גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תיירות | מתחם האמנות בבייג'ין מספק הצצה לסין העכשווית

האזור נפלא לשיטוט גם למי שאינו מתעניין במיוחד באמנות, ולא פלא שכיום הוא האתר השלישי בעיר מבחינת מספר המבקרים, אחרי החומה הגדולה והעיר האסורה

מתחם 798. לאורך הרחובות ובכיכרות משולבים פסלים / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
מתחם 798. לאורך הרחובות ובכיכרות משולבים פסלים / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

מי שנמצא בבייג'ין זמן-מה, ישבע כנראה בשלב מסוים מהשפע של אתרים היסטוריים שהעיר משופעת בהם: מקדשים, ארמונות, גנים ושווקים, ויסתקרן להכיר קצת יותר את סין בת זמננו. "798" - מתחם האמנות של העיר, מהווה הצצה כזו לצד היצירתי, הבורגני-בוהמייני של העיר ושל סין כולה. חשבתם על הסוהו בניו יורק או על קרויצברג בברלין? קבלו אותם כאן במהדורה משופרת ומוגדלת פי כמה וכמה.

קצב הפיתוח בסין מואץ כל-כך, שתהליכים שאורכים דורות במקומות אחרים בעולם מתרחשים בסין תוך שנים ספורות. בשנות ה-50 של המאה הקודמת, בימיו של מאו, החליטו הסינים להפחית את תלותם בייבוא רכיבים צבאיים והקימו מתחם תעשייתי ענק במה שהיה אז שולי העיר. הפרויקט נוהל על-ידי מומחים ממזרח גרמניה, שהביאו עמם את סגנון הבנייה המושפע מערכי הבאוהאוס: "צורה הנובעת מהפונקציה". המפעלים, כולם בבעלות ממשלתית, מוספרו לשם זיהוי. המספר 7 ציין שמדובר במפעל צבאי, "798" הוא אחד המפעלים בתוך המתחם העצום, שהשתרע על שטח של כ-600 דונם. לאחר כמה עשרות שנים הייצור הופסק והמפעלים ננטשו.

עולם חדש ומסעיר

הרפורמות שעשה המנהיג הסיני דנג שיאופינג - האיש שהנחיל לסין החדשה את המודל הסיני של אימוץ הקפיטליזם בשילוב עם קומוניזם - בסוף 1970 קבעו תקופה חדשה בסין של אחרי מאו והשפיעו גם על האמנות. עד אותה תקופה, האמנות הייתה מגויסת למען המטרה הקומוניסטית. השלב הקיצוני ביותר הייתה "מהפכת התרבות" בשנות ה-60, אז הרסו המשמרות האדומים מקדשים ופסלים ושרפו יצירות אמנות שזוהו עם סין הקלאסית.

מתחם 798. תערוכה "חופש ביטוי יחסי" / צילום: ענת יערי

החל מ-1979, עת גם נפתחה סין למערב, הייתה האמנות אמורה להמציא את עצמה מחדש. תוך זמן קצר ביותר ותוך דילוג על הרבה שלבים היא הפכה למודרנית, ביקורתית, ניסיונית ואישית יותר. נוצר תהליך של חקירה, למידה, השראה והעתקה של סגנונות - בחינה של מסורת מול קדמה. קומוניזם מול קפיטליזם, מזרח מול מערב, אינדיבידואל מול הכלל ועוד. בנוסף, נוסו טכניקות חדשות של שילוב בין מסורת לטכנולוגיה חדשה. עולם חדש, מסעיר ומופלא התגלה.

באותה תקופה קמו כמה מגמות חדשות וניסיוניות באמנות הסינית. הקבוצה האוונגארדית שבה היה חבר גם האמן הידוע איי ווייוויי (The Ai Weiwei) Stars Group, היא הידועה שבהן. בהמשך, התפתחו מגמות רבות נוספות במגוון צורות הבעה.

בעוד שהדור הראשון עסק בעיקר במחאה חברתית, הדור החדש בני "מדיניות הילד היחיד", מתרכזים יותר באינדיבידואל ולא בקולקטיב, ומגדירים - לעיתים בצורה פרובוקטיבית - את האמנות הסינית במושגים אוניברסליים.

1989, ואיתה אירועי כיכר טיאנמן, סימנה את סיומו של עשור של חקר פוליטי, אינטלקטואלי ואמנותי פתוח למדי. זו הייתה תזכורת והכרה בכך שחופש הביטוי עדיין רחוק. אך היא גם סימנה את סוף המלחמה הקרה, את תחילתן של רפורמות שיפתחו עידן חדש של התפתחות מואצת, של קשרי חוץ ושל אפשרות אינדיבידואלית, אם כי עם הגבלות מגבוה.

האמנים הסינים התבטאו בכל דרך: יצרו מופעים, ציורים, צילומים, מיצגים ואמנות וידיאו ופרויקטים אקטיביסטיים. זאת הייתה העת שבה החל עולם האמנות המערבי להביט מעבר למרכזים המסורתיים שלו, והאמנות הסינית סקרנה את כולם. אם בתחילת דרכם חיו האמנים הסינים בצמצום ובפחד ומכרו את עבודותיהם בבתים פרטיים - בתחילת המילניום קמו גלריות, התרבו האספנים ונוצרה התעניינות בינלאומית תזזיתית ממש ברכישת אמנות סינית.

בתחילת שנות ה-90, האמנות הסינית העכשווית כבר הייתה שוקקת. נוצר מחסור בחללי עבודה. אמנים עברו ממקום למקום בשולי העיר ונאלצו להתפנות מהם לאחר תקופות קצרות. הצורך במקום חדש היה הכרחי.

ב-1995 נפתח במתחם בית ספר לאמנות ובעקבותיו, בשנת 2000, דיקן בית הספר פתח לידו את הסטודיו שלו. עד מהרה מצאו שם אמנים נוספים מקום מצוין לסדנאות שלהם. החללים הענקיים ללא עמודים ועם שפע אור צפוני טבעי היו אידיאליים לכך, ושכר הדירה היה אפסי. אמנים כידוע הם הסיסמוגרפים הטובים ביותר לאיתור נדל"ן פוטנציאלי, ואמנות היא הדרך הטובה ביותר כיום להשביח נכסים קיימים. אמנים גילו את גריניץ' וילאג' ואת וויליאמסבורג בניו יורק, והם גם אלו שהעלו את קרנן של נווה צדק ופלורנטין.

פיסול חוצות, אמנות בת זמננו על רקע תעשייתי / צילום: משרד האדריכלים סאסאקי

כל זה קרה בבייג'ין לפני פחות מעשרים שנה, בתחילת המילניום. תוך ארבע שנים בלבד הפך המקום מבוקש מאוד. תערוכות האמנות שנערכו בגלריות הביאו למקום קהל רב, ומחירי השכירות זינקו בפראות. בינתיים, גם העיר התפרסה לכיוון הזה והמיקום האסטרטגי שלו, בין שדה התעופה למרכז העיר, נעשה אטרקטיבי גם ליזמי נדל"ן.

מאזור תעשייה למתחם גלריות

ב-2004 הוחלט להרוס את האזור ולהתחיל לבנות בו לגובה. בסין זה תהליך פשוט מאוד ומתבצע במהירות, בלי התנגדויות שכנים ובגצ"ים. לפני האולימפיאדה של 2008, נמחקו שכונות שלמות.

אבל במקרה של "798", הוקמה זעקה ציבורית מקומית ובינלאומית, שהתגלתה כאפקטיבית. בין המתנגדים להריסה היה הברון הבלגי גי אולנס דה שוטן. הברון בדיוק פרש מניהול עסקי משפחתו באותן שנים והקדיש את זמנו החדש לפילנתרופיה ולאיסוף אינטנסיבי של אמנות סינית בת זמננו.

המטרה הייתה להשאיר את מפעלי התעשייה במקומם, ולהתאים את המבנים לצרכים חדשים. השטחים הריקים יועדו לבנייה חדשה. תוכנית אב למתחם אמורה הייתה לקחת בחשבון את ההתפתחות העתידית של המקום לאורך השנים, מאזור תעשייה מוזנח לאזור תרבות משגשג ובסופו של דבר, לקהילה עם שימושים מעורבים.

משרד האדריכלים סאסאקי (Sasaki Associates) הכין תוכנית אב, במטרה להשביע את רצון כולם. את הממשלה הסינית שצריכה כסף לשלם פנסיות לפועלים לשעבר של המפעלים, את תושבי השכונות הקרובות שדרשו שטחים ציבוריים, את החברה שהפעילה את המקום ושדרשה רווחים, ובעיקר את שוחרי התרבות, שדרשו להשאיר את הגלריות ואת האמנים המאכלסים את המקום ואת האווירה המיוחדת שיצרו מבני התעשייה הישנים. תוכנית האב למקום הושלמה לפני עשור והשנה זכה משרד סאסאקי בפרס הגבוה ביותר של איגוד המתכננים האמריקאי על פרויקט זה.

תוך עשור, כולם כמעט הרוויחו מהעניין. חוץ מהאמנים עצמם, שנדחקו החוצה בגלל מחירי השכירות שנסקו אל-על, ונאלצו לעבור לשולי המתחם, לאזורים עניים של מהגרי עבודה. הג'נטריפיקציה היכתה גם כאן, ובחוזקה. וכשאין אמנים, והגלריות המסחריות והחנויות תופסות את קדמת הבמה, הרוח של המקום במהרה נעלמת. גם על זה חשבו בתוכנית האב, ושילבו בתכנון החדש בית ספר לאמנות (שעדיין לא הוקם) ותוכנית של אירוח אמנים בינלאומיים לתקופות קצרות (Artist In Residency) תמורת הקמה תערוכה מעבודותיהם בתום תקופת השהות.

מתחם 798. ציור הקיר הוא מבט־על על המתחם כולו / צילום: באדיבות חברת יונדאי

מה שלא נלקח בחשבון הוא התפתחות האינטרנט בשנים אלו. חברות אינטרנט חשובות ומבוססות קבעו את משרדיהן במתחם המתחדש. העלייה של כלכלה שיתופית הכניסה למקום דירות של AIRBNB וחללי עבודה משותפים. חלק מהגלריות הוסבו לכך. השימוש באופניים שיתופיים הפך את הרכיבה באופניים במתחם לדרך הנוחה ביותר, במיוחד עבור השליחים שמפזרים חבילות שנקנו דרך האינטרנט.

כיום מבקרים במקום בשנה כ-3 מיליון איש ונהנים ממה שעולם האמנות המקומי יכול להציע. הצנזורה הקשה והידועה בסין מוסווית כמעט מהעין. אפשר לראות כאן פסלים של מאו מחוסר ראש, פסלי פועלים זועקים בפה פעור ודינוזאורים אדומים בכלובים שהכתובת "מייד אין צ'יינה" מוטבעת עליהם. יש כאן גם עבודות המביעות מיניות חזקה, דבר שאינו מקובל כלל בסין.

הכול כמובן תחת עינו הפקוחה והמווסתת של השלטון. חופש הביטוי אולי מוטל בספק לעיניים מערביות, אבל דבר אחר ברור מיד. בסין ובמקום הזה במיוחד, כשמדברים על אמנות מדברים על עסקים, וכסף אינו מילה גסה בשילוב הזה בסין הקומוניסטית של היום.

"798" הוא כיום האתר השלישי במספר המבקרים בבייג'ין אחרי החומה הגדולה והעיר האסורה.הרחובות והכיכרות מיועדים להולכי רגל ובסופי שבוע הם עמוסים בקהל רב. לאורך כל הרחובות ובכיכרות משולבים פסלים ועבודות גרפיטי ואין כמעט פינה שאין בה עניין.

על פני 230 דונם יש כ-400 חללים הקשורים באופן כזה או אחר לתרבות. גלריות, חברות עיצוב, אולפני טלוויזיה, בתי דפוס, אנימטורים, חברות הפקה, חברות אינטרנט, פרסום ואופנה. מכוני תרבות של ארצות זרות, בהם גם "המרכז הישראלי לתרבות ולעסקים" באחד הרחובות הצדדיים. בשולי המתחם מוקמים מבני משרדים חדשים, כמו למשל של חברות אובר וקנון הזרות. המבנה המרשים שבהם הוא בניין אאודי, מרכז הפיתוח הגדול ביותר של אאודי מחוץ לגרמניה.

אמנות כנתיב השקעה

הגלריות ברובן פתוחות לקהל ללא תשלום. את הרווחים שלהן הן עושות ממכירת אמנות ומאירועים פרטיים. השקעה באמנות מאוד מקובלת בסין. שוק האמנות הסיני היה ב-2017 השני בגודלו בעולם, אחרי ארצות הברית, והיווה נתח של 23.5% מכלל המכירות העולמיות. עד 2008 התנפחה בועת אמנות שהתפוצצה במשבר העולמי הגדול. בסין ההתאוששות הייתה מהירה יותר מאשר במערב, ועם התחזקותה הכלכלית המטאורית - מספר המיליארדרים החדשים צומח מדי שנה - אמנות הפכה גם לנתיב השקעה.

שוק האמנות הסיני מאוד ספקולטיבי ותנודתי, והאופנות בו קמות ונופלות. התפתחותו המהירה דילגה על שלב המיסוד האמנותי של גלריות, המתווכות בין האמן לקונה וקובעות את ערכו. עד לא מכבר, מכירות רבות נערכו ישירות בין האמן לקונה, וערכן נקבע לפי הביקוש. לאחרונה עבודה של Zeng Fanzhi, יליד 1964, שנמכרה על-ידי בית המכירות פולי בהונג-קונג, השיגה את המחיר הגבוה ביותר בשנה זו, בסך 13,516,074 מיליון דולר.

פיסול בתוך גלריה / צילום: משרד האדריכלים סאסאקי

הסינים עצמם, אגב, מעריכים יותר עבודות מסורתיות. עבודות אמנות שאינן נחשבות עכשוויות זוכות למחירים גבוהים הרבה יותר, כמו למשל יצירה של האמן Qi Baishi מ-1925 נמכרה בשנה האחרונה תמורת 140 מיליון דולר.

האמן הסיני המפורסם ביותר בעולם כיום הוא אי ווייוויי, יליד 1957, שתערוכה גדולה שלו הוצגה לאחרונה גם במוזיאון ישראל. למרות פרסומו הרב, הוא אינו האמן שעבודותיו נמכרות במחירים הגבוהים ביותר. את המחירים הגבוהים ביותר מקבלות יצירות קלות יותר לעיכול, כמו אלה של Zeng Fanzhi, יליד 1964, שהשיג מחיר שיא של 23.2 מליון דולר ב-2013 ונפח המכירות שלו מעל חצי מיליארד דולר, Cui Ruzhuo, יליד 1944 המצייר בדיו בסגנון מסורתי, שיצירה שלו נמכרה ב23.7 מיליון דולר, ב2014- או Zhang Xiaogang, יליד 1958, שציורי המשפחה הסינית שלו הוצגו במוזיאונים חשובים בעולם.

ב-2011 (שנה בה הגיעו מחירי האמנות הסינית לשיא) הודיע הברון אולנס, ממקימי הרובע, כי יעביר את הבעלות לאחרים, והגלריה אכן נרכשה לאחרונה על-ידי משקיעים סיניים שהבטיחו להמשיך להפעיל אותה. את אוסף האמנות הסינית שלו הוא מוכר בשלבים וממיר אותו באיסוף עבודות של אמנים הודים צעירים ומבטיחים.

מלבד אמנות, נערכים במקום תצוגות אופנה, השקות של מכוניות ומוצרים אחרים וכמובן, אירועי תרבות שונים. בלילה הופך המקום לאזור בילוי עם מועדונים, מסעדות וברים. זוגות של חתן-כלה מצטלמים גם כאן על הרקע הלא קונבנציונלי.

זה המקום לחוות את סין החדשה. מגרש החניה מתהדר במכוניות פאר כמו פורשה ומזרטי. חלק מהמקומיים המבקרים במקום הם דור חדש של מתעשרים, המעודכנים באופנה האחרונה ויכולים לרכוש עבודות אמנות בסכומי עתק או סתם להצדיק את חנויות העיצוב הנפלאות, שהסיני הממוצע אינו יכול להרשות לעצמו לקנות בהן. אחרים הם מעמד בינוני שצמח בעשורים האחרונים. וכמובן, זהו גם המקום לעשרות אלפי הזרים הגרים בעיר כי כאן אפשר לשתות קפה מצוין ולאכול המבורגר עסיסי.

שיטוט ברחבי הרובע מהנה לכל אחד, גם למי שאינו חובב אמנות באופן מיוחד. אפשר לבלות חצי יום בכיף אפילו בלי להיכנס לגלריות כי הרחוב עצמו שופע באירועים ובחוויות. חובבי האמנות ייהנו פי כמה. המחמירים אולי יטענו שהמקום ממוסחר מדי, אבל גם הם יעריכו את הרמה הגבוהה. אי אפשר להרים את האף מול הגלריות ואין אפשרות להכיל את כל המקום. אפשר רק לטעום.

מידע מעשי

איך להגיע: התחתית הקרובה קו 10 לתחנת סאן-יואן-צ'יאו הנמצאת במרחק של 20 דקות הליכה או נסיעה קצרה בריקשה. עד שתיפתח תחנה קרובה יותר עדיף להגיע במונית. לחזור קצת קשה יותר כי קשה לתפוס מונית.

איפה לנוח ולשתות קפה:

Flatwhite cafe - רשת ניו זילנדית עם שני סניפים במתחם המגישה קפה מצוין ואוכל מערבי.

Buddha's bite - מקום ידידותי לצמחונים, שסבלו עד עכשיו קשה בטיול בבייג'ין.

מה לראות, לאן ללכת

בעיקרון, לכו לאן שהרגליים מכוונות אתכם, משהו טוב כבר יקרה בדרך. כדאי להתעדכן בטיים אאוט של העיר או באתר

http://artinthecity.cn/en/top/index/beijing לגבי תערוכות מעניינות. ובכל זאת, כמה המלצות לגלריות מובילות.

(The Ullens Center for Contemporary Art (UCCA - גלריה שהוקמה ב-2007 על-ידי הברון אולנס, שהוא כאמור ממקימי הרובע ואחד מהאספנים הגדולים ביותר של אמנות סינית במערב. הגלריה נמצאת בשיפוצים ותיפתח שוב לקהל ב-21 ביולי 2018, בתערוכה מסקרנת של שי בינג (Xi Bing) - מגדולי האמנים הסינים הפועלים כיום.

Hyundai Motorstudio Beijing - מבנה תצוגה מרשים וחדש של יונדאי שמיועד להראות את רוח החדשנות של החברה. ללא מכוניות, אך עם ציור קיר של הרובע במבט-על ועבודות אמנות העוסקות בתנועה. מומלץ מאוד.

Gallery Yang - מציגה אמנים סינים ובינלאומיים.

Faurschou Foundation - הציגה בעבר תערוכות של לוסיאן פרויד ועבודות וידיאו של ביל ויולה.

White Box Art Center - מייצגת אמנים סינים ניסיוניים ונועזים. חנות העיצוב הצמודה אליה שווה הצצה.

Long March Space - גלריה המשתרעת על 2,500 מ"ר ומציגה את אמניה גם בתערוכות בינלאומיות.

M Woods - מוזיאון לאמנות ללא מטרות רווח שהוקם ב-2014, ומבוסס על האוסף הפרטי של המייסד, ויש בו גם פעילות חינוכית.

Boers-Li Gallery - גלריה שמציגה תערוכות חשובות ובחצר שלה יש מסעדה בשם YI HOUSE, המגישה בסופי שבוע בראנץ' של מאכלי ים.

Magician Space - נוסדה ב-2008 ונודעת בנועזות שלה.

Pace Beijing - את הגלריה הזאת חובה לראות, ולו בגלל האדריכלות שלה. מבנה תעשייתי ענק ומרשים בסגנון הבאוהאוס. על הקירות נותרו סיסמאות מתקופת מאו. בעבר היו כאן תערוכות של דייויד הוקני ושל מעצבת האופנה דיאן פון פירסטנברג. יש סניפים נוספים של גלריה זו במקומות אחרים בעולם.

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים