גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רכב | האם ישראל התגברה על כישלון בטר פלייס?

חמש שנים אחרי קריסת בטר פלייס, שוב נשמעים קולות ממשלתיים שקוראים לעודד רכישה של כלי רכב חשמליים

מי שעקב בתקופה האחרונה אחרי הכרזות הרגולטור בישראל, עשוי היה להגיע למסקנה ששוק הרכב הישראלי מתחיל "להתחשמל" בקצב מואץ. ועדת הכספים קראה לאוצר ליצור המשכיות בהטבות המס על מכוניות חשמליות ולנקוט צעדי עידוד נוספים. משרד האנרגיה והמשרד לאיכות הסביבה פרסמו תוכניות לפרוס אלפי עמדות טעינה בתקציב של עשרות מיליוני שקלים. יש מכרזים לתחבורה ציבורית ושיתופית חשמלית והממשלה תצא בקרוב בהכרזת כוונות על מעבר כלל ארצי לכלי רכב ללא הנעת בנזין או דיזל בתוך עשור.

אבל ניסיון רב וכואב, לא מעט בזכות בטר פלייס, כבר לימד אותנו שהלקוחות בישראל שרוכשים רכב ממיטב כספם, לא מתרגשים מהצהרות גרנדיוזיות. גם הפעם, מה שיקבע את הצלחת הרכב החשמלי בישראל הוא הביקוש, שנגזר מבסיס יציב של שוק יד שנייה פרטי ומוסדי וההיצע של דגמים אטרקטיביים עם טווח ראוי ומחיר הגיוני. בינתיים, היצע הרכב החשמלי בישראל מוגבל מאוד, אולם מעבר לפינה מסתתרות כמה הפתעות. הנה מדגם.

סיטרואן:E-MEHARI

דיון באגי עם סוללות

ל-E-MEHARI יש את כל מה שצריך כדי למשוך לקוחות חדשים וצעירים אל עולם הרכב החשמלי. זהו רכב פנאי עירוני קומפקטי וסופר-אופנתי, שנראה מוכן ומזומן לכבוש את הדיונות של חוף הים או לכל הפחות את המדרכות מול בתי הקפה האופנתיים.

יש לו עיצוב בשרני ונועז דמוי "דיון באגי" עם חרטום שמזכיר גרסה מודרנית של ה-CJ הקלאסי מבית ג'יפ; משטחי גג קשיחים או רכים, שניתנים להסרה בקלות ובמהירות כדי לחשוף את הרכב לאוויר הפתוח; חלל שימושי ומרווח מספיק לארבעה בתוספת תא מטען סביר של כ-200 ליטר וכבונוס, שלל אפשרויות להתאמה אישית של צבעי גוף וגג, צבעי פנים, ריפודים וכדומה.

עמדת הפיקוד הדיגיטלית מכילה את הנתונים שצריך ולא מעבר לכך ולמרות המינימליזם והעדר הפינוקים, התא עדיין מצויד באלקטרוניקה מודרנית ובציוד בטיחותי שהכרחי כיום. ההנעה החשמלית פותחה על-ידי מיזם הרכב החשמלי הצרפתי BOLLORE והיא כוללת מנוע חשמלי עם הספק צנוע בשילוב עם סוללות ליתיום-מטאל מתקדמות, שאמורות לספק טווח נסיעה של עד כ-195 ק"מ בין טעינות. הטעינה ממטען ביתי אורכת כ-16.5 שעות והמהירות המרבית מוגבלת ל-110 קמ"ש, אבל סיטרואן סבורה שלרכב פנאי לשימושים עירוניים זה די והותר.

בצרפת, הגרסה הבכירה עם גג קשיח עולה כ-26 אלף יורו לפני הטבות מס. אצלנו, עם מס מזערי, זה אומר משהו כמו 120-110 אלף שקל על הכביש. לא מחיר רצפה, אבל גם לא נורא בהתחשב במקדם האופנתיות.

סאייק:E-RX5

נציג המהפכה הסינית

סין היא כיום המוקד העולמי של הרכב החשמלי. שילוב של ראייה לטווח ארוך של ממשלת סין, השקעה אדירה בתשתיות ייצור סוללות וטעינה וסובסידיות נרחבות דוחפות את השוק בקצב מסחרר וב-2017 בלבד נמכרו בסין כ-600 אלף כלי רכב חשמליים פרטיים, עלייה שנתית של כ-71% ונתח של כ-3.3% מכלל השוק. זה רק עניין של זמן עד שהשינוי העמוק הזה יתחיל לחלחל גם למערב באמצעות יצוא.

אחד הנציגים הראשונים של החשמליות מסין, שכבר נע על כבישי ישראל לצורך ניסוי ובחינת שיווק, הוא ה-ERX5 של סאייק שממחיש היטב את הבסיס להצלחה של הפלח. זהו SUV "מיד סייז" אופנתי ומודרני, גדול מעט מיונדאי טוסון וכו', שבשנים האחרונות גרסאות הבנזין שלו מככבות בצמרת המכירות בפלח.

מתחת לכסות מסתתר מנוע 85 קילוואט (כ-113 כ"ס) ששילוב עם מארז הדוק ומתקדם של סוללות ליתיום, דומה לזה של טסלה, ומשקל עצמי מרוסן יחסית של כ-1750 קילו, מספק לרכב טווח נסיעה מוצהר של כ-320 ק"מ בין טעינות על-פי NEDC ותאוצה די נמרצת. בסיוע מטען מהיר ניתן להטעין כ-80% מקיבולת הסוללה בתוך 40 דקות בלבד והחברה מעניקה עליה אחריות של שמונה שנים או 200 אלף ק"מ. הרכב מצויד כסטנדרט במסך LCD ענק, שלפחות בסין מחובר תמידית לשירותי הענן של "עליבאבא".

התקינה בישראל לא אמורה להוות מכשול, ובתיאוריה גם לא המחיר. בסין מתחיל מחיר הרכב בכ-29 אלף דולר אחרי סובסידיה ממשלתית, שזה משהו כמו 37 אלף דולר "נטו" בתרגום למיסוי ישראלי. משהו כמו 150-140 אלף שקל לדגם מאובזר. תואם את המחיר הממוצע בפלח הרלוונטי.

ניסאן LEAF החדשה

כמעט 400 ק"מ על טעינה אחת

למרות יחסי הציבור של טסלה, קבוצת רנו-ניסאן היא חלוצת המסחור של הרכב החשמלי בעידן המודרני ואת יתרון הראשוניות הזה היא חייבת במידה לא מבוטלת לחזון של "בטר פלייס", שותפתה הישראלית לשעבר, שדחפה את הקונצרן כולו לכיוון ייצור סדרתי.

אבל אף שבעולם, הניסאן LEAF היא המשפחתית החשמלית הסדרתית הנמכרת ביותר, בישראל היא זכתה עד כה להצלחה מזערית למרות מאמצי שיווק של היבואן. המצב עשוי להשתנות כאשר תושק כאן הליף החדש לקראת סוף השנה או תחילת השנה הבאה. זוהי מכונית חדשה לגמרי ומתקדמת הרבה יותר מקודמתה עם עיצוב חדש, פרופורציות חדשות, ארכיטקטורה שונה של השלדה, משקל מופחת ועוד.

המנוע החדש מייצר כעת 150 כ"ס ו-32 קג"מ - שיפור של עשרות אחוזים - והוא גם מטפל ביסודיות בסוגיית "חרדת הטווח". עם סוללה תקנית מדור חדש ומתקדם רושמת המכונית טווח נסיעה של עד כ-378 ק"מ על טעינה מלאה בודדת על-פי תקן המבחן האירופי החדש. גם אם נבצע את ההפחתה המקובלת לנסיעה יומיומית (עליות, מזגן פועל, פקקים וכו'), עדיין מדובר על טווח נסיעה ריאלי של 300-250 ק"מ בין טעינות.

את הטעינות ניתן לבצע במטען ביתי ייעודי בתוך כ-7.5 שעות, או פחות מכך, בתחנות הטענה תעשייתיות. אם מישהו לא מסתפק בכך, תוצע באירופה החל מסוף השנה אופציה לגרסה מחוזקת, עם סוללה שתספק טווח שמתקרב ל-500 ק"מ.

מחיר גרסת הבסיס צפוי להיות דומה לזה של הליף הקודמת - בסביבות 140 אלף שקל. הגרסה המחוזקת תעלה הרבה יותר. לפיכך, לפחות בשלב הראשון לא נופתע אם היא תאומץ בצורה נרחבת על-ידי ציי הרכב בדגש על חברות ההייטק.

יונדאי איוניק חשמלית:

צוברת קילומטרים בישראל

הגרסה ההיברידית של ה"איוניק" הפכה לסוג של מכונית העם, או לפחות מכונית הציים הפופולרית בישראל. זה עשוי לסייע גם לאחותה החשמלית, אם וכאשר תקבל "אור ירוק" לשיווק בישראל. האיוניק החשמלית מצוידת במנוע חשמלי בהספק 120 כ"ס ואף שהיא מצוידת בסוללה מכובדת של 28 קילוואט היא שוקלת כ-1.4 טונות בלבד. התאוצה מאפס למאה קמ"ש עומדת על כ-9.9 שניות, שזה מהיר יותר מההיברידית הרגילה, וטווח הנסיעה החשמלי המוצהר על-פי התקן האירופי היוצא הוא כ-280 ק"מ בין טעינות ויש אופציה להטענה מהירה. שתי מכוניות כאלה כבר צוברות בישראל קילומטראז' מכובד בצי של היבואן, אך מה שיכריע יהיה סוגיית המחיר. באירופה החשמלית יקרה יותר בכ-10% מאחותה ההיברידית, מה שיצמצם מאוד את פער המחיר ביניהן בישראל. למרות זאת, לא קשה לראות כמה וכמה ציים "ירוקים" קופצים על האופציה.

ב.מ.וו I3

ספורטיבית ויקרה

ב.מ.וו קפצה למים קרים ועמוקים כשהשיקה את ה-I3 החשמלית בשנת 2013 בליווי מפעל חדש ומתקדם ושימוש בחומרים פלסטיים ברי מחזור. אבל הקונספט של "ספורטיבית חשמלית קומפקטית" נקלט היטב בשוק ועד היום מכרה החברה קרוב ל-70 אלף יחידות של המכונית ברחבי העולם. בישראל ההצתה הייתה קצת יותר מאוחרת ורק בשנה שעברה הגיעה אלינו המכונית, עם תג מחיר שהגביל מאוד את תפוצתה. כעת מגיעה אלינו הגרסה המשודרגת שעברה רענון כללי בכל החזיתות.

חיצונית, מדובר במתיחת פנים קלה יחסית, שכוללת פנסי LED מתוחכמים בחזית, גריל חדש ומבחר רחב יותר של אפשרויות להתאמה אישית. למבחר נוסף כעת גם דגם S עם מראה יותר קרבי, כולל גחון נמוך יותר, מפשק גלגלים רחב ואופציה לחישוקי 20 אינץ' רחבים.

גם תא הנוסעים עבר כמה עדכוני חומרה ותוכנה, אבל השינוי המרכזי, כאמור, הוא ביחידת ההנעה החשמלית, שמוצעת כיום בשתי גרסאות. הראשונה היא עם 170 כ"ס ו-25 קג"מ, די והותר כדי להאיץ את המכונית מאפס ל-100 קמ"ש ב-7.3 שניות בדרך ל-150 קמ"ש מוגבלים אלקטרונית. טווח הנסיעה שודרג ל-255 ק"מ על-פי המבחנים האירופים החדשים, שאמורים לשקף תנאי נהיגה קרובים למציאות. גרסת ה-S החדשה כבר מציעה הספק של 184 כ"ס ומומנט של 27 קג"מ כאשר טווח הנסיעה, על-פי התקן המחמיר יותר, עומד על כ-245 ק"מ.

עוד שיפור משמעותי בוצע במערכת הטעינה. המטען הביתי המקורי של ב.מ.וו מאפשר כעת "לתדלק" את המכונית בחשמל, שמספיק לנסיעה של כ-180 ק"מ בתוך שלוש שעות בלבד - מהיר פי 5 מאשר עם כבל הטעינה הרגיל. הוסיפו לכך שלל מערכות בטיחות סמי-אוטונומיות, וקיבלתם אולטרה-מתוחכמת. במחיר אין הרבה חידושים. המחירים מתחילים מאזור ה-250 אלף שקל, כולל יחידת טעינה מקורית.

עוד כתבות

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

הוועדה לקידום המאבק בפשיעה בחברה הערבית, ספטמבר 2023 / צילום: חיים צח-לע''מ

הפשיעה בחברה הערבית גואה, אבל הממשלה לא נותנת מענה

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם: בשיתוף "יוזמות אברהם", התוכנית לטיפול בפשיעה והאלימות בחברה הערבית

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי

זה מה שאומר ציר בית הנבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית הנבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר הציר הדמוקרטי

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

שלט של גינדי שמציעה פטור ממס רכישה / צילום: כדיה לוי

המבצעים למכירת דירות: מי באמת הנהנה העיקרי?

הקיפאון בשוק הנדל"ן גורם ליזמים להציע הנחות בכל מיני צורות על דירות, אך האם הקונים באמת מרוויחים בהם?

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● פאוול:"השגת יעד האינפלציה תיקח יותר זמן משחשבנו" ● טראמפ מדיה צללה ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס