גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"כשנוסעים לראשונה במכונית אוטונומית יש תחושה של פלא"

ראג' קאפור, המנהל האסטרטגי של ענקית הנסיעות המשותפות ליפט, מכין אותה ליום שבו כבר לא יצטרכו נהגים, ולא מודאג מההפסדים הכספיים שרושמת התעשייה שלו: "כרגע אנחנו מתמקדים בצמיחה"

רג'יל קאפור / צילום: יח"צ
רג'יל קאפור / צילום: יח"צ

תעשיית הרייד שרינג (נסיעות משותפות) לא רק צומחת ומתפתחת בקצב מהיר, אלא מנסה לעצב את עתיד התחבורה בעולם. השם המוכר ביותר בתחום הזה הוא אובר, אבל אחת החברות המרכזיות והצומחות בתחום היא מתחרתה ליפט (Lyft) ששוויה מוערך כיום ב-11.5 מיליארד דולר. לפי נתוני החברה, בשנת 2017 היא הפעילה יותר מ-375 מיליון נסיעות - זינוק של 130% תוך שנה. מספר הנוסעים בה עלה באותה שנה ל-23 מיליון, עלייה של 92%, ומספר הנהגים הוכפל ל-1.4 מיליון.

ראג' קאפור, מנהל האסטרטגיה (CSO) של ליפט, הגיע בשבוע שעבר לארץ במסגרת כנס טק-קראנץ' תל-אביב, שהתמקד בתעשיית האוטו-טק. קאפור טען בכנס שהדור הצעיר עובר היום ממודל של בעלות על כלי רכב למודל של גישה אליהם, בדומה למעבר מרכישת מוזיקה וסרטים לשירותים כמו נטפליקס וספוטיפיי. זאת בניגוד לדור הקודם שהגדיר את זהותו באמצעות בעלות על מכונית. "הדפוסים האלה קשורים לפעילותה של ליפט", ציין קאפור, והסביר כי תעשיית הרכב נמצאת בשלב ביניים, שבו היא מפנימה את השינוי הזה. "בשנה שעברה רבע מיליון צרכנים בארה"ב ויתרו על המכוניות שלהם, ואני מאמין שמגמה זו תמשיך - הטבע, השימוש והמודל העסקי של כלי הרכב ישתנה".

כמו רבים אחרים בתחומו, קאפור סבור שעתיד שוק הרכב טמון בנסיעות שיתופיות במכוניות אוטונומיות וחשמליות. על כן ליפט מפתחת טכנולוגיה לכלי רכב אוטונומיים (אך אין בכוונתה לייצר מכוניות בעצמה), והקימה מרכז בפאלו אלטו למטרה זו. במקביל היא נעזרת בסטארט-אפים בתחום וכבר מפעילה טכנולוגיות אוטונומיות בנסיעות מסוימות, באישורם של הנוסעים. הנסיעות נערכות בלאס וגאס, בשיתוף עם ספקית טכנולוגיה בשם אפטיב, כשבכלי הרכב נוכחים גם נהגים אנושיים לצורכי בטיחות. "התחלנו עם שני רכבי ב.מ.וו שמשתמשים בטכנולוגיה של אפטיב, מתוך כוונה שמספרם יעלה ל-30 עד סוף השנה", אומר קאפור בשיחה עם "גלובס".

אילו תגובות אתם מקבלים מנוסעים בכלי הרכב האוטונומיים?

"התגובה חיובית מאוד: בסקרים שעשינו בינואר קיבלנו דירוג 4.9 מתוך 5 מצרכנים שנכנסו למכוניות. אנשים סקרנים מאוד ומתרגשים מהטכנולוגיה. כשהם נוסעים יש תחושה של פלא - כמו בפעם הראשונה שעולים למטוס".

מצד שני, יש הרבה אנשים שמפחדים ממכוניות אוטונומיות. כשהן מעורבות בתאונה, מסתכלים על זה אחרת מאשר על תאונת דרכים רגילה. 

"התעשייה צריכה לבנות אמון בכך שתסביר בצורה טובה יותר איך הטכנולוגיה עובדת, כיצד אנו מתקדמים ומדוע זה בטיחותי. לכל חברה שמעורבת בתחום יש אחריות לקיים את הדיון הזה".

האם האחריות לכך שהמכוניות האוטונומיות יהיו בטוחות היא של החברות הפרטיות או של הממשלות?

"אנחנו בהחלט לוקחים אחריות בנוגע לבטיחות בכלי הרכב שלנו, אבל אם משהו משתבש חייבים לבדוק מה גרם לזה. אי אפשר לומר שזו אשמת החברה בהכרח. מה אם המכונית נסעה על גשר שהיה שבור, למשל? כל תאונה בכל תעשייה מחייבת בדיקה מה גרם לה ומי אחראי, וזה לא שונה כאן".

חברות הרייד היילינג עדיין לא רווחיות, ולפי דיווחים גם אתם רושמים הפסדים של מאות מיליוני דולרים בשנה. אתה מאמין שהמצב הזה ישתנה?

"לתעשייה הזו יש פוטנציאל צמיחה גדול. כיום רק חצי אחוז מהקילומטראז' של כלי רכב בארה"ב מגיע מנסיעות של חברות רייד היילינג. כשנעבור לנסיעות שיתופיות במכוניות אוטונומיות חשמליות, ייתכן שנגיע ליותר מ-50%. אפשר להפוך עסק לרווחי ואפשר לבחור במודע שלא להפוך אותו לרווחי, כדי להשקיע בצמיחה מהירה יותר. אנחנו, כתעשייה, השקענו בצמיחה, ולדעתי זו ההחלטה הנכונה כי זה עובד".

ליפט פועלת כיום רק בארה"ב וקנדה. יש לכם תוכניות להתרחב?

"כרגע אין לנו תוכניות כאלה לפרסום. המתחרים שלנו, ובראשן אובר ודידי הסינית, מנסים להתרחב למדינות רבות, לעומת זאת אנחנו מתמקדים בצפון אמריקה ומרוצים מכך. הגדלנו את נתח השוק שלנו מ-20% בארה"ב ליותר מ-30%, ובמידה רבה זה בזכות הבחירה להתמקד. כן התרחבנו לקנדה, מה שנתן לנו את היכולת לקבל את הבסיס הנדרש להתרחבות בינלאומית, כמו התעסקות במטבע זר, שפה ומאפיינים אחרים, אבל זה לא יקרה בקרוב".

ומה לגבי התרחבות לתחומים כמו שיתוף אופניים ומשלוחי מזון? סטארט-אפים אחרים בתחום שלכם נכנסים אליהם.

"אנחנו מתעניינים בכך, אך נכון לעכשיו לא הכרזנו על תכניות ספציפיות", אומר קאפור, על רקע הדיווחים לפיהם ליפט נמצאת במגעים לרכוש את סטארט-אפ שיתוף האופניים Motivate. "אנחנו מאמינים שתחבורה היא שירות, ושאנחנו צריכים לעזור לצרכנים להגיע מנקודה אחת לשנייה בדרך שבה הם יבחרו. זו הסיבה שנשיק בקרוב עיצוב חדש לאפליקציה, שישים דגש על אופציות לנסיעה שיתופית ואפילו יציג חלופות תחבורה ציבורית".

מדוע השקעתם לאחרונה 100 מיליון דולר במרכז לנהגים שלכם?

"ההתקדמות הטכנולוגית בפיתוח הרכב האוטונומי איטית יותר מהצמיחה בתעשייה. לפיכך בעתיד הנראה לעין מספר הנהגים הרשומים בשירות יעלה, וחשוב לבדוק כיצד ניתן לשפר את מצבם. התייחסנו לפידבקים מהם לגבי מה שהם צריכים - דברים בסיסיים כמו תאי שירותים או איזור מנוחה במהלך יום עבודה. עוד התברר שרבים מהם לא מסתדרים עם טפסי הגשת המיסים שלהם ודברים אחרים שנוגעים לכך שהם למעשה מנהלים עסק. אנחנו מתכוונים לסייע להם בכל התחומים האלה".

כיצד התרשמת בביקורך מההייטק הישראלי?

"זו הפעם השניה שאני מבקר בישראל. הגעתי לכאן בעבר כמשקיע שוק הון בקרן Mayfield (שדרכה השקיע גם בליפט) ואף השקעתי בחברות שהוקמו על ידי ישראלים - Fixya ו-Redbeacon. תמיד הערצתי את סצינת היזמות הישראלית: נדמה שיחסית לגודל האוכלוסייה, לישראל יש יותר יזמים וטכנולוגיה מאשר לכל מדינה אחרת וזה מדהים. יש הרבה חברות בארץ שעושות עבודה נהדרת בתחום הנהיגה האוטונומית, האבטחה והתוכנה", הוא מוסיף. במהלך הביקור קאפור ביקר במובילאיי, והתנסה בנסיעה ברכב אוטונומי שהחברה תכננה: "הם תכננו רכב שיתנהג כמו נהג ישראלי ועשו עבודה מעולה. הרכב היה אגרסיבי מאוד, זה היה מלהיב!".

ראג' קאפור (Rajil Kapoor)

גיל: 48

עיסוק: מנהל האסטרטגיה של ליפט ומנהל הצד העסקי של חטיבת המכוניות האוטונומיות בחברה

תפקידים קודמים: מנכ"ל ומייסד שותף של שירות התמונות Snapfish, מנהל בקרן הון סיכון Mayfield, מנכ"ל ומייסד שותף של fitmob

השכלה: תואר שני במנהל עסקים מהרווארד, תואר ראשון בהנדסה מכנית ורובוטיקה מאוניברסיטת קרנגי מלון

עוד משהו: מודאג משינויי האקלים והתחממות הגלובלית

עוד כתבות

טל גרנות גולדשטיין, מנכ"לית HOT / צילום: יחצ

האם HOT וסלקום מנהלות שיחות למיזוג

חשוב לציין שמיזוג בין החברות הוא כה מסובך ומורכב שלא בטוח שהוא אפשרי בכלל ● ל-HOT יש רשת משותפת עם פרטנר בסלולר ולכן עסקה עם סלקום תיאלץ אותה למכור את חלקה ברשת ● סלקום מכחישה את הדיווחים

הנשיא טראמפ ויו”ר הפד ג’רום פאוול / צילום: רויטרס

בוויכוח בין הנשיא טראמפ לפדרל ריזרב, שני הצדדים טועים

בשבוע שעבר קרא נשיא ארה"ב לפדרל ריזרב להפחית את הריבית לשלילית ● אלא שהמדיניות המוניטרית שנוקטים הבנקים המרכזיים בשנים האחרונות נכשלה כישלון חרוץ, והיא תוביל לתוצאות הרסניות ● כתבה אחרונה על התופעה המתרחבת של חובות בריבית שלילית

אמיר לוי / צילום: אוריה תדמור

שינויים ראשונים ב-IBC: ליפא אוגמן עוזב, רוני שאול ימונה במקומו

אוגמן שימש כסמנכ"ל הנדסה והיה ממקימי המיזם ● שאול מגיע מבזק אחרי ששימש כמנהל אגף בחטיבת הטכנולוגיות

התחדשות עירונית / הדמיה: אפרת לוי, גלובס

האם תמ"א 38 באמת מתה? בכירי הרגולטורים ומובילי הענף מגיעים ל"גלובס" לדבר על התחדשות עירונית

למה היתר בנייה לפרויקט פינוי בינוי צריך לקחת יותר מעשור? ● ומה יעשו היזמים שפועלים כבר זמן רב באווירת אי-ודאות, שרק מתארכת בגלל בחירות מועד ב' ● המשנה ליועמ"ש ארז קמיניץ, מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר, מנהל רשות מקרקעי ישראל עדי שמרון ובכירים נוספים מדברים עם מובילי ענף ההתחדשות העירונית על עתיד התחום

ח״כ אביגדור ליברמן, יו״ר ישראל ביתנו / צילום: טל שניידר

ליברמן בטוויטר: גנץ יצר איתי קשר ואנחנו ניפגש מחר

הרשימה המשותפת המליצה על בני גנץ לראשות הממשלה ● בל"ד: "דוחים את ההמלצה על גנץ" ● הליכוד: "אסור שתוקם ממשלה שנשענת על מפלגות ערביות שמתנגדות למדינת ישראל!"

יצחק תשובה/ צילום: גדעון לוין

קבוצת דלק: חברת סחר בינלאומית התחייבה להשקיע כ-250 מיליון דולר באיתקה

קבוצת דלק, שבשליטת איש העסקים יצחק תשובה, מדווחת על קבלת הצעה להשקעה הונית בחברה האם איתקה ● דלק דיווחה כי היא ממשיכה לנהל משא ומתן עם משקיעים נוספים

בנימין נתניהו, איילת שקד, איימן עודה, יאיר לפיד / צילומים: כדיה לוי, לשכת ח"כ איימן עודה, שלומי יוסף

מי רוצה שנדבר על זמן הנסיעה מאלקנה, מי שינן כמה בתים מיועדים להריסה ואיך כל זה ישפיע על המו"מ

כל פוליטיקאי יודע לדקלם "כלכלה חזקה" ו"קידום החינוך", אבל כדי להשפיע באמת על התודעה צריך להחדיר מידע חדש לשיח ● מי רצה שנדבר על זמן הנסיעה מאלקנה, ומי שינן כמה בתים מיועדים להריסה? ● העובדות שהמפלגות בחרו להפיץ מלמדות מה חשוב להן ● המשרוקית של גלובס

ריץ פלאזה, ניו יורק. לשעבר של יצחק תשובה  / צילום: Brendan McDermid, רויטרס

השוק מתקרב לשיא? למשקיעים הזרים ירד התיאבון והם נפטרים מנדל"ן אמריקאי

הרבעון השני של שנת 2019 היה הראשון מאז 2013 שבו המשקיעים מכרו יותר נכסים מאשר קנו ● "הנדל"ן האמריקאי מתומחר ברמה גבוהה מאוד כעת, ואנשים חושבים שאנחנו קרובים לשיא השוק", אומר אחד המומחים בתחום

אנרגיות מתחדשות. השקעה עם רווח כללי וחברתי/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

היקף של 270 מיליארד דולר לשנה: זה ענף ההשקעות החם הבא

בשנה האחרונה הושקעו יותר מ-270 מיליארד דולר באנרגיות מתחדשות, והתעשייה העולמית כבר שווה יותר מטריליון דולר ● האנרגיות החלופיות נהפכו למשתלמות יותר לצרכן בזכות טכנולוגיות שפיתחו יזמים כמו גיא סלע, ממייסדי סולאראדג' - שנפטר בטרם עת, אבל בידיעה כי המהפכה הושלמה

אדם נוימן/ צילום:רויטרס

מריחואנה על מטוסים, מסיבות טקילה ועסקאות תמוהות ב-WeWork: לאדם נוימן הולכות ואוזלות הסיבות לחייך

ריבוי עסקאות בעלי עניין, הפסדי עתק ומכפילים תמוהים שמצטרפים למסיבות טקילה וסמים, מטוסים פרטיים וחזון ששוק ההון מתקשה להכיל ● "גלובס" מפרסם במלואו את התחקיר של "וול סטריט ג'ורנל" על אדם נוימן, מייסד ענקית השכרת המשרדים

איתן כבל/ צילום:איל יצהר

החיים אחרי הפוליטיקה: התפקיד החדש של ח"כ ויו"ר ועדת הכלכלה לשעבר איתן כבל

כבל ימונה לדירקטור בשותפות רותם אנרגיה ● צפוי לקבל שכר חודשי קבוע של 12 אלף שקל בתוספת מע"מ שישולמו ע"י השותף הכללי, בנוסף לכתבי אופציה ● כבל: "הפרויקט של רא"מ משלב את כל מה שאני מאמין ומקדם במשך השנים, ובראש ובראשונה הפתרון הסביבתי"

קמפוס הר הצופים, האוניברסיטה העברית / צילום: שאטרסטוק

האוניברסיטה העברית הודיעה כי תבצע השקעות אחראיות, אך ממשיכה להשקיע גם בדלקים פוסיליים

הבוקר הודיעה האוניברסיטה העברית בירושלים כי היא תבצע גם השקעות אחראיות, וכי תשקיע 2.5 מיליון דולר בקרן האימפקט בריג'ס ישראל ● עברית לא מפסיקה את השקעותיה האחרות, באפיקים שאינם מקיימים, כמו דלקים פוסיליים

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויו"ר הפד ג'רום פאואל/ צילום: רויטרס, CARLOS BARRIA

השבוע בשווקים: האם משבר הנזילות בארה"ב צפוי להימשך?

בצל מחסור בנזילות בשוק הכספים של ארה"ב, הפד צפוי להמשיך לעקוב מקרוב ולהזרים מיליארדים לשוק ● סעודיה מאשימה את איראן בתקיפת מתקני הנפט; טראמפ עושה שרירים ● הסינים קיצרו ביקור אצל חקלאים בארה"ב ● התחזית השבועית של "גלובס"

אדם נוימן / צילום: רויטרס, Eduardo Munoz

הפיאסקו נמשך: מנכ"ל סופטבנק בעד הדחת אדם נוימן מכיסא המנכ"ל

חלק מדירקטוריון We, חברת האם של WeWork, צפוי להתכנס השבוע, וייתכן וישקול להציע לנוימן תפקיד אחר, כאשר נציגי הדירקטוריון מטעמו של נוימן אינם מודעים למהלך

תחבורה ציבורית בת"א / צילום: איל יצהר

בנק ישראל: אין צמצום בפער בין ישובים יהודים וערביים גדולים ברמת התחבורה הציבורית

רמת שירות האוטובוסים ביישובים הערביים עדיין נמוכה יותר מאשר ביהודים, כך עולה מדוח של חטיבת המחקר של בנק ישראל שיתפרסם בקרוב

ישראכרט וטורקיש איירליינס משיקות כרטיס אשראי למועדון הנוסע המתמיד / צילום: יח"צ

ישראכרט וטורקיש איירליינס משיקות כרטיס אשראי למועדון הנוסע המתמיד

מי שמחזיק בכרטיס אשראי של ישראכרט, ישלם כבר מהחודש השלישי; ומי שעבורו זהו כרטיס ישראכרט ראשון בארנק, יהיה פטור מדמי התשלום בשנה הראשונה ● היתרון של הכרטיס כולל צבירה בכל גיהוץ, לרבות תשלומים למוסדות ולרשויות המקומיות

 מיכל קיסוס הרצוג / צילום: שלומי יוסף

פפר מתרחב: מאפשר ללקוחותיו להשקיע ישירות במאה המניות הגדולות בארה"ב

הבנק הדיגיטלי של לאומי השיק את "פפר אינווסט", שמאפשר לרכוש מניות ממדד S&P 100, בעלות של 50 שקל עד 50 אלף שקל לעסקה בודדת, עם דמי ניהול שנתיים של 0.8% וללא עמלות מינימום ● "אנחנו רוצים להנגיש את השוק"

אלקטריאון / צילום: סטודיו בילרדיש

חשמל באוויר: אלקטריאון דיווחה על הצלחה בניסוי טעינת רכב בכביש החשמלי שפיתחה והמניה חזרה לזנק

מניית החברה, הפועלת בתחום טעינה אלחוטית של כלי רכב חשמליים, זינקה היום בכ-10% במחזור ער ● המניה עלתה ביותר מ-300% השנה ושווי החברה, שטרם רשמה הכנסות, מגיע לכ-640 מיליון שקל ● ההצלחה בניסוי היא אבן דבר מרכזית לקראת התקנת המערכת בפרויקט בשבדיה, בנובמבר הקרוב

שכונת "דניה הירוקה" / הדמיה: אנדו סטודיו

הופקדה תוכנית ל-222 קוטג'ים בדניה; התושבים מתנגדים

קבוצת היזמים "דניה הירוקה" הפקידה תוכנית להרחבת שכונת היוקרה דניה בחיפה ב-222 יחידות דיור על שטח של כ-108 דונם ● גודל המגרשים ינוע בין 600 מ"ר ל-1.1 דונם, ושטחי הקוטג'ים שיוקמו על המגרשים, יגיעו לכ-150 מ"ר ● בעבר הביעו תושבים התנגדות לתוכנית, בהם ראש העיר לשעבר, יונה יהב, שהוא גם תושב השכונה

יואב הלדמן / צילום: סיון פרג'

המשנה למנכ"ל רשת 13, יואב הלדמן, יפרוש מתפקידו

הלדמן, אחד הבכירים מהנהלת ערוץ עשר המקורי, מודיע על עזיבה ● ניהל את מחלקת הכספים בערוץ עשר מאז 2006 ונשאר בתפקיד למרות שינויים של מנכ"לים ובעלי מניות שהתחלפו במהלך השנים