גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כלכלה שחורה בתחפושת לבנה: על תכנון המס של שרגא ברוש

החגיגה האמיתית של העלמות המס מתנהלת בתחום האפור - בתכנוני המס, בתחמוני המס ובלוליינות המס של חברות, בין היתר חברות פרטיות שמוקמות ע"י אנשים כמו שרגא ברוש ● וגם: כמה הרוויח עופר עיני בעקבות הידידות עם נשיא התאחדות התעשיינים? ● פרשנות

שרגא ברוש / צילום: התאחדות התעשייינים
שרגא ברוש / צילום: התאחדות התעשייינים

1. חזקת החפות עומדת כמובן לזכותו של שרגא ברוש ושל אחיו. צריך להדגיש ולזכור זאת כל אימת שמועלות חשדות, שנערכים מעצרים, ואף מוגשים כתבי אישום. כל עוד בית משפט לא החליט ולא פסק את דינו, כל נאשם וכל חשוד הוא זכאי - עד שהוכחה אשמתו. זה נכון לפלוני אלמוני, וזה נכון גם לנשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש.

אחרי שהדגשתי זאת, ראוי להתייחס לכמה פרטים פיננסיים מעניינים העולים מהבקשה על מעצרו של ברוש, אחיו ורואה החשבון שלהם - מעצר שבעקבותיו שוחררו בערבות. שרגא ברוש הוא איש עסקים רב-פעלים, אבל גם פוליטיקאי, מעצם הגדרתו כנשיא התאחדות התעשיינים - תפקיד שיש בו חיכוך צפוף עם פוליטיקאים, הן עם משרדי הממשלה מצד אחד והן מהצד של העובדים (ההסתדרות ואבי ניסנקורן, שאיתו יש לו יחסים טובים).

ניתן להניח כי העמדה הפוליטית הזו אף פעם לא הזיקה לעסקיו, נהפוך הוא. קשרים ויחסים טובים במדינה קטנה כמו ישראל, הם תמיד מקפצה לעסקים. למשפחת ברוש יש שני מפעלים - סלינה, העוסקת באריזות פלסטיק לתעשייה ולחקלאות; ומפעל איילת ברקן, העוסק בייצור סיבים לשטיחים - ועסקים נוספים.

אחד מהם, נושא החשדות, היא חברה בשם "עושרד גז טבעי", שהקים ברוש יחד עם ידידו עופר עיני, לשעבר יו"ר ההסתדרות. כשמה כן היא: עושרד משווקת גז טבעי למפעלים, כשהיא מקבלת על עצמה את האחריות לטיפול בכך: תכנון, רישוי, ביצוע, חיבור לחברת החלוקה האזורית, וכן בקבלת האישורים המתאימים - ואף מימון מלא לפרויקט. כלומר, היא מסירה את האחריות מהתעשיין ועושה לו את כל העבודה הביורוקרטית בחיבורים לגז הטבעי.

החברה הוקמה בתחילת 2014, ולקראת סוף 2015 מכר ברוש באמצעות חברה שלו 14% ממניות עושרד תמורת כ-8.6 מיליון שקל (אפשר להניח שעיני מכר מניות בהיקף דומה). מכאן ואילך ניסה ברוש לצמצם את חבות המס שלו בעקבות המכירה, באמצעות סיווגה של החברה המוכרת כחברת משפחתית, וזה עומד כעת על הפרק במרכז החשדות.

מה שמעניין הוא שבעת העסקה, עושרד, פחות משנתיים לאחר הקמתה, הייתה שווה לצורך העסקה כ-60 מיליון שקל. אפשר להניח כי עם ההתקדמות, האיטית אומנם, של חיבורי מפעלים לגז טבעי, השווי אף עלה מאז העסקה.

השורה התחתונה: עופר עיני הפך לאיש אמיד בעקבות הידידות רבת-השנים עם ברוש. הוא מכר כנראה מניות במיליוני שקלים, ומניותיו שוות "על הנייר" כמה עשרות מיליוני שקלים בודדים. כיום מחזיקים ברוש ועיני, כל אחד, יותר מ-30% מהמניות, כשהשאר פזורים בין כמה אנשי עסקים, שהבולט שבהם הוא הפרסומאי יורם באומן.

בנוסף לכל אלה, יש לברוש מעורבות בקרן מעגלים, עמותה שהוקמה על-ידי לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים (שברוש הוא היו"ר שלה) וההסתדרות, לצורך סיוע בפתרונות של קשיים שצצו, ואשר נועדו לבעלי מקצועות שוחקים. בפועל, הבוסים האמיתיים של הקרן הזו הם ברוש ואבי ניסנקורן. ומאיפה התקציבים? לא מהתאחדות התעשיינים ולא מההסתדרות. כמובן, ממדינת ישראל.

בסוף 2011, נחתם הסכם בין משרד הכלכלה לבין העמותה, עם התחייבות של הממשלה להקצות 600 מיליון שקל בפריסה של 10 שנים, 60 מיליון שקל בכל שנה, לעמותה, שתפעל לסיוע בפתרונות הנובעים מהעלאת גיל הפרישה. מעניין, שאנשים שתמיד מדברים גבוהה-גבוהה על שוק חופשי ועל מינימום של התערבות ממשלתית, תמיד מעורבים בעמותות עם מטרות נעלות - ותמיד זה מתקציבי מדינה.

אגב, יו"ר העמותה היא יפה ויגודסקי, לשעבר מנכ"לית הטלוויזיה החינוכית, שנחשבת למקורבת לברוש. הקרן ספגה ביקורת קשה מצידו של מבקר מדינה על ניהולה הכושל, כשהמבקר קובע כי קיים "ספק ניכר בנוגע לאפקטיביות של פעולות הקרן; ליקויים בסדרי ניהול הוצאותיה ונתוניה; פגיעה ביציבותה הניהולית עקב היעדר חלוקה ברורה של סמכויות בין יו"ר הקרן לבין המנכ"ל".

בעטיו של הדוח התפטר המנכ"ל, ו-ויגודסקי מילאה את מקומו באופן זמני. ויגודסקי זוכה לשכר של יותר מ-30 אלף שקל ברוטו לחודש, עבור חצי משרה בלבד.

אין כמו הג'ובים הללו על חשבון המדינה. 

2. האם תכנון המס היצירתי של שרגא ברוש יעמוד במבחן החוק? את זה נראה בסוף התהליך. מה שבטוח הוא שיש דבר אחד שאנשים שצברו הון-עתק שונאים יותר מכל: לשלם מס לקופת המדינה. כולנו שונאים לשלם מסים, אבל עשירים שונאים זאת יותר, ולהם גם יש אפשרות לשלם פחות. ככל שההון שלך רב יותר - המוטיבציה שלך להפחית את תשלומי המס גדולה יותר. כל האמצעים כשרים, ולפעמים זה נעשה במסגרת החוק, לפעמים על הגבול ופעמים אחרות מחוץ לחוק.

האפשרויות הללו, כמובן, לא ניתנות לשכירים, שאין להם שום יכולת למזער את חבות המס שלהם. היא אוטומטית יורדת מהתלושים על-ידי המעסיקים.

כתבתי אין-ספור פעמים על השיטה ועל חוסר היכולת של רשות המסים להתמודד איתה בצורה אפקטיבית (הביקורת מייצגות אחוזים בודדים מסך התיקים), והמטרה של השיטה היא להוריד עד למינימום על תשלומי המס. וזו השיטה: ברמה התאגידית וברמת הנישום הפרטי, הכלים שעומדים לרשות אלו שצברו הון הוא גן עדן לרואי חשבון ולעורכי דין. אלה יכולים "לשחק" במנגנון כדי להפחית את תשלומי המס ללקוחותיהם. הטריקים הולכים ומשתכללים אם יש לנישום כמה עיסוקים ועסקים, למשל הקמת חברה ועוד חברה ועוד שרשור של החברה. השרשור מגוון את תכנוני המס ופותח אופציות אינסופיות להפחתת חבות המס. 

העלמות מס הן שם נרדף לבעלי המקצוע הקטנים. בפועל הם רק חלק קטן מהחגיגה. דורון ארבלי, לשעבר מנהל רשות המסים, גילה את הסוד הידוע הזה בעבר בראיון ל"גלובס". ארבלי אמר אז כי 20% מהעלמות המס הם של בעלי המקצוע הקטנים, אלה שמשפצים בתים, מתקנים ליקויים בבתים או מעניקים שיעורים פרטיים. רובם עושים זאת במזומן, בלי חשבונית - זה חגיגת השחור הישראלית.

אלא שהחגיגה האמיתית מתנהלת בתחום "האפור", והכוונה היא כמובן לתכנוני המס, לתחמוני המס וללוליינות המס של חברות, בין היתר חברות פרטיות שמוקמות על-ידי אנשים כמו ברוש. זו לא תופעה ישראלית אלא תופעה כלל-עולמית.

הטענה של המצדדים בתכנוני המס היצירתיים היא שהם במסגרת החוק, שזו זכות של כל נישום לפעול למען עצמו במסגרת חוקי המס. זו הטענה הכי שגורה בפי מי שמתכנן אותם - תעשייה שלמה של רואי חשבון ועורכי דין שמתפרנסים היטב מזה, חלק לא קטן מהם עבדו ברשות המסים ויודעים את כל הטריקים.

משפטית הם צודקים, פרקטית הם טועים לחלוטין. מרבית מהתכנונים מסובכים כל-כך, עד שרשות המסים מתקשה לפצח אותם; את חלקם היא כלל לא בודקת (כי היא בודקת כאמור מקצת השומות), על חלק היא בכלל לא יודעת. אז אפשר לקרוא לזה כלכלה שחורה בתחפושת לבנה, או פשוט יותר: שחיתות חוקית.

עוד כתבות

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים