גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"עד 2025 רוב תושבי העולם ישתמשו במטבעות קריפטוגרפיים"

דוח המיזוגים והרכישות של משרד עורכי הדין ווייט אנד קייס מעיד על אופטימיות של המנהלים הישראלים לגבי השוק העולמי – וחשש מאי יציבות ביטחונית בשוק הישראלי

מיזוגים ורכישות / צילום: שאטרסטוק
מיזוגים ורכישות / צילום: שאטרסטוק

"ב-2017 משקיעים הוזרמו 25.7 מיליארד דולר לתוך עסקאות מיזוג ורכישה ישראליות, גידול של 33% לעומת 2016. היה זה היקף המיזוגים והרכישות השנתי הגבוה ביותר בהיסטוריה של המדינה והמספרים עד כה עבור 2018, מרמזים כי שוב תהיה שנה חזקה", כך נכתב בדוח של משרד עורכי הדין הבינלאומי ווייט אנד קייס שעסק ספציפית במיזוגים ורכישות בישראל. הדוח התבסס על שאלונים וראיונות עם 58 מנהלים בחברות רוכשות, בקרנות הון פרטי ובחברות העשויות להירכש.

"79% מהמנהלים והמשקיעים שרואיינו, מציינים כי החברות שבהן הם מעורבים יהיו מעורבות ביותר המיזוגים והרכישות השנה מאשר בשנה שעברה. זהו שיעור גבוה פי שניים ממספר המשיבים בחיוב בקר של שנה שעברה. בניגוד לשנה שעברה, השנה מעריכים המשקיעים כי פעילותם של גורמים מחו"ל תהיה גבוהה יותר מאשר של גורמים מתוך המדינה".

הטכנולוגיה היא עדיין המלכה של השוק הישראלי, אומר ג'ונתן קלונווסקי, עורך מחקר לזירת אירופה והמזר התיכון עבור חברת Mergermarket שכתבה את הדוח יחד עם משרד עורכי הדין. "ככל שהדרישה לטכנולוגיה בכל הסקטורים עולה, שוק המיזוגים והרכישות בישראל הופך פעיל יותר", הוא אומר. הדוח הוצג בכנס של וייט אנד קייס שנערך לאחרונה בתל-אביב.

נראה מן הסקר כי משקיעים ומנהלים ישראלים השוקלים להיכנס לעסקת מיזוג או רכישה, אינם חוששים מתפנית לרעה בשווקים העולמיים (זו הייתה הדאגה המובילה בסקר אשתקד), אך הם מודאגים מהמצב הפוליטי/ביטחוני וכן משינויים בסביבה הרגולטורית. בהמשך לאופטימיות לגבי המצב בשווקים, המשקיעים מאמינים כי החסם העיקרי בפני סגירת עסקאות יהיה - לשכנע את הנרכשים להסכים למחיר ריאלי.

יצויין כי רק 26% מהנשאלים טענו כי הסביבה הרגולטורית הישראלית מסבכת את חייהם יותר מזו של מדינות אחרות, וזאת לעומת 47% שציינו את ישראל כמסובכת במיוחד בשנה שעברה.

רכישות על ידי גורמים אמריקאים היו דומיננטיות וצפויות להמשיך להיות דומיננטיותת, בעוד הסינים התאיידו ב-2017 מרשימת הרוכשים הגדולים של טכנולוגיות ישראליות. זאת, בשל הפיקוח הצמוד יותר של ממשלת סין על הוצאת כספים מן המדינה. יצויין כי למרות הירידה, גורמים ישראלים מעריכים כי רוכשים מאסיה ימשיכו להיות דומיננטים בשוק. כשנשאלו הנסקרים הישראלים מאיזה אזור צפוי להגיע הגידול החד ביותר בעסקאות מיזוג ורכישה בשנה הקרובה, 51% אמרו: אסיה.

חברות ישרלאיות ביצעו ב-2017 גם מספר שיא של עסקאות רכישה של חברות לא ישראליות - 47 עסקאות לעומת רק 20 בשנה שעברה. בתחום הזה ארה"ב אינה דומיננטית, ופחות מחצי מן החברות הנרכשות על ידי גופים ישראלים היו אמריקאיות. כותבי הדוח מציינים כי מדובר כנראה במגמה שתימשך, שכן השוק האירופאי מציע בימים אלה הזדמנויות רכישה מעניינות.

העונים לסקר היו כאמור מנהלים מכל סוגי החברות, עם דגש על פיננסים. לכן אולי אין זה מפתי כי 57% מהם צופים כי עד 2025, כל אוכלוסיית העולם תשתמש במטבעות קריפטוגרפיים.

הסקטור בו צופים הרוב המוחלט של המנהלים לראות מיזוגים ורכישות בשנה הבאה הוא הטכנולוגי. במקום השני, בפער גדול, נמצא תחום מדעי החיים. התחומים החמים בעולם הטכנולוגיה בישראל, לדעת המנהלים, הם על פי סדר ההתלהבות: סייבר, שירותים פיננסיים, שירותי ענן, ניתוח מידע, מכונית אוטונומית, ביטחון, אינטרנט של הדברים ומסחר מקוון.

כותבי הדוח מציינים גם את העליה באקטיביזם מוסדי ומצביעים על קרן ברוש, שהייתה אקטיביסטית בעיקר בחברות ביומד כמו אלקוברה וקמהדע, כדוגמא בולטת למגמה זו. האקטיביזם עדיין אינו נפוץ או אגרסיבי כבארה"ב, הם אומרים, אולם הוא מתחיל להתקרב לשם.

"חברות ישראליות עמדו בפני אקטיביזם של בעלי מניות וגם השתלטות עויינת, מצד גורמים ישראלים ובינלאומיים", אומר קולין דאימונד, ראש תחום ישראל בווייט אנד קייס. "וכיוון שהחוק הישראלי פחות מאפשר תקנות מסוג 'גלולות רעל' שימנעו השתלטויות עויינות, החברות הישראליות הופכות רגישות במיוחד למהלכים אקטיביסטיים".

עוד כתבות

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

צה"ל השתלט על מעבר רפיח בצידו הפלסטיני; שני חיילים נהרגו במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

הבורסות באירופה עולות; מגמה מעורבת באסיה


מדד הקוספי הדרום קוריאני זינק בכ-2%; לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג ירד ב-0.5% ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

פתיחה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים עולה ב-1.7%, אודיוקודס צוללת ב-15%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" ● עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ב-5%

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"