גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הורשע "ההאקר מאשקלון" שאיים על מוסדות יהודיים בעולם

השופט גורפינקל הרשיע את ההאקר בכל העבירות שיוחסו לו בכתב האישום שנעברו על-ידו כשהיה בגיר, ובהן עבירות רבות של סחיטה באיומים, עבירות מחשב, הלבנת הון ועוד ● ההאקר הצעיר הורשע בכך שהתקשר לחברות תעופה, בתי ספר, מוסדות יהודיים ועוד ואיים עליהם כי מעשי טרור ורצח עתידים להתרחש בהם

האקרים / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב
האקרים / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב

בית המשפט המחוזי בתל-אביב (השופט צבי גורפינקל) הרשיע את "ההאקר מאשקלון" בביצוע שורה ארוכה של של פעולות איום והפחדה כלפי למעלה מ-2,000 מוסדות ברחבי העולם - נמלי תעופה, חברות תעופה, בתי ספר, מוסדות יהודיים, תחנות משטרה ועוד - וכן כלפי מספר אישים.

לפי הכרעת הדין, בין השאר סחט ההאקר הצעיר את ארנסטו לופז סנאטור של מדינת דלאוור שבארה"ב. בית המשפט הטיל חיסיון על שמו ועל פרטיו המזהים של הנאשם.

בהכרעת הדין דחה בית המשפט את טענת בא-כוחו של ההאקר, עו"ד יורם שפטל, כי עקב היותו של הצעיר אוטיסט, הוא אינו משתף פעולה עם סנגוריו ואינו כשיר לעמוד לדין.

בהקשר זה ציין בית המשפט כי הוא מעדיף את חוות-הדעת של שלושת חברי הפנל הפסיכיאטרי ושל ד"ר עוזי שי וד"ר מילה גלוזמן רזניק על פני שתי חוות-דעת שהוגשו מטעם ההגנה.

לאור חוות-הדעת של התביעה, קבע השופט כי הצעיר "הבין את מעשיו, ידע שהם אסורים, הבחין בין מותר לאסור ובין טוב לרע, ועל כן הוא אחראי למעשים שביצע". בנוסף קבע בית המשפט כי הצעיר מבין היטב את ההליכים המשפטיים ומסוגל לעקוב אחריהם, ועל כן הוא כשיר לעמוד לדין.

בהתאם לקביעות, ומאחר שאין מחלוקת כי המעשים שיוחסו להאמקר אכן בוצעו על-ידו, הרשיע בית המשפט את הנאשם בכל העבירות שיוחסו לו בכתב האישום שנעברו על-ידו כשהיה בגיר מהיום שמלאו לו 18, דהיינו מחודש אוגוסט 2016.

באשר לעבירות שביצע הנאשם בהיותו קטין, קבע בית המשפט כי לא ניתן להרשיעו בשלב זה, אלא יש להמתין לקבלת תסקיר קצין מבחן. עם זאת, בית המשפט קבע כי הנאשם ביצע את העבירות המיוחסות לו.

חרף העובדה שההליך עצמו התנהל בדלתיים סגורות עקב היותו של הנאשם קטין בעת ביצוע חלק מהעבירות, הורה בית המשפט על פרסום הכרעת הדין, וזאת נוכח האינטרס הציבורי בחשיפתו.

אלפי עבירות של סחיטה באיומים

לפי הכרעת הדין, האיומים שהשמיע ההאקר משנת 2015 ועד מעצרו במארס 2017 ועל חלקם הורשע כאמור, הטרידו קשות מאבטחים ושוטרים ברחבי ארצות-הברית ובמקומות אחרים.

בהכרעת הדין מיוחסות להאקר אלפי עבירות של סחיטה באיומים, פרסום ידיעות כוזבות הגורמות פחד ובהלה, עבירות מחשב והלבנת הון שביצע במשך כשנתיים, ובאישומים נוספים מיוחסות לו עבירות של נשיאת נשק, תקיפת שוטר, תיווך לסחר בסמים, מתן אמצעים לביצוע פשע, פרסום והחזקת חומרי תועבה פדופיליים ועוד.

בהכרעת הדין נכתב כי הצעיר ביצע שורה של פעולות איום והפחדה (המכונות לעתים Swatting), בכך שנהג להתקשר ולפנות בכתב, באמצעים ממוחשבים מתוחכמים, לגורמים שונים ברחבי העולם - כאמור, בין היתר, לחברות תעופה, שדות תעופה, בתי ספר, גני ילדים, קניונים, תחנות משטרה, סנאטור אמריקאי, בכיר לשעבר במשרד ההגנה האמריקאי, שגרירות ישראל בארה"ב, מוסדות ציבוריים שונים ועוד - ולאיים עליהם כי מעשי טרור ורצח עתידים להתבצע במקום הומה אדם, וכי המעשים יבוצעו בדרך של פיצוץ מטען חבלה שהוטמן מבעוד מועד, ירי ובדרכים נוספות ויפגעו בקורבנות רבים.

 לפי המפורט בהכרעת הדין, במסגרתה הורשע הנאשם כאמור בכל המעשים שביצע כבגיר, הנאשם ביצע מעשים אלה, בין השאר, באמצעות האינטרנט והשתמש באמצעים טכנולוגיים מתוחכמים לצורך הסוואת מקור ההתקשרות ולהסוואת קולו. באופן מתוחכם, "גלש" הנאשם באמצעות נתבי אינטרנט של אנשים אחרים בסביבת מגוריו, שאליהם התחבר באמצעות אנטנה ייעודית רבת-עוצמה שרכש. בנוסף, הוא השתלט באמצעים מקוונים על מחשבים זרים ופעל מתוכם לביצוע העבירות, כך שהעקבות לפעולתו יובילו אל המחשב הנשלט ולא אליו.

האישום הראשון פירט 142 מקרים בהם הנאשם התקשר לשדות תעופה, חברות תעופה ותחנות משטרה, איים והטיל עליהם אימה, באומרו כי במטוסי נוסעים בטיסות מסחריות מסוימות, שבהן נקב, הוטמנו מטעני חבלה העתידים להתפוצץ בתוך זמן קצר, או שיבוצע בהם פיגוע ירי.

לפיה הכרעת הדין וחוות הדעת הפסיכיאטרית שהוגשה, מטרתו של ההאקר הייתה, בין היתר, לגרום לפאניקה ציבורית ניכרת, להזנקת כוחות חירום רבים למקום המאוים, לגרום לפינוי בהול של המקום, לעריכת חיפושים וסריקות במקום וליצור הד תקשורתי לכל המהלך, אשר יעצים את הפגיעה הגלומה במעשיו. בהתאם ציין השופט גורפינקל בכל הנוגע לשיחותיו של הנאשם לשדות התעופה, כי כתוצאה מחלק מהשיחות בוטלו טיסות ובחלק אחר הטייס נאלץ להשליך טונות של דלק לאוקיינוס בכדי שיוכל לבצע נחיתת חירום.

בנוסף, צוין כי ההאקר הצעיר הציע ב"רשת האפלה" (Darknet ) את שירותיו בביצוע שיחות הפחדה, סחיטה ואיום ובשליחת הודעות מעין אלה בדואר אלקטרוני, וזאת בתמורה לתשלום, כאשר המזמינים התבקשו לשלם במטבע הווירטואלי ביטקוין, אשר מונע אפשרות לעקוב אחר "נתיב הכסף".

לטענת המשטרה, הצעיר פרסם מחירון לשירותיו אלה בהתאם ליעד השיחות המבוקש (חברות תעופה, בתי ספר, תחנות משטרה ועוד). כתב האישום מייחס לנאשם רווח כספי של כ-873 אלף שקל בביטקוין. בשלב מסוים, נטען, הוא אף שכר שני קבלני משנה שיבצעו עבורו חלק משיחות

באישום השני נאמר כי במשך אותן שנתיים הצעיר התקשר לכ-2,000 גופים שונים, ובהם בתי ספר, קניונים, תחנות משטרה, בתי חולים, מוסדות יהודיים, מוסדות ציבוריים שונים ועוד, תוך שימוש בשיטות מתוחכמות להסוואת זהותו, ואיים עליהם כי מעשי טרור ורצח עתידים להתבצע באותם מקומות. 

כך למשל, הוא איים על הקונוסוליה הישראלית במיאמי, וכתוצאה מאיומיו הוזעקו כוחות משטרה אשר פינו את אנשי הקונסוליה.

לפי האישום השלישי, התקשר ההאקר בכ-48 מקרים שונים לתחנות משטרה, תוך שימוש בדרכים מתוחכמות להסוואת זהותו, איים על השוטרים וטען בפניהם בכזב כי הוא מחזיק בילדים קטנים או בבני משפחה כבני-ערובה, בכתובת מסוימת שמסר לשוטרים, וכי בכוונתו להוציאם להורג בתוך זמן קצר וכן לירות בשוטרים שיגיעו לכתובת.

ההאקר הצעיר הורשע כאמור בכל האישומים שהוגשו נגדו במסגרת כתב האישום ובכלל אלה (מלבד אלה שכבר פורטו), עבירות של נשיאת נשק, תקיפת שוטר ותקיפה הגורמת חבלה של ממש, עבירה של מתן אמצעים לביצוע פשע ב"רשת האפלה", הצעה למכירת מדריכים וערכות ממוחשבות ואמצעים לזיוף תעודות זהות ומסמכים רשמיים, לייצור רעלים, לייצור סמים, להפצת וירוסים במחשב, לפריצה לחשבונות פייסבוק ו-וואטסאפ ואף לייצור חומרי נפץ ומטעני חבלה ועוד.

חקירת הפרשה ביחידת הסייבר בלהב 433 התפרשה מקצה אחד של העולם ועד הקצה השני (מאוסטרליה ועד ארה"ב) ונערכה בשיתוף-פעולה בין משטרת ישראל ופרקליטות המדינה, באמצעות המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה, לבין רשויות החקירה והתביעה הזרות, משרד המשפטים האמריקאי, רשויות חקירה באוסטרליה ובמדינות נוספות.

תגובת מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה להכרעת דינו של "האקר מאשקלון": עו"ד יוני חדד ממחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה מסר בתום הדיון כי "בתיק זה המחלוקת בין הצדדים הייתה בנוגע לכשירות הנאשם לעמוד לדין ואחריותו למעשיו. בית המשפט קיבל את עמדתנו וקבע כי הנאשם כשיר לעמוד לדין ואחראי למעשיו. בית המשפט הרשיע את הנאשם בעבירות שביצע כבגיר, ובנוגע לעבירות שביצע כקטין קבע בית המשפט כי הנאשם ביצע את המעשים ושלח אותו לתסקיר. הנאשם התקשר לשדות תעופה, תחנות משטרה ובתי ספר רבים ברחבי העולם והודיע על פצצות שהוטמנו במטוסים ובמקומות הומי אדם נוספים. איומים אלה גרמו לפינויים של בתי הספר, הנחתות מטוסים והזנקת כוחות חירום רבים. בכך יצר הנאשם בהלה והטיל אימה, באופן שיטתי ומתוחכם, תוך הסתרת מעשיו ושיבוש חייהם של אנשים רבים שאויימו על-ידו". 

עוד כתבות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

בורסת טוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אסיה; גוגל טסה במסחר המאוחר

ניקיי מטפס ב-1.1%, מדד שנחאי מוסיף לערכו 0.8%, מדד שנזן מתחזק ב-1.5%, הנג סנג קופץ ב-2.1% ומדד קוספי מתקדם ב-1.2% ● גם החוזים העתידיים על מדדי ארה"ב נסחרים בעליות ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק