גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כחלון בחר: המחלבות והצרכנים על חשבון הרפתנים

מסתמן פתרון למשבר בשוק החלב: באוצר מקדמים מהלך שלפיו מחיר המטרה - שאותו משלמות המחלבות לרפתנים - יופחת מיידית, כך שתבוטל ההתייקרות הצפויה של מוצרי החלב שבפיקוח ב-3.4% ● המרוויחים: הצרכנים, שלא יסבלו מהתייקרות, והמחלבות ובראשן תנובה, שישלמו פחות על חומר הגלם ● המפסידים: הרפתנים, שיקבלו פחות תמורה על התוצרת שלהם

בימים האחרונים סער משק החלב במדינת ישראל על רקע הפנייה של תנובה לוועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והחקלאות. ההמלצה של תנובה הייתה לייקר את מוצרי החלב המפוקחים ב-4.08%. ועדת המחירים בחרה להמליץ את ההתייקרות בהיקף של 3.4%. אבל ההמלצה של ועדת המחירים דורשת אישור של שני שרים - החקלאות והאוצר. שר החקלאות אורי אריאל הביע נכונות לאשר את ההתייקרות במחיר המפוקח כפי שהמליצה הוועדה, ובהמשך אף חתם עליו. אולם, שר האוצר משה כחלון, שעד היום התאמץ להיתפס כמי שפועל להורדת המחירים במשק ומעמיד במרכז פועלו את המאבק ביוקר המחיה, בעיקר עבור האוכלוסיות החלשות, לא יכול היה להרשות לעצמו לבצע את ההתייקרות הזו על חשבון הצרכן הישראלי.

"גלובס" חושף את הפתרון החדש של האוצר למשבר. לידינו הגיע סיכום תקציבי בין משרד האוצר למשרד החקלאות בנושא עקרונות למדיניות בעניין מתווה רב-שנתי לייעול ענף הבקר לחלב, עליו חתומים משרדי האוצר והחקלאות. לפי הסיכום, מנגנון הפחתת מחיר המטרה לפי שיעור הפריון הקבוע כיום בתקנות תכנון משק החלב לשנים 2024-2020 יבוטל.

כך, לפי המהלך שמקדמים באוצר "תבוצע הפחתה מיידית של מחיר המטרה, באופן שיבטל את ההתייקרות הצפויה של מוצרי החלב המפוקחים ב-3.4%. לאחר הפחתה זו, לא ישונה מחיר המטרה עד ל-1 בינואר 2019. ב-1 בינואר יעודכן מחיר המטרה בהתאם לסקר הרפתות מ-2017 ובהתחשב במדדים שלא עודכנו במהלך 2018, אשר ישפיעו על מחיר המטרה בהתאם לחלקם היחסי בתקופה הרלוונטית". 

עוד נקבע כי סקר הוצאות הייצור של הרפתות ייערך בשנת 2023 בלבד, וכי הן ייושמו ב-1 בינואר 2025, וכי שר האוצר ושר החקלאות יהיו רשאים להאריך בצו את תוקפה של הוראת השעה, לתקופה שלא תעלה על שנה אחת מעבר לסוף שנת 2025.

המשחק של כחלון: הפרד ומשול

הסקר לפיו נקבע מחיר החלב הגולמי מתבצע מדי שנתיים. הסקר האחרון פורסם ב-2016, ובשנה הקרובה היה צפוי להתפרסם סקר נוסף. החל מה-1 בינואר 2025 ייקבע מחיר המטרה על בסיס סקר להוצאות ייצור שייערך ברפתות המייצרות לפחות 1.5 מיליון ליטרים בשנה. יחד עם זאת, במקרה שהסקר יוביל למחיר מטרה נמוך יותר ממחיר המטרה שנקבע ב-1 באוקטובר 2024, בהתאם להסכם זה, ייקבע מחיר המטרה על בסיס סקר שייערך ברפתות היעילות ביותר (ולא הגדולות כפי שתוכנן בהסכם הקודם) שהיקף הייצור שלהן מהווה 80% (במקום 90%) מסך ייצור החלב.

אתמול גילינו כי נציגי האוצר ישבו עם נציגי החקלאים - מאיר צור וכו' - כדי לייצר הפרד ומשול ולהפוך את החלטת כחלון לעובדה מוגמרת. הדבר המהותי - הם רוצים להכניס להסכם את מחיר המטרה והמשחק עם המחיר המפוקח.

במקום ששר האוצר יחתום על המחיר, הוא יכנס לטייס אוטומטי ויהיה כפוף למחיר המטרה, ואז שר האוצר לא יצטרך לחתום. זה משבש את כל ההסכם. זו תמורה שנותנים במקום להתייחס למהות.

היוזמה הזו בעצם מורידה את ההמלצה של וועדת המחירים מהשולחן ומייתרת את ההצדקה מבחינת האוצר לייקר את מחירי המוצרים המפוקחים, מכיוון שמחיר המטרה (מחיר החלב הגולמי) לא יתייקר. כך פותר כחלון לפחות חלק מהמצוקה של המחלבות ובראשן תנובה, ודוחה את הקץ עד חודש ינואר.

השינויים נעשו ללא משרד החקלאות

מבחינת תנובה מדובר בבשורה חיובית, ובכל זאת יש מאחוריה "אבל" גדול. לפי הפתרון של האוצר, מחיר החלב הגולמי לא יתייקר, כשמדובר בהקלה משמעותית עבורה לגבי העתיד. אבל לפי הנתונים שהציג אייל מליס, מנכ"ל תנובה, בדיון שהתקיים בשבוע שעבר בוועדה הכספים של הכנסת, הפגיעה בתנובה עד היום מסתכמת בכ-150 מיליון שקל, ולהערכתה הייתה אמורה להסתכם בסוף 2018 ב-200 מיליון שקל. בשורה התחתונה תנובה תשלם פחות ממה שציפתה כבר בתחילת יולי, וגם בהמשך מחיר חומר הגלם שלה יהיה זול יותר. ההערכות בענף הן כי בתווך שנה זה יבטיח את מצבה של תנובה.

על איזה פתרון תקציבי מתבסס הפתרון הזה? עדיין לא ברור. מה שברור הוא שהחוליה שצפויה להיפגע הפעם היא הרפתנים. נזכיר כי חוק החלב ומתווה לוקר, המכתיבים את התכנון במשק החלב, עומדים להסתיים בשנה הבאה, ולטובת הסכם חדש שיסדיר את פעילות הענף, האוצר הקצה למשרד החקלאות תקציב של 400 מיליון שקל. עד כה לא הושג מתווה לאור מחלוקות עם המשק המשפחתי (המושבים).

ומהי עמדת משרד החקלאות בנוגע להסכם החדש? במסמך נוסף שהגיע לידי "גלובס" עליו חתומים 3 סמנכ"לים במשרד החקלאות, ונשלח לידי אגף התקציבים במשרד האוצר, טוענים אלה כי ההסכם החדש והשינויים בו נעשו ללא מעורבותם, טוענים כי באוצר "מפרים הסכמות", ומאשימים את האוצר כי ההסכם נעשה תוך ש"חלק מנציגי המגדלים משנים הסכמות קודמות ללא בדיקה של האינטרס הציבורי הרחב" וללא בדיקה האם הן "ישימות או חוקיות". על כן, הם כותבים, המשרד לא יכבד הסכמות ש"אינן עומדות בחוק ושאינן מקצועיות, ולא יפעיל הסכם זה".

יתר על כן, הסמנכ"לים הבכירים במשרד החקלאות טוענים כי בכדי לפתור את אי-חתימת שר האוצר כנדרש לפי הנוהל על צו המחירים, נדרש מהחקלאים "לוותר על 14 אגורות כבר עכשיו במחיר המטרה, זאת ללא כל תמורה מיידית", כשהם מדגישים כי גם "סעיפים נוספים בהסכם שונו לרעת החקלאים כגון הגעה למכס שואף לאפס בתום התקופה".

"משרד האוצר מקיים דיונים ומעביר טיוטת הסכמים בנושאים מקצועיים שבאחריות משרד החקלאות עם נציגי החקלאים ללא כל מעורבות של הדרג המקצועי במשרד החקלאות". גורמים מעורים בהסכם אמרו היום (ג') ל"גלובס" כי ההסכם החדש היה על דעתו של משרד החקלאות, אולם במסמך נטען כי "הרמיזה שמנכ"ל המשרד היה מעורב בפרטים משוללת כל יסוד". 

תגובת יו״ר איגוד מגדלי הבקר, אביתר דותן: ״מחיר המטרה יעלה ביום ראשון הקרוב. הניסיון להציג רצון טוב של רפתני ישראל לבלום עליות מחירים לבקשת שר האוצר בהסבר של עסקה מתגבשת הוא לעג לרש. אנחנו עסוקים תקופה ארוכה כדי לקדם הסכם ענפי וכמעט כרגיל אמש פוצץ המשא המתן בגלל עמדות אגף התקציבים. מאיר צור ואנוכי עסוקים בדבר אחד והוא הבטחת פרנסתנו ושמירת הענף שלנו״.

הפתרון היצירתי של כחלון | פרשנות

משרד האוצר מציע פתרון להתייקרות מחירי החלב המפוקחים. בתוך גל ההתייקרויות במחירי המזון ששוטף את המשק, באמצעות הפתרון הזה, אם אכן יתממש, שר האוצר משה כחלון מונע את התייקרות מחירי החלב המפוקחים - החלב הטרי, הגבינה הצהובה, הגבינה הלבנה ועוד שורת מוצרים - ובכך גם כנראה את הצידוק של המחלבות לייקר את מוצרי החלב שאינם בקטגוריות המפוקחות. הפתרון הזה מצוין לצרכן, כי הוא מונע ממנו לשלם יותר על מוצרי החלב המפוקחים, וכנראה גם על מוצרי החלב בכלל.

הפתרון הזה טוב גם לתנובה. אמנם הוא לא טומן בחובו את התייקרות מחירי המוצרים המפוקחים שייחלה לה, אבל הוא כן בולם את מה שחששה ממנו מכל, ושגם גרם לה לנופף בחרב הפיטורים - התייקרות משמעותית נוספת של מחיר החלב הגולמי.

אבל הפתרון הזה מעביר את המלחמה לזירה אחרת. עלותו הכוללת לא ברורה עדיין, אבל הוא מעורר שאלות לגבי היקף הפגיעה ברפתנים, ועשוי להוות מכה קשה עבורם. שכן, לתפישתם מחיר החלב הגולמי חייב היה להתייקר כבר בתחילת יולי, וזאת בהתאם למנגנון הקיים. במשרד החקלאות טוענים כי מדובר ב"לוותר על 14 אגורות כבר עכשיו במחיר המטרה, וזאת ללא כל תמורה מיידית". הרפתנים היו ידועים עד היום כבעלי לובי חזק, ואם הם ישתכנעו שזו פגיעה שהם אינם יכולים לספוג גם על-ידי התייעלות, הם עשויים לצאת לקרב.  

עוד כתבות

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו-פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

הסנאט אישר את חבילת הסיוע לישראל, הנשיא ביידן בירך

פגיעה ישירה בלול במרגליות, חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • הרצוג והאריס שוחחו, סגנית הנשיא הדגישה את מחויבותה לגינוי גילויי אנטישמיות בארה"ב • הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון רצועת עזה • עדכונים שוטפים

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות באסיה; מדד ניקיי עולה ב-2.3%

מדד הנג סנג עולה ב-2% ● טסלה פיספסה את התחזיות אך המניה זינקה במסחר המאוחר, תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים