גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חיבוק מבריטניה: מה אפשר ללמוד מהביקור של הנסיך ויליאם

בשבועות האחרונים אירחה ישראל אירועים המעידים על דמותה המפוצלת ועל היחס השונה שהיא מקבלת בעולם: מצד אחד טקסי העברת השגרירות האמריקאית לירושלים שהתאפיינו באווירה אוונגליסטית, ומהצד השני ביקור הנסיך ויליאם שהקפיד לחזק את הקשר לצד התל אביבי של המדינה

הנסיך ויליאם בישראל \ צילום: בן קלמר
הנסיך ויליאם בישראל \ צילום: בן קלמר

השבוע הגיע לארץ הנסיך ויליאם, דוכס קיימברידג', לביקור ראשון מטעם בית המלוכה הבריטי בישראל. לא ניתן בסיקור שנמשך יום אחד ללמוד באמת על אופיו של אדם, אבל כתבים המלווים באופן צמוד סיורי נכבדים למיניהם - שרות, שועים, סנטוריות, נשיאים וראשות ממשלה - רואים לאורך השנים סוגים של מחוות, כישורי תקשורת אישיים ורצון או אי-חשק מופגן של אדם להקשיב לסובבים אותו. רבים מאותם הנכבדים מקפידים לבצע את מלאכת העמדת הפנים אל מול הצלמים ומיד לאחר מכן מתנתקים ורצים הלאה. לא מאשימה אותם, קשה עד בלתי-נסבל לחיות תחת זכוכית מגדלת ציבורית.

אצל ויליאם - בישראל כבר אפשר לכנות אותו כך, אחרי שההמונים בחוף פרישמן קראו לו 'וילי, וילי, בוא נאכל שאוורמה ביחד' - אפשר היה להיווכח במאמץ מיוחד, שגם הוביל לתוצאות, במתן תשומת לב לאנשים אותם פגש. לוח הזמנים שלו היה עמוס. את יום שלישי הוא התחיל ביד ושם, ומשם הוא המשיך לבית ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב בלפור, לבית הנשיא ראובן ריבלין, למרכז פרס לשלום ביפו למפגש עם קבוצת כדורגל של ילדים יהודים וערבים ולחוף פרישמן בתל אביב. שם, אחרי סמול טוק עם ראש העיר רון חולדאי, הליכה בחול הים הבוער (‭35‬ מעלות) אל סוכת המצילים, טיפוס מעלה ושיחה בתוך הסוכה עם כ-4 מצילים, ירד הנסיך והתיישב על כיסאות פלסטיק אדומים.

מתחת לצילון החוף חיכו לו השייטת לי קורזיץ‘, והגולשים עמרי חצור ושחר אהרוני. ויליאם בן ‭.36‬ קורזיץ בת ‭ 34‬וחצור ואהרוני בני ‭ .30‬ ארבעתם משתייכים לאותו הדור. נושא השיחה היה הזיהום ממנו סובלים חופי הים ופעילותם של הספורטאים הישראלים מחוץ לגבולות הספורט ההישגי. חצור, גולש גלים אשר זכה באליפות אירופה וסיים שני באליפות עולם לנוער, מקדיש היום חלק מזמנו לעניין. הפעילות שלו ממוקדת בחינוך גולשים וצוללים לאסוף זבל מתוך הים ולהוציאו. אהרוני, מעורב בפעילות ‭ ,(surfing 4 peace) S4P‬ המסייע ברכש והעברת גלשנים למועדון גלישה בעזה, ומעודד אנשים מרקעים שונים לגלוש יחד ולעודד פעילות ספורטיבית חוצת גבולות.

למחרת, ביום רביעי, נפגש ויליאם עם מנכ"לית עמותת צלול מאיה יעקבס, עדי לוסטיג פעילת איכות סביבה בחופי ישראל ועוד אקטיבסטיות. השיחות נסבו על אלמוגים, פלסטיק, שקיות, כלובי בקבוקים, איסוף, מיחזור ואשפה. האיש עם שתי רגליים על הקרקע במלוא מובן המילה.

בחזרה לים. בדקות בהן שוחח ויליאם עם הגולשים, שיגרו אנשי השגרירות הבריטית את הצלמים והעיתונאים לעמוד עם הפנים למגרש הכדורעף חופים. נעמדתי, ומיד הצטרף אלי ומרפק אותי צלם בריטי מבוגר רשמי בשרוולים ארוכים. מן הצד השני מרפק אותי צלם סוכנויות בריטי. צלמים ועיתונאים דוחפים אחד את השני בגסות באירועים מן הסוג הזה. בין אם הם ישראלים או בריטים, בכל מקום בעולם, הם תמיד רומסים בחדווה את הנשים העיתונאיות והצלמות שעובדות לצידם, העיקר שהם יוכלו לצלם יותר טוב מכולם/ן. לא משנה שלרוב הם גבוהים וגדולים יותר.

בזמן שעמיתי הבריטים דחפו אותי, ויליאם נשאר בגבנו עוד דקות ארוכות. אנחנו חושבים כל הזמן שהנה הוא כבר מולנו לפוטו-אופ כדורעף חופים והוא ממשיך וממשיך. שיחה אמיתית.

אדם שנולד נסיך כי נולד במקרה לאב ואם מסוימים. הוא לא תכנן את זה ואין לו תפקיד ממשי בחייו חוץ מלגלות סקרנות ותשומת לב לפרטים החשובים בעולם של ‭ .2018‬ לרגעים חשבתי שזה עצוב, לחיות מאחורי הכלוב הווירטואלי של צילומים, סקרנים, מסקרים וחטטנים. אבל ראיתי אדם שמנסה להוציא את המיטב מן הסיטואציה הייחודית הזאת.

גלויות מירושלים ומתל אביב

במרחק של שישה שבועות אחד מהשני, חוויתי שני אירועים שונים מאוד באופיים. שוני שמעיד משהו על אופיה המפוצל של ישראל ‭ .2018‬ האירוע הראשון - העברת השגרירות האמריקאית מתל אביב לירושלים בחודש מאי - כלל שלל טקסים. קוקטייל חגיגי במשרד החוץ, נאומים רגשניים בארוחת בוקר במלון וולדורף והטקס עצמו בנוכחות מסיבית של העדה האבנגליסטית הישראאמריקנה. זה היה החודש החושני של ירושלים.

האירוע השני - הנסיך ויליאם בקיץ הלוהט של תל אביב עם סוכת המציל של חולדאי וקוקטייל משוגע של מוזמנים חריגים בדשא של השגריר דיוויד קורי ברמת גן. לו הייתי תיירת, רשמיי היו של שמיים וארץ, קודש וחול, עבר ועתיד.

בעוד שני האירועים התאפיינו במבול של מחוות דיפלומטיות עם מעט מאוד משמעות מעשית, קיבלנו אלינו את אורחי מנהיגות העתיד. האחד, נסיך שכנראה יהיה מלך. יהיה לו כתר על הראש ומעמד רם, אך גם אז ימשיכו אנשים לשאול, מי צריך כיום את בית המלוכה הבריטי ומה הוא עושה בחייו חוץ מלהיות בתפקיד.

האחר, ג'ארד קושנר, בן ה-‭,35‬ חותנו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. גם עתידו הפוליטי של זה ככל הנראה עוד לפניו.

שניהם הגיעו לתפקידם באמצעות קשרי המשפחה. אף אחד משניהם לא נבחר או עבד קשה מדי כדי לשבת בכיסא הקדמי של ההיסטוריה.

ויליאם חסר סמכויות רשמיות אך בעל השפעה תודעתית. קושנר, איש עם מושכות בידיו. פער הגילאים בניהם עומד על שנה אחת בלבד. כל אחד מהם, בבואו אלינו, ניהל אירוע חשוב. מדינת ישראל אירחה את שניהם בנדיבות, בתשומת לב לפרטים, בחינניות והתרגשות רבה. כך צריך.

הסמלים והטקסים נראים פומפוזיים ברגע האמת אך בדיווחים לתוך ספרי ההיסטוריה ימלאו השניים האלה תפקיד.

הנסיך ויליאם רשם את סיומו של פרק נוגה ביחסים בין ישראל לממלכה הבריטית. הכעס שלהם על אופן סיום המנדט על ארץ ישראל הוביל לכך שבמשך שבעה עשורים לא הציב כאן בן מלוכה בריטי את רגלו (למעט ביקורים לא-רשמיים קצרים).

החתן קושנר רשם את סיומו של פרק מוזר בין ישראל למרבית מדינות העולם, לפיו לא הסכימו לראות בבירת ישראל ירושלים כבירתה הרשמית של המדינה. הוויכוח בין ישראל לקהילה הבינלאומית טרם הסתיים אבל ארה"ב התחילה את הטרנד וכך יהיה מעכשיו.

מלוכה, שמרנות ונשיא מהפכן

על כל אחד מן האירועים ניצחה מדינת המוצא, באמצעות השגרירות המקומית שלה פה. השגריר האמריקני דיוויד פרידמן מחד והשגריר הבריטי דיוויד קורי מאידך. פרידמן התייצב גם הוא לברך את הנסיך ביום שלישי האחרון בערב, כך שגם כולם הצטלבו עם כולם.

האמריקאים חיבקו את ירושלים עם דת, פסוקים, דיבורים על הקמת בית המקדש השלישי, התעלמות מן הנרטיב הערבי, חיבוק לאורתודוקסים ועצימת עיניים מכל היהודים הליברליים והמתקדמים של העולם. בשעת הטקס נהרגו בגדר של עזה כ-‭60‬ פלסטינים והאורחים בטקס קיבלו על כך פושים בנייד, תוך כדי שירת הללויה. הטקס עצמו לווה באלמנטים דתיים, כמעט זרים ליהודים, עד כדי האבסורד שחלק מן הדוברים היו המטיפים הייגי וג›פריס, אנשים שאמרו דברים שנויים במחלוקת על מוסלמים ועל תפקידם ההיסטורי של יהודים.

הבריטים חיבקו את תל אביב עם אבטיח, כדורגל בין יהודים לערבים, כדורעף חופים, בגדי ים, סוכת מציל, רחפן עירייה שמצלם כל רגע, פעילי איכות סביבה ובדשא מעונו של השגריר הבריטי הציגו לנסיך את הדוגמנית בר רפאלי, הזמרים עברי לידר ושירי מימון וגם את נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, איש העסקים יצחק תשובה ומו"ל ידיעות אחרונות ארנון (נוני) מוזס, בהתערבבות ציבורית בלתי-אופיינית לו. למחרת המשיך הנסיך עם הצד הצעיר - סיור בשדרות רוטשילד, פגישה עם נטע ברזילי ופגישות עם פעילים חברתיים בתל אביב.

חולדאי היה צמוד לנסיך חלק מן היום. ראש עירית ירושלים ניר ברקת לא הסכים לבוא לאירוע החגיגי ברמת גן, כיוון שרצה שהנסיך יפגשו בירושלים.

לא ניתן היה לחשוב על אירועים בעלי אג‘נדה הפוכה יותר זה מזה. מצד אחד האירוע של בית המלוכה השמרן, עם הפקה מודרנית, צבעונית, מחוברת למוזיקה, ספורט ולעולם המודרני. מהצד השני האירוע של הבית הלבן התוסס ביותר אי-פעם עם נשיא מהפכן באופיו, עם הפקה נוצרית, שמרנית ומסורתית. עולם מוזר .

אם שולחים את הגלויות שלי מחוף פרישמן בתל אביב ביוני ומשכונת ארנונה בירושלים במאי, חייבים לחשוב על הדבר הבא: האם אין זה אפשרי לחבר ולשלב בין הקצוות? ישראל מורכבת ומסובכת, אך מדוע אמריקה ובריטניה של שנת 2018 רואות אותנו כל אחת בצורה כה חד-צדדית?

עוד כתבות

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות בתל אביב; מדד הבנקים מזנק בכ-2%, אודיוקודס צוללת ב-10%

מדד ת"א 35 עולה בכ-1% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

אזעקות בצפון ובעוטף עזה; דיווח בלבנון: "תקיפה משולבת של חיזבאללה"

המשלחת הישראלית תמריא לקהיר בשעות הקרובות ● הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • עדכונים בולטים

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה