גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הגודל כן קובע

למקומות עבודה קטנים יש יתרונות מסוימים על פני הפירמות הגדולות - אבל רק למי שזה מתאים לו

עובדים שמחים במשרד / צילום: שאטרסטוק
עובדים שמחים במשרד / צילום: שאטרסטוק

בדרך-כלל הנטייה של מועמדים רבים המחפשים עבודה היא להתעלם ממעסיקים קטנים, ולמקד את עיקר המאמצים בחיפוש חברות ופירמות גדולות. אולם לפי אליסון דוייל, אחת מהמומחות הגדולות לתחום הקריירה, שהוכרה על-ידי פורבס כאחת ממאה מקורות המידע המובילים בתחום, דווקא בחברות הקטנות סיכויי הקבלה לעבודה גבוהים יותר. דוייל כתבה בספרה כי הסיבה לכך היא סטטיסטית: יש יותר חברות כאלה. ואכן, מנתוני הפדרציה לעסקים קטנים בארצות הברית עולה כי אלה מייצגים 99.7% מכלל המעסיקים, שמעסיקים יותר ממחצית עובדי המגזר הפרטי.

בוייל טוענת גם כי הסיכוי להישאר מועסק בחברה קטנה גדול יותר מהסיכוי להישאר מועסק בחברה גדולה. לדבריה, חברות קטנות נוטות להיות מבוססות על תוכניות עסקיות המסוגלות להצליח ללא קשר למצב הכלכלה כולה, והן אינן סובלות מהעומסים הכלכליים המאפיינים חברות גדולות על רקע השקעתן במשרדים מפוארים ומעוצבים ובפרסום מסיבי.

ולמרות זאת, מובן כי ההחלטה על בחירת מקום עבודה קטן או גדול צריכה להתקבל על סמך שאלות נוספות, שהתשובות עליהן סובייקטיביות למדי. למעשה, אפשר ללמוד לגביהן מחוויותיהם של אנשים שחוו את שני סגנונות העבודה: הן בחברה גדולה, והן בחברה קטנה.

לשם כך, ריכזתי רשמים מכמה עובדים ששוחחתי עימם עמוקות על העניין - כולם עבדו שנים רבות בחברה גדולה, ועברו בשנה-שנתיים האחרונות לעבוד בחברה קטנה ואינטימית.

בראש גמיש ופתוח

"התפקיד שלי פתוח ומגוון, ולא מקובע לשום דבר", מספרת עובדת שעובדת זה שנה בחברה קטנה, לאחר שעבדה שנים רבות בחברת ענק. "זה בלתי נתפס, הפער הזה. היום, פעם אני מנהלת ישיבת תכנון עם כמה אנשים ספציפיים, ופעם אני יושבת בישיבת עיצוב, שמנהל אותה אדם שישב אצלי בישיבה קודם לכן - תחת ניהולי בכלל. פעם אני בשטח, ופעם מאחורי הקלעים. ולאחרונה, מדי פעם אני בכובע אחר לגמרי, בבתים של לקוחות".

ואכן, מחקרים מראים כי אחד המאפיינים של עסקים קטנים הוא הגמישות שהם מאפשרים בבחירת המשימות ובהגדרת התפקידים של העובדים. נפוץ יותר למצוא בהם אנשים שאחראים על סוגים שונים של משימות במסגרת עבודתם, מצויים באינטראקציות מגוונות עם אנשי הצוות השונים, ומגישים הצעות לרעיונות יצירתיים בקלות יחסית.

"בעבודה הקודמת שלי", מוסיפה העובדת, "לא יכולתי לחשוב אפילו על שילובים כאלה. זו בכלל לא הייתה אופציה. והאמת? לא רק ששעמם לי ככה, אלא שבשנה שבה אני כאן אני מרגישה שלמדתי הרבה יותר - כמותית ואיכותית - מכל מה שלמדתי בשש השנים שם".

מדג לכריש

עוד שינוי שצפוי לחוש אדם שעובר מעבודה בארגון גדול לעבודה בעסק קטן הוא העובדה שהוא לא עוד דג קטן בבריכה גדולה ועמוקה, ויש לו הזדמנות לתפוס פרופיל גבוה יותר בעבודה.

"כשאני עושה משהו טוב - רואים את זה", מספר עובד ששוחחתי עימו. "בעבר, בחברה הגדולה, הסיכויים שמנהלים בכירים ידעו מה מעשיי ומהם הישגיי היו קלושים. היום, כשאני מצליח הבשורה עוברת הלאה בקלות, ואני מרגיש שאני מקבל בקלות רבה יותר פידבק בחזרה על כך. אני פחות נלחם על מקומי".

תחושת ההצלחה האישית לא מרבה לפסוח על עובדים טובים בחברה קטנה גם משום היותה פחות פורמלית, וסובלנית יותר לרעיונותיהם, וכן משום גודלה: "אני מרגישה שהתרומה שלי לעסק גדולה ומשמעותית יותר מבעבר", מוסיפה עובדת אחרת. "פתאום אני ממש רואה איך רעיונות שיזמתי קורמים עור וגידים - כי הדרך שעליהם לעבור לא ארוכה כל-כך - וזו הרגשה מאוד טובה".

כולנו ביחד (בביצה מהבילה?)

עבודה בחברה קטנה מתקשרת פעמים רבות גם לאווירה נעימה ומשפחתית בשגרת העבודה, ויש לה יתרון גם כשעולה הצורך למחות או להתאגד יחד מול המנהל: "קודם הייתי מתעייף עוד לפני שהייתי מנסה להרים את כפפת המחאה... עכשיו אני רק צריך לדבר עם שניים-שלושה קולגות".

אולם כמובן, לא הכול ורוד. בחברה צפופה אנושית אנשים חייבים להסתדר זה עם זה, והדבר אינו פשוט לביצוע כלל, כפי סיפרה עובדת שחוותה את השינוי: "מיד בהתחלה הרגשתי שאין כימיה ביני לבין זו שנמצאת איתי בחדר, והבנתי שיהיה עליי לעבוד קשה כדי להתמודד עם זה. הרי אם נתעמת בסופו של דבר - לא יהיה לי לאן לעבור, אין פה מחלקות שונות בקומות שונות. זה או להבליג ולבלוע, או לעזוב לגמרי".

עובד אחר הגדיר זאת כך: "אותם שניים-שלושה אנשים שנמצאים איתי במהלך היום... עיניו של המנהל שמצויות ממש כאן מעבר לפינה... הכול קטן, סביבך, עליך. לפעמים אני מרגיש חנוק. אין לאן לברוח, אין ממי ללמוד משהו חדש, אין קולות ודעות מפתיעים לשמוע".

אז מה מתאים לכם?

האם אתם יצירתיים, נמרצים, זקוקים לשינויים ואוהבים להשתמש ביום העבודה שלכם במגוון של מיומנויות (מבלי ההכרח לשנות את מקום עבודתכם)? ייתכן שתיהנו יותר בחברה קטנה.

האם אתם הולכים לאיבוד כשלרשותכם אוטונומיה וכשאתם מתבקשים ליצור בחופשיות וללא כללים נוקשים ופורמליים? האם אתם זקוקים למבנה ברור, מסודר ומוכתב מלמעלה? ייתכן שתסבלו ואף תתקשו להצליח בתפקידכם בחברה קטנה הפועלת כך.

האם אתם חולמים על ניהול? האם אתם נוטים ללכת במסלול קיים, או מעדיפים ליצור מסלול בעצמכם? אם אתם שואפים להתקדם מעמדית, ניהולית והיררכית, סביר יותר להניח שתמצאו את מבוקשכם בחברה גדולה ובעלת מבנה של שכבות, שבה אפשרויות הצמיחה רבות יותר.

היזהרו מקטלוג-יתר: הסקת מסקנות רק על רקע קטלוג גס סופה לייצר אכזבה. למשל, אם תגלו שדווקא החברה הענקית שסירבתם לה מציעה תפקידים גמישים ומגוונים ומאפשרת מקום לביטוי אישי רב. בדקו אם המציאות משקפת את הקטלוג הכללי, ורק אז החליטו.

■ יעל מהודר היא יועצת ארגונית וכותבת הספר "המועמד הנבחר" והספר בערבית "העתיד הנבחר". המאמר מיועד להעשרה, אינו תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליו ככזה. אפשר ליצור קשר עם יעל בפייסבוק או באתר.

עוד כתבות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב