גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

על פני מים סוערים: מדוע מניות חברות השיט נמצאות בירידה?

למרות שיפור נמשך ותחזית חיובית, נסחרות חברות שיט הנופש בירידה בשנה האחרונה ● מדוע זה קורה והאם נוצרה כאן הזדמנות למשקיעים?

סירה של MSC / צילום: סטפן מאה, רויטרס
סירה של MSC / צילום: סטפן מאה, רויטרס

שוקי ההון בעולם ממשיכים להיסחר בתנודתיות גבוהה, שמוסברת על ידי כוחות מנוגדים הפועלים על אפיקי ההשקעה השונים. בחודשים האחרונים אנו עדים להיפרדות במומנטום הצמיחה בעולם, שהייתה ברמת סינכרון גבוהה בשנתיים האחרונות.

ארה"ב, שצפויה לצמוח בשיעור העולה על פי ההערכות על 3.5% ברבעון השני, ממשיכה לייצר מומנטום צמיחה גבוה המלווה בצמיחה גבוהה ברווחי החברות, אך גם עלייה באינפלציה ועלייה בשכר העבודה, המחייבות את הבנק המרכזי להמשיך להעלות ריבית ולאותת על המשך העלאות בשנה וחצי הקרובות.

מנגד, באירופה ובחלק מהשווקים המתעוררים אנו עדים להיחלשות מומנטום הצמיחה, המלווה בהחלשות המטבעות ועלייה באינפלציה שנובעת מעליה במחירי הסחורות. אם נוסיף לכך את הדיונים הפומביים במכסים ההדדיים בין ארה"ב, סין ואירופה, נבין מדוע עלתה התנודתיות בשווקים והדולר התחזק. תנודתיות זו צפויה להמשיך וללוות אותנו בחודשים הקרובים בכל אפיקי ההשקעה, כאשר הערכתנו מתחילת השנה לזהירות בהשקעות באפיק האג"ח, מקבלת משנה תוקף ומומלצת גם למשקיעי האג"ח בשוק המקומי שבסך הכל לא נפגעו עדיין השנה.

משקיעי המניות מתחילת השנה עוברים טלטלות לא מועטות, המחייבות עצבים חזקים למשקיעים הנוטים להתעדכן באופן שוטף. ומצד אלה שאינם מתעדכנים באופן שוטף, נדרשות התאמות בטקטיקת ההשקעות, בשיעור החשיפה הכולל למניות ובכלים בהם מומלץ ליישם אסטרטגיה זו. תוצאות החברות ברבעון הנוכחי המסתיים בימים אלו צפויות להיות בסך הכל חיוביות, אך השונות בהן תמשיך להיות גבוהה. מספר המניות הגדולות במדדים שמציגות עליות הולכת וקטנה, סביבה מאתגרת במיוחד למנהלי מניות אקטיביים המתנהלים על בסיס כלכלי.

מספר נוסעים בשיט בעבר ובעתיד

4 חברות שולטות, שוק בצמיחה חדה

אחת המגמות שמלווה אותנו בשנים האחרונות היא השיפור במצבו של הצרכן בעולם, שיפור שבא לידי ביטוי בהרגלי הצריכה השונים כולל צריכת שירותי נופש. אחד התחומים הבולטים בשנים האחרונות הוא השיט. בניגוד לאפיקי צריכה אחרים הנמצאים תחת תחרות עזה מצד חברות טכנולוגיה, חסמים ברורים אינם מאפשרים לחברות רבות כניסה לתחום. לא נראה כי אמזון, גוגל או אפל מתכננות לבנות ספינות נופש. חסמי כניסה אלו משאירות את התחום נשלט בידי מספר מצומצם של חברות גדולות. נתח השוק של Carnival Cruise (עם 47.4%), Royal Caribbean (עם 23%), Norwegian Cruise (עם 8.7%) ו-MSC (עם 7.2%), עומד יחד על 86.3%. סך הכנסות הכנסות החברות בתחום עמדו בשנת 2007 על 23.3 מיליארד, בשנת 2016 על 35.5 מיליארד דולר, והן צפויות להמשיך ולעלות חדות יחסית ולהגיע לכ-57 מיליארד עד 2027.

ארגון שיט הנופש הבינ"ל (CLIA) מפרסם דוחות מפורטים מאוד לגבי המגמות בענף שיט הנופש בעולם. מהדוחות ניתן ללמוד רבות על היעדים המועדפים, זהות הנופשים ועד גילם הממוצע כמו גם על מספר הימים בהם בילו על הספינה. נתונים אלה חשובים ביותר לעוסקים בתחום כדי לתכנן את האסטרטגיה העסקית, ההזמנה העתידית של ספינות חדשות, היכן לרכז את מאמצי השיווק ועוד.

כמות הנוסעים בספינות הנופש

היעד המועדף בשנת 2017 המשיך להיות האיים הקריביים. בין איי בהאמה וברמודה שטו בשנת 2017 10.696 מיליון נוסעים, גידול של 5.5% לעומת 2016. איזור הים התיכון היה השני במספר הנוסעים עם 3.8 מיליון נוסעים, אך ירידה של 3.5%, שיכולה להיות מוסברת בירידה בתיירות למצרים. למקום השלישי זינקו קווי השיט באסיה עם 4.03 מיליון נוסעים, גידול של 19.2% שצפוי להימשך לאור השיפור המתמשך במצבם הכלכלי של הסינים, הגידול בכוח הקניה שלהם והשינוי בהרגלי הנופש. החברות המובילות מרכזות מאמצי שיווק משמעותיים באיזורים אלה, שצפויים להיות מנוע הצמיחה ברווחי החברות.

חצי מהנופשים - אמריקאים

הנופשים האמריקאים ממשיכים להוביל בצורה משמעותית מבחינה כמותית. האמריקאים מהווים כמחצית מכלל הנוסעים בשנת 2017, 11.944 מיליון נוסעים היו מארה"ב בשנת 2017 ששטו בממוצע 6.8 ימים, גידול של 4.8% לעומת 2016. מגמה בולטת היא הקפיצה במספר הסינים הנופשים בשיט, שזינקו למקום השני עם 2.397 מיליון נוסעים, או גידול של 13.4% בשנה. הגיל הממוצע הן של האמריקאים והן של הסינים עמד על 45. בהקשר זה חשוב לציין את מגמת הירידה בגיל הממוצע של הנופשים, כאשר לשם השוואה בשנת 1996 עמד הגיל הממוצע על 65. סך הנופשים השטים באסיה עמד על 6.536 מיליון איש, זינוק של 20.5% לעומת 2016.

במקום השלישי במספר הנופשים היו האוסטרלים עם 2.189 מיליון נוסעים, גידול של 8.5%, ולמקום הרביעי הגיעו הבריטים שנפגעו מהיחלשות הליש"ט, עם 1.92 מיליון נוסעים, גידול של 0.4% בלבד לעומת 2016. הגיל הממוצע של הנוסע האוסטרלי עמד על 57 שנים ושל הבריטי 49 שנים. הנוסע הבריטי גם שהה את הזמן הרב ביותר על הספינה, 10.1 ימים בממוצע. הנוסע ההודי, לשם השוואה, גילו הממוצע בשנת 2017 עמד על 37 והוא שהה 3.1 ימים בלבד על הספינה. ההערכות לגבי מספר נופשים השיט מישראל עומדות על פי הדוח על 62 אלף איש, גידול של 4.6% לעומת 2016, כאשר הגיל הממוצע עומד על 51 ומספר הימים בהם בילו על הספינה עמד על 8.1 ימים בממוצע. הערכות אחרות שהתפרסמו במדיה המקומית דיברו על מספר הגדול מ-85 איש.

מהיכן מגיעים הנוסעים בתחום השיט

בדרך להצפה בכמות הספינות?

למרות מגמות חיוביות אלו, ירדו מניות החברות הפועלות בתחום בשנה האחרונה לעומת עלייה נאה של 11.4% במדד ה-S&P 500. מניות Royal Caribbean ירדו ב-5.3%, מניות Carnival Cruise ירדו ב-11.3% ומניות Norwegian Cruise ירדו ב-11.8%. מה למעשה פגע במחירי המניות? ראשית, מחירי הנפט, המהווה עלות משמעותית יחסית (11%-13% מההוצאות), כבכל ענף תחבורה. שנית, התחזקות הדולר גם היא צפויה לפגוע בתרגום ההכנסות שלא בדולר לדוחות הדולרים, כמו גם עשויה להקטין ביקוש עתידי, כפי שהתרחש עם הנופשים הבריטים. אולם הגורם המרכזי בדיון בקרב המשקיעים הוא האם כמות הספינות שצפויה להגיע לשווקים בשנה הקרובה, תיצור עודף שיפגע במחירי הנופש ובנצילות הספינות הקיימות. 27 ספינות נמצאות בבניה, מהן 11 ספינות המיועדות לשיט אוקיאנוסים והשאר לשיט נהרות, כאשר בסך הכל בסוף 2017 היו 449 ספינות נופש פעילות ברחבי העולם.

בדוח שהוציא בנק השקעות מוביל בתחילת יוני, הוא הוריד את את מחירי היעד לשלוש החברות המובילות בתחום וחתך את הרווח הצפוי להן הן לשנה זו והן לשנה הבאה ב-3%-11%. הסיבות היו כאמור התחזקות הדולר ועליית מחירי הנפט, אך גם צורך בצמיחה עתידית גבוהה כדי למלא את הספינות שנבנות. על פי הערכות, צפוי היצע החדרים בספינות שנבנות לגדול ב-6.3% עד 2021 בממוצע לשנה. כדי לשמור את מומנטום השוק והרווחיות, הביקוש צריך לצמוח ביותר מכך.

לאחר פרסום הדוח ולמרות דוחות טובים שהוציאה Norwegian Cruise, צללו מחירי שלוש החברות. אולם התגובה לא איחרה לבוא, בתך שבוע מיום פרסום הדוח, הוציאה Royal Caribbean הודעה כפולה. ראשית הודיעה על מומנטום עסקי חזק שיאפשר לה לעמוד בתחזית הרווחים לרבעון השני והשלישי למרות פגיעה של 25 סנט ברווח למניה בגלל התחזקות הדולר והנפט. שנית הודיעה החברה על רכישה של 67% מחברת Silversea בשווי של 1 מיליארד דולר, אותה תממן בחוב חדש.

העסקה צפויה לשפר עוד את היצע הספינות שלה בפלח השוק העליון ולהגדיל את היצע החדרים ב-2.5%. יש לציין כי בעבר בוצעו עסקאות דומות גם בחברות המתחרות, עת קנתה Norwegian את Prestige ו-Carnival Cruise רכשה את Seabourn. לאחר הודעת Royal Caribbean תיקנו מעט מניות הסקטור, אולם אז הגיע הדוח הכספי של Carnival Cruise השבוע ושוב החזיר תנודתיות גבוהה למניות הסקטור. החברה דיווחה על הכנסות ורווח משמעותית מעל ציפיות המשקיעים, אולם תחזית מעט נמוכה בגלל השפעות מחירי הנפט והמטבע הפחידה את המשקיעים, שמכרו את המניות והובילו לירידה חדה, חדה מידי לטעמנו.

משלוש - מי עדיפה?

Norwegian Cruise הייתה הראשונה לדווח בתחילת מאי. החברה העלתה את התחזיות לשנת 2018 והציגה רווח למניה שעלה על הערכות השוק והתחזית שהוצגה בסיום הרבעון הקודם. בכנס אנליסטים בתחילת יוני הציגה הנהלת החברה ביטחון ביכולתה להציג צמיחת רווח דו ספרתית בשלוש השנים הקרובות תוך גידול של 9% השנה ו-4% בשנה הבאה בקיבולת הנוסעים. הרווח למניה צפוי לצמוח מ-3.96 דולר בשנת 2017 ל-4.66 בשנת 2018 ו-5.34 דולר בשנת 2019, מספר המתורגם למכפיל רווח חד ספרתי בשנת 2019. החברה מחלקת דיבידנד נמוך שתשואתו 0.8% השנה, אך הכריזה בתחילת שנה על תוכנית רכישת מניות חזרה בשיעור של 1 מיליארד דולר.

מלבד הרכישה, Royal Caribbean הכריזה באמצע החודש גם כי תעמוד בהערכות הרווח לשנה זו שצפוי לצמוח ל-3.058 מיליארד דולר, לעומת 2.696 מיליארד בשנת 2017. לפי ההערכות, רווחי 2019 צפויים לעמוד על 3.477 מיליארד דולר. גם החברה נסחרת במכפיל רווח נמוך שיעמוד על כ-10 לרווחי 2019 הצפויים. החברה, שעובדת עם קהל הלקוחות האיכותי ביותר, נוסדה בשנת 1968 והיא מפעילה 25 אוניות נופש טרום הרכישה האחרונה ועוד 6 ספינות נמצאות בתהליכי בנייה שונים. בעל המניות הפרטי הגדול בחברה הוא אייל עופר.

חברת קרניבל הוקמה בשנת 1972 על ידי תד אריסון והונפקה לראשונה לציבור בשנת 1987, כאמור, היא היכתה את התחזית אך הורידה מעט את תחזית התוצאות לשנה זו ועדיין החברה נסחרת במכפיל רווח של כ-11 לרווחי השנה. הורדת התחזית תמשיך לייצר אווירה שלילית כלפי החברה, כך שהעדפתנו מבין השלוש נוטה ל-Royal Caribbean ולאחר מכן Norwegian Cruise.

לסיכום, בתוך התנודתיות הרבה והשונות בביצועי מניות חברות רבות, מומלץ למשקיעים מעבר לבחינה שוטפת של אלוקציית ההשקעות גם לדבוק בחברות מובילות בתחומן שעדיין עשר שנים לאחר המשבר נסחרות בתמחיר אטרקטיבי, הן יציבות פיננסית ונהנות ממגמות ארוכות טווח בכלכלה העולמית. לפחות שתיים מבין חברות שיט הנופש בהחלט עומדות בקריטריונים אלה.

עוד כתבות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters

דיווח בארה״ב: הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטאר לטובת המדינה הזו

על פי הוול סטריט ג׳ורנל ברקע המו״מ השברירי לעסקת חטופים והלחץ שמופעל עליהם, בכירים בהנהגה המדינית של חמאס פנו לשתי מדינות באזור ובהן עומאן

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

נהר הסיין בפריז / צילום: ap, Pavel Golovkin

הישג נועז באולימפיאדת פריז: הפיכת נהר הסיין לבטוח לשחייה

במשך עשורים לא הצליחה פריז לנקות את נהר הסיין, שמזוהם ממי ביוב ● לקראת האולימפיאדה, שתכלול שחייה ושיט בנהר, היא מוכרחה לעשות זאת ● אבל לא כולם מאמינים שזה אפשרי, "צריך תוכנית אחרת", אומרת האלופה האולימפית בשחייה במים פתוחים

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום