גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חיים רמון החזיר את ההרשעה האישית לשיח ציבורי

שר המשפטים לשעבר, חיים רמון, הגיש תביעת דיבה נגד יו"ר תא הסטודנטיות "תל אביביות", מאחר שזו דרשה מהנהלת אוני' תל-אביב שלא להעסיקו כמרצה בשל הרשעתו בעבר בביצוע מעשה מגונה ● בשביל מה הוא היה צריך את זה עכשיו?

בשביל מה חיים רמון היה צריך את זה עכשיו? כל מי שעיניו בראשו שאל את עצמו את השאלה הזאת, כששמע השבוע כי רמון, שר המשפטים לשעבר שהיה גם יו"ר ההסתדרות, החליט להגיש תביעת לשון הרע, בסך 75 אלף שקל, נגד הדר שגיא, יו"ר תא הסטודנטיות "תל אביביות", שדרשה מהנהלת אוני' תל-אביב לא להעסיק את רמון כמרצה. זאת, בשל הרשעתו בביצוע מעשה מגונה בקצינה ב-12 ביולי 2006, יום פרוץ מלחמת לבנון השנייה, בכך שנישק את הקצינה בניגוד לרצונה.

שגיא כתב במכתבה - "לא ייתכן שמי שהורשע במעשה מגונה באישה צעירה, ואף הכפיש את שמה כחלק ממסע מתוקשר שליווה את התיק המשפטי נגדו, ילמד כעת נשים צעירות, סטודנטיות באוניברסיטה". לדברי שגיא, "העסקה של 'עבריין מין' על-ידי האוניברסיטה מהווה עמדה ברורה של תמיכה באדם זה".

"טרור פמיניסטי קיצוני"

בהמשך, הוסיפה שגיא התבטאויות בפייסבוק שגם בגינן היא נתבעת על-ידי רמון, שמזכיר כי בית-משפט קבע כי אירוע הנשיקה היה נקודתי וחד-פעמי, ושאין בו להעיד שרמון הוא "עבריין מין", וכי לא הוטל עליו קלון. את התנהגות שגיא והתומכים בה, כינה רמון: "סוג של טרור פמיניסטי קיצוני".

לא העלבון הצורב שחש רמון בגלל ההתבטאויות של שגיא, גם לא הזעם שלו עליה, גרמו להרמת הגבה מהתביעה של רמון, אלא העובדה שבעצם ההחלטה לנקוט הליכים משפטיים נגד הסטודנטית תרם רמון במו ידיו לכך שסיפור ההרשעה שלו חזר לפתע לשיח הציבורי, 12 שנה אחרי שהתרחש. וכך, במקום להנמיך את גובה הלהבות ולנסות לתת לטענות של שגיא נגדו להתפוגג ולהעלם, רמון גרם להבלטתן ולהלהטת הוויכוח שהוא עומד במרכזו.

התמיהה מההחלטה של רמון לנקוט הליכים משפטיים נגד שגיא גוברת כשבוחנים את סיכויי תביעתו. קשה להבין למה רמון, משפטן, איש רב-ניסיון, ואדם מפוכח, בחר ללכת דווקא בדרך המשפטית כדי לנסות להגן על שמו הטוב. סיכויי קבלת התביעה שהגיש רמון נגד שגיא, הם נמוכים, בעיקר משום שעיקר התביעה של רמון לא עוסק בוויכוח על עובדות, אלא על הפרשנות שצריך לתת להן.

בעוד שרמון טוען, כי הרשעתו במעשה מגונה לפני 12 שנה היא כשל חד-פעמי, שלא צריך להביא לכך שיוטל בו דופי קבוע, טוענת שגיא כי רמון הוא עד היום דמות שמייצגת בעיניה דברים שליליים בחברה שלנו של פגיעה בנשים.

גם אם רמון צודק, שהדרישה של שגיא - לא לאפשר לרמון להרצות באוניברסיטה בגלל אותו אירוע מ-2006 - מהווה רדיפה מוגזמת, ושהיחס שלה אליו, כפי שבא לביטוי בהתבטאויות שלה, חורג מכל פרופורציה, רמון טועה כשהוא חושב שלשגיא אסור להביע עמדה כזאת. או במילים אחרות, זכותו של רמון לחשוב ששגיא רודפת אותו על לא עוול בכפו, אבל זכותה של שגיא להביע את עמדתה. גם אם היא שגויה.

כאשר אדם מביע דעה על מעשה של נבחר ציבור, אפילו מדובר בעמדה קיצונית ושנויה במחלוקת, עומדת לו הגנה מפני לשון הרע. סעיף 15(4) לחוק איסור לשון הרע, קובע כי במשפט בשל לשון הרע תהא הגנה טובה לנתבע אם הפרסום היה הבעת דעה על התנהגות הנפגע בתפקיד רשמי או ציבורי או בקשר לעניין ציבורי, או על אופיו, עברו, מעשיו או דעותיו של הנפגע, במידה שהם התגלו באותה התנהגות.

בעוד שפרסום עובדות אמור לשקף את המציאות האובייקטיבית כפי שהיא, אמירות בעלות יסוד סובייקטיבי, המתארות עמדה אישית בנוגע למצב דברים מסוים יחשבו להבעת דעה. יתר על כן, לפי ההלכה, הגנת סעיף 15(4) לחוק לשון הרע, שעניינה הבעת דעה, עשויה לחול אפילו במצב שבו הדעה הכלולה בפרסום אינה נכונה, ובלבד שהכתוב מפריד כנדרש בין המסקנות לבין העובדות.

ואולי רמון בכלל הולך לקרב משפטי כמעט אבוד במודעות. אולי האיש שגדל בבת-ים, ובעשר אצבעות ובכישרון רב ניהל קריירה פוליטית רצופת הישגים, פשוט נהנה מעצם ההתקוטטות מול הסטודנטית, ומאמין שבעצם הגשת התביעה הוא ישתיק את הביקורת נגדו. אבל אם זה המצב, אז מדובר בתביעת השתקה. בין כך ובין כך, יש מידה של אירוניה בכך שרמון, שיצא נחרצות נגד ההתנהלות של מערכת המשפט בעניינו - לרבות הרשעתו, וההחלטה להעמידו לדין - מרבה להסתמך בתביעת הדיבה שהגיש נגד שגיא על הקביעות של בתי-המשפט בעניינו.

עורך-דינו של רמון, ליאור אפשטיין, מציין בתביעה ששתי ערכאות שונות של בתי-המשפט פסקו וקבעו כי אין לכנות את רמון "עבריין מין" וכי מעשהו הנקודתי והרגעי לא מצביע

ולא מאפשר לראות בהתנהגותו התנהגות סדרתית (כפי שרואה שגיא). רמון ואפשטיין מתעלמים מכך שההתבטאויות של שגיא לא עוסקות בהגדרה המשפטית של מעשהו, אלא, שוב, הן מביאות לביטוי את האופן הסובייקטיבי שבו שגיא רואה את המעשה ואת רמון לאורו.

עוד מדגיש עו"ד אפשטיין בתביעה נגד שגיא, כי ההרשעה של רמון התיישנה זה מכבר. לדבריו, על אף ששגיא ידעה ידוע היטב כי המוסד האוניברסיטאי המבקש להעסיק את רמון, אינו רשאי על-פי חוק להביא בחשבון כלל הרשעה שהתיישנה, היא בחרה לעשות לעצמה דין ובשם רעיון לכאורה חברתי בחרה ברגל גסה להפר את הזכויות שהחוק מעניק לרמון.

גם כאן, הטענה חלשה. אפילו אם רמון צודק, שלאור אלמנט ההתיישנות של העבירה שבה הורשע האוניברסיטה מחויבת להעסיק אותו אצלה, זה לא אומר שההתיישנות גוברת על חופש הביטוי של מי שחושבת שלא ראוי שהוא ישמש כמרצה.

אירוניה נוספת בתביעה של רמון באה לביטוי בכך שעורך-דינו, אפשטיין, תוקף בתביעה בנחרצות התבטאויות של שגיא ברשת הפייסבוק, ומציין כי "כידוע כיום פוסט שזוכה לחשיפה ציבורית ברשת הפייסבוק, ניתן לשתפו ולהגיב לו בקלות".

מדובר באותו עורך-דין שלאחרונה טען בשמו של העיתונאי יגאל סרנה, שנתבע בלשון הרע על-ידי בנימין ושרה נתניהו, כי אין לייחס חשיבות לפרסום של סרנה נגד הזוג בפייסבוק, בין היתר בשל הפלטפורמה שבה פרסם סרנה את המידע (אפשטיין אינו פראייר. הוא עושה זאת במודע ובכוונת מכוון כעו"ד מקצועי שיודע להתאים את טיעוניו לכל מקרה ולאינטרס של כל לקוח).

בכלל, לרמון מומלץ ללמוד מנתניהו מתי כדאי לנהל תביעת לשון הרע, ומתי עדיף להימנע מכך. נתניהו נמנע בדרך-כלל מלתבוע בלשון הרע בגין פרסומים שמשמיצים אותו, וגם כאשר הביקורת נגדו היא נוקבת וקשה, וזה כלל גם את סרנה שלאורך תקופה ארוכה מאוד תקף את נתניהו בבוטות, ולמרות זאת נתניהו לא תבע אותו.

בנימין ושרה נתניהו חיכו לסרנה בפינה, עד שהוא עשה טעות ופרסם בפייסבוק את אותו פוסט חסר ביסוס עובדתי על אירוע שבו כביכול זרקה נתניהו את ראש-הממשלה מהמכונית עקב ויכוח ביניהם. כשהזוג נתניהו הבין, שלסרנה אין שום דרך להוכיח כי האירוע שתיאר אכן התרחש במציאות, הם הסתערו עליו כמוצאי שלל רב, באמצעות הגשת תביעת לשון הרע נגדו, וגבו ממנו פיצוי של 100 אלף שקל.

אולמרט התפנה למנדלבליט

אם מדברים על יחס מורכב עד אירוני למערכת המשפט, אז רמון ממש לא לבדו. כמה מהמנהיגים הבולטים שלנו עשו להם מזמן מנהג לתקוף את מערכת המשפט, ולהטיל ספק בלגיטימיות שלה, כשההחלטות של המערכת לא מתאימות להם; ומנגד, לעודד אותה לקבל החלטות כשהן תואמות את האינטרסים שלהם.

השיאן האולימפי בתחום הזה הוא כנראה ראש-הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט. אחרי שאולמרט תקף את היועמ"ש לשעבר, מני מזוז, ואת פרקליט המדינה לשעבר, משה לדור, על כך שהעזו לחקור אותו, ולהעמידו לדין פלילי, התפנה אתמול, ד', אולמרט לתקוף את היועמ"ש המכהן, אביחי מנדלבליט, על כך שהוא הססן מדי בטיפול שהוא מעניק לראש-הממשלה נתניהו.

ואיך צייצה הח"כית שלי יחימוביץ' בטוויטר, בתגובה להתבטאות הזאת של אולמרט? - "כמה טוב שיש מגדלור מוסרי שכזה. הרגע שבו האירוניה מחליטה לשים קץ לחייה".

גילוי מלא: ורד רמון ריבלין עורכת ליידי גלובס היא אשתו של חיים רמון

עוד כתבות

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

הפגנה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Alberto Pezzali

סקר: המלחמה בעזה שלחה יותר אירופאים להיות פרו-פלסטינים מאשר למען ישראל

סקר חדש של האוניברסיטה העברית חושף כי מחצית מהנשאלים בבריטניה, בצרפת, בגרמניה ובפולין לא שינו את עמדתם בגלל המלחמה, אבל מבין מי שכן – שיעור גדול הרבה יותר הפכו לפרו-פלסטינים ● הישראלים, מנגד, רואים רק בגרמניה "ידידה" אירופית, ברוב דחוק

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

חברת הלואו קוסט הזו רק חזרה לישראל, וכעת חוסמת הזמנת כרטיסים עד אוקטובר

חברת התעופה איזי ג'ט הודיעה כי היא משהה את הפעילות בישראל עד 21 באפריל, אך באתר החברה לא ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

דורון בלשר, מנכ''ל אורמת וסרגיי נובק, מנהל מחלקת תכנון ועיצוב מבני, אורמת בשיחה עם חזי שטרנליכט / צילום: כדיה לוי

הבכירים באורמת חושפים: "בונים על יחסים דיפלומטיים עם אינדונזיה"

מנכ"ל אורמת, דורון בלשר, ומנהל תכנון והנדסת צנרת בחברה, סרגיי נובק, השתתפו בכנס "מנהיגות צעירה" של גלובס אמש ● נובק סיפר על התמיכה שקיבל כשגויס למילואים לאחר ה-7 באוקטובר, ובלשר הוסיף: "היינו צריכים להתמודד עם 10% מגויסים מהמפעל ו־25% מהנדסים מגויסים"

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, שמכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע שישוחח היום עם נתניהו, שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

המתכון של אלטשולר שחם חזרה לצמרת: בנקים באירופה, אנרגיה ונחושת

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה שלילית ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן בישראל הפתיע לרעה והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור" ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

העימות בין ישראל לאיראן העסיק את תעשיית הפייקים העולמית

המתיחות בין ישראל לאיראן משכה תשומת לב עולמית. אבל לא תמיד בגלל האמת ● המשרוקית של גלובס

אסדת נפט בטקסס, ארה''ב / צילום: Reuters, Carlos Kosienski

מחיר הנפט עלול להגיע ל־100 דולר לחבית ולתדלק את חששות האינפלציה

בארה"ב חוששים מעלייה מחודשת באינפלציה, לאחר שבשבוע שעבר מדד המחירים הפתיע לרעה בפעם הרביעית ברצף ● מחיר הזהב השחור טיפס לשיא של חצי שנה על רקע המתיחות הביטחונית, 90 דולר לחבית, ואסקלציה נוספת עלולה להחמיר את המצב ואת כאב הראש של הפד

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

מחזיקי אג"ח בול מסחר יזכו לתספורת, המנכ"לית לתגמול של מיליוני שקלים

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה שהתמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - על מנת לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"