גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הייתי רוצה להקים להקה שתביא את שייקספיר לכל מקום"

יותם קושניר ינק תיאטרון מהבית, אבל עוד לפני שהוא תכנן להיות שחקן הוא כבר היה שחקן - פוטבול. ותתפלאו, יש לא מעט מן המשותף ● ראיון

יותם קושניר / צילום: כפיר זיו
יותם קושניר / צילום: כפיר זיו

לא רבים יודעים מיהם "תל-אביב פיוניר'ס", "בלאק סווארם", "חיפה אנדרדורגס" או "ירושלים ליונס", אבל יותם קושניר, שחקן תיאטרון בית ליסין, שחקן ומאמן פוטבול בשעות הפנאי, מכיר היטב את הקבוצות שמרכיבות את ה-IFL, ליגת הפוטבול המקומית. בשנים האחרונות נאלץ, לצערו, לוותר על משרת המאמן הראשי של קבוצתו ה"פיוניר'ס" ולהיות חלק מצוות של ארבעה מאמני המשנה, בגלל העומס בתיאטרון, אבל נשאר מורעל פוטבול כשהיה.

לפוטבול הגיע לגמרי במקרה. אחרי שסיים את שירותו הצבאי ב-8200, נתקל בפוסט בפייסבוק של חבר מהתיכון, שהשתפך על פוטבול. הוא הסתקרן, בא להתנסות במשחק המשלב טכניקה, מהירות והרבה אגרסיביות - ונשאר. "מה שאנשים לא יודעים", אומר קושניר - שאי אפשר לטעות בייחוסו המשפחתי, גם בגלל המראה ובעיקר בגלל חיתוך הדיבור האופייני כל-כך של אבא אבי - "שכמו שפוטבול הוא משחק פיזי ואגרסיבי, הוא מאוד חכם ומורכב. בשום ענף ספורט אחר אין תלות כזאת בשיתוף הפעולה ובתיאום המדויק בין השחקנים".

גם לא בכדורגל "שלנו"?

"זה אחרת. כדורגל הוא משחק של אלתור ואינטואיציות והפוטבול הוא ריקוד. כולם עושים מה שהוחלט מראש. יש קבוצת הגנה וקבוצת התקפה, קובעים מהלך, המאמן אומר באוזנייה לקווטרבק מה לעשות, והוא מעביר את המהלך לשחקנים האחרים ב'הדל' - המעגל הקבוצתי שכולם מכירים - והם מבצעים אותו. אחרי שהמהלך נגמר, עוצרים ועושים עוד אחד. בעיניי זה שילוב של שחמט, בלט וקדאווה".

יש דמיון בין הפוטבול למשחק על הבמה, עם החלוקה לסצנות ומערכות, המהלכים המתוכננים, הקבוצתיות. אולי לא במקרה הפכת גם לשחקן תיאטרון.

"את צודקת שיש הקבלה, חוץ מהאגרסיביות. אין ספק שהפוטבול הוא ספורט מאוד תיאטרלי באופן שבו הוא משוחק ומצולם, אבל בתיאטרון אני יכול גם לאלתר".

עכשיו אתה משחק ב"משרתם של שני אדונים" שעולה בבית ליסין.

"מחזה קלאסי, שהוא אחד האתגרים הגדולים והמעניינים ביותר לשחקן. יש בו סיטואציות דרמטיות קומיות פשוטות, אבל אין בו הוראות בימוי, כתוב רק 'נכנס ואומר' - וכך הוא נתון לפרשנות. אודי בן משה, הבמאי, הוא בעל דמיון ויצירתיות בלתי רגילה, ככה שהמחזה הוא אחר לגמרי מהגרסאות הקודמות. יניב ביטון, המבריק, שמשחק בתפקיד הראשי ואודי, עשו מאמץ לקרב אותו באמצעות השפה והדימויים למציאות שלנו. המחזה נכתב לאלתור ויניב מנגן אותו".

כדי להגיע לשליטה מוחלטת בטקסט שמאפשר אלתור, צריך הרבה ניסיון. היית יכול להתמודד עם התפקיד הראשי?

"היום לא נראה לי. אני לא במקום הזה עדיין. אני מגלם את סילביו, שמאוהב בקלריסה וזועם על ההורים, מה שהוביל להרבה הומור פיזי ועם זאת נוגע ללב".

זו כבר ההצגה השלישית שלך בבית ליסין. לא רע למי שסיים לימודים בסך הכול לפני שלוש שנים.

"אצלי זה היה הפוך. קודם עבדתי ואחר כך למדתי".

הופעת ב"שלמה המלך ושלמי הסנדלר", כיכבת ב"אליפים", שיחקת עם אבא ב"החיים זה לא הכול" וב"שולחן לשישה". בשביל מה ללמוד?

"לאליפים נכנסתי בלי ניסיון, כמו כל השחקנים בסדרה שהיו אמורים להיות בני 19. הסיבה שהלכתי ללמוד בסמינר הקיבוצים הייתה כי רציתי מסגרת לימודית. על פניו, לא היה חסר לי כלום, ובכל זאת לא הייתי מוותר על שלוש השנים האלה".

אפילו שבמקור תכננת ללמוד כלכלה ומנהל עסקים, כי באת מרקע ריאלי לגמרי. מהפך.

"כשהשתחררתי מ-8200, הייתי בשנתיים של חיפוש ואי ידיעה. המשחק לא היה משהו שהיה שווה לי אז לרדוף אחריו. הוא הפך להיות כזה ברגע שנכנסתי לחזרות של הקורוס ב'שלמה המלך', באולם שאת הרצפה שלו בנו מקרשי הבמה שעליה הופיעה רובינא".

נחשפת לתיאטרון מינקות, אמא, כרמל, מאיירת ומעצבת גרפית. לא הייתה הסללה לאמנות בבית, או שתכננת למרוד?

"זאת שאלה פסיכולוגיסטית. ההורים נתנו לי חופש מוחלט ללכת לפי הרצונות שלי ותמיד תמכו".

לא ניסו להניא אותך ממשחק, בגלל התחום הקשה והלא תמיד מתגמל?

"כשאמרתי שזה מה שאני רוצה לעשות, שוחחנו על זה לא מעט. היה ברור שזה מקצוע שהוא מרתון, שצריך אורך נשימה ולעבוד מאוד קשה. אם היה לאבא קושי, הוא לא הביא אותו הביתה. הייתי בא איתו להצגות, אבל לא הסתובבתי בתחושה ש'איזה יופי שאבא שלי שחקן'. חוויות הילדות שלי היו החברות בצופים וכדורגל".

אמרת פעם שאתה חולם להנגיש את שייקספיר לעם. זה עדיין מעסיק אותך?

"אני עדיין חולם להביא את שייקספיר למתנ"ס, להעלות אותו על דשא, במגרש כדורסל. אני אוהב את שייקספיר ומגלה בכתיבה שלו בכל פעם עוד ועוד דברים מדהימים ורבדים. אין עוד טרייד מארק, אבל הייתי רוצה להקים להקה שתיסע ותביא את שייקספיר לכל מקום, מעניין אותי לראות איך ילדים בכיתה ד' יגיבו לרומיאו ויוליה, לקליאופטרה, למקבת או לקומדיה של טעויות. אני לא בטוח שלדבר כזה יש אופק כלכלי".

בגיל 30 מטריד אותך האופק הכלכלי של המקצוע?

"לא מטריד, אבל מעסיק. אני חי במדינה הזאת וארצה משפחה וילדים, אז אני חושב על זה לא מעט. אני בר מזל שאני מתנהל באופן שבו אני יכול לסרב למה שאני לא רוצה לעשות, ומספיק ילד עם עיניים גדולות שלא רוצה להגיד לא על כלום. ופה מגיעה התפיסה הבסיסית שמדובר במרתון, ואני לא רוצה להיות תלוי במה שאחרים יחליטו בשבילי, וגם זה יגיע".

אתה מתנסה גם בבימוי. ספר על זה.

"אני מביים ערב סיום קורס שמעביר אוהד חיטמן, ואני מתפתח בעניין. בימוי מרגש ומעניין באופן אחר, עוד נדבך מבחינתי ויכולת לבוא לידי ביטוי. חוץ מזה, אני מופיע ב'ברקיע השביעי' של יעקב שבתאי, שהעלנו ב'תהל' ונעשתה על-ידי ארבעה שחקנים-במאים, שכולנו עבדנו עליה בחינם, עם תקציב הפקה של אפס שקלים. ההצגה ממוקמת בחדר ישיבות כסט, ומשהו בהעמדה הזאת הופך אותה לכזאת שלא עוברת מעל לראש של הקהל. אני מאוד גאה בה. הכיוון הוא ליצור דברים שלי ושל אחרים, לביים, אני יודע שזה נשמע ילדותי, אבל אני רוצה הכול מהכול".

זה לא עניין של רצון במציאות העכשווית, אלא כורח המציאות. אם אתה לא עושה הכול מהכול, אתה לא קיים ולא יכול להתפרנס.

"אני רואה את זה דווקא בטלוויזיה. יוצרים כמו אודי כגן ודנה פולג, השותפה שלו ליצירה, הם כותבים מוכשרים, במאים ועורכים. המולטידיספלינריות הזאת הכרחית".

ומה עם להרים ערב עם אבא, "קושניר את קושניר"?

"לא יודע, אבל אני לא פוסל את זה, למרות שזה לא בתוכניות שלנו לזמן הקרוב. עבדנו בעבר יחד בתיאטרון ובטלוויזיה, ובטח עוד נעבוד יחד".

יותם קושניר | אישי: 30, בזוגיות, מתגורר בתל-אביב | אקטואלי: שחקן תיאטרון בית ליסין. בימים אלה משחק בקומדיה "משרתם של שני אדונים" בבימויו של אודי בן משה. כמו כן משחק בהצגה "הזוג המוזר - הגרסה הנשית". 

עוד כתבות

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה ישראלית בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים