גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הילדים על הגבול: משברי ההגירה הולכים ומסלימים

משברי הגירה בו-זמניים מערערים יציבות ומשנים כיוונים פוליטיים ב-5 יבשות ● בארה"ב הוויכוח לבש אופי דרמטי במיוחד: האומנם אפשר לקרוע ילדים מזרועות הוריהם? ● מתי הפוליטיקאים ינמיכו את קולותיהם כדי שיהיה אפשר להתווכח ברצינות?

מהגרים בארה"ב / צילום: רויטרס
מהגרים בארה"ב / צילום: רויטרס

למדינות ריבוניות יש הזכות החד-משמעית לפקח על תנועה מעבר לגבולותיהן. יש להן הסמכות הטבעית למנוע כניסה, להגביל כניסה ולווסת אותה. זה עניינה של ריבונות. אבל הזכות החוקית מועדת להתנגשות עם שיקולים החורגים מן החוק הלאומי, ולפעמים גוברים עליו; בין שהם שיקולים המעוגנים בחוק הבינלאומי, ובין שהם שיקולים המעוגנים בצדק ובאנושיות.

ניצול לרעה הוא מאפיין קבוע של כל המסגרות החוקיות. אנשים, התובעים כניסה לא-מוסדרת למדינה ריבונית בשם נוחיותם או אנוכיותם, הם מנצלים לרעה; אנשים המגיעים אל ארץ זרה שלא כחוק, כדי להפיק תועלת משירותי הרווחה שלה, על חשבון אזרחיה, הם מנצלים לרעה. בוודאי אלה המסתננים אליה, כדי להזיק לה ולפגוע באזרחיה, הם מנצלים לרעה.

כיוצא בזה, ארץ האוכפת את חוקיה בלי שים לב לתוצאות האנושיות היא בחזקת מנצלת לרעה. פליטים המוחזרים אל ארצות המוצא שלהם בלי שים לב לסכנה האורבת להם הם קורבנות של אי-צדק, גם אם סילוקם נעשה בשם החוק.

זו דילמה איומה, והיא מתחוורת במלוא חומרתה כאשר משברים גדולי ממדים הודפים מיליונים אל חופים-לא-להם.

סירת אגוז מיטלטלת בלב ים

מדברת בעדה הצפיפות המפתיעה של משברי הגירה בו-זמניים בחמש יבשות. משותף להם הניסיון להתנער מן הדילמה. מליצי היושר של סגירת השערים מנסים להעמיד את המשבר הזה רק בהקשרו המשפטי. כביכול, זה עניין הנוגע רק למערכת האכיפה, לא לדעת הקהל ולפוליטיקאים, בוודאי לא לכוהני דת ולפילוסופים.

המטיפים לפתיחת השערים, כאשר הם מטעימים רק את אקט הסירוב, משתמטים מן הדיון בשרשרת הארוכה, המביאה את המהגרים הלא-חוקיים אל השערים המוגפים. סירת אגוז מיטלטלת בלב ים (או במקבילות היבשתיות שלה) מסיחה לא פעם את הדעת מאחריותן של ממשלות, של ארגונים ושל יחידים להתנהגות חסרת אחריות.

אנחנו חיים עכשיו בסימן העייפות מן הקבוצה השנייה. הועמדו על טעותם המנהיגים הפוליטיים שחשבו כי יוכלו להסתפק בפריטה על נימים של חמלה ושל אהבת בריות. התוצאה של אנושיותם נרשמת עכשיו בחלקים שונים של אירופה.

איטליה, גרמניה, אוסטרליה, קולומביה

איטליה עברה לידי קואליציה ימנית-פופוליסטית, שאחד המהלכים הראשונים שלה, בשבוע שעבר, היה לאסור את העגינה בנמליה של אוניית הצלה, שנשאה 600 פליטים אפריקאיים. למזלם של הפליטים, במקביל לעליית הימין לשלטון באיטליה (מכוח בחירות) השמאל עלה לשלטון בספרד (מכוח פוטש פרלמנטרי). ממשלת המיעוט הסוציאליסטית במדריד הזמינה את האונייה לעגון בנמל ולנסיה.

בגרמניה מתפתח והולך משבר חסר תקדים, העלול להפיל את ממשלת הקואליציה של אנגלה מרקל. היא עומדת בראש ברית של שתי מפלגות ימין, שחברו ללא חשק עם המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, מפני שזו הייתה הנוסחה הקבילה היחידה לרוב פרלמנטרי. עכשיו מסתמנת האפשרות שדווקא מפלגת הימין הקטנה - ימנית ממפלגתה של מרקל - תסתלק מן הקואליציה. הסיבה: רצונה של המפלגה הזו למנוע כניסת פליטים במקום להעניק להם מקלט זמני ולסנן אותם אחר כך.

● באוסטרליה מתקרב והולך המועד לבחירות כלליות, וצל המחלוקת על הגירה מתארך והולך. הברית השולטת של שתי מפלגות ימין אמנם אינה מתנגדת להגירה, אבל היא סומכת על תמיכתו המסורתית של ציבור לבן ממוצא בריטי, שההתנגדות להגירה שזורה כחוט השני בהיסטוריה שלו. דא עקא שרוב האוסטרלים כיום אינם צאצאי המייסדים הבריטיים.

● בדרום אמריקה מתפתח והולך משבר הפליטים הגדול ביותר של זמננו: מנוסתם של המוני ונצואלים מארצם. משטר סוציאליסטי רדיקלי הרס את כלכלתה של הארץ עם עתודות הנפט והגז הגדולות ביותר עלי אדמות. בקולומביה השכנה נמצאים כבר 700,000 פליטים ונצואלים. הממשלה מגרשת רבים מהם, אבל אינה מתקרבת כלל לפתרון.

איך אפשר להגיד למדינות זרות ש"לא יתערבו בעניינים פנימיים", כאשר הפנימיים האלה משגרים שיירות של פליטים אל מעבר לגבול? ישראלים למדו באחרונה ש"ענייניה הפנימיים" של אריתריאה יכולים לגלוש לרחובות תל-אביב. אגב, הטור הזה טען בדיוק לפני שש שנים, שישראל צריכה להתערב בענייניהן הפנימיים של ארצות הפולטות פליטים לעבר גבולותיה. "להתערב" לא במובן צבאי כמובן, אלא במובן הדיפלומט.

מיליון מהגרים בלי "נתיב לאזרחות"

שאלת ההגירה בוערת עכשיו, בעצם בוערת תמיד, בארה"ב. כמעט מתחילת נשיאותו של דונלד טראמפ עומד על הפרק הצורך למצוא פתרון קבע ליותר ממיליון מהגרים ללא מעמד חוקי, שהגיעו לארה"ב עם הוריהם, ללא אשרות כניסה, בהיותם ילדים. הם גדלו בארה"ב, הם מדברים אנגלית, הם מעורים בחברתה, אבל אין להם "נתיב לאזרחות". בהיעדר נתיב כזה מרחפת עליהם סכנת גירוש, והם מתקשים למצוא עבודה או להירשם במוסדות להשכלה גבוהה.

ברק אובמה העניק להם ארכה. טראמפ ביטל אותה, וקבע תאריך יעד להתחלת גירושם. הוא קיווה שהקונגרס יחתה בשבילו את הגחלים, וימצא נוסחת אזרחות ארוכת מועד. אבל הוא הקדים והודיע שיחתום על נוסחה כזאת רק אם תתלווה לה הקצבה מולטי-מיליארדית להקמת "החומה" לאורך גבול מקסיקו, שהוא הבטיח לבוחריו.

זה לא קרה. בתי משט מעכבים לפי שעה את החלת הצו הנשיאותי נגד הילדים שגדלו. לעומת זאת, ממשל טראמפ החמיר בחודשים האחרונים את אכיפתם של החוקים נגד הגירה לא חוקית. כדי להניא אנשים מלחצות את הגבול באופן לא חוקי, או להניא אותם מלעתור למעמד של פליטים, שלטונות ההגירה התחילו לכלוא מבוגרים ולהפריד אותם מילדיהם. הילדים מועברים למעונות ממשלתיים, ומשם הם מפוזרים אל משפחות מאמצות. הערכה אחת מעמידה את מספר הילדים שהופרדו מהוריהם כמעט על 2,000 בין אמצע אפריל לסוף מאי.

תיאורים של הורים מתייפחים ושל ילדים מוכי פחד התחילו להתהלך בתקשורת האמריקאית בחודש האחרון בתכיפות גוברת. ביקורת בוקעת לא רק מן השמאל, אלא גם מן הימין, ולא רק מן הימין כי אם מן הימין הדתי, שתמיכתו בטראמפ ב-2016 איפשרה את בחירתו לנשיאות.

הנשיא, כרגיל, מנסה להתגבר על קולות הביקורת באמצעות הרמת קולו שלו והטלת האשמה על זולתו. הדמוקרטים אשמים בהפרדת הילדים, הוא אומר, מפני שהם חוקקו את החוקים המצריכים את ההפרדה, והם מסרבים לחוקק חוקים שיסיימו אותה. אבל החוקים שמכוחם מופרדים הילדים אומצו תחת נשיא רפובליקאי, ג׳ורג׳ בוש הבן; והם לא נאכפו עד לאחרונה, במשך 15 שנה. משרד המשפטים של טראמפ הוא שציווה על החלתם, בגלוי ובכוונה להרתיע.

התרסותיו נגד מהגרים לא חוקיים הועילו לטראמפ במערכת הבחירות הקודמת. הם הקנו לו תשומת לב, הביאו המונים אל אסיפותיו, וסללו את דרכו אל מועמדות הרפובליקאים לנשיאות. בעוד חמישה חודשים ופחות יהיו בחירות לקונגרס ולחלק ממושלי המדינות, ונראה אם האיבה למהגרים תוסיף להועיל למפלגתו של הנשיא.

האופטיקה של הפוליטיקה חשובה כידוע לא פחות מתוכני המדיניות, והאופטיקה של ההגירה היא איומה ונוראה. צריך מידה גדולה של קשיות-לב כדי לתמוך בקריעת ילדים מזרועות הוריהם. אבל עצם שאלת ההגירה בעינה עומדת. הוויכוח הציבורי עליה הוא נחוץ, רלוונטי ולגיטימי בהחלט. אם רק פוליטיקאים ינמיכו את קולם יהיה אפשר אפילו לשמוע. 

__________

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com ובhttps://tinyurl.com/karny-globes ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה הישראלית החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם