גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התחנה המרכזית החדשה בחיפה: מכוערת, אבל במקום הנכון

החודש נחנכה התחנה המרכזית החדשה בצומת הצ'ק פוסט בחיפה באזור "עוין", כפי שהגדיר האדריכל ● בתחנה לא יהיה קיוסק, אבל בעיריית חיפה בונים עליה כבסיס של אזור הייטק חדש

התחנה החדשה / צילום: עיריית חיפה
התחנה החדשה / צילום: עיריית חיפה

בתחילת חודש יוני נחנכה התחנה המרכזית החדשה בצומת הצ'ק פוסט בחיפה. טרמינל התחבורה "לב המפרץ" ממוקם בגדה המערבית של שדרות ההסתדרות, הציר ההיסטורי המוביל מכביש 70 וצומת הצ'ק פוסט לכיוון הקריות, עכו ונהריה. הטרמינל כולל תחנות של קווי מטרונית, אוטובוסים עירוניים ובינעירוניים ותחנת רכבת ובעתיד תשולב במקום גם "הרכבלית", הרכבל המוביל לאוניברסיטה ולטכניון.

סך כל השטח של המבנה הוא 12,000 מ"ר והוא נבנה בתקציב של כ-300 מיליון שקל. התכנון נעשה בידי משרד האדריכלות ותכנון הערים של עוזי גורדון, שאחראי לתוכניות מתאר רבות (דלית אל כרמל, עתלית, גבעת עדה-בנימינה, ג'סר א זרקא), וגם לתכנון של שכונות, מיזמי התחדשות עירונית ומבנים.

עבודות הבנייה עדיין לא הסתיימו, אך זה לא הפריע לפוליטיקאים לשבח ולהלל את הפרויקט. באירוע ההשקה דיבר שר התחבורה והמודיעין ישראל כ"ץ על האחדת כל אמצעי התחבורה הקיימים במטרופולין חיפה, וראש עיריית חיפה יונה יהב דיבר על "יום חג לתושבי חיפה והצפון", ועל ביסוס מעמדה של העיר חיפה כמטרופולין ובירת הצפון.

האדריכל עוזי גורדון כמעט מתנצל כשהוא מבהיר שהתחנה המרכזית בצ'ק פוסט לא נועדה אלא למעבר מאמצעי תחבורה אחד לשני: "אנחנו מתכננים תחנות מרכזיות בדימונה וחדרה, בלב אזורי מגורים, שם אפשר ללכת ברגל, או באופניים, כמו ביפן. האזור הזה שונה לגמרי. זו בעצם תחנת מעבר. מספר האנשים שיגיע ברגל הוא כמעט אפסי. מדובר בהחלפות של אמצעי תחבורה. זאת תהיה תחנת שיחלוף.

"זה אזור לא יפה. לא הייתי מציע לאנשים לבנות שם וילות, ולא הייתי דוחף דיירים לאזור הזה. מצד שני, יש לו כמה יתרונות, כי הוא במרכז הגרביטציה המטרופולינית, במרחקים שווים מכל היישובים שמסביב: יוקנעם, נשר, טבעון, כפר חסידים".

איזה משמעות יש לתחנה כמחוללת התחדשות עירונית?

"לא במובן הקונבנציונלי. לא בכל מקום יש הזדמנות ליצור את הסצנה האורבנית. אנחנו רצינו לתת למי שמגיע לכאן good time, אבל לא יקומו כאן קיוסקים ועסקים קטנים, כי זה אזור די עקר ועוין. אזור של מפעלים, בתי זיקוק. אני רואה את זה כמקום שבסך הכל מאפשר לאנשים הזדמנות טובה לנוע ממקום למקום מכל רחבי המטרופולין. עשינו תחנה יפה מאוד שתאפשר למי שמגיע לשם אתנחתא מהסביבה הלא יפה שמסביב".

אבל איזה good time אתם נותנים. בסופו של דבר זה טרמינל תחבורה בלי שום חנות, בית קפה, או מסעדה?

"הבעיה היא חוקית. לפעמים הפרוצדורות יותר חזקות מכל דבר. הקרקע התקבלה בהפקעה ומוגדרת כקרקע לצרכי ציבור. ברגע שמכניסים לשם עסקים שיש להם רווח, מתחיל סיפור מההפטרה כי בעלי הקרקע יבקשו לעצמם חלק. זה הסיפור. הייתי מאוד שמח אם זה היה אחרת.

"המגרש שעליו תכננו זה המגרש עם הכי הרבה אילוצים שאפשר: יש מי תהום, כלומר זו ביצה, אי אפשר לעלות לגובה, כי יש כבישים. היה לנו מרווח של 10 מטר לשחק איתו. גם צורת המגרש הייתה מאוד לא קונבנציונלית. התכנון התגבר על האילוצים. השתדלנו שתהיה איכות יפה של חומרי גמר, מיזוג אוויר. לגבי הצורה הגלית? ראש העיר היה מעורב בזה. אני הייתי יכול להסתפק במשהו יותר פשוט".

אתה מתכוון שזו גרסת ראש העיר?

"זה חלק מהייסורים של המקצוע שלי. התחנה מהווה סוג של שער כניסה לחיפה ולכן הייתה הצדקה לעשות משהו שייחרט בזיכרון. זה לא החלק החזק. מה שחשוב זה המעברים. יש בטחון מלא להולכי רגל".

התחנה המרכזית / צילום: גיא ורדי

"יותר מהר משחשבנו"

אדריכל אריאל ווטרמן, מהנדס העיר חיפה, אופטימי לגבי חשיבותה של התחנה להתפתחותו של מפרץ חיפה כולו. 

ווטרמן: "הצ'ק פוסט יושב על המוצא של מנהרות הכרמל, על מרכזיית לב המפרץ, שאליה מגיעים קווים מכל הארץ, המטרונית והרכבל לכרמל. המקום הזה נהיה המרכז התחבורתי החשוב ביותר של הצפון. ה-hub של הצפון. בגלל המיקום המיוחד תהיה פה, בין הצ'ק פוסט למרכזית לב המפרץ, תוכנית ייעודית להייטק. עוד לא גמרנו את תחנת לב המפרץ וכבר יש לי שלושה היתרים למבנים שיקומו כאן. יותר מהר ממה שחשבנו".

בתוך התחנה המרכזית / גיא נרדי

מה היתרון היחסי שלכם?

"נגישות, נגישות ונגישות".

אבישי כהן, מנכ"ל חברת "יפה נוף", החברה המבצעת של עיריית חיפה בתחום התחבורה, מודה שאזור הצ'ק פוסט בעייתי, אך הוא חוזה גדולות ונצורות: "אזור הצ'ק פוסט לא מפותח מספיק מבחינה ויזואלית וגם לא הנדסית-תשתיתית. זה אזור ישן, מורכב, ולכן מצריך טיפול.

"אבל זה הולך להיות אחד האזורים הכי הומים בשנים הבאות: בתחנה המרכזית הישנה בצ'ק פוסט עוברים כיום 40,000 איש. הולכים לבנות באזור הזה עוד מאות אלפי יחידות דיור והכל יתנקז לצ'ק פוסט, אנחנו בונים את הנמל, מרחיבים את שדה התעופה, תוכניות העבודה של האוניברסיטה והטכניון מדברות על עשרות אלפי סטודנטים נוספים בחמש השנים הקרובות".

איך מטפלים באזור?

"חידשנו את התחנה המרכזית, ואנחנו מקימים את מת"מ 2 (אזור התעשייה המכונה גם 1704, שאמור להיות דומה ברוחו לפארק התעסוקה מת"מ במבואות הדרומיים של העיר). גולת הכותרת זה לאפשר תנועה באילוצים גדולים. לאפשר לאנשים לנוע בלי קונפליקטים. יש גשרים שמאפשרים לעבור בנוחות רבה".

מה הלו"ז?

"מת"ם תקום עד 2025. המטרונית מגשר פז ועד יגור עד 2022, מרחב התחנה המרכזית, כולל כל הרחובות המזינים, שהם כרגע במצב לא נעים, יקומו כבר בתוך שנה".

בתוך התחנה המרכזית חיפה / גיא נרדי

"סגור כמו התחנה בת"א"

הכלכלן ומתכנן הערים תמיר בן שחר מחברת הייעוץ הכלכלי "צ'מנסקי בן שחר", קצת פחות אופטימי: "לעיר חיפה יש שני מע"רים (מרכזי עסקים ראשיים). הכרמל איבד מכוחו, הדר נחלשה, והעיר התחתית הולכת ומתפתחת. נוצר מע"ר בדרום חיפה (מת"מ), שיש בו המון פעילויות שלא מתחברות ביניהן. בעיני, זה היה צריך להיות המע"ר המרכזי של חיפה.

"צריך לקחת בחשבון שהנמל החדש, הצפוני, שהסינים מפתחים יגרום לשינוי. עורף הנמל יתחזק. הצ'ק פוסט נמצא בצומת הכי משמעותי, שכרגע לא קורה בו כלום. בנו מרכז תחבורה סגור, בלי אפילו מטר אחד של שטחי מסחר. נוצר מונומנט גדול שיוביל תנועה, אבל הוא לא מחובר לסביבה. סגור כמו התחנה המרכזית בת"א".

מתוכנן מתחם הייטק גדול. 

"זה לא יקרה שם. הייטק רוצה לשבת במקום נקי, שמייצר לו ערך. ברחובות ליד מכון ויצמן, בת"א באזור של המפונפנים ובחיפה, בדרום העיר, ליד הים. לכן, בעיני, מת"מ היה צריך להיות המע"ר המרכזי של חיפה. אי אפשר לעשות מת"מ 2 מצפון לחיפה על הקישון מול הלבניות (בתי זיקוק)".

מה לדעתך יקרה בסביבת טרמינל התחבורה החדש? כרגע זה נראה די מוזנח.

"בשנים האחרונות האזור הזה איבד מעוצמתו. פעם זה היה מרכז של חנויות עיצוב הבית, אבל הפתיחה של איקאה בקרית אתא ומרכז רה-דיזיין, גמרו אותו. הפתיחה של המפלצת הכחולה, חיסלה את הצ'ק פוסט. להערכתי, אם לא ינהלו את האזור הזה הוא יאבד את כוחו לאורך ציר הזמן, כי זה שבא באוטובוס לא ילך לקנות שם ריהוט. הדעיכה רק תלך ותתגבר".

אז מה כן יהיה שם?

"כל הפעילויות שם צריכות להיגזר מעורף הנמל. אני ממש לא בטוח שצריך להעיף את כל התעשיות הכימיות. צריך להבין שזה החלק הצפוני של חיפה. צריך לחיות בעולמות הלוגיסטיקה הקטנה, ואולי משרדים. הייטק לא יהיה שם".

האדריכל החיפאי דרור גרשון מעמותת מרחב חושב שיוזמת הטרמינל חיובית, אך מכיר בכך שמבחינה אורבנית יש בעיה: "זה שיש שם תחנה מרכזית זה יופי. אנשים גרים בכפרים בגליל, בנשר, בקריות, אז הם יכולים להגיע באוטובוס ולעלות לרכבת. החיבור חיובי. אבל מצד שני, בעיני זה מטומטם שקבעו בתכנית המתאר שזה המע"ר החדש של חיפה. בגלל שזה גיאוגרפית נמצא בין מקומות? ברגע שמפתחים משהו בין כל היישובים אז בעצם מרוקנים את היישובים. שלפחות אחד היישובים ירוויח. מרכז מטרופוליני קורה בתוך עיר, ולא משהו שתקוע מחוץ לעיר. ככה בניו יורק וככה בתל אביב. חבל להמשיך ולרוקן את חיפה מהתוכן. המרכז צריך להיות בעיר התחתית".

מבט לכיוון צומת צ'ק פוסט והכרמל / גיא נרדי

"אף אחד לא לוקח אחריות על שדרות ההסתדרות"

מי שיעבור את הצ'ק פוסט ויגיע לדרך ההסתדרות, בתחבורה ציבורית, או ברכב וירצה לשוטט קצת בין החנויות, דוכני המזון, הפיצוציות והמועדונים שבצד הדרך, לקניון ומרכז התחבורה החדש, ייקלע לאזור מבהיל, קשוח.

זו אוטוסטרדה ענקית ומהירה, והדבר הכי רחוק מרחוב עירוני. האוויר כאן מזוהם, יש רעש, הבנייה מיושנת, מוזנחת, המדרכות צרות. אין עצים וגם לא צמחי נוי. מצד שני, וזה בטח קשור לכך שביקרתי במקום בצהרי חג עיד אל פיטר, הקניון וגם התחנה המרכזית שוקקים חיים.

"דרך ההסתדרות זה streetmall שנוצר במשך השנים על כביש ראשי", אומר האדריכל דרור גרשון. "בזמנו ראשי העיר לא רצו מסחר בחיפה ולכן המסחר זלג לשם. זה לא בתוך עיר. זה יושב על דרך".

אבישי כהן, מנכ"ל חברת "יפה נוף", מבהיר ששדרות ההסתדרות לא נכללות בתכנון לשיקום האזור: "זה לא רחוב, זה לא ברמה העירונית, זה בהיררכיה ארצית". ובמילים אחרות: לאף אחד כנראה לא אכפת. 

עוד כתבות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים