גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ה-X2 החדש של היצרנית הגרמנית ב.מ.וו: נישה בתוך נישה

ה-X2 החדש מייחד את עצמו בעזרת עיצוב שמשלב בין האצ'בק ספורטיבי לרכב ● הוא מצליח לעמוד היטב במשימה מבלי להקריב את השימושיות או את ההנאה מנהיגה, אבל מדיניות תמחור שאפתנית מותירה לו מעט מאוד מרחב שיווקי

בשבוע שעבר, בעת נאום בוויסקונסין, הציב נשיא ארצות הברית דונלד טרמפ את הכוונת על "האויבים החדשים" של כלכלת ארצות הברית. "האיחוד האירופי, הם שולחים לנו מכוניות של מרצדס וב.מ.וו במיליונים", הוא אמר.

המספרים בפועל קטנים הרבה יותר, ובנאום לא הוזכרה העובדה שלשתי חברות הפרימיום הללו יש גם אופרציות ייצור מסיביות בתוך ארצות הברית, שמעסיקות עשרות אלפי עובדים ומייצאות מאות אלפי כלי רכב לכל העולם.

אבל זה לא הופך את התוצאות של מלחמת סחר אפשרית לפחות בעייתיות מבחינת היצרניות הגרמניות, במיוחד אם חלק גדול ממדינות העולם, ובראשן סין שהיא יעד היצוא הגדול ביותר של כלי הרכב ה"אמריקניים" של מרצדס וב.מ.וו, יטילו מכסי מגן נגד תוצרת ארה"ב.

המלכוד הכפול, אם אכן יתממש, צפוי לתת דחיפה לרכבי פרימיום-פנאי שמיוצרים באירופה עבור אירופה, שומרים על ממדים קומפקטיים ועל צריכת דלק הגיונית ומכוונים לקהל עירוני מתוחכם ומעודן יותר מהקהל האמריקני והסיני.

דוגמה טובה הוא X2 לבית ב.מ.וו, שנחת כאן לאחרונה. זהו רכב נישה ייחודי שנראה כמו הכלאה בין האצ'בק ספורטיבית, מוביל משפחות עירוני וג'יפון. הרצפה ומרכז המאסה של ה- X2 נמוכים מאלה של רכבי פנאי "קלאסיים" דוגמת האח X1 , הירכתיים גבוהות, שמשות הצד צרות וממוקמות גבוה, קשתות הגלגלים מודגשות ומתחת לזנב הספורטיבי בנוסח אלפא רומיאו בולט מעין "משטח חיכוך" של רכבי כביש- שטח.

את החבילה משלים חרטום רחב אגרסיבי עם כונסי אוויר ענקיים בפגושים והגריל המוכר של ב.מ.וו. כל הגודש החזותי הזה דחוס בתוך מרכב שאורכו ורוחבו אינם גדולים בהרבה מאלה של פוקסווגן גולף ושות' ואם מוסיפים חישוקים קרביים בגודל 18 או 19 אינץ', בהתאם לחבילה, וצבע בולט - כמו זהב כתמתם ומנצנץ ברכב ההדגמה שלנו - מקבלים רכב שקשה להתעלם ממנו ברחוב. למרות זאת, נראה שמעצבי ב.מ.וו לא היו בטוחים אם בעלי הרכב (או מי שצופה בהם) ישייכו את הדגם למותג הנחשק ולכן ציידו אותו בסמלי ב.מ.וו גדולים גם על עמודי הצד.

תא הנוסעים מחזיר אותנו לטריטוריה המוכרת והבטוחה של ב.מ.וו, עם מערך הפיקוד שמקביל בעיצובו לדגמי ב.מ.וו מדור אחרון וכולל לוח מחוונים אנלוגי-אלקטרוני, מסך מולטימדיה נמוך ורחב (ללא מגע) והנדסת האנוש מאורגנת היטב, ללא עומס מיותר של מתגים. כמו בכל ב.מ.וו, ההגה ספורטיבי ונעים לעין וביחד עם מוט ההילוכים המוכר הוא מכניס את הנהג לאווירה הייחודית שמלווה נהיגה במכוניות של המותג.

כראוי לרכב עירוני רב תכליתי, השימושיות היא הצד החזק ב-X2. סף הכניסה ממוקם נמוך יחסית לזה של רכבי SUV עירוניים טיפוסיים וכך גם מיקום המושבים ביחס לכביש. אבל בזכות דלתות רחבות וגג גבוה יחסית, הכניסה והיציאה מתבצעות בקלות יתרה. משטחי שמשות צרים יחסית ועמוד אחורי מאסיבי מעיבים על הראות לצדדים ולאחור ויוצרים אווירה אפלולית בתא. כפיצוי מקבלים מרחב פנים נדיב ושימושי מאוד מאחור, בזכות בסיס גלגלים מכובד, רצפה שטוחה וגג גבוה, שמקבל בברכה גם גבוהי קומה. תא המטען יכול לבלוע 470 ליטר, אם כי פתח הדלת האחורית צר יחסית למקובל. איכות הייצור מצוינת, כמקובל בתוצרת גרמניה, וחבילת M בדגמים המהודרים מוסיפה לא מעט נגיעות עיצוב יוקרתיות.

ה-X2 מגיע לארץ עם מנוע ה-3 צילינדרים טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר או עם מנוע ה-2 ליטר טורבו בנזין המוכר של ב.מ.וו/מיני בהספק 192 כ"ס, שבו גם צויד רכב ההדגמה שלנו. שניהם מניעים את הגלגלים הקדמיים בלבד, כמקובל בדגמים הקומפקטיים החדשים של ב.מ.וו (הנעה כפולה היא אופציה בדיזל ספורטיבי שלא מגיע אלינו).

במקרה דנן, המנוע משודך לתיבה כפולת מצמדים חדשה בת שבע מהירויות. זהו מנוע חביב ונמרץ, לא מוזיקלי במיוחד, שמספק את רוב המומנט כבר בסל"ד נמוך מאוד אבל לא מתנגד גם למשוך במרץ עד הקו האדום. מצב התכנות ה"חסכוני" שלו צמחוני מדי לטעמנו, אבל מצבי הספורט מספקים את הסחורה ומשחררים את הסוסים מהאורווה.

התיבה החדשה זריזה ונמרצת ולא מפגינה את הקפריזות שאופייניות לתיבות כפולות מצמדים מדור קודם, למעט תגובה קצת עצבנית במצבי "עצור סע" בפקקים. מנגד, למרות ממדים קומפקטיים ושפע של כוחות סוס, התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש מסתפקת ב-7.4 שניות וכדי לשמור על דחף הולם בעליות נדרשת רגל כבדה על המצערת. האחראי לכך הוא כנראה משקל עצמי לא צנוע של כ-1.5 טון. שיוט במהירויות גבוהות על הכביש המהיר מתבצע ללא כל מאמץ. ב.מ.וו נוקבת בצריכת דלק של 16.4 קילומטר לליטר אך מי שימצה את פוטנציאל הביצועים יזכה לכ-11 קילומטר לליטר פלוס מינוס.

מתחת למרכב הייחודי מסתתרת פלטפורמת ההנעה הקדמית של ב.מ.וו שעליה מבוססים גם X1 ומיני "קאנטרימן". למרות הממדים המוגדלים והכיול השונה של הבולמים, ההיגוי ורכיבים רבים נוספים, המכונית שומרת על כמה מהתכונות הדינמיות המוכרות והמבורכות של מיני. ההיגוי מהיר וחד בפניות, נטיית הגוף בפניות מרוסנת היטב ושילוב בין צמיגי ספורט קרביים ומרכז כובד נמוך מעניק תחושה ספורטיבית ומאפשר להשתעשע עם הרכב בפיתולים יותר מאשר ברוב רכבי ה-SUV המקבילים. עם זאת, זו לא הרהיטות המלוטשת של ב.מ.וו סדרה 1 בעלת ההנעה האחורית, כך שצריך להתאים ציפיות.

רכב ההדגמה שלנו, עם חישוקי 19 אינץ' וחבילת M הפגין ספיגת זעזועים קשיחה למדי על מהמורות עירוניות איטיות ויש להניח שחבילות מתונות יותר יהיו ידידותיות יותר לנוסעים בררנים.

המחיר של X2 עם מנוע 1.5 ליטר התחלתי מתחיל ב-245 אלף שקל ומטפס עד ל-300 אלף שקל וצפונה לדגם 2 ליטר מאובזר היטב. טווח המחיר הזה מותיר לו מעט מאוד מרחב שיווקי מול אחיו, ב.מ. X1 , שבאותו מחיר מציע מנוע דומה, הנעה כפולה ויותר שימושיות מחוץ אספלט. מנגד, ל-X2 יש נוכחות כביש ייחודית וספורטיבית הרבה יותר, ועבור לא מעט לקוחות בפלח שוחר הסטטוס הזה, מדובר בקלף מנצח. 

 

חלק מהמתחרים

 

מרצדס GLA

במחיר שנע בין 254 ל-315 אלף שקל מציע סדרת ה-GLA המחודשת ממדים קומפקטיים יחסית ומראה אופנתי של קרוס-אובר-קופה. תא המטען מסתפק ב-421 ליטר אך תא הנוסעים מרווח לארבעה. גרסת הבסיס מצוידת במנוע 1.6 טורבו עם 156 והנעה קדמית והבכירה - במנוע 2 ליטר טורבו עם 211 כ"ס והנעה כפולה

אינפיניטי QX30

הקומפקט קרוס-אובר של אינפיניטי, שיגיע אלינו בעתיד, דומה בממדים ובפרופורציות למרצדס GLA שעליו הוא מבוסס (מתוקף הסכם בין החברות). אולם יש לו עיצוב נועז ומוחצן יותר, עם המראה הייחודי של אינפיניטי ותא נוסעים בעיצוב שונה. המנוע הוא 2 ליטר טורבו בנזין עם 208 כ"ס ותיבה כפולת מצמדים ויש הנעה כפולה

לקסוס UX

המצטרף החדש הקומפקטי ביותר למשפחת הקרוס של לקסוס ארוך מעט ורחב מב.מ.וו X2, אם כי בסיס הגלגלים שלו קצר בכמה סנטימטרים. תא הנוסעים מפואר ועמוס היי-טק, והיצע המנועים כולל אופציה היברידית עם 178 כ"ס או מנוע 2 ליטר חדש עם הנעה ישירה. תהיה גם גרסת F ספורטיבית ומוקשחת

עוד כתבות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית התפוצצה"

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באסיה; הניקיי צולל ב-2%

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים