרת שיוט אקטיבית ועוד.

מהפכת מנועי הטורבו הקטנים והיעילים של קונצרן יונדאי כבר החלה לפני מספר שנים אבל פסחה עד כה על ישראל. אלא שתקנות הפליטה הוציאו מהמשחק את ה-1.6 ליטר האטמוספרי ושמחנו לגלות שמנוע ה-1.4 ליטר טורבו של ה-I30 הוא יותר מיורש ראוי. הוא מייצר 140 כ"ס ו-24 קג"מ, ובנסיעה יום-יומית והוא אחד השקטים והחלקים בפלח שלו. שיוט על הכביש המהיר במהירויות ישראליות ריאליות מתבצע בפחות מ-2,500 סל"ד עם השעון, ובעליות תלולות אין צורך ביותר מהדיפה קלה של הדוושה כדי לשמור על דחף ראוי.

ביחד עם המנוע החדש מגיעה גם תיבה כפולת מצמדים בת 7 מהירויות, שתוכנתה ככל הנראה בעיקר לחיסכון. במצב הרגיל היא נוטה לעמעם את פקודות הרגל על דוושת התאוצה ומעדיפה הילוכים גבוהים. גם המצב הספורטיבי אינו מרגיש "חי" וערני כמו בתיבת ה-DSG של קבוצת פולקסווגן. עם זאת, מי שיכפה את דעתו על התיבה באמצעות לחיצה נחושה, יתוגמל בתאוצות מכובדות ואפילו בקצת רעש נעים. זהו שיפור דרמטי לעומת ה-1.6 הקולני והסרבן של ה-I30 היוצאת. גם צריכת הדלק השתפרה משמעותית, ולמרות שיונדאי נוקבת בנתון אופטימי מדי של כ-19 קילומטר לליטר בממוצע, לא קשה להפיק מהטורבו הקטן 14 קילומטר לליטר ביום יום.

המנוע הזה הוא בן לוויה ראוי בהחלט לשלדה החדשה, שמייצגת קפיצת דרך משמעותית עבור יונדאי. היא מרגישה בוגרת וקשיחה כמו המיטב האירופי, סופגת היטב את רוב המהמורות העירוניות הטיפוסיות של כבישי ישראל ומרסנת כראוי את תנודות הגוף על כבישים מפותלים. עם קצת יותר מ-1.3 טון זו לא המכונית הקלילה בפלח, ולמרות השיפור בתחושת ההיגוי הוא עדיין לא חד או מתקשר במדויק עם הנהג. אבל זו בהחלט מכונית שלא מכניסה את הנהג למצב "כבוי", ומי שירגיש בצורך יוכל להפיק ממנה שאר רוח דינמי ולנצל את פוטנציאל הביצועים של המנוע.

יונדאי I30 עם חבילת אבזור מקיפה נמכרת ב-130 אלף שקל, והדגם המפואר, עם חישוקים גדולים, גג שמש פנורמי, מושב נהג חשמלי ועוד, מציב את המחיר על 136 אלף שקל. למרות העיצוב החיצוני השבלוני, זו מכונית שרב בה הנסתר על הגלוי ויש לה יחס אבזור/מחיר, מנוע, ביצועים ושלדה שמנחיתים אותה היישר לחבורת הצמרת של דגמי ההאצ'בק. אלא שמחירה מציבה אותה קרוב מדי למחיר (הריאלי) של האיוניק, אחותה ההיברידית הגדולה והמרשימה ממנה, ואם מביאים בחשבון גם את פוטנציאל השיווק (וההנחות) של יונדאי לציי הרכב, לא נופתע אם האחות הקטנה תצליח לכרסם במכירותיה של האחות הגדולה.

יונדאי i10

חלק מהמתחרות שבדרך

טויוטה אוריס 2019

האוריס החדשה, שתגיע אלינו עוד השנה, היא קדימון לקראת הקורולה סדאן. היא ניצבת על פלטפורמה חדשה וקלת משקל, מצוידת במתלה אחורי מתוחכם וארוכה ונמוכה מהמכונית הנוכחית. בסיס הגלגלים שלה הוארך ב-4 סנטימטרים והיא תוצע עם מנוע 1.2 ליטר טורבו עם מנועים היברידיים בהספק 122 ו-180 כ"ס

פורד פוקוס 2019

הפוקוס הנוכחית קצת נשכחה מלב אבל היא עדיין רבת מכר באירופה וההשקעה בדור החדש משקפת זאת. זו מכונית ספורטיבית, מרווחת וחדה יותר מהנוכחית והיא מצוידת בתא נוסעים עמוס טכנולוגיות, כולל מערכות בטיחות סמי-אוטונומיות ושלל מערכות קישוריות. המנוע העיקרי יהיה 1.5 ליטר טורבו חדש עם 150 כ"ס ותיבה אוטומטית מתקדמת בת 8 מהירויות

קיה סיד 2019

קיה CEED החדשה היא בת הדודה של יונדאי I30 והיא חולקת איתה את הפלטפורמה החדשה, אם כי הכיול אמור להיות קצת יותר ספורטיבי. גם היא צפויה להגיע אלינו עם מנוע 1.4 ליטר טורבו וככל הנראה גם עם אופציה לטורבו-דיזל. כל הדגמים מצוידים בערכה עדכנית של מערכות סיוע לנהג. המכונית תגיע במחצית השנייה מהמפעל בסלובקיה.

עוד כתבות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו