גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אמזון רוצה לשפר את ההפצה בארץ? כך זה עובד היום

בואו נעשה סדר בדברים: אמזון היא לא זו שמחליטה כיצד תגיע החבילה שרכשתם עד אליכם - האחראית האמיתית היא ספקית המשנה ● לאחרונה, כפי שנחשף ב"גלובס", נפגשו נציגי אמזון עם חברת הלוקרים בוקסיט

חבילות מאמזון / צילום: שאטרסטוק
חבילות מאמזון / צילום: שאטרסטוק

מול מי באמת חותמת ענקית כמו אמזון את הסכמי השילוח שלה? לקראת הרחבת פעילותה של ענקית הקניות בישראל ועקב דיווחים סותרים, נראה כי יש צורך לעשות סדר באופן שבו דברים מתנהלים: ענקיות כמו אמזון, eBay, עלי אקספרס, נקסט או אסוס מקיימות קשרים לצורכי הפצה (כלומר, קשרים שיאפשרו להן להביא את הקנייה עד לרוכש) עם ספקי שירות המחזיקים במרכזים לוגיסטיים בכל העולם. החבילות מגיעות אל אותם ספקים גדולים, והם אלה שאחראים על הפצת החבילות עד לבית הלקוח. העברת החבילה בפועל נעשית באמצעות ספקי משנה - חברות המבצעות את המשלוחים במדינות היעד.

חלק מאתרי הענק הללו משמשים כספקים בעצמם (נקסט ואסוס), וחלקם משמשים כמתאמים בין המוכר לקונה (למשל אמזון, עלי אקספרס או eBay). כל אלה נעזרים בספקי שירות. בין השמות הבולטים חברות כמו I-Parcel, שנרכשה על-ידי UPS לפני כ-3 שנים; חברת Geodis הצרפתית; ו-DHL eCommerce, שנבחרה על-ידי עלי באבא ועלי אקספרס לשמש כספק בינלאומי. במקומות שונים ברחבי העולם מי שמשמשת כספקית השירות של אמזון היא UPS I-Parcel, כשאין מדובר בהסכמים מקומיים אלא בהסכמים ברמה גלובלית.

הספקים מתמודדים עם הלוגיסטיקה של קבלת החבילות והבאתן ללקוח, כשהם אלה שבוחרים את נקודות הקצה. בדרך אליהן יש יד נוספת שמקבלת את החבילות, מטפלת בהן מול המכס ומעבירה אותך לחברות המבצעות את המשלוחים: במקרה של אמזון בישראל מדובר בחברה שנקראת Gaash worldwide Ltd, אחת החברות הוותיקות בענף. געש היא ספק מקומי בין היתר של ענקית השילוח הבינלאומית AGS - Aramex Global Solutions.

געש וורלדווייד מבצעת את השחרור ממכס ואת ההפצה, כך שלמעשה כל מה שאמזון שולחת לישראל מגיע לגעש המחזיקה במרכז לוגיסטי גדול בנתב"ג. געש היא גם הצינור המגשר של אסוס בישראל: כל מה שאנחנו קונים באתר הבריטי מגיע לידי געש, והיא שמעבירה את החבילות לחברת אי פוסט המבצעת את השילוח במרכזי מסירה מקומיים - חנויות או לוקרים.

כדי להבין את המשמעות של הספק שבאמצע, כדאי לחדד כי אסוס, UPS I-Parcel וחברות רבות אחרות הן שבוחרות בגעש ומשלמות לה עבור השירות, וגעש זו שמשלמת לספקים שלה - חברות הפצה מקומיות. לפיכך, על כתפי געש מונחת האחריות לעמוד בדרישות השירות שאתרי הקמעונאות מציבים: לצד המהירות ואיכות השירות, הקטגוריה החשובה ביותר היא מחיר נמוך לכל התהליך. הציפייה למחיר נמוך קריטית כל-כך, עד שרבות מחברות השילוח והבלדרות המסורתיות פשוט לא יכולות לעמוד בו, והן מעדיפות להמשיך ולטפח את עסקיהן בתחום ה-B2B (כלומר לעבוד עם עסקים בלבד) וזונחות את ענף ה-B2C (עסק ללקוח) שבו חל גידול דרמטי בזכות קניות אונליין. כאן מדברות הכמויות - הגידול בהיקף הקניות הוא שמאפשר לספקים שמרוויחים סכומים קטנים על כל העסקה, לשמור על מאזן חיובי.

דואר ישראל: מונופול כמעט מוחלט בחבילות

30% מהמשלוחים של אמזון שמגיעים לישראל נשלחים דרך Geodis. גיאודיס מעבירה את החבילות שהיא מקבלת לספק שירות מקומי, פליינג קרגו, שבתורו מעביר את ההפצה לחברת Boxit (שבבעלות פליינג קרגו) לשם הפצה בלוקרים - חבילות אלה לא עוברות דרך חברת געש.

בין הדרישות המחמירות שהציבה אמזון היא מבקשת שילוח במרחק של 500-700 מטר מבית הלקוח - דרישה שלא תמיד אפשרית ליישום. בישובים קטנים דוגמת קיבוצים, מושבים או יישובים קטנים, החבילות לרוב יגיעו למזכירות היישוב ומשם ייאספו על-ידי בעליהן. בכל הנוגע לתושבי ערים האתגר שונה, משום שאמזון לא עובדת עם שירות הדואר המסורתי, שבו החבילה ממתינה ללקוח בסניף הדואר, אלא דואגת לכך שהחבילה תגיע עד הבית.

במעמד הקנייה הצרכנים בוחרים באופציית שילוח בהתאם ל-3 דרגות מחיר. אם לדוגמה לקוח בחר בשליח עד הבית, מיד בשלב זה החבילה שרכש תנותב ל-ups I-Parcel שמעבירה לגעש, שמבצעת את השחרור וההפצה - ומשם תשוגר החבילה באמצעות שליחי דואר ישראל עד לבית הלקוח. היות שגעש אחראית על מהירות ההפצה ועל טיב השירות (תחת פיקוחה של איי פרסל), היא זו שמחליטה על החלפת ספק ואפילו על הטלת סנקציות במקרה של אי-עמידה בדרישות של אמזון. בשלב זה, דואר ישראל היא הספקית שנבחרה להעביר לקונים עם שליח עד הבית את חבילות המגיעות מאמזון. על כל החברות לעמוד בציפיות השירות המחמירות של אמזון, הכוללות לדוגמה 96% הצלחה.

לעומת זאת, אם לקוח יבחר לקבל את החבילה שלו באמצעות לוקרים במקום בשילוח עד הבית, החבילה שלו לא תעבור כלל דרך געש אלא המשלוח ינותב מראש לגיאודיס וממנה לבוקיסט. עם זאת, חלק מהחבילות שמגיעות לקונים דרך אמזון, עושות את דרכן לישראל דרך חברות שילוח אחרות בהן למשל DHL, UPS או TNT - זה קורה בעיקר כאשר החבילה נשלחת מיעד קטן יחסית, שאין לו הסכם עם אחת מחברות ההפצה הגדולות.

בכל הנוגע למשלוחים המגיעים לישראל באמצעות הדואר, כלומר במשלוח במחיר הנמוך יותר, דואר ישראל שולטת על למעלה מ-90% מנתח שוק החבילות. כל חברות השילוח האחרות מחזיקות יחד בנתח של כ-10%. ועדה שהקימו משרדי האוצר והכלכלה, במטרה לצאת עם שורה של הקלות לקונים אונליין, העירה כי מצב זה חייב להשתנות: השוק חייב להיפתח לתחרות, שתפעל לטובת הצרכן.

הציפיות של אמזון מספקיות: הכול או כלום

דרישות השירות המחמירות של אמזון הן הסיבה שהיא אינה שולחת חבילות לשורה של מדינות באפריקה, היות שהפתרונות הלוגיסטיים בתהליכי ההפצה בהן לא עומדים בקנה אחד עם דרישותיה. במקום שבו אמזון לא יכולה לבחור בספק מהימן, היא מעדיפה שלא לספק את השירות. האם זו הסיבה שרבים מספקיה לא שילחו מוצרים לישראל? גורם בענף מסביר שלא.

לדבריו' מדובר בהרבה מקרים בספקים בארה"ב שפשוט לא ידעו או לא רצו להתעסק עם פרוצדורות שילוח בינלאומי, והם מסתפקים בשוק בארה"ב בלבד. "זה לא שלא אוהבים את ישראל, זה לגמרי נובע מחוסר הבנה או מבעיה לוגיסטית של המוכר. זו לא החלטה של אמזון אלא של הספקים שלה, והיא לא התערבה".

העובדה הזו הובילה לצמיחה של פתרונות באמצעות ספקי משנה, דוגמת יזמים ישראלים שהציעו פתרון עקיף: שירות שבו הם מספקים ללקוח הישראלי כתובת אמריקאית, אליו יישלחו החבילות - ומשם לארץ. אלא שעם הזמן חל שינוי ויותר ויותר ספקים שולחים גם לישראל.

הקמעונאים וכמוהם הסוחרים בשוק קניות האונליין דרוכים לקראת העמקת הפעילות של אמזון, שתטרוף את הקלפים בשוק בישראל. שינוי נוסף וחשוב בשוק הישראלי הוא שקהלים שעד כה לא היוו שחקן משמעותי בקרב צרכני האונליין - דוגמת צרכני הרשות הפלסטינית (תושבי רמאללה, בית לחם וכד') נכנסו לאחרונה לתחום. בענף מספרים על עלייה משמעותית בהיקף הקניות על-ידי צעירים, שמזמינים בעיקר פריטי ביגוד ואביזרי אופנה של מותגים מוכרים מהאתרים הגדולים, לרבות אמזון. 

בימים האחרונים מתפרסם כי אמזון מקיימת פגישות עם חברות בישראל. גורמים אישרו כי אכן מתנהלות פגישות, אולם הן מתקיימות מזה זמן בכמה היבטים לוגיסטיים, ולמעשה נציגי אמזון היושבים בחיפה מקיימים את הפגישות. לא ברור האם גם בתחום חברות המשלוחים מתכוונת אמזון לבצע שינויים או מהלכים דרמטיים, אבל מה שבטוח שהיא לא תהסס לשנות מערך קיים במקרה שהוא לא יעמוד בדרישות. 

עוד כתבות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות חדות בוול סטריט; מטא צוללת ב-15%

נאסד"ק יורד ב-2.3% ● ירידה חדה בצמיחה בארה"ב, מזרחי טפחות: "הנתון היום לא מביא לשינוי בציפיות מהפדרל ריזרב להורדת ריבית" ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות תופסת תאוצה: הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל ● מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ארה"ב ועוד 17 מדינות בקריאה משותפת: "לשחרר חטופים מיד"

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון