גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"כשנוסעים לראשונה במכונית אוטונומית יש תחושה של פלא"

ראג' קאפור, המנהל האסטרטגי של ענקית הנסיעות המשותפות ליפט, מכין אותה ליום שבו כבר לא יצטרכו נהגים, ולא מודאג מההפסדים הכספיים שרושמת התעשייה שלו: "כרגע אנחנו מתמקדים בצמיחה"

תעשיית הרייד שרינג (נסיעות משותפות) לא רק צומחת ומתפתחת בקצב מהיר, אלא מנסה לעצב את עתיד התחבורה בעולם. השם המוכר ביותר בתחום הזה הוא אובר, אבל אחת החברות המרכזיות והצומחות בתחום היא מתחרתה ליפט (Lyft) ששוויה מוערך כיום ב-11.5 מיליארד דולר. לפי נתוני החברה, בשנת 2017 היא הפעילה יותר מ-375 מיליון נסיעות - זינוק של 130% תוך שנה. מספר הנוסעים בה עלה באותה שנה ל-23 מיליון, עלייה של 92%, ומספר הנהגים הוכפל ל-1.4 מיליון.

ראג' קאפור, מנהל האסטרטגיה (CSO) של ליפט, הגיע בשבוע שעבר לארץ במסגרת כנס טק-קראנץ' תל-אביב, שהתמקד בתעשיית האוטו-טק. קאפור טען בכנס שהדור הצעיר עובר היום ממודל של בעלות על כלי רכב למודל של גישה אליהם, בדומה למעבר מרכישת מוזיקה וסרטים לשירותים כמו נטפליקס וספוטיפיי. זאת בניגוד לדור הקודם שהגדיר את זהותו באמצעות בעלות על מכונית. "הדפוסים האלה קשורים לפעילותה של ליפט", ציין קאפור, והסביר כי תעשיית הרכב נמצאת בשלב ביניים, שבו היא מפנימה את השינוי הזה. "בשנה שעברה רבע מיליון צרכנים בארה"ב ויתרו על המכוניות שלהם, ואני מאמין שמגמה זו תמשיך - הטבע, השימוש והמודל העסקי של כלי הרכב ישתנה".

כמו רבים אחרים בתחומו, קאפור סבור שעתיד שוק הרכב טמון בנסיעות שיתופיות במכוניות אוטונומיות וחשמליות. על כן ליפט מפתחת טכנולוגיה לכלי רכב אוטונומיים (אך אין בכוונתה לייצר מכוניות בעצמה), והקימה מרכז בפאלו אלטו למטרה זו. במקביל היא נעזרת בסטארט-אפים בתחום וכבר מפעילה טכנולוגיות אוטונומיות בנסיעות מסוימות, באישורם של הנוסעים. הנסיעות נערכות בלאס וגאס, בשיתוף עם ספקית טכנולוגיה בשם אפטיב, כשבכלי הרכב נוכחים גם נהגים אנושיים לצורכי בטיחות. "התחלנו עם שני רכבי ב.מ.וו שמשתמשים בטכנולוגיה של אפטיב, מתוך כוונה שמספרם יעלה ל-30 עד סוף השנה", אומר קאפור בשיחה עם "גלובס".

אילו תגובות אתם מקבלים מנוסעים בכלי הרכב האוטונומיים?

"התגובה חיובית מאוד: בסקרים שעשינו בינואר קיבלנו דירוג 4.9 מתוך 5 מצרכנים שנכנסו למכוניות. אנשים סקרנים מאוד ומתרגשים מהטכנולוגיה. כשהם נוסעים יש תחושה של פלא - כמו בפעם הראשונה שעולים למטוס".

מצד שני, יש הרבה אנשים שמפחדים ממכוניות אוטונומיות. כשהן מעורבות בתאונה, מסתכלים על זה אחרת מאשר על תאונת דרכים רגילה. 

"התעשייה צריכה לבנות אמון בכך שתסביר בצורה טובה יותר איך הטכנולוגיה עובדת, כיצד אנו מתקדמים ומדוע זה בטיחותי. לכל חברה שמעורבת בתחום יש אחריות לקיים את הדיון הזה".

האם האחריות לכך שהמכוניות האוטונומיות יהיו בטוחות היא של החברות הפרטיות או של הממשלות?

"אנחנו בהחלט לוקחים אחריות בנוגע לבטיחות בכלי הרכב שלנו, אבל אם משהו משתבש חייבים לבדוק מה גרם לזה. אי אפשר לומר שזו אשמת החברה בהכרח. מה אם המכונית נסעה על גשר שהיה שבור, למשל? כל תאונה בכל תעשייה מחייבת בדיקה מה גרם לה ומי אחראי, וזה לא שונה כאן".

חברות הרייד היילינג עדיין לא רווחיות, ולפי דיווחים גם אתם רושמים הפסדים של מאות מיליוני דולרים בשנה. אתה מאמין שהמצב הזה ישתנה?

"לתעשייה הזו יש פוטנציאל צמיחה גדול. כיום רק חצי אחוז מהקילומטראז' של כלי רכב בארה"ב מגיע מנסיעות של חברות רייד היילינג. כשנעבור לנסיעות שיתופיות במכוניות אוטונומיות חשמליות, ייתכן שנגיע ליותר מ-50%. אפשר להפוך עסק לרווחי ואפשר לבחור במודע שלא להפוך אותו לרווחי, כדי להשקיע בצמיחה מהירה יותר. אנחנו, כתעשייה, השקענו בצמיחה, ולדעתי זו ההחלטה הנכונה כי זה עובד".

ליפט פועלת כיום רק בארה"ב וקנדה. יש לכם תוכניות להתרחב?

"כרגע אין לנו תוכניות כאלה לפרסום. המתחרים שלנו, ובראשן אובר ודידי הסינית, מנסים להתרחב למדינות רבות, לעומת זאת אנחנו מתמקדים בצפון אמריקה ומרוצים מכך. הגדלנו את נתח השוק שלנו מ-20% בארה"ב ליותר מ-30%, ובמידה רבה זה בזכות הבחירה להתמקד. כן התרחבנו לקנדה, מה שנתן לנו את היכולת לקבל את הבסיס הנדרש להתרחבות בינלאומית, כמו התעסקות במטבע זר, שפה ומאפיינים אחרים, אבל זה לא יקרה בקרוב".

ומה לגבי התרחבות לתחומים כמו שיתוף אופניים ומשלוחי מזון? סטארט-אפים אחרים בתחום שלכם נכנסים אליהם.

"אנחנו מתעניינים בכך, אך נכון לעכשיו לא הכרזנו על תכניות ספציפיות", אומר קאפור, על רקע הדיווחים לפיהם ליפט נמצאת במגעים לרכוש את סטארט-אפ שיתוף האופניים Motivate. "אנחנו מאמינים שתחבורה היא שירות, ושאנחנו צריכים לעזור לצרכנים להגיע מנקודה אחת לשנייה בדרך שבה הם יבחרו. זו הסיבה שנשיק בקרוב עיצוב חדש לאפליקציה, שישים דגש על אופציות לנסיעה שיתופית ואפילו יציג חלופות תחבורה ציבורית".

מדוע השקעתם לאחרונה 100 מיליון דולר במרכז לנהגים שלכם?

"ההתקדמות הטכנולוגית בפיתוח הרכב האוטונומי איטית יותר מהצמיחה בתעשייה. לפיכך בעתיד הנראה לעין מספר הנהגים הרשומים בשירות יעלה, וחשוב לבדוק כיצד ניתן לשפר את מצבם. התייחסנו לפידבקים מהם לגבי מה שהם צריכים - דברים בסיסיים כמו תאי שירותים או איזור מנוחה במהלך יום עבודה. עוד התברר שרבים מהם לא מסתדרים עם טפסי הגשת המיסים שלהם ודברים אחרים שנוגעים לכך שהם למעשה מנהלים עסק. אנחנו מתכוונים לסייע להם בכל התחומים האלה".

כיצד התרשמת בביקורך מההייטק הישראלי?

"זו הפעם השניה שאני מבקר בישראל. הגעתי לכאן בעבר כמשקיע שוק הון בקרן Mayfield (שדרכה השקיע גם בליפט) ואף השקעתי בחברות שהוקמו על ידי ישראלים - Fixya ו-Redbeacon. תמיד הערצתי את סצינת היזמות הישראלית: נדמה שיחסית לגודל האוכלוסייה, לישראל יש יותר יזמים וטכנולוגיה מאשר לכל מדינה אחרת וזה מדהים. יש הרבה חברות בארץ שעושות עבודה נהדרת בתחום הנהיגה האוטונומית, האבטחה והתוכנה", הוא מוסיף. במהלך הביקור קאפור ביקר במובילאיי, והתנסה בנסיעה ברכב אוטונומי שהחברה תכננה: "הם תכננו רכב שיתנהג כמו נהג ישראלי ועשו עבודה מעולה. הרכב היה אגרסיבי מאוד, זה היה מלהיב!".

ראג' קאפור (Rajil Kapoor)

גיל: 48

עיסוק: מנהל האסטרטגיה של ליפט ומנהל הצד העסקי של חטיבת המכוניות האוטונומיות בחברה

תפקידים קודמים: מנכ"ל ומייסד שותף של שירות התמונות Snapfish, מנהל בקרן הון סיכון Mayfield, מנכ"ל ומייסד שותף של fitmob

השכלה: תואר שני במנהל עסקים מהרווארד, תואר ראשון בהנדסה מכנית ורובוטיקה מאוניברסיטת קרנגי מלון

עוד משהו: מודאג משינויי האקלים והתחממות הגלובלית

עוד כתבות

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מתחזקות העליות בת"א; מדד הבנקים מטפס בכ-1.8%

ת"א 35 עולה ב-1% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה יורדת ב-4%, TSMC ב-5%

דאו ג'ונס עולה ב-0.4% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה של 30% ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● נטפליקס תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות, מה מצפים האנליסטים?

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה