גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

וילה שרובר בירושלים: המבנה יישמר, הגינה תיגמר

תוכנית תמ"א 38 לאחד הבניינים המיוחדים בירושלים אולי תייצר תוספת יחידות דיור אבל תשבש לחלוטין את המבנה האייקוני

וילה שרובר/ צילום: איל יצהר
וילה שרובר/ צילום: איל יצהר

וילה שרובר בשכונת טלביה בירושלים היא אחד הסמלים הגדולים של השכונה היוקרתית ושל העיר בעת החדשה. היא יושבת על שטח עצום והאדריכלות שלה אקסטרווגנטית ויוצאת דופן, ויש לה דימוי מיתולוגי מהימים שהתארחו בה אצולת הארץ ומנהיגי העולם.

בימים אלה מקודמת במקום תוכנית תמ"א 38, שתחזק אולי את המבנה מרעידות אדמה ותייצר תוספת יחידות דיור במבנה חדש וחינני, אך תשבש לחלוטין את נוכחות המבנה האייקוני במרחב.

הפרשה ממחישה שוב שבירושלים, עיר הבירה, אין מדיניות שימור ברורה ושעשרות מבנים חשובים ויוצאי דופן נידונים לכליה.

התאהבה באורח

גיטה שרובר גדלה בברלין ועלתה לישראל עוד לפני מלחמת העולם השנייה. היא הייתה גרושה עם ילד וענייה למדי. בעבודתה כמלוות אורחים חשובים מחו"ל פגשה את מיילס שרובר, מיליארדר יהודי מוונצואלה, ונישאה לו. השניים החליטו לבנות לעצמם בית בארץ ולאחר משא ומתן עם עיריית ירושלים הצליחו להשיג שטח של כ-6 דונם, שייעודו המקורי היה שצ"פ (שטח ציבורי פתוח) במורדות הדרומיים של שכונת טלביה, מעל בית המצורעים. אגב, השטח שעליו יושבת הווילה, כמו הרבה שטחים אחרים בטלביה, היה שייך לכנסייה היוונית אורתודוקסית, שהחכירה אותו לקק"ל. חוזי החכירה אמורים לפוג בשנת 2052.

בעזרת קרלוס גינאנד, מוזס בנסרף ואמיליו וסטוטי, מהאדריכלים המובילים של אמריקה הלטינית בשנות ה-50, בנו בני הזוג שרובר וילה בשטח של 1,800 מ"ר. המבנה העצום, שנראה מבחוץ כמו מבנה ציבורי, תוכנן כמעין קופסת ענק, שהונחה על מורד הגבעה, באמצע גן מעוצב, כמו אחוזה.

עיצוב הפנים ואדריכלות הנוף נעשו על ידי שני מתכננים ישראלים, שהיו מובילים בתחומם וזכו לימים בפרס ישראל: את הגן תכנן מעצב הנוף דן צור (אחראי לתכנון גן השלושה, הר הצופים, אוניברסיטת ת"א) ופנים הבית, שהיה מקושט ביצירות אמנות, עוצב ע"י האדריכלית דורה גד (שתכננה את עיצוב הפנים של מוזיאון ישראל ומשכן הכנסת).

משפחת שרובר נודעה בנדיבותה, והיא זו שסייעה במימון מבנה תיאטרון ירושלים ב-1971. אחרי פטירת בנה של שרובר, גבריאל, מאיידס, ב-1988, תרמה גיטה שרובר כסף רב להנצחתו. כך נבנו טיילת שרובר, המקשרת בין שכונת ארמון הנציב ודרך חברון ובית גבריאל ליד חוף צמח בכנרת.

המבנים החדשים שייבנו /הדמיה: yoma

ניוד זכויות

בשנת 1991 מכרה גיטה שרובר את מבנה הווילה לחברת Deka שבבעלות ג'קי ספרא. במחצית השטח, על חשבון הבריכה העצומה, בנתה לעצמה וילה קטנה יותר, בשטח של 300 מ"ר, בתכנון האדריכל דוד רזניק (יד קנדי, בית הכנסת בגבעת רם, בניין שערי העיר, בירושלים). ב-2004, אחרי מותה של שרובר, נמכרה גם הווילה הקטנה לחברת Deka. בשנת 2014 נמכרו שני הבתים בסכום של 70 מיליון שקל.

באוקטובר 2017 התקיים בוועדה המקומית דיון בבקשה לפרויקט תמ"א 38/2 (הריסה ובנייה). התוכנית, שהוכנה ע"י משרד האדריכלים yoma, מציעה הריסה של חלק מפנים הווילה ושימורה כבית מגורים בודד, וניוד זכויות הבנייה שלה לבית דירות בגובה שש קומות בחלק הדרומי של המגרש, כלומר, במקום שבו הייתה הווילה הקטנה, לצד רחוב דובנוב.

מתחת למבנה, שבו יהיו 24 יח"ד, מתוכננת חניה שבה 70 מקומות. מבקשי הבקשה, כלומר היזמים, הם ברנרד ברקה ומשה תורג'מן, מנהלים בחברת הנדל"ן האירופאית euromall.

משרד האדריכלים הירושלמי yoma הוקם לפני פחות מעשור על ידי מיכל (כיום אדריכלית העיר לוד) ונתנאל מאיר. אדריכלות המבנים החדשים המתוכננים מדרום לווילה שרובר מציגה גישה עיצובית שונה מאוד מהרוח הירושלמית השלטת, שמקדשת את סגנון הבנייה "הירושלמי" של ראשית המאה ה-20. המבנים החדשים, שחזיתם פונה לדרום, מאופיינים במרפסות ארוכות שנותנות למבנה תחושה של אופקיות, שיוצרת זיקה לווילה מעל. ריבוי החלונות ועיבוד האבן השטוח מטשטשים מאוד את כובד המסה. התחושה היא של אדריכלות בהירה, קלה, שלא לומר, חילונית.

פרויקט הבנייה המתוכנן באתר וילה שרובר מגלם בצורה ברורה את הקונפליקט שבין שימור דפוס הבנייה הוותיק של שכונות המושבות - בתי מידות על מגרשים גדולים - מול הצורך בחיזוק הבנייה, הכרוך גם בציפוף משמעותי.

הוויכוח על השימור

אין ספק שפטנט העברת הזכויות מהווילה למבנה החדש איפשר את שימור המעטפת, אך המחיר הוא אובדן הנוף, על המרחבים המגוננים, העצים הוותיקים, הבריכה והגזיבו. האם באמת מדובר בפתרון מיטבי? האם באמת ניתן לנתק את המבנה מהגן, ועדיין לדבר על שימור? לא בטוח. לו היה מוקם בירושלים בנק זכויות וניתן היה לנייד את פוטנציאל הבנייה למקום אחר, כי אז היו איכויותיה הייחודיות של "האחוזה", על כל מרכיביה, נשמרות באמת.

הקונפליקט הוא גם ויכוח על מעמדה של רשימת השימור.

מתכננת מחוז ירושלים במנהל התכנון, שירה תלמי, ביקשה לאסור על הריסת פנים המבנה בשל הכללתו בכרטסת השימור, אולם התנגדותה נדחתה בהסבר שהמבנה אינו מופיע ברשימה סטטוטורית.

איציק שוויקי, רכז המועצה לשימור אתרים בירושלים ונציגה בוועדת השימור העירונית, מבהיר שמבחינתו אין לפגוע בווילה: "בדיון שהתקיים בוועדת השימור בחודש מארס 2016, לא ניתן אישור להריסת פנים המבנה למעט גרם המדרגות הפנימי.

"בירושלים ניצלנו מתמ"א 38. הגרסה המקומית של החוק, שנקראת כאן תמ"א 138, קובעת שוועדת השימור העירונית היא ועדה סטטוטורית ולא ועדה ממליצה. זה אומר שאם החלטנו שלא להרוס, הם לא יכולים לשנות את זה. אנחנו נתנגד להרס פנים הווילה וגם לבנייה בחזית הבניין הצפונית".

לעומת זאת, אומר האדריכל גבריאל קרטס, האחראי ל"תוכנית האב למושבות ירושלים" שהוכנה ב-2012 עבור האגף לתכנון עיר בעיריית ירושלים, כי "אני הכנתי תוכנית אב, לא תוכנית סטטוטורית. תמ"א 38 גוברת על ההנחיות שלנו". 

במסמך שהכין קרטס מוגדרת הווילה כמבנה לשימור מדרגה א' באזור ליבה, כלומר, באזור עם רגישות גבוהה. "אנחנו הכנו תוכנית מדיניות שהתוותה עקרונות שיתרמו לשימורה של השכונה. התכוונו לשמר את התבנית הכוללת של הסמטאות ולא לאפשר תוספת זכויות בנייה, אלא במקרים שבהם ניתנו זכויות מפורטות בתוכניות מהעבר".

אדריכל השימור גיורא סולר הוא גם נציג עמותת האדריכלים בוועדת השימור העירונית. סולר זהיר בדבריו, אך ברור לו ששכונת טלביה, שהייתה שכונת וילות ואפילו ארמונות, עומדת בפני שינוי מהותי: "רחביה וטלביה הולכות ומשתנות. הולכות לכיוון של תוספות, לא הריסה. יש לחץ עצום של מזמיני העבודה, היזמים. ועדת השימור היא לא סמכות סטטוטורית. הכל נקבע בוועדה המקומית לתכנון ובנייה".

בעיריית ירושלים אישרו את הפרטים והדגישו כי בווילה עצמה ייעשה שינוי פנימי בלבד. עוד ציינו כי בבקשה ניתנה תשומת-לב למפגש עם הרחוב.

עוד כתבות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

פתיחת מסחר אדומה באירופה; השקל מתייצב מול הדולר

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על 88 דולר ● מחיר הזהב בשיא של כל הזמנים

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין