גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ה-VAR הפך את המונדיאל למלהיב? כן. מפתיע? לא ממש

השימוש בשיפוט וידאו הפך את הטורניר ברוסיה למרגש ואת הכול לאפשרי, אבל בסופו של דבר למעט ההדחה של גרמניה לא קרה עדיין שום דבר מסעיר ● וגם: על תקן מה הגיע נשיא פיפ"א המודח לרוסיה

גביע המונדיאל שנערך ברוסיה / צילום: שאטרסטוק
גביע המונדיאל שנערך ברוסיה / צילום: שאטרסטוק

אנחנו נמצאים בתוך אחד המונדיאלים הכי מלהיבים שהיו. וזה לא קשור לרמת הכדורגל, לשיטות משחק חדשניות או לטקטיקות. אנחנו בתוך טורניר שנראה שהכול אפשרי בו. מאחר ולא הגיוני שפערי רמות הצטמצמו תוך זמן אפסי, הרי שאפשר אם רוצים לשייך זאת לשימוש בווידאו בשיפוט שמאזן פערים. אין שום נבחרת גדולה שקיבלה עד עכשיו מתנה משופט, כמו שאין אף נבחרת קטנה שיכולה לטעון לקיפוח דרמטי.

העיוותים שאפשרו לנבחרות גדולות ולשחקנים גדולים ליהנות במהלך ההיסטוריה מרגעי חסד בדמות טעויות שיפוט הסתיימו ברגע, עם הכנסת השימוש בווידאו (VAR). והתוצאות הן דרמטיות: אלופת העולם גרמניה בחוץ, אחרי שריקה לנבדל שבוטלה מול דרום קוריאה בזכות שימוש ב-VAR; אירן מקבלת פנדל בתוספת הזמן מול פורטוגל (שוב, בסיוע VAR) ושולחת אותה למקום השני ולמפגש מסובך מול אורוגוואי; תשעה פנדלים נקבעו עד כה בטורניר בשל הכרעת וידאו; שחקנים שרגילים ליפול ברחבה ומקבלים פנדל וקרדיט משופטים יודעים שאין טעם, זה פשוט לא יקרה כרגע. ובצד השני, נבחרות "קטנות" זוכות לפנדלים והחלטות שיפוט מול נבחרות גדולות - מה שמגדיל את כמות התוצאות הלא צפויות.

האם זה טוב או לא? ישקר מי שיגיד שה-VAR לא הכניס ריגוש ועניין למשחק. החשש הגדול אותו הציגה פיפ"א כל השנים היה פגיעה בשטף המשחק, "הכדורגל יהפוך לפוטבול", ועכשיו מדברים על שופטים שהפכו לגלמים עם משרוקית שלא מנהלים את המשחק. מישהו מרגיש שהחלטה וחצי במשחק שנעשית בסיוע וידאו פוגמת בשטף ובהנאה? כנראה להיפך. היא מוסיפה עוד זווית ועוד שיח לעיסוק סביב המשחק. ומי מנהל את המשחק? את מי זה מעניין. המשחק הרי שייך לשחקנים ולא לשופטים.

ה-VAR יוצר ריגושים ומשפיע על תעשיות שלמות מחוץ למשחק, שנדרשות כעת להתאמות. העיקרית היא תעשיית ההימורים. חלק מחברות ההימורים משתמשות ב-VAR כדי להוסיף כלי מעניין שיאפשר להגדיל את ההכנסה ולמשוך לקוחות. נפתחו הימורים על שער שייכבש אחרי פסיקה של VAR. ואנליסטים בחברות הימורים נדרשים לעשות תיקונים מהירים ליחסים שהם מציעים, בגלל הגידול בכמות הפנדלים ואפשרויות ההבקעה החדשות שנפתחו בפני נבחרות קטנות.

לפי בדיקה של הפרמיירליג האנגלית, שופטי כדורגל לוקחים במהלך משחק כ-245 החלטות - פי שלושה מכמות הנגיעות הממוצעת של שחקן בכדורגל במהלך משחק. במהלך חמש השנים האחרונות שיעור הניידות של שחקנים (קילומטראז') עלה ב-20%, מה שהביא שופטים בני למעלה מ-40 למצב בו הם צריכים לכסות 11-12 ק"מ במשחק. אמנם גם כך מצליחים השופטים לשרוק נכון ב-98% מהמקרים. הבעיה היא לא בהחלטות הפשוטות. במהירויות הללו ובדופק המואץ שבו צריך שופט לקבל החלטה הקושי הוא בהחלטות הקריטיות, אלו שבהן מוכרעים משחקים - שם עומד שיעור השריקות הנכונות על 94% בלבד. עכשיו קחו את ה-6% הללו, לאיזה צד יילכו השריקות השגויות במצב "רגיל" במשחק בין גרמניה לדרום קוריאה? לאלופת העולם או לנבחרת ללא היסטוריה שמגיעה מאסיה?

ה-VAR אחראי ישיר לתוצאות מפתיעות. הסיבה העיקרית היא הגידול המשמעותי בפנדלים שנשרקים. באופן טבעי שופט שלא בטוח ב-100% תמיד יעדיף לא לשרוק לפנדל. במונדיאל הנוכחי את אותן ספקות פותר הווידאו. הפנדלים נותנים לנבחרות הקטנות סיכויי הבקעה נוחים ואיתם אפשרות ליצור הפתעות. נכון ליום רביעי בלילה נשרקו 24 פנדלים בטורניר, עוד לפני שהסתיים שלב הבתים. בכל מונדיאל 2014 נשרקו 13 פנדלים בלבד. נבחרות אוסטרליה, יפן, אירן, טוניסיה, איסלנד, מצרים וסעודיה זכו לכבוש מפנדל, לעומת נבחרות גדולות כמו גרמניה, ברזיל וספרד שמסתובבות ברחבת היריב ללא הפסקה ואמורות ליהנות מקרדיט נרחב אבל לא זכו בפנדל אחד לטובתן.

אבל יכול להיות שהמונדיאל הזה לא באמת מפתיע כמו נראה לנו. אם לוקחים את המדד המשמעותי ביותר היום בכדורגל שקובע פוטנציאל להצלחות - השכר שמקבלים השחקנים, אז אנחנו במונדיאל מאוד שגרתי. 14 מ-16 הנבחרות שהבטיחו את העלייה שלהן לשמינית הגמר הן גם אלו ש"אמורות" היו לעלות. כלומר, שתי הראשונות שהעפילו מכל בית הן אלו שהשכר הממוצע שמשולם לשחקנים שלהן הוא הגבוה ביותר בבית שבו הן שובצו. 

היחידה המשמעותית שיוצאת מהכלל היא גרמניה, שהודחה מבית 6. אבל אלופות עולם שמודחות הן לא סנסציה ולמעשה משקפות בעיקר חוסר יכולת של מאמנים לבנות משהו אחר אחרי זכייה בתואר - צרפת זכתה בגביע העולם ב-98' והודחה בשלב הבתים ב-2002; איטליה זכתה ב-2006 והודחה ב-2010 בבתים, כנ"ל ספרד (אלופת 2010, הדחה במונדיאל שאחרי) ועכשיו גרמניה. למעשה בארבעה מחמישה המונדיאלים האחרונים עפה האלופה כבר בשלב הבתים במונדיאל שלאחר מכן.

על תקן מה הגיע ספ בלאטר לרוסיה?

שני דברים בשוליים של הטורניר וקשורים למארחת רוסיה. הראשון הוא ההגעה למוסקבה של נשיא פיפ"א לשעבר ספ בלאטר. בלאטר שהורשע בשחיתות הודח מפיפ"א ונאסר עליו במשך שש שנים, עד שנת 2021, להיות מעורב בכל פעילות בכדורגל. הוא בקושי יוצא משווייץ. כנראה גם מחשש אישי שהוא לא לגמרי בטוח בכל מקום בעולם.

אבל יש מקום אחד שבו עדיין זוכרים ומוקירים לו תודה היסטורית על הזכות שניתנה לפני שמונה שנים לארח את המשחקים, בחירה שכבר נטען כי הייתה נגועה בשחיתות. בלאטר טען כי הגיע לרוסיה כאורח בלבד, אבל במסגרת הביקור שלו פורסם כי היה אמור להיפגש בין היתר עם מי ש"חייב" לו על אותה הצבעה - ולדימיר פוטין. כדי להימנע מסימון המפגש בין פוטין לבין בלאטר כ"מפגש רשמי" מיהרו שני הצדדים לציין כי מדובר ב"ביקור פרטי" שהוא לא חלק מהלו"ז הרשמי של נשיא רוסיה.

העניין השני קשור לפרסום בתחילת השבוע ב"דיילי מייל" הבריטי על שערוריית סמים בה מעורב כדורגלן רוסי בשם רוסלן קמבולוב. למה זה משמעותי, אם מדובר בשחקן אחד בלבד שבכלל נופה מסגל הנבחרת חודש לפני הטורניר? כי מדובר לכאורה במנגנון טאטוא וטיוח שמזכיר את שיטת ההסתרה שבה השתמשו הרוסים גם במשחקי החורף אותם אירחו בסוצ'י ב-2014, כאשר למעלה מ-1,000 ספורטאים רוסים, חלקם ילדים וספורטאים נכים, היו חלק מתוכנית - בחסות המדינה - שאיפשרה להם שימוש בחומרים אסורים במשך שנים כדי להוביל להצלחות ספורטיביות. התוכנית אז הצליחה מעל המשוער. הבעיה היחידה הייתה שהיא התגלתה. רוסיה הובילה את טבלת המדליות בסוצ'י, ורק מאוחר יותר התברר כי גורמים עלומים נשלחו להשמיד מאות רבות של בדיקות שתן חיוביות, בהוראת בכירים במדינה.

ספ בלאטר נשיא פיפ"א / צלם: רויטרס

הוועד האולימפי דחה בזמן אמת את החשדות וטען כי אין בהן כלום. מאוחר יותר כשהתבררו ממדי הפרשה, שנתיים אחרי שהמשחקים הסתיימו, כבר נקט הוועד האולימפי סנקציות קשות נגד הרוסים. כעת זו פיפ"א שלא מעוניינת ברעשי רקע שיהרסו את החגיגה ודואגת לדחות מכל וכל את הפרסומים ב"דיילי מייל" כשבין היתר היא תוקפת באופן אישי את הכתב ניק האריס החתום על הפרסום. באמצע השבוע גם דאגו להפיץ את נתוני הבדיקות - לפי רופא הנבחרת הרוסית נבדקו שחקני הנבחרת לא פחות מ-320 פעמים.

הבעיה מעולם לא הייתה בבדיקות, אלו נערכו תמיד. העניין הוא מה עושים עם הבדיקות שנתפסות. לפי הפרסום בעיתון הבריטי, גם עכשיו פעלה רוסיה באמצעות גורמים רשמיים לנקות את העניין. בין היתר מוצג מייל שבו פונה בכיר במשרד הספורט הרוסי לראש המעבדה שבה נמצאה הבדיקה המזוהמת ומבקש ממנו "לטפל בה" - שיטה זהה לחלוטין להשמדת הראיות ההמונית לפני משחקי סוצ'י.

למה גם עכשיו קיים חשש שרוסיה פעלה באופן דומה גם לקראת המונדיאל הנוכחי? בגלל הפרסומים הרשמיים על נתוני הפעילות הגופנית במהלך משחקים: אחרי סיבוב המשחקים הראשון של כל הנבחרות נמדד כי כל נבחרת עברה במהלך משחק 105 ק"מ בממוצע. שחקני נבחרת רוסיה, שהתמודדו בסך-הכול מול סעודיה, הדהימו עם 118 ק"מ - הרבה יותר מכל נבחרת אחרת. גם במשחק השני הרוסים עפו על המגרש עם 115 ק"מ.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

לאחר דברי פאוול אתמול ולפני הדוח של אפל הלילה: עליות בוול סטריט

נאסד"ק עולה ב-0.7% ● קוואלקום מזנקת ב-10%, אנבידיה ב-2% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום מזנקת ב-8%, היפו צוללת ב-15% ● תשואות אגרות החוב עולות, האוצר מתכנן למכור אג"ח בשווי של טרליון דולר בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד