גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"יחסי המסחר הישנים נגמרו": טראמפ טרק את הדלת ל-G7

נשיא ארה"ב מפוצץ את ועידת הפסגה של הדמוקרטיות התעשייתיות, מאיים בסגירה מלאה של השוק האמריקאי בפני בעלות בריתה של ארה״ב, ומטיח עלבונות במארח, ראש ממשלת קנדה ● "זה נגמר", הוא אמר על יחסי המסחר הישנים ● אם זה נגמר, אז מה מתחיל?

ה-G7 / צילום: רויטרס
ה-G7 / צילום: רויטרס

כך בדיוק הוא ניהל את מסע הבחירות שלו. בשלב המקדימות בתוך המפלגה הרפובליקאית הוא ענד תוויות ל-17 יריביו. אחד היה "חלש", אחר היה "חסר אנרגיה", שלישי היה "קטן", רביעית הייתה פשוט מכוערת. בשלב הגמר הוא הצמיד להילארי קלינטון מעשה שגרה את התואר "הנוכלת". זה עבד. עובדה.

מערכות בחירות מסתיימות באיזשהו מקום, בדרך כלל כאשר מוכרזות תוצאותיהן. הוא נבחר לנשיא, כהונה המעניקה לבעליה את הזכות להנמיך את הקול, מפני שאין עוד צורך בהרמתו. גם אם ילחש, העולם כולו יטה אוזן. אבל הוא אינו מסוגל ללחוש. הוא פתח רשמית את מערכת הבחירות שלו ל-2020 יום אחד לאחר השבעתו, בינואר 2017. זו הייתה דרכו להודיע, שהרבה מאוד רעש יבקע ממגברי הקול שלו.

והרעש בוקע.

מה אפשר להגיד על אתמול בקוויבק, קנדה? נשיא ארה"ב יצא בטריקת דלת מוועידת הפסגה של שבע הדמוקרטיות התעשייתיות (7-G). הוא מיהר לפגישתו עם רודן צפון קוריאה בסינגפור.

לאחר שעזב, בהיותו על מטוסו, הוא צפה במסיבת העיתונאים המסכמת של מארח הפסגה, ראש ממשלת קנדה ג׳סטין טרודו. זה האחרון העז להתלונן על מכסי העונשין של טראמפ נגד פלדה ואלומיניום מקנדה, ולאיים באמצעי נגד. לא לזה ציפה הנשיא. הוא צייץ מן המותן: "טרודו היה כה מאופק ומעודן בפסגה, והנה מיד אחריה הוא ערך מסיבת עיתונאים והכריז ש׳המכסים של ארה"ב היו מעליבים׳, ו׳איש לא יכופף את זרוענו׳. לא ישר וחלש".

הנשיא הורה מיד לנציגי ארה"ב להתנער מן ההודעה המשותפת לבאי הפסגה, שהוא, טראמפ, נתן לה מקודם את הסכמתו. בפעם הראשונה בתולדות הוועידות האלה (הראשונה הייתה ב-1975), פגישת המנהיגים מסתיימת בלי הצהרה מוסכמת. ארה"ב שוברת את הכלים. ואם ארה"ב שוברת את הכלים, הכלים שבורים.

טיוטה לגט כריתות

ערב הוועידה נשמעו דיבורים על טרנספורמציה ממשמשת ובאה של ה-7-G ל-6-G. אבל זה היה רק חידוד לשון, איש לא חשב ברצינות שנשיא ארה"ב ייקלע למלחמה גלויה עם בעלות הברית ההיסטוריות (שלוש לחמו לצד ארה"ב בשתי מלחמות העולם, שלוש עמדו לצידה מאז תחילת המלחמה הקרה עם ברית המועצות). כרגיל אצל טראמפ, מה שלא נחשב לאפשרי אפילו בקני המידה הלא-שגרתיים שלו מתאפשר והולך.

אם בעלות בריתה של ארה"ב לא ישנו את דרכיהן, ולא יקבלו את דרישותיו בענייני סחר, הנשיא הודיע שהוא ימנע את כניסתן אל השוק האמריקאי.

מה אפשר להגיד על הצהרה כזאת חוץ מזה שהיא עוצרת נשימה. על מי נאסרת הכניסה לשוק האמריקאי? על איראן ועל צפון קוריאה (לפחות עד מחר). האם היא תיאסר על גרמניה? על יפן? על צרפת? על בריטניה? על איטליה? עצם הרעיון הוא כמעט מוטרף. המחשבה שנשיא אמריקאי מוכן להוציא אותו אל הפועל שקולה כנגד טיוטה לגט כריתות: קץ בריתותיה של ארה"ב, ומעבר אל יחסים של קח ותן (transactional).

את מקום הסנטימנטים משכבר הימים תתפוס פרגמטיות צרופה. ארה"ב של דונלד טראמפ, ואולי גם של יורשיו, תחדל להתעניין בעבר, במסורת, בהתחייבויות ההיסטוריות, באהדה הטבעית הנובעת משיתוף גורל ומדמיון תרבותי ופוליטי; תחת זאת היא תשאל מה ששואל תמיד איל הנדל"ן: האם זה עסק טוב?

העולם שנברא ב-1941

בעיתון עסקים כמעט מובן מאליו שזו השאלה הנותנת. אבל ארץ אינה רק צירוף כל העסקים שהיא עושה. 80 השנה האחרונות עמדו בסימן החלטות שלא תמיד התיישבו עם "השורה התחתונה". ב-1941, ארה"ב קיבלה עליה את הנהגת העולם שקראנו "חופשי". היא שלחה שבעה מיליון חיילים להגן על חירותו. היא חזרה והתייצבה לצד בעלות ברית קטנות וחלשות בהרבה לא רק מפני שזה היה עסק טוב.

אנחנו חיים עכשיו בזמן היסטורי, לפחות פוטנציאלית. העולם שנברא ב-1941 מתקרב אל קיצו. שום הוויה אינה נהנית מחיי נצח. אבל לא כך חשבנו שהעולם הזה יסתיים; לא בטריקות דלת, לא בהאשמות כוללניות, לא באיומים על בעלי ברית.

עוד לפני שלושה חודשים וחצי הנשיא טראמפ הכריז, כי "ידידינו ואויבינו ניצלו את ארה"ב במשך שנים". ידידינו ואויבינו, הוא אמר, כמו לא היה כל הבדל בין ידידים לאויבים. הדעת נותנת שבעיניו אמנם אין הבדל כזה. ארה"ב זקוקה רק לשותפי עסקים. הוא בעצם מודיע לבעלות הברית ש"מצטער, לא יוצאים קבוע" (לא ציטוט).

"אנחנו כמו קופת החיסכון (piggy bank), שכל אחד שודד", צייץ הנשיא אתמול. "זה נגמר".

להחזיר את רוסיה

אם זה נגמר, אז מה בדיוק מתחיל? הנשיא לא הצליח להתאפק, ועוד לפני שעלה על המטוס בדרכו לפיסגה בקוויבק הוא קרא להחזיר את רוסיה אל הקבוצה המיוחסת הזו. "עלינו לנהל את העולם", הוא הכריז, "ורוסיה צריכה לשבת ליד השולחן".

רוסיה צורפה אל ה-7-G ב-1997, חמש שנים לאחר התמוטטות ברית המועצות. זה היה מהלך סמלי, שנועד לעודד את המטמורפוזה של רוסיה, מכלכלה קומוניסטית ריכוזית ומודרכת אל דמוקרטיה של שוק חופשי. ההנחה הייתה שמתפתח מכנה משותף בין רוסיה לדמוקרטיות המערביות העשירות. אנחנו יודעים מה קרה למכנה המשותף ההוא.

הצורך שלו להושיב את רוסיה "ליד השולחן" הוא כל כך עמוק-שורשים עד שטראמפ מתעלם מן הנזק הפוליטי, שהצהרות כאלה גורמות לו בתוך ארה"ב. סוף סוף, מטה הבחירות שלו נחקר זה שנה על החשד של שיתוף פעולה עם הביון הרוסי ב-2016. הבעות הידידות והגעגועים לדיקטטורה הרוסית מגבירות את החשד.

"מדיניותנו הנכונה", 1796

מוטב להבין את קריאת טראמפ כרמז לסידורים הבינלאומיים שהוא מעדיף. הוא רוחש תיעוב אינסטינקטיבי לכל מנגנון רב-צדדי ("מולטי-לטראליזם" היא מילה גסה בעולמו; גם בעולמם של שמרנים אמריקאים בכלל). הוא אינו רוצה הסכמי סחר רב-צדדיים, והוא אינו רוצה חברות קבועה ומחייבת בארגונים רב-לאומיים. בזמן מערכת הבחירות הוא הכריז שברית נאט"ו "מיושנת". דעתו על האו"ם יכלה להיכתב ולהיחתם בלשכת ראש הממשלה בירושלים.

התחליף הוא סידורים אד-הוק, הבנות מעשיות על עניינים מוגדרים, שיתוף פעולה כל זמן שיש שיתוף - וזניחתו ברגע שמתחוור ההיפך. הוא אמנם מעתיק את טכניקות העסקים שלו אל העולם הפוליטי והדיפלומטי.

צריך להגיד שבמובן הזה, אם גם לא במובנים אחרים, הוא קרוב ברוחו אל הנשיא הראשון של ארה"ב, ג׳ורג׳ וושינגטון. אביה המייסד של הרפובליקה האמריקאית הכריז בנאום הפרידה שלו לעמו, ב-1796: "מדיניותנו הנכונה היא להימנע מבריתות קבועות עם חלק כלשהו של העולם החיצון".

ואף אמנם ארה"ב נמנעה מבריתות כאלה ב-150 השנה הראשונות של קיומה. האינסטינקט הטבעי של האמריקאים היה להתבדל משאר העולם. דונלד טראמפ מקים את האינסטינקט ההוא לתחייה. אל נא יניח איש ב"חלק כלשהו של העולם החיצון" שהשינוי הזה יפסח עליו. 

עוד כתבות

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות