גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ה-SUV החדש של וולוו: שמרנות עם נגיעות ספורטיביות

ה-XC40, שקטף את תואר "רכב השנה באירופה", מציע מראה סולידי-יוקרתי עם תא נוסעים שימושי, ביצועים נטולי מאמץ והרבה טכנולוגיה מתוחכמת ● עם זאת, לגרסאות העיליות ב-300 אלף שקל מחכה תחרות קשה מאוד בפלח

הגורם המשפיע ביותר על התחרות בשוק הרכב הישראלי הוא הרגולטור. זה לא אמור להפתיע במדינה שבה מסים מהווים יותר ממחצית ממחיר הרכב והתחרותיות של כל דגם חדש מושפעת מ"נוסחה ירוקה", "מס יוקרה" ושאר המצאות ישראליות ייחודיות.

למרות זאת, תמיד יש הפתעות. כך למשל, בספטמבר אשתקד אישר האוצר את הארכת הטבת המס על כלי היברידיים ונטענים (פלאג אין) בשנתיים נוספות. מבחינת פלח רכבי היוקרה בישראל, שדגמי פלאג-אין תופסים בו כיום יותר ממחצית מהמכירות, המשמעות הייתה "עסקים כרגיל".

חלפו כמה חודשים, ובשבוע שעבר האוצר הודיע כי רכבי יוקרה היברידיים ונטענים יחויבו "מעכשיו לעכשיו" גם במס יוקרה. המשמעות היא התייקרות שנעה בין אלפי שקלים לעשרות אלפי שקלים, בהתאם לדגם. אמנם הדגמים הללו ימשיכו ליהנות מהטבת מס משמעותית ביחס לאחיהם מונעי הבנזין והדיזל, אבל הפער התחרותי היחסי בינם לבין הדגמים ה"רגילים" הצטמצם.

אחד מאותם דגמים "רגילים" שעשויים להרוויח משינוי חוקי המשחק הוא וולבו XC40 החדש, ה-SUV הצעיר לבית וולבו, שעמד עד כה בצילו של אחיו הגדול והמאובזר - XC60 פלאג-אין, שנהנה מיתרון מס של כמעט 60%.

חיצונית, בחרו מעצבי ה-XC40 ללכת בנתיב המוכר והבטוח של המותג. הרכב קצר בכ-20 סנטימטרים מאחיו הגדול ומעט נמוך ממנו, אבל בסיוע רוחב מרשים של קצת יותר מ-2 מטרים בין המראות, גובה מכובד ומפתחי גלגלים מסיביים, הוא נראה גדול ומרשים.

עיצוב החרטום והזנב משוכפל מהאחים הגדולים למשפחה, עם סימן היכר ברור של פנסי חזית חצויים לרוחב ופנסים זוויתיים מאחור. פרופיל הצד מעניק לרכב קצת יותר ספורטיביות ועלומים בזכות עמוד גג אחורי זוויתי "דחוס" ואפקט חזותי של גג "צף" בצבע שונה. כך או כך, הרכב בהחלט משדר לסביבתו את המסר "פרימיום" ורכב ההדגמה שלנו, בגרסת גימור "R דיזיין" ספורטיבית ובצבעי בורדו-שחור, משך הרבה תשומת לב בכביש ובחניה.

מפתן הכניסה ממוקם גבוה כמעט כמו ב-XC60 וכך גם מושבי הנהג והנוסעים, שמספקים תצפית מעל גגות הפרייבטים בסביבה. בסיס הגלגלים מסתפק ב-2.7 מ', אבל הרצפה השטוחה יחסית והרוחב הנכבד מספקים תחושה של מרחב הולם ומספיק מקום לשלושה נוסעים בגודל ממוצע מאחור. תא המטען גם הוא מספק נפח מכובד לקטגוריה של כ-460 ליטר ובסך הכל הרכב מקבל ציון גבוה בסעיף השימושיות המשפחתית.

עמדת הפיקוד שומרת על העיצוב של דגמי הדור החדש של וולבו, עם לוח מחוונים דיגיטלי ורב-תכליתי ומסך מולטימדיה אופקי דמוי טאבלט במרכז, שמוטמע היטב בעיצוב הקונסול. המסך מוסיף מימד של תחכום ועדכניות אבל כמו בדגמים הבכירים יותר הוא עדיין לוקה במערכת הפעלה קצת מבולגנת, שדורש מהנהג לא מעט נבירה בתפריטים - ומשקפי קריאה - כדי למצוא פונקציות שליטה חבויות אבל חיוניות.

מעצבי הפנים עשו מאמץ לשחרר קצת את העניבה בעיצוב הפנים והצליחו לשלב בין המינימליזם הסקנדינבי המוכר לטקסטורות מעניינות וחומרים לא שגרתיים. גרסת ה-R דיזיין מוסיפה לחבילה גם ריפוד מיוחד וכמה פריטים ספורטיביים ובשילוב עם איכות גימור גבוהה, בידוד רעשים מרשים ומערכת קול רצינית, מקבלים חלל נעים מאד לשהייה בפקקים הישראליים.

כראוי לוולבו הרכב מצויד במערך מרשים על עזרי בטיחות אקטיביים וניהוג סמי-אוטונומי, אם כי מצאנו שמערכת הסיוע האוטונומית לבלימה, שמוזנת על ידי סוללת חיישנים, לוקה בחרדתיות ומפעילה את עצמה לעיתים גם בסיטואציות שאין בה צורך. ייתכן שמדובר בבאג אלקטרוני שיתוקן בעדכון תוכנה קרוב.

ה-40 מצויד במנוע ה-2 ליטר טורבו-בנזין המוכר של וולבו ובגרסת ה-T5 הבכירה הוא מייצר 247 כ"ס ו-35 קג"מ. עם משקל עצמי של כמעט 1.6 טון זה לא כלי רזה במיוחד, אבל למנוע אין בעיה להתמודד עם המטלה. לחיצה בריאה דוחפת את הכלי קדימה בנחישות מענגת, בכל שיפוע, ובמצב התכנות הספורטיבי תגובת הדוושה טובה והשהיית הטורבו המוכרת מנוטרלת למינימום.

התיבה האוטומטית, בת שמונה מהירויות, מכוילת להעברות רגועות וחסכוניות כברירת מחדל וכאשר נותנים לה לעשות את עבודתה, ללא התערבות אגרסיבית, מקבלים העברות הילוכים בלתי מורגשות וצבירת מהירות נטולת מאמץ, שדורשת לשמור עין פקוחה על מד המהירות כדי לא לאבד את הרישיון.

הביצועים מסתייעים בהנעה כפולה יעילה, עוד מומחיות מוכרת של וולבו, שמנטרלת באפקטיביות סחרור גלגלים ו"לחימת הגה" בעת האצה אגרסיבית.

בסעיף התנהגות הכביש אין הרבה חידושים והמתכון ההנדסי המוכר של וולבו נשמר: שלדה קשיחה, היגוי די קליל ולא הכי מחובר ושליטה סבירה בתנודות הגוף על כבישים מתפתלים והדוקים. כיול המתלים נוטה לצד הרך, מה שמסייע לרכב לצלוח בקלות את רוב המהמורות הטיפוסיות ולשייט בנינוחות על כבישים גליים במהירויות גבוהות. מנגד, המהנדסים השוודים מגטבורג כנראה טרם נתקלו ברמפות ההרעדה הישראליות, שבנויות כמו מכשולי טנקים, וגם לא בחיבורי הגשרים הטיפוסיים לארץ הקודש, שחתול יכול ליפול לתוכם בקלות. בסיטואציות כאלה המתלים עלולים לסיים את מהלכם בחבטה.

וולבו מפליאה בתיאורים על יכולת העבירות של הרכב בבוץ ובשלג. לא מצאנו כאלה בסביבה הקרובה והאמת שגם לא חיפשנו. חישוקי 18 אינץ' מהודרים, עם צמיגים בחתך ספורטיבי, לא מזמינים כתישה על סלעים. אבל את משימות הטיפוס על מדרכות והירידה בדרכי עפר לחוף הים הכלי יבצע ללא קושי.

המחיר של גרסת ה-T5, עם הנעה כפולה, מתחיל בכ-280 אלף שקל, ומחיר חבילות האבזור המיוחדות כבר ייקח את הרכב לכיוון ה-300 אלף ומעבר. זהו אזור מחיר צפוף ועמוס במתחרי פרימיום, ובהם האח הגדול XC60 שמחירו עם מנוע מקביל עומד על כ-330 אלף שקל. אבל הרכב מגיע אלינו עם הקרדיט הלא מבוטל של "רכב השנה באירופה" לשנת 2018, ולמרות שאנחנו לא פרובינציאליים, הוא בהחלט ראוי לכבוש מקום מכובד גם בחבורת הצמרת המקומית. 

 

מתחרות חדשות

קאדילק XT4

הקומפקט-פרימיום קרוסאובר החדש של קאדילק, שנמצא מעבר לפינה, שומר על קווי עיצוב חיצוניים ופנימיים דומים לאלה של אחיו הגדול, XT5, ומצויד במערך מתקדם של מערכות בטיחות ובידור. המנוע הוא 2 ליטר טורבו עם 237 כ"ס עם תיבה אוטומטית חדשה בת 9 מהירויות ויש אופציה להנעה כפולה

לקסוס UX

המצטרף החדש של לקסוס לפלח נמתח לאורך 4.5 מ' ולרוחב 1.84 מ' על בסיס גלגלים של 2.64 מ'. מתחת לעיצוב המוחצן מסתתר תא נוסעים איכותי ועמוס בטכנולוגיות מתקדמות כולל מערך פיקוד רב תכליתי. להנעה אחראי מנוע 2 ליטר בנזין חדש לגמרי או ההנעה ההיברידית המוכרת של ה-NX 

סיטרואן DS קרוסבק

במחיר של 247 עד 300 אלף שקל מציע ה-DS החדש אלטרנטיבה צרפתית יוקרתית עם הרבה שיק. הוא מצויד בתא נוסעים מרווח, מעוצב לתלפיות עם מסכי ענק, לוח מחוונים דיגיטלי והרבה גאדג'טים ועם עיצוב חיצוני נאה שפונה לכיוון המיין סטרים. המנועים בינתיים הם על טהרת הדיזלים עם תיבה אוטומטית בת 8 מהירויות

עוד כתבות

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון