גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיזוג טפחות-אגוד: 5 מסקנות על התחרות במערכת הבנקים

רשות ההגבלים העסקיים פרסמה מסמך המנמק מדוע החליטה לפסול את המיזוג בין מזרחי-טפחות לאגוד ● ניתן להתווכח עם הקביעה של הרשות, אולם עולות כמה תובנות מעניינות מהמסך שפרסמה

אורי שוורץ, רשות הגבלים / צילום: שלומי יוסף
אורי שוורץ, רשות הגבלים / צילום: שלומי יוסף

סאגת פסילת המיזוג בין מזרחי-טפחות לאגוד נמשכת: היום הודיעו שני הבנקים באופן רשמי כי יגישו ערעור נגד החלטת רשות ההגבלים העסקיים לפסול את המיזוג. מחרתיים יחול המועד האחרון לביצוע העסקה כפי שנקבע בהסכם ביניהם, אך בכוונת הצדדים לחדש אותו עד לתום תהליך הערעור.

בסוף השבוע האחרון פרסמה רשות ההגבלים העסקיים את המסמך המלא המנמק מדוע החליטה לפסול את המיזוג. הנימוק המרכזי הוא חשש מפגיעה בתחרות במערכת הבנקאית. מדובר בקביעה שנויה במחלוקת לאור נתח השוק הזניח של בנק אגוד, והעובדה כי לא הציג שיעורי צמיחה מרשימים במיוחדים לאורך השנים. ניתן להתווכח עם הקביעה הזו של הרשות, אולם לצד זאת במסמך ישנן כמה תובנות מעניינות על התחרות במערכת הבנקאית, המתבססות על נתונים רבים שנאספו מתוך כלל הבנקים. המסקנות המרכזיות לפניכם:

1. עיקר החסמים פסיכולוגיים:

מבדיקה כמותית שהרשות עשתה ומנתונים פנימיים של הבנקים עולה שהלקוחות צורכים את המוצרים הבנקאיים שלהם כסל אחד מאותו הבנק. ברשות מסבירים זאת בכמה נימוקים ברובם פסיכולוגים: נוחות של הלקוח, המורכבות בהבנה של המוצרים הבנקאיים ושל אופן התמחור שלהם והעדפה ואמון בבנק עמו הם ממילא עובדים.

ישנה רק סיבה אחת שיש בה גם היגיון כלכלי: "הלקוח עשוי ליהנות ממחיר זול יותר עבור מוצר מסוים שהוא רוכש מהבנק, בשל כך שיש לו שם פעילויות נוספות", כותב עו"ד אורי שוורץ, היועץ המשפטי של הרשות ומי שטיפל בבקשת המיזוג לאור הסכם ניגוד העניינים של הממונה על הרשות מיכל הלפרין.

ברשות מציינים כי לבנק הבסיס של הלקוח, יש יתרון בדמות ההיכרות והמידע הרב שצבר על הלקוח, "מה שמאפשר לו לספק תנאים התואמים את צרכיו וסיכוניו. כמו כן, ניהול חשבון העו"ש מפחית את הסיכון לבנק, שכן הוא יכול לגבות את החוב ישירות מהחשבון, ונהנה מיתרון תחרותי".
חשוב לציין כי יתרון המידע אמור להיחלש בעקבות הקמת מאגר נתוני האשראי בשנה הבאה, שתאפשר קבלת מידע על הלקוח על ידי כל הגופים. אולם לפי הניתוח של הרשות זו רק סיבה אחת לקשר ההדוק בין הלקוח לבנק הקבוע שלו. חלק מרכזי מהסיבות קשורות בלקוח עצמו ובמאפיינים פסיכולוגיים, אותם קשה לפצח באמצעות שינויים רגולטוריים.

2. האיום בעזיבה עוזר לשפר תנאים

אמנם יש חסמים פסיכולוגיים, אך לקוחות שהם בעלי מודעות פיננסית, ושהולכים משווים מחירים ומתמקחים, מגיעים לתוצאות. "הבנקים נוקטים באסטרטגיה של גביית מחירים גבוהים יותר מלקוחות קיימים והפחתתם נוכח פעולת מיקוח מצד הלקוח כדוגמת דרישה מצדו להנחה או איום בעזיבה", כותבים ברשות.
מהבדיקה שנערכה ברשות עולה כי הבנקים פועלים לשיפור תנאים כתוצאה מדרישת הלקוח או נוכח איום בעזיבה, לעתים תוך שימוש מפורש בהצעות מתחרות של בנקים אחרים. כמו כן, מבדיקת הרשות עולה כי הבנקים אף פועלים לזהות באופן עצמאי ומראש את סיכויי הנטישה מצד הלקוח, על בסיס אינדיקציות שונות, ו"מקדימים תרופה למכה", ופונים אליהם מראש בהצעות.

3. לא מסתערים על גיוס לקוחות חדשים

עוד עולה ממסקנות רשות ההגבלים כי הבנקים לא מתאמצים במיוחד לגייס לקוחות. "ברוב הבנקים, הצעות הערך למצטרפים אינן מובלטות או שקופות, ופעמים רבות מורכבות מפרמטרים רבים שמקשים על השוואה ביניהן. מורכבות זו מועצמת נוכח אי-ודאות בנוגע לתמהיל השימושים העתידי של הלקוח במוצרים השונים", כותבים ברשות.

"חוסר האגרסיביות" מתבטא גם בנתוני המעבר בין הבנקים. אם בעבר נהוג היה לחשוב שאחוזי המעבר של לקוחות בין הבנקים עומדים על 4%-3% בשנה, ברשות טוענים כי הנתון נמוך משמעותית ועמד בתקופה של 12 חודשים על 1.8%-1.5% בלבד.
"אינדיקציה נוספת לכך שחסמי המעבר גבוהים היא ותק הלקוח בבנק. הוותק הממוצע של לקוח נמצא בטווח שבין 7-19 שנים", כותבים ברשות ומציינים כי בבנקים הגדולים הוותק הממוצע של הלקוח גבוה במיוחד, מה שמעיד על כך שאחוזי הנטישה של הבנקים הגדולים השולטים על 60% מהשוק מאוד נמוכים.

4. הסניף הוא חשוב

מנכ"ל מזרחי-טפחות אלדד פרשר כינה את החלטת הרשות לפסול את המיזוג כהחלטה רופסת הנשענת על נימוקים רדודים. למרות המילים החריפות, ישנו לפחות סעיף אחד שפרשר עשוי להסכים איתו עם הרשות, והוא חשיבות הסניפים.

בשנים האחרונות המגמה במערכת הבנקאית היא צמצום בסניפים. הבנקים סגרו מעל ל-200 סניפים בשנים האחרונות כחלק ממהלכי ההתייעלות שלהם. הבנק היחיד שהחליט להתרחב ולפתוח סניפים הוא מזרחי-טפחות, והוא אף עשוי בשנים הקרובות להפוך להיות הבנק השני בגודלו בפרמטר זה.

ברשות ההגבלים מציינים כי הסניף הוא עדיין גורם מהותי בגיוס לקוחות.

שינויים טכנולוגיים ביחד עם שינויים רגולטוריים מאפשרים כיום לבנקים לספק מגוון רחב של מוצרים באופן דיגיטלי, אולם ברשות מציינים שלפי הממצאים שלהם: "מיקומו של הסניף הפיסי עדיין משמעותי מאוד עבור מרבית הלקוחות. לקוחות נוטים עדיין לפתוח חשבון בנק במיקום גיאוגרפי רלוונטי עבורם".

5. בנק דיגיטלי לא ישנה את המצב

ברשות ההגבלים לא תולים תקוות בהקמת בנק דיגיטלי, שישנה את תמונת המצב. "הגופים המתעניינים נמצאים בשלב מאוד התחלתי של התהליך. קבלת רישיון בנקאי הוא תהליך ארוך שעשוי לקחת מספר שנים, ואין ודאות בנוגע לסיכוי לקבלת הרישיון", כותבים ברשות ההגבלים. "כמו כן, משך הזמן הדרוש ליצירת מוניטין וגיוס לקוחות צפוי להיות ארוך מאוד. לצרוך המחשה, אחד הגופים המתעניינים העריך שחמש שנים לאחר כניסתו לשוק יגיע לנתח שוק מזערי של שברירי אחוזים", הם מציינים. 

"מזרחי-טפחות רוצה רק רווח הון ובאגוד המצב לא כזה קודר"

רשות ההגבלים העסקיים מייחדת את עיקר המסמך שלה למצב הכולל במערכת הבנקאית, אך היא מתייחסת גם לעסקה עצמה, והודפת את המוטיבציה שעמדה מאחוריה: למזג לתוך שחקן חזק שחקן חלש שיוכל לשפר את יכולת התחרות שלו מול הבנקים הגדולים.

"לא הוכח כי יעילות שתושג בעקבות המיזוג צפויה להתגלגל לצרכן. למעשה, על אף שמזרחי נחשב כבנק היעיל במערכת, רמת המחירים שלו גבוהה באופן יחסי", כותבים ברשות הגבלים וטוענים כי עיקר הסיבה המרכזית לעסקה היא רווח ההון בגובה של מאות מיליוני שקלים שהיה רושם מזרחי-טפחות כתוצאה מהמיזוג.

"ממסמכים פנימיים של בנק מזרחי עולה כי המוטיבציה העיקרית לרכישת אגוד נובעת מרווח פיננסי גבוה, הנובע מרכישת הבנק במכפיל הון נמוך ומהפחתת עלויות קבועות. רכישת בנק אגוד אינה בעלת ערך אסטרטגי עבור בנק מזרחי", נכתב במסמך.

נציין כי רווח הון הוא בונוס חשוב למזרחי-טפחות, אך ספק אם היה נכנס לפרויקט מורכב שכזה הכולל הסבת מערכות מחשוב של אגוד למזרחי - פרויקט שבמערכת הבנקאית מגדירים כמסובך ובעל סיכונים - וכן בקליטת מאות עובדים עם תרבות ארגונית שונה אל תוך הבנק, רק בשביל רווח הון.

מהצד השני, בעלי השליטה בבנק אגוד המכירים אותו היטב טוענים כי אין להם ברירה אלא למזגו לאור חולשותיו הרבות. אפילו ועד העובדים בבנק חושב כך, ובשבוע שעבר פורסם ב"גלובס" כי הוועד פנה לבעלים והציע להם לגבש תוכנית הבראה הכוללת ויתורים כואבים. למרות כל זאת, ברשות ההגבלים חושבים אחרת: "הוצגה לנו תמונה קודרת מדי, אגוד הוא בנק רווחי", הם כותבים.

הצדדים בעסקה טענו כי אגוד אינו תורם לתחרות ולראייה הציגו נתונים שמראים על קיפאון ואף שחיקה מסוימת בנתח השוק שלו לאורך השנים, אולם ברשות לא התרשמו גם מהנתונים המספריים: "נתח השוק של בנק אגוד באשראי ובפיקדונות ללקוחות פרטיים אינו יכול לשמש כמדד לאמיתות הממצאים שעלו לגבי מעבר הלקוחות. הדרך הנכונה למדוד נתח שוק היא בכמות הלקוחות ולא על ידי נתון המתמקד במוצר זה או אחר", כותבים ברשות, וזאת על אף שאשראי ופיקדונות נחשבים לשני מוצרים בסיסיים בשירותים הבנקאיים.

עוד כתבות

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד