גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טו בי או נוט טו B2B: כך הופכים שיווק לעסקים לאטרקטיבי

בעשירייה הפותחת של המותגים המובילים בעולם נמצאות חברות המשווקות לעסקים - מגוגל ועד מיקרוסופט ● רוב מוצרי ה-B2B, כמו מחשוב ענן, פתרון אנליטיקס או מערכת אחסון, מגיעים באריזה הכי משעממת ובלתי אטרקטיבית ● איך בכל זאת החברות הללו זוכות להצלחה ולשווי של מיליארדים? מתברר שגם כאן יש מקום חשוב לקריאטיביות ● מדד המותגים

אייל מרקוס /  צילום: פרסטו נאג'י
אייל מרקוס / צילום: פרסטו נאג'י

בעולם השיווק והפרסום, מותגי (B2B (Business to Business נחשבים בטעות לאחות הכעורה של הכלה היפה, (B2C (Business to Consumer. זו שעומדת מבוישת ליד הכלה הזורחת, ושדודותיה מסתכלות עליה ברחמים. ולא בצדק.

עולם ה-B2B הרבה יותר סקסי ומאתגר ממה שמיוחס לו. הוא גם נמצא מסביבנו, בכל פינה, בלי שאנחנו שמים לב. מותגי B2B עומדים מאחורי הרוב הגדול של מותגי ה-B2C ומספקים להם את התשתית שבעזרתה אנחנו בסוף השרשרת אוכלים, שותים, מדברים בטלפון ולמעשה עושים כל פעולה אחרת.

כ-20% מ-100 המותגים הנבחרים ברחבי העולם הם מותגי B2B. בעשירייה הפותחת של המותגים בעולם תמצאו זה שנים רבות את מיקרוסופט (בת 43 שנים) ואת IBM (בת 107 שנים). גם חברות שנדמה שהן B2C קלאסי, כמו גוגל, הן חברות B2B בארון. גוגל עושה למעלה מ-80% מרווחיה השנתיים ממוצר B2B - מערכות פרסום המציעות לעסקים אפשרות לפרסם לגולשים מוצרים ושירותים.

רוב האקזיטים הכי גדולים בהיסטוריה של ישראל היו של מותגי B2B. ריטליקס, כרומטיס, מרקורי ו-Trusteer הן רק חלק מהדוגמאות הגדולות. לאחרונה נמכר אחד מעשרת המותגים הגדולים בעולם הפיתוח והייצור של טעמים לתעשיית המזון והמשקאות - פרוטרום הישראלית, עם תג מחיר של 6.4 מיליארד דולר.

איך חברות B2B זוכות להצלחה בעולם תחרותי? איך הן מגיעות לשווי של מיליארדים? ההצלחה של חברת B2B תלויה, ממש כמו הצלחת חברת B2C, באיך שתופסים את המותג שלה. ואולי אפילו יותר.

רוב מוצרי ה-B2B מגיעים באריזה שאינה מושכת. אף אחד לא ישלח יד אל המדף ויכניס לעגלה חבילה של מחשוב ענן, פתרון אנליטיקס או מערכת אחסון בגלל העטיפה הקורצת. המוצרים עצמם של החברות השונות נבדלים זה מזה במאפיינים טכניים שקשה להבין, או שלמען האמת - הם כלל לא נבדלים זה מזה. תפיסת המותג היא שעשויה להכריע בסוף האם לקוח B2B יבצע רכישה במיליוני דולרים או לא.

אינטל וה"בפנוכו" של הטכנולוגיה

בסוף 2015 חברת IBM הוותיקה החליפה את אסטרטגיית המותג שלה מ-Smarter Planet ל-Cognitive Business. השינוי החכם רוכב ומנסה להוביל את המרוץ העז בעולמות הבינה המלאכותית, מחשוב הענן ועיבוד המידע. IBM משדרת לכל השוק שלא מדובר רק באסטרטגיה עסקית, אלא בחזון אמיתי. המטרה - חשבת AI, ענן או DATA? חשבת IBM. היא השיקה את המיתוג החדש בקמפיין שבו פלטפורמת הבינה המלאכותית "ווטסון" שוחחה בסרטונים עם אגדות דוגמת הזמר בוב דילן. (גילוי מלא: IBM ישראל היא לקוחה שלנו)

אינטל, עוד מותג-על בעולם ה-B2B, הבינה לפני מספר שנים שהדור שגדל עכשיו כנראה כבר לא ישתמש במחשבים כפי שאנחנו מכירים אותם. התובנה גרמה לאינטל להטות את ההגה בחדות לפיתוח ויצירת הכנסות ברובוטיקה, IOT, רכבים (מה שמסביר את רכישת Mobileye) ובעיקר לעולמות של תשתית לעיבוד מידע. החזון, כפי שמגדירים ומחצינים באינטל: If it's smart and connected, it's best with Intel. בעולם שהולך ומחבר לעצמו, אינטל ממתגים עצמם כטובים ביותר ב"בפנוכו" של הטכנולוגיה.

מיתוג אומר שככל שהצרכן מזהה את המותג יותר, ככל שהוא נמצא איתו יותר באינטראקציה וככל שהוא חש אליו רגש חיובי יותר - כך הוא מאמין במותג יותר. וככל שאני מאמין במותג יותר, יותר סביר שאני אבחר בו במסע הקניות הבא שלי. זה נכון לקניות בסופר, וזה נכון למוצרי סייבר.

אותו ישראל ישראלי שהולך לקניות במרכול בחמישי בערב, הוא זה שבחמישי בבוקר חתם על הזמנת רכש להגנת סייבר במיליוני דולרים. תשאלו אותו מי המובילה בשוק, מי הידועה ביותר בחדשנות וביעילות שלה, סביר מאוד שהוא יגיד צ'ק פוינט, המותג החזק ביותר בעולם הסייבר הארגוני.

אנגלה מרקל ארנולד שוורצנגר וקרייג בארט עם הרובוט מרווין / צילום: רויטרס Fabrizio Bensch

ההצלחה המחשמלת של GE

בגלל גבולות הגזרה המאוד הדוקים ודי משמימים, מיתוג בעולמות ה-B2B דורש קריאטיביות ודיוק הרבה יותר גדולים מאשר בעולמות ה-B2C. מיתוג של B2B דורש אופי אחר של קופירייטר, מעצב ואיש דיגיטל, אופי אחר של מנהל פרסום. ואם אני אשאל מה לדעתך חברת GE עושה, סביר שהתשובות ינועו בין "לא יודע" ל"חשמל?". GE, הגלגול העסקי של החברה שהקים תומס אדיסון, עושה היום הרבה מאוד דברים, ודואגת שמי שצריך - ידע.

המשימה של GE, כך היא מגדירה, היא "To usher in the next industrial era and to build, move, power, and cure the world".

כחלק ממלאכת המיתוג של GE, היא השיקה בסוף 2015 סדרת פודקאסט פורצת דרך בשם "The Message". הפודקאסט הבדיוני, שמנה שמונה פרקים, עסק בקריפטוגרפים שחוקרים תשדורות חייזרים מוזרות. הוא זכה להצלחה אדירה בעולם.

ממש כמו בעולמות ה-B2C, קשה למדוד את האימפקט של המיתוג על המכירות, אולם מחקרים שנעשו, כולל בדיווח של פורבס מלפני מספר שנים - מותגי B2B חזקים הציגו ביצועים טובים ב-20% יותר ממותגי B2B חלשים. בשנים האחרונות האסטרטגיה והטקטיקות של מותגי B2B עושות שימוש הולך וגדל בדיגיטל, מתוך התובנה (השותפה לעולמות ה-B2C) שהיום מקבלי ההחלטות מתחברים למותגים דרך האתרים ודרך ערוצי המדיה החברתית, ופחות דרך אנשי מכירות כמו פעם. כך למשל, חברת MarketStar שמציעה לארגונים שירותי מכירות באאוטסורסינג, רכבה בסוף 2017 על טרנד הזומבים המחודש בטלוויזיה ובקולנוע, והפיצה לכל עבר התייחסות לטיפול בלידים בארגון כמו טיפול בזומבים.

ולסיכום - למרות שהם חבויים בצללים, למותגי B2B השפעה מכרעת על ההתנהלות של כולנו. וממש כמו מותגי ה-B2C, האחות היפה, גם בעולמות ה-B2B מיתוג חזק מביא להצלחה גדולה, ולשידוך ראוי.

■ הכותב הוא מנכ"ל חברת "ספלאש - שיווק דיגיטלי חכם"

עוד כתבות

הדמיית מגדל הספירלה של קבוצת עזריאלי בתל אביב / צילום: KPF

עסקת ענק: משרד עורכי הדין שעובר למגדל הספירלה של עזריאלי

משרד עורכי הדין נשיץ, ברנדס, אמיר, ישכור 11,000 מ"ר במגדל הספירלה של עזריאלי ● על פי הערכות בשוק, המחיר לרמת מעטפת עומד על כ-130 שקל למ"ר, כך שהמשרד ישלם כ-17 מיליון שקל בשנה ● וגם: הריבית עוד לא ירדה - אבל היזמים מתנפלים על המכרזים: יותר מ־130 הצעות לארבעה מגרשים בת"א וביבנה ● חדשות השבוע בנדל"ן

הזדמנות לבנות מחדש / צילום: ap, Bernat Armangue

"אין כוח בעולם שיעצור עכשיו פרויקט תמ"א": בוועדות התכנון משנים גישה במתן היתרי בנייה

ההרס הרב שגרמו הטילים מאיראן העלה את הצורך בפתרונות מיגון מיידיים ● משיחות עם גורמים ובעלי תפקידים ברשויות ניכר כי לנגד עיניהם עומד הצורך בהפחתת הבירוקרטיה בוועדות, לצד פתרונות כמו היתרים מהירים להריסה, או מכירת דירות שנפגעו למדינה ● כמו כן, מורגשת ירידה בסרבנות לפרויקטים מצד דיירים ● הזדמנות לבנות מחדש, פרויקט מיוחד 

אלוף תומר בר / צילום: דובר צה''ל

בין עזה לאיראן: קווים לדמות של מפקד חיל האוויר תומר בר

דורות של מפקדי חיל אוויר חלמו להיות בנעליים של האלוף תומר בר, האיש שפיקד על חיסול נסראללה ובכירי חמאס והוביל את התקיפה ההיסטורית באיראן ● אולם, כשמקורביו משוחחים איתו על כך, הוא משיב: "אני מוכן לוותר על הכול ולחזור ל־6 באוקטובר" ● ממכתב הסרבנים, דרך הטבח בעוטף ועד להישגים של חיל האוויר תחתיו: מיהו תומר בר?

אלוף במיל' יואב (פולי) מרדכי. פרש מצה''ל ב-2018 / צילום: דובר צה''ל

קטארגייט: האלוף במיל' יואב (פולי) מרדכי נחקר באזהרה

מרדכי - שפרש מצה"ל ב-2018 אחרי ששימש בין היתר כמתאם פעולות הממשלה בשטחים - הוא בעלי חברה החשודה כי העבירה מאות אלפי שקלים ליונתן אוריך, יועצו הקרוב של רה"מ נתניהו, במהלך 2024 - זאת לכאורה לטובת קמפיין לטובת קטאר ● מטעמו של מרדכי נמסר: "פולי מרדכי שירת ומשרת את מדינת ישראל מזה עשרות שנים, ולא דבק רבב בפעילותו"

מל''ט אנקה 3 / צילום: צילום מסך יוטיוב

המל"ט הטורקי שהתרסק והביך את ארדואן

אנקה 3, המל"ט המתקדם ביותר של טורקיה, התרסק במהלך טיסת ניסוי ● קוריאה הצפונית תקבל הדרכה שתאפשר לה לייצר כטב"מים איראניים מסוג שאהד 136, תמורת העברת 25 אלף עובדים למפעל כטב"מים ברוסיה ● אוקראינה מייצרת מוקשים במדפסות תלת־ממד ● והודו חושפת כטב"ם מתאבד חדש ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

כרזת הסרט ''בחזרה לעתיד'' בעברית. אופטימיזציה של ההווה / צילום: גולן גלובוס - קנון ישראל / יוניברסל

40 שנה ל"בחזרה לעתיד": שובר הקופות שלימד אותנו מה עושים עם טיימליין ואיך לספר מחדש את חיינו

הסרט האייקוני היה הרבה יותר מבידור - הוא עיצב את ההיגיון הפנימי של תרבות הפופ ● בסרט מרטי מק'פליי חוזר בזמן עם הדלוריאן כדי ליצור גרסה משופרת של החיים שלו. היום צריך בשביל זה רק להעלות פוסט

קרן מור בקמפיין קופת חולים לאומית / צילום: צילום מסך יוטיוב

זו קופה, לא חופה: כוכבה שולחת את קופ"ח לאומית למקום הראשון באהדה

המקום השני באהדה שייך למתחרה, קופת חולים מאוחדת, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת למותג המזגנים טורנדו, שגם אחראי להשקעה הגבוהה ביותר השבוע, לפי נתוני יפעת בקרת פרסום

מטוס של אייר אינדיה / צילום: Shutterstock

זו חברת התעופה שלא תשוב לפעול בישראל בחודשי הקיץ

אייר אינדיה, חברת התעופה היחידה שמפעילה טיסות ישירות להודו, האריכה את השהיית הטיסות לישראל ● החברה מוותרת על הקיץ בישראל - אלה היעדים דרכם תוכלו לטוס להודו

טלי גוטליב, מהרן פרוזנפר / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות, תמר מצפי

סמוטריץ' רוצה מישהו מבחוץ לאגף התקציבים. איך יגיבו העובדים?

סמוטריץ' רוצה מישהו מבחוץ לאגף התקציבים ● הדיון בבג"ץ שלא היה אמור להתקיים ● ומחיר ההתחייבויות שמשרד החינוך שכח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מצלמות לרחפנים של נקסט ויז'ן / צילום: יח''צ

המצלמה שהפכה את האלוף במילואים, ולא רק אותו, למיליונר כבד

המניה שזינקה ב־2000% בארבע שנים, המימושים שהניבו לבכיריה 800 מיליון שקל והאלוף במיל' עמירם לוין שרשם אקזיט עצום ● איך הפכה חברה ביטחונית קטנה מרעננה לאחד מסיפורי ההצלחה הגדולים של שוק ההון, והאם יש סדקים בחלום של נקסט ויז'ן?

הבכיר הבינלאומי שאיראן הגדירה כ"סוכן מוסד"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן טוענים כי ראש ארגון סבא"א הוא סוכן מוסד, באיראן גם מאשימים זוג צרפתי בריגול בשביל המוסד, וכך פגעה המלחמה באיחוד האמירויות • כותרות העיתונים בעולם

ג'אקו 7 / צילום: יח''צ

מהפך: זה הרכב הנמכר ביותר בישראל מתחילת השנה

הדגם הנמכר ביותר ביותר במחצית החולפת היה הקרוס־אובר ג'אקו 7 עם מנועי בנזין ופלאג־אין, כאשר הדגמים הנמכרים ביותר אחריו היו שייכים למותגים יונדאי וטויוטה ● X7, הקרוס־אובר פרימיום החדש של זיקר, נחת בישראל ● ובמדיה האיראנית מדווחים כי ישראל תקפה מפעל רכב באיראן, במהלך מבצע "עם כלביא" ● השבוע בענף הרכב

מאפים וסלטים ב–Benno / צילום: אורנה בן חיים

היקב עם המיתוג המוזר שמוכר 10,000 בקבוקים בשנה

יקב בוטיק עם בלנד ייחודי, סדנת קרמיקה משעשעת, הרצאה בשפת הסימנים ותפריט עם נגיעות מקורדון בלו ● מצאנו חמלה לנפש ביישובים סביב נתב"ג ● חגית אברון תופרת יום

דונלד טראמפ / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

טראמפ הודיע כי חתם על הסכם סחר עם וייטנאם

"זה יהיה הסכם שיתוף פעולה נפלא בין שתי המדינות שלנו. התנאים הם שוייטנאם תשלם לארצות הברית מכס בגובה 20% על כל המוצרים שיישלחו לשטחנו, ומכס של 40% על כל העברה דרך מדינה שלישית", כתב טראמפ

חדשות ההייטק / צילום: ap, Michael Perez

החברה הישראלית שתספק נחילי רחפנים חמושים לארה"ב

המדור של גלובס מציג מדי שבוע את כל החדשות המעניינות בענף ההייטק • והפעם: Base44 של היזם מאור שלמה נמכרה לוויקס ב-80 מיליון דולר בעסקה יוצאת דופן, ענקית המחשוב שמאמינה בחברת הקוונטום הישראלית, חברת הרחפנים הישראלית, אקסטנד, זכתה במכרז לאספקת נחילי רחפנים חמושים משוטטים שפרסם משרד ההגנה האמריקאי בהיקף של 10 מיליון דולר, וגם סערה סביב מתכנת הודי שמואשם בהונאה סדרתית ● חדשות ההייטק

דונלד טראמפ, נשיא ארה''ב / צילום: ap, Evan Vucci

טראמפ סוחט ניצחון דחוק: הסנאט אישר את "החוק הגדול היפה" שלו במחיר כבד

החקיקה שמוביל הנשיא פוערת גירעון ענק בתקציב האמריקאי: עד 5 טריליון דולר בעשור הקרוב ● במרכזה עומדים קיצוצי מסים, לצד הקצאות למניעת הגירה והוצאות ביטחון ● הפוליטיקאים ממשיכים מסורת של 40 שנה, ומשתמטים מטיפול במשבר הפיננסי הגדול ביותר מאז ומעולם

הריסות ברצועת עזה, ארכיון / צילום: ap, Ariel Schalit

דיווח סעודי: "חמאס החל ליידע גורמים שבכוונתו להשיב הלילה באופן חיובי לעסקה"

מחצית מהחטופים, ב-5 פעימות: זו העסקה שנרקמת ● ארה"ב במגעים לחידוש המו"מ עם איראן - כבר בשבוע הבא ● כתב אישום הוגש נגד שני חשודים נוספים בריגול למען איראן ● מקורות מקורבים לחמאס: ארגון הטרור ימסור את תשובתו למתווכות לפני יום שישי ● הפנטגון: התקיפות על מתקני הגרעין האיראניים החזירו לאחור את תוכנית הגרעין בין שנה לשנתיים ● 50 חטופים - 636 ימים בשבי • עדכונים שוטפים 

תיקון והתנצלות

שמואל דונרשטיין / צילום: אייל טואג

אחרי תשע שנים, פועלים אקוויטי נפרד מהחזקותיו ברב בריח: מיהם המוסדיים שרכשו?

בית ההשקעות מור ולצידו סדרה של קרנות גידור רכשו מניות רב בריח בסכום של 55 מיליון שקלים ● המכירה התבצעה בדיסקאונט של כ-10% ממחיר השוק, אך עדיין גבוה ב-57% ביחס לשער מניית רב בריח מלפני כשנה

מוצרים בסופרמרקט / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פרשת תיאום המחירים במזון: כתב אישום נגד סמנכ"ל מכירות בשסטוביץ

רשות התחרות הגישה כתב אישום נגד משה גוזלי, סמנכ"ל מכירות בשסטוביץ, בגין השמדת ראיות ושיבוש מהלכי משפט ● בחודש פברואר האחרון הגישה רשות התחרות כתב אישום ראשון בפרשה נגד רשתות הקמעונאות ויקטורי, יוחננוף, סופר ברקת ומנהליהן ● עורך דינו של גוזלי: "טוב היה לו כתב האישום הזה לא היה בא לעולם"