גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רות ביידר גינסבורג קיבלה את פרס בראשית על מפעל חיים

וגם: שלמה נחמה, חמי רפאל ורן פרידריך מרימים כוסית

בייניש ברק ביידר גינסבורג פולוביץ חיות ונאור / צילום: ערן לם לנס הפקות
בייניש ברק ביידר גינסבורג פולוביץ חיות ונאור / צילום: ערן לם לנס הפקות

ביום רביעי שעבר (4.7) הוענק במרכז רבין פרס מפעל החיים של קרן פרס בראשית לשופטת בית המשפט העליון האמריקאי רות ביידר גינסבורג, כאשר הפרס הוענק לה על-ידי נשיא בית המשפט העליון לשעבר השופט אהרון ברק ובנוכחות נשיאת העליון אסתר חיות. עוד הגיעו לטקס נשיאי בית המשפט העליון בדימוס - דורית בייניש, מאיר שמגר, מרים נאור, ואשר גרוניס; סטן פולובץ, מייסד ויו"ר קרן פרס בראשית; דליה רבין; ח"כ יולי אדלשטיין, יו"ר הכנסת ויו"ר ועדת הפרס של קרן בראשית; נתן שרנסקי, היו"ר היוצא של ועדת הבחירה של קרן פרס בראשית ואחרים. ביל קלינטון, נשיא ארה"ב לשעבר, שמינה את גינסבורג לתפקיד שופטת בית המשפט העליון בשנת 1993, שיגר ברכה מצולמת.

בנובמבר 2017 הודיעה הקרן על בחירתה של ביידר גינסבורג, ונאמר כי הפרס מוענק לרגל השנה החמישית של פעילות פרס בראשית. הצוות הבוחר הסביר אז את הבחירה בכך שביידר גינסבורג היא "נציגה מצטיינת של העם היהודי, המחויבת לערך של תיקון עולם, אשר תרמה תרומה מתמשכת לציוויליזציה האנושית, והיא דוגמה ומופת לכישרון ולהישגים. השופטת גינסבורג היא מקור ההשראה לא רק ליהודים, אלא גם לאנשים מכל הדתות והלאומים בעולם כולו".

ביקורה של ביידר גינסבורג בישראל מתקיים כחלק מפעילות הפילנתרופית השנתית של קרן פרס בראשית - קידום שוויון זכויות מגדרי, שוויון הזדמנויות לנשים והעצמת נשים. במהלך ביקורה היא תיפגש עם שופטי בית המשפט העליון הישראלי, ותשתתף בהקרנת הסרט הדוקומנטרי "RGB" המסקר את חייה, בסינמטק ירושלים.

הקרן הכריזה לאחרונה יחד עם "ארגון מתן - משקיעים" בקהילה והפילנתרופ מוריס קאהן, על פתיחת התחרות לקבלת מענקי "פרס בראשית" על סך מיליון דולר שיוענקו לארגונים חברתיים הפועלים לקידום שוויון נשים בישראל.

הספורט והטכנולוגיה יפים לבריאות

אל מסעדת בלו-סקיי שבמלון קרלטון תל אביב, הגיעו ביום רביעי כמאה מנהלות ומנהלים בארגוני בריאות, מחקר וטכנולוגיה רפואית. במקום נערך כנס של Google Cloud, בו הציגו חוקרי הבינה המלאכותית של גוגל פרויקט לאבחון לקויות ראייה בחולי סוכרת בעזרת הטכנולוגיה של גוגל בענן.

בכנס התארח הג'ודוקא האולימפי אריק זאבי שסיפק השראה על סמך הקרבות אותם הוא ניהל. הוא ציטט את ווינסטון צ'רצ'יל שאמר כי "הצלחה אמיתית היא להתקדם מכישלון לכישלון מבלי לאבד את ההתלהבות".

ואם כבר בענייני השראה עסקינן - היידי דוז, מנהלת בגוגל קלאוד לתחום הבריאות שהגיעה מארה"ב. גם דוז מספקת השראה, מאחר שהיא ספורטאית המתמודדת עם מחלת לב קשה, מגדירה עצמה כ"חולת לב מקצועית", ולא נותנת לכך להפריע לה להגיע להישגים ספורטיביים. היא הייתה ספורטאית מצטיינת וגולשת רוח תחרותית אולם בגיל 18, לפני יותר מ-30 שנה, היא אובחנה כחולת לב, והושתל בגופה קוצב-לב, ששודרג כבר 7 פעמים. היא סיפרה כיצד בעזרת טכנולוגיות ניטור, שליטה ודיווח מדדי הלב שלה בזמן אמת, מה שמאפשר לה לקבל החלטות ברגעי האמת, היא ממשיכה לרכוב ולהשתתף במרוצי אופניים של מאות ק"מ. דוז מכנה זאת -  The Internet of Me.

עוד הובילו את הכנס: פרופ' אבינתן חסידים מגוגל; דניאל לוית, מנהל מגזר הבריאות בגוגל קלאוד; אלית בן-בסט נוריאל, מובילת פעילות השיווק של גוגל קלאוד; ניר חינסקי, מנהל פעילות גוגל קלאוד במזרח התיכון אפריקה ומזרח-מרכז אירופה. 

ניר חינסקי היידי דוז אלית בן בסט נוריאל ואריק זאבי / צילום: אורי נוי

"כשהולנד הפסידה בגמר מונדיאל 1974 לגרמניה, כל המדינה היתה באבל"

עוזי נבון, מנכ"ל אורקל ישראל:  "אני חובב ספורט באופן כללי. אני מאוד מאמין ביכולות הקבוצה ("וחדר הלבשה" חזק) בשילוב יכולות אישיות. הפייבוריטית שלי היום היא צרפת. הם משחקים עם המון אנרגיות, טכניקה מצוינת, מהירות והרבה תשוקה.

בנוגע לזיכרון שלי מהמונדיאל - זה היה בשנת 1974, כשהייתי בן 9. לא אשכח כמה אהבנו את הולנד, עם החלוץ שלהם יוהאן קרויף, שהיה פשוט אגדת כדורגל. כשהם הפסידו בגמר לגרמניה, כל המדינה היתה באבל. הם שיחקו אז בשיטת "טוטאל פוטבול", כלומר כולם עולים (להתקפה) וכולם יורדים (להגנה). שיטה שהייתה חדשנית. אני זוכר שהערצנו גם את הבלם, רודי קרול. ב-1978 שוב הולנד עלתה לגמר והפעם הפסידו לארגנטינה, שוב לקחנו את זה קשה.

כמובן שאי אפשר לשכוח את המשחק של מראדונה נגד אנגליה ב-1986, איך הבקיע שני שערים - אחד עם שער יד האלוהים והשני כשפרץ בסלאלום לכל אורך המגרש והכניע את השוער הבריטי.

במונדיאל הנוכחי אני נדהם לראות איך מצטמצמים הפערים בין הקבוצות הקטנות והגדולות. איך הנבחרות הגדולות והמבטיחות הודחו בזו אחר זו, ללא ספק מונדיאל מרתק ומפתיע כל ערב מחדש.

עוזי נבון / צילום: שלומי יוסף

גרמניה נותנת אנרגיה לספרד

לאחר שנבחרת גרמניה נפרדה מטורניר המונדיאל, הגיעו השבוע נציגי חברת האנרגיה הגרמנית יוניפר לתל אביב שם הם חתמו על הסכם משותף עם חברת אלומיי קפיטל הישראלית שבשליטת שלמה נחמה, חמי רפאל ורן פרידריך. 

בנציגים הגרמנים שעשו דרכם מדיסלדורף היו בנדיקט מסנר ואימר ואס שהשיקו כוסית עם שלושת השותפים של אלומיי קפיטל ומי שהובילו את העסקה בפועל - אורי רוזנצוויג, סמנכ"ל ההשקעות ותמר חודניק מנהלת הפיתוח העסקי. במסגרת ההסכם יוניפר הגרמנית תגדר את מחיר החשמל עבור כ-80% מהתפוקות של "טלאסול" - פרויקט ייצור חשמל סולארי הנמצא המחוז במחוז טלאוואן, קסרס שבספרד ובבעלות אלומיי קפיטל. צפי ההכנסות מהפרויקט נאמד בכ-25 מיליון אירו לשנה. 

אלומיי קפיטל משקיעה בתחנות פוטו-וולטאיות באירופה ובתחנת הכח הפרטית דוראד באשקלון. היא נסחרת בבורסת ה-NYSE MKT בארה"ב ובבורסה לניירות ערך בתל-אביב.

שלמה נחמה חמי רפאל בנדיקט מנסר ורני פרידרך/ צילום: לנס הפקות

עוד כתבות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לישראל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילי שיוט חדשים ואופנועי שלג למשימות מיוחדות

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה