גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המחזאי גור קורן: "לא הייתי אמן אם הייתי נשאר אוהד מכבי"

אחרי שתפס מקום ברפרטואר כאחד המחזאים הבולטים והעסוקים כיום, גור קורן מזנק אל המסך הקטן עם סדרת מערכונים חדשה ● ראיון

גור קורן / צילום: כפיר זיו
גור קורן / צילום: כפיר זיו

אישי: 44, נשוי, גר בת"א

אקטואלי: בימים אלה עולה סדרת המערכונים שלו "חיות בר" בטדי - ערוץ הבידור החדש של פרטנר. כמו כן עלתה לאחרונה בתיאטרון הקאמרי ההצגה "רומיאו ויוליה", שקורן כתב יחד עם הבמאי גלעד קמחי

בשנות ה-80 המוקדמות, מושב היוגב שבעמק יזרעאל היה צהוב לגמרי. מכבי תל אביב בכדורסל הייתה בשיא תהילתה, וכל הילדים אהדו את "הקבוצה של המדינה" - וגם גור קורן, בן הרפתנים, חלם להיות מיקי ברקוביץ'. אבל אז הגיעה סדרת הגמר של עונת 85-84 ושינתה את חייו. 14 דקות לסיום המשחק השני בסדרה, שהיה פיזי ומתוח, נאבק מייק לארגי, כוכב הפועל, בכדור חוזר מול הג'ינג'י של מכבי, מוטי ארואסטי. התפתחה קטטה, עפו אגרופים, ושניהם הורחקו.

כשכל המושב התגייס לטובת ארואסטי, קורן לקח, משום מה, את הצד האדום, והגן בתוקף על לארגי. "לא הייתי אמן אם הייתי נשאר אוהד מכבי", אומר המחזאי שמודה שהוא מתרגש ממשחק כדורסל יותר מאשר מהצגת תיאטרון. "זה שהלכתי נגד המשפחה, החברים - הייתי בצד שכולם שונאים - זה שינה אותי. לא גרתי אז בתל אביב, אלא במקום קטן ומבודד, אז הכול היה קיצוני".

ועכשיו?

"עברתי שינוי בשנים האחרונות. אם קודם הייתי מאוד מיליטנטי, היום אני בא לספורט ממקום של אהבה. זה טיפשי, האנרגיה הזאת של השנאה. אני לא הולך למשחקים יותר, היה לי מנוי ולא חידשתי אותו. אני רוצה להתרחק מהאנרגיה השלילית שיש במגרשים".

במונדיאל אתה צופה?

"לא, רק כדורסל. הייתי חייב לשחרר את הכדורגל מהחיים שלי, כי כמה אדם יכול להתעסק בספורט? הוא לוקח לי הרבה מאוד זמן ביממה. אם הייתי יכול לראות את כל המשחקים ב-NBA, הייתי עושה את זה - אבל אז אתה גמור למחרת (הם משוחקים בלילות בשעון ישראל). אני חייב לבחור".

בוא נדלג לתיאטרון. לא מזמן עלתה בקאמרי "רומיאו ואמא", שלך ושל גלעד קמחי, והשאלה שלי היא מה יש לך מ"רומיאו ויוליה"? זאת הפעם השלישית ברציפות שאתה מתכתב איתו.

"כן, יצא שעם 'המוגבלים' ו'השחקנית', זאת באמת הפעם השלישית. יש הנגדה בין הקלאסיקה למחזות שלי - ב'המוגבלים', בן למשפחת פשע מתאהב בעיוורת; ב'השחקנית', קצין בריטי מאוהב בשחקנית יהודייה, וכאן, ב"רומיאו ואמא", יש התאהבות באמא, שהיא האהבה החזקה ביותר".

כתבת את המחזה כשהיית בבימת הנוער בכפר סבא, לפני המון שנים.

"ולא נשאר ממנו כלום, כי הוא לא היה מספיק טוב. גלעד קמחי, שהוא בולדוזר, עזר לי לשכתב אותו מהתחלה".

אמרת פעם שאתה שונא לכתוב. זה אמיתי?

"אמרתי את זה בתקופה יותר שחורה שלי, כשאחרי 'המוגבלים' ציפו ממני להתקדם. אבל אין מה לעשות, הכתיבה לא נעימה לי. אני שואף לדברים אחרים והתגלגלתי להיות כותב. אני אוהב להיות בחדר חזרות עם שחקנים, לשחק כדורסל בקבוצה. בפרספקטיבה שלי אני רואה רק את השעות שבהן אני מתבטל. אני לא יודע לשבת על התחת. הייתי רוצה להגיד שמשהו בוער בי אמנותית, אבל זאת לא תהיה האמת. אני מפחד להרגיש מאוכזב מעצמי".

אז מה עושים?

"החשק שלי לכתוב הוא מאוד נמוך, אז אני כותב לי ביומן מתי לעבוד. עושה את זה כמו עבודה, וגם אז מנסה לברוח מזה. השיטה שלי היא לכתוב עם אנשים. ב'רומיאו ואמא' היו לי פגישות על גבי פגישות עם גלעד, ואת המחזה החדש 'לא לריב' (שיעלה בבית ליסין), כתבתי עם דרמטורג. רוב העבודה היא לא הדראפט הראשון, אלא השכתובים, כי צריך להגיע לרמת דיוק מאוד גבוהה. אם אתה מוצא אדם כמו גלעד, אז זה בכלל טוב, כי הוא משפר אותי".

והאגו, איפה הוא?

"כשאני עובד עם מישהו שאני אוהב, הוויכוחים הם לא על אגו. האגו מקבל את המנה שלו כשהיצירה שלך עולה על הבמה".

קרוב לעשור חלף מאז קורן, 44, קיבל את ההזדמנות הראשונה שלו בתיאטרון הרפרטוארי מיבגני אריה בתיאטרון גשר, ובין שהוא נהנה לכתוב ובין שלא - הוא מתקתק מאז מילים בקצב מסחרר. זה התחיל במחזה המוקומנטרי "חמישה קילו סוכר", המשיך בפרינג' ובגשר, והגיע ב-2014 להזדמנות הגדולה השנייה שקורן קיבל, הפעם מציפי פינס ובית ליסין עם "המוגבלים", שהפכה לקומדיה של השנה והעניקה לקורן גם את פרס המחזאי. כעת מגיעה גם טבילת האש הטלוויזיונית שלו, בקטן בינתיים - ובדומה לזו שהייתה בזמנו בגשר - עם סדרת הסרטונים הקצרים שכתב, "חיות בר", שעלתה כעת ב"טדי", ערוץ הבידור החדש של פרטנר.

הסדרה, מספר קורן, היא מעין המשך ל"גורי בלוז" - מערכונים סאטירים, בוטים ובועטים, שהוא מעלה כבר שנתיים ברשת ושזוכים לוויראליות לא רעה בכלל. "אלה סרטונים באורך של בין חמש לעשר דקות שמתרחשים בבר, כתובים ומצולמים כמו דרמה, בנטרול של פאנצ'ים", הוא אומר. "במשך תקופה ניסיתי להציע את הסרטונים מהרשת לערוצי הטלוויזיה והם נורא התלהבו, אבל הם מתחו את הפוליטיקלי קורקט לכיוון אחד. ואז נדב פרישמן מטדי הלך על זה והוא מירכז אותי, כדי שיהיה מוטיב מקשר בין הקטעים".

זה רווחי?

"על סף התחביב".

אז למה אתה עושה את זה?

"אני מת על זה, הייתי עושה את זה בחינם. בדיוק כמו שבתיאטרון אני כותב לקהל הרחב, למכנה המשותף הרחב, אבל לא לנמוך, ואני שלם עם זה לגמרי. בטלוויזיה וברשת אני נותן לעצמי להתפרק".

גם בפרינג'.

"מאז ש'מלך ישראל' ירדה לפני שנה וחצי, לא עבדתי בפרינג', אבל אני ממשיך לשחק ב'שיחות עם הברמן', בפאב פריינדס, שם צולמה גם 'חיות בר'".

אתה אוהב להיות בפרונט?

"אני מקבל את זה שאני פחות טוב כשחקן. אני לא שחקן וירטואוזי, אבל את מה שאני עושה, אני עושה טוב. אני אוהב לשחק".

אז אפשר להגיד שאת "גורון" הקמת כדי לשחק?

"גם. זה תיאטרון ילדים להצגות של שחקן או שניים שבאים לגנים ובתי ספר, ואשתי, מורן רוזן, ואני, מפעילים ומשחקים בו".

לפחות פה מרוויחים יותר מאשר תחביב?

"אנחנו לא עושים הרבה כסף, בגלל שאנחנו שקועים בקריירה, היא שחקנית בהבימה, ואולי כי אנחנו לא אנשי שיווק ולא יודעים לעשות כסף. מה שכן, אין תחליף לתחושה של אחרי הצגה טובה".

כתבת את המופע החדש של דב נבון וייעצת למוני מושונוב במופע שלו. ספר על זה.

"עם מוני זאת הייתה עזרה קצרת טווח, אבל עם דב זה היה הכול. הערצתי אותו ב'חמישייה הקאמרית'. בגלל החמישייה הפכתי לשחקן, וכשנפגשנו, דקלמתי לו מערכונים שהוא כבר לא זכר".

איך כותבים מופע אישי למישהו אחר?

"הוא סיפר לי סיפורים ובהשראתם כתבתי עלילה שמשלבת סטנד-אפ וסיפור. חלק מהפרטים בדיוניים וחלקם אמת - וגם ביימתי אותו. בתחילת העבודה לא האמנתי שאני יושב עם הכוכב שפעם הערצתי, וגם כשמוני ישב אצלי בבית, זה היה משהו בלתי נתפס. אבל מהר מאוד עברנו לדבר על ספורט".

אתה יכול לכתוב מאוד פרובוקטיבי, אבל דווקא באישי, לא שומעים אותך מביע דעה נחרצת בענייני אקטואליה או תרבות. למה?

"הרשתות החברתיות נתנו אפשרות ביטוי לאנשים, לטוב ולרע. הרבה פעמים אני מוצא שאנשים מכלים את זמנם בווכחנות אינסופית והתבצרות בדעה. זה נחמד שיש דעתניים, אבל כשזה מתדרדר להשלכת אבנים זה על זה, אין תכלית. זה קורה בתרבות, ובפוליטיקה על אחת כמה וכמה. השנאה שדיברנו עליה היא הסיבה שאת מה שאני חושב, אני מעביר רק למי ולמה שאני צריך".

זה מצער לשמוע, האמת.

"אם אקח חלק בווכחנות ובלוחמנות האינסופית הזאת, אני אפסיד את האמנות שלי ואאבד כוחות. אני לא רוצה להיכנס למאבק שימרר לי את החיים. אני לא מספיק גדול נפש, ואנרגטית לא אוכל לחיות ככה. זאת בחירה שאני משלם עליה מחיר מצפוני. יש בה אלמנט אגואיסטי, אבל אני לא מתחרט עליה".

כאנדרדוג כרוני בתור אוהד הפועל, כבר היית צריך לגדל עור של דינוזאור.

"היה עוד שינוי אצלי עם השנאה בספורט. הגעתי למצב כזה, שכשמכבי מנצחת, אני יכול לפרגן לחברים צהובים שלי".

עוד כתבות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נטפליס יורדת בכ-7%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● ירידות בבורסות אירופה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

בלינקן מבהיר: "ארה"ב לא הייתה מעורבת בתקיפה באיראן"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל • עדכונים בולטים 

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?