גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדיקת "גלובס": מוצרי החלב נמכרים מתחת למחיר המפוקח

המחלבות - ובעיקר תנובה וטרה - טוענות כי הן מפסידות על המוצרים המפוקחים ורוצות לייקר אותם, אך בדיקת "גלובס" מגלה כי מוצרים אלה נמכרים במחיר נמוך מהמחיר המפוקח בפער של עד עשרות אחוזים

מוצרי חלב על מדפי שופרסל / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב על מדפי שופרסל / צילום: תמר מצפי

בימים האחרונים שתיים מהמחלבות הגדולות בישראל - תנובה וטרה - יצאו למאבק איתנים שמטרתו להעלות את מחירם של מחירי מוצרי החלב המפוקחים. תנובה עשתה זאת בוועדת הכספים, כשמנכ"ל החברה, אייל מליס, הגיע לוועדה וטען כי "מאז ינואר 2017 תנובה שילמה 150 מיליון שקל נוספים בגלל התייקרות מחיר המטרה. לא מדובר על רווחים עודפים, רק פיצוי על ההפסדים שנגמרו לנו. בסוף 2018 התשלום הנוסף יעמוד על 200 מיליון שקל"; ואילו מחלבת טרה פנתה ישירות לבג"ץ וטענה כי "מחיר המטרה, שחייבת טרה לשלם עבור החלב הגולמי, מתעדכן מדי רבעון, והוא עולה ועולה. בה-בעת, מחירי מוצרי החלב המפוקחים לא עודכנו בהתאם, ולטרה כבר נגרמה כך פגיעה בסך עשרות מיליוני שקלים חדשים".

ואולם, למרות שהן טוענות כי הן מפסידות בגלל שהמחיר המפוקח נמוך מדי, בדיקת "גלובס" מגלה כי בשנה וחצי האחרונות מוצרי המחלבות הגדולות שהינם מוצרים מפוקחים, נמכרים בפועל במחיר נמוך מהמחיר המפוקח - לעיתים גם בפער של עשרות אחוזים. מדוע? ככל הנראה משיקולי תחרות, הגדלת מכירות והגדלת נתחי שוק.

במה מדובר? בדקנו שורה של מוצרים מפוקחים מרכזיים, באמצעות אתר השוואת המחירים פרייסז, ובחנו מחיר מוצר ממוצע ברשתות השיווק מאז ינואר 2017 ועד היום. מהבדיקה עולה כי קרטון ליטר חלב 3% שמחירו המפוקח הוא 5.75 שקלים, נמכר על-ידי תנובה, השחקנית המובילה בקטגוריה שאוחזת בנתח שוק של מעל ל-60% (לפי נתוני סטורנקסט ל-2017), במחיר הממוצע הנמוך ביותר - 5.53 שקלים, פער של 22 אגורות.

המחיר המפוקח נמוך מדי?

גם טרה מכרה את החלב שלה במחיר נמוך מהמחיר המפוקח - פער של 9 אגורות. רק שטראוס, שהיא שחקנית קטנה יחסית בשוק זה, מכרה במחיר דומה למחיר המפוקח - 5.74 שקלים, פער של אגורה פחות מהמחיר המפוקח. גם בשקית חלב 1 ליטר, שמחירה המפוקח הוא 5 שקלים, נרשם פער של 10 אגורות בתנובה ובטרה.

עוד דוגמה: שמנת מתוקה, 38% שומן בקרטון של 250 מ"ל. המחיר המפוקח של המוצר הינו 5.95 שקלים. מחלבת יטבתה של שטראוס מכרה בפער הגדול ביותר - מעל ל-30 אגורות מתחת למחיר המפוקח במחיר של 5.64 אגורות. אחריה, תנובה (שף לבן) עם פער של 22 אגורות במחיר של 5.73 שקלים; ואילו טרה במחיר של 5.81 שקלים, עם פער של 14 אגורות.

אך יש מוצרים שבהם הפער משמעותי עוד יותר. מוצר מפוקח נוסף הוא גבינה לבנה 5% במשקל 250 גרם, שמחירו המפוקח הוא 4.60 שקלים. בכמה המוצר הזה נמכר בפועל? הגבינה של טרה נמכרה ב-4.21 שקלים, פער של כמעט 40 אגורות. הגבינה של תנובה נמכרת בפער של 20 אגורות, ואילו בגבינה הלבנה של שטראוס נותר הפער הקטן ביותר - 11 אגורות.

אלה המוצרים שבהם התחרות בין השחקניות היא הקשה ביותר, והם גם נצרכים על בסיס יומיומי משיקולי טריות, ונראה כי זו הסיבה שהפערים משמעותיים יותר. בחמאה נרשם פער כמעט אפסי אצל שתי השחקניות שפועלות בקטגוריה - תנובה וטרה - והוא עומד על פחות מ-2 אגורות. בגבינה הצהובה, גבינה קשה חצי שמנה עמק, המחיר המפוקח של חריץ במשקל 1 ק"ג הוא 41.3 שקל. בפועל, נמכר המוצר ברשתות השיווק במחיר ממוצע של 40.43 שקל - פער של 87 אגורות (אולם באחוזים הוא קטן יותר ביחס לדוגמאות הקודמות).

מלחמת מחירים חריפה

אם כן, איך ייתכן שהמוצרים נמכרים במחיר נמוך מהמחיר המפוקח, בעוד ששתיים מהמחלבות טוענות שהן מפסידות עשרות ומאות מיליוני שקלים? הסיבה הראשונה היא התחרות העזה ביניהן. בקיץ 2017 תנובה ירדה לנתח שוק של מתחת ל-50%. על רקע זה, שוק החלב נגרר למלחמת מחירים חריפה, במסגרתה נרשמו מבצעים אגרסיביים גם במוצרים המפוקחים. קרטון חלב שמחירו המפוקח הוא 5.75 שקלים, נמכר גם במבצעים של 2 ב-10 שקלים, ולעתים אפילו 3 קרטונים במחיר של 10 שקלים.

עדות לתחרות החריפה שהתנהלה בשוק החלב בשנה שעברה עולה גם מדוחות שטראוס ל-2017: "הירידה בנתח השוק בקבוצת מוצרי הגבינה נובעת בעיקר מתחרות מחירים בין שחקנים אחרים בקבוצת המוצרים, כאשר החברה בחרה שלא לקחת חלק בתחרות זו". מאז התחרות הצטמצמה, ואכן נרשמה עליית מחירים מסוימת, עדיין במחיר נמוך מהמפוקח.

סיבה נוספת עשויה להיות העובדה שהמחלבות לקחו בחשבון בתוכנית העסקית שלהן שהמחיר המפוקח צפוי להתייקר לאור העלייה של מחיר החלב הגולמי (מחיר המטרה), והניחו שהיקפי ההנחות שהן נותנות עשויים להתקזז במסגרת המנגנון שקבעה המדינה והמלצת ועדת המחירים.

עם זאת, נזכיר כי למחלבות הגדולות אסור להכתיב את המחירים לצרכן, והן אינן קובעות אותו, כאשר רשת השיווק היא זו שאחראית על התמחור הסופי. בשיחות עם גורמים בענף הודגש כי מבצעי העומק שנערכים נובעים לעתים מהחלטות של רשתות המזון, ולא כל היקף ההנחות נובע מהחלטת המחלבות.

מתנובה נמסר בתגובה: "תנובה אינה מתערבת במחיר לצרכן. עובדתית וכתוצאה מעלייה חדה במחיר החלב הגולמי במקביל לאי-עליית מחירי מוצרי החלב שבפיקוח, תנובה ספגה מתחילת השנה עלות נוספת של 150 מיליון שקל". 

בשטראוס בחרו שלא להגיב לכתבה. מטרה לא נמסרה תגובה עד לפרסום הידיעה. 

עוד כתבות

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

הותר לפרסום: שני חיילים נהרגו מפגיעת כטב"ם במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

״חזירות״: הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

השכירויות שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיעות לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים