גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עליית השכר מאיימת על רווחי חברות בקמעונאות ובתעשייה

הקצב הגבוה של עליית השכר בארה"ב עלול להעיק על עונת הדוחות שבפתח ● מנכ"ל מריוט: "אין מקומות שבהם השכר ועלויות העבודה עולים בקצב האינפלציה. הם עולם בקצב מהיר יותר"

חנות Dollar Tree./ צילום: ריק ויקינג, רויטרס
חנות Dollar Tree./ צילום: ריק ויקינג, רויטרס

עליות השכר מתחילות לכרסם ברווחיות של כמה חברות בארה"ב. עסקים מגוונים, מחנויות הכל בדולר עד רשתות מלונות ומזון מהיר, הזהירו בחודשים האחרונים שעלויות עבודה גבוהות יותר מעיקות על הרווחים שלהם. זוהי רוח נגדית פוטנציאלית לגאות שנמשכת זה תשע שנים בשוק המניות האמריקני, שמחפש מומנטום לפני פתיחת עונת הדוחות הכספיים לרבעון השני של השנה.

השכר הממוצע לשעה עלה ביוני ב-2.7% בהשוואה שנתית, לפי דוח התעסוקה החודשי שפרסם משרד העבודה האמריקני ביום ו' האחרון. זה היה אמנם מתחת ל-2.8% שהכלכלנים צפו, אבל השכר עלה ב-2.5% לפחות ב-16 מ-17 החודשים האחרונים, וזהו קצב מהיר יותר בהשוואה לשנות הצמיחה הכלכלית עד 2016.

עליית השכר כבר מאיימת על כמה חברות אמריקניות שניצבות גם בפני מלחמת הסחר של ממשל טראמפ מול הסינים והאירופים, והיכולת המוגבלת להעלות מחירים כדי לעמוד בקצב של האינפלציה. בפברואר השנה, חששות מעליית השכר שיגרו את המניות לירידה כאשר המשקיעים חששו ששוק העבודה ההדוק מייצר סוף סוף אינפלציה גבוהה יותר.

המגזר התעשייתי - הכי רגיש

כלכלנים בגולדמן זאקס מעריכים שכל עלייה של 1% בשכר העבודה הממוצע לשעה גורמת לירידת רווחי חברות מדד 500 S&P ב-0.8%. בנק זה מעריך שעלויות העבודה מהוות 13% מהכנסות החברות שכלולות במדד. "בסופו של יום, לא שמעתי כבר זמן רב - לפחות עשר שנים, כל כך הרבה מנכ"לים מדברים על מחסור בכוח עבודה מיומן והעלאות שכר כדי לגייס כישרונות", אמר וויל מג'יה, נשיא ומנכ"ל ווסטפילד קפיטל מנג'מנט מבוסטון.

לפי דוח של בנק אוף אמריקה מריל לינץ', 10% מהחברות במדד 500 S&P ציינו את עלויות העבודה העולות כגורם שהעיק על הביצועים שלהן ברבעון הראשון השנה, עלייה מ-8% שציינו זאת ברבעון הרביעי של 2017, ושיא מאז שהבנק החל לעקוב אחרי הנתון הזה בסוף 2015. רווחי חברות במגזר התעשייתי, שכבר נפגע קשה השנה ממתיחויות הסחר ומהתייקרות דברים כמו חומרי גלם, הם הרגישים ביותר לעליות שכר, לפי גולדמן. המגזר השני ברגישות שלו הוא מוצרי הצריכה הלא בסיסיים.

במגזר התעשייתי, עלויות השכר מהוות 21% מההכנסות של החברות, ואנליסטים מעריכים שעלייה של 1% בעלות השכר תגלח 1.5% מרווחי הסקטור הזה. כמה חברות תעשייה מתקשות כבר כעת למצוא עובדים, וזהו סימן לכך שהן יצטרכו להעלות שכר. בשיחת הוועידה על רווחיה ברבעון הראשון, חברת הרכבות יוניון פסיפיק מסרה שהיא מציעה בונוסים ביותר שוקי עבודה תחרותיים.

הכל רווח

אמזון מכה את כולם

בנוסף, חברות שמייצרות מוצרי בנייה כמו אלג'יון, פורצ'ן ברנדס הום אנד סקיוריטי וסמית קורפ הזהירו גם הן ממחסור בידיים עובדות. במחזור כלכלי רגיל-מסורתי, חברות כאלה מנסות לגלגל את תוספת עלויות העבודה שלהן על הצרכנים, אבל זה לא מה שקורה בינתיים. סקר של ההתאחדות הארצית לכלכלת עסקים בארה"ב לרבעון הראשון מצא ש-56% מהעסקים שהשיבו לו, דיווחו על עלייה בעלויות העבודה - שיא מאז 1982 - ורק רבע מהעסקים דיווחו על ייקור המוצרים שלהם.

הפער הזה נובע, בין יתר, מכוח התמחור העדיף של אמזון.קום, שמשבש מגזרים מקמעונות עד בידור ובריאות עם המחירים הנמוכים יותר ואופציית המשלוחים בחינם.

"כמה חברות טק מאיימות כעת להיכנס לכל מגזר כלשהו", אמר מט מישקין, אסטרטג השוק של הנקוק אינבסטמנטס. "זוהי רוח נגדית גדולה לדינמיקה של עליית השכר המסורתית שראינו במחזורים כלכליים בעבר" (כלומר לזחילת מחירי המוצרים כלפי מעלה).

התחרות עם הקמעונות המקוונת תקשה במיוחד על רשתות השיווק הפיזיות לקזז את אפקט עליית השכר שלהן, שהוא בקצב מהיר בהרבה בהשוואה למגזרים אחרים. באפריל-יוני השנה, שכר העובד בקמעונות (לא כולל מנהלי מחלקות) עלה ב-3.9% בהשוואה שנתית, העלייה המהירה ביותר מאז 2002, לפי נתוני משרד העבודה.

לפי גולדמן זאקס, עלייה של 1% בשכר עלולה להפחית את הרווחים במגזר הצריכה הלא חיונית ב-1.1%. בנק אוף אמריקה מציין ששולי רווחי התפעול של החברות במגזר הזה החלו להיחלש, ומדובר על חברות עתירות כוח אדם, יותר מכל מגזר אחר במשק.

רשתות חנויות מוזלות (הכל בדולר) כמו ג'נרל דולר ו-Dollar Tree היו בין רשתות השיווק שהצביעו על העלייה בעלויות העבודה שלהן ברבעון הראשון, כאשר רווחיהן היו נמוכים מהתחזית.

"תחרות מוגדלת בקמעונות מונעת מרשתות פיזיות מסוימות להעלות שכר לעובדיהן, כי זה הופך אותן ללא תחרותיות אפילו יותר ביחס לאמזון ודומותיה", אמר מייק דודול, אסטרטג השקעות ב-BMO ניהול נכסים עולמי.

במקביל, חברות בתעשיית הנופש-פנאי, שרבות מהן נכללות במגזר מוצרי הצריכה הלא בסיסיים במדד 500 S&P, חשופות מאוד לעליות בשכר המינימום, אומר גולדמן. רשת מלונות מריוט אינטרנשיונל, לדוגמה, ציינה את התהדקות שוק העבודה ועליות השכר בשיחת הוועידה שהיא קיימה על רווחי הרבעון הראשון שלה, שירדו בצפון אמריקה.

"כשאנחנו מביטים בערים ברחבי המדינה, אין כלל מקומות שבהם השכר ועלויות העבודה עולים ב-2%, כלומר בקצב האינפלציה", אמר מנכ"ל מריוט, ארנה סורנסן, בכנס של גולדמן זאקס בתחילת יוני. "הם עולם בקצב מהיר יותר". 

עוד כתבות

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ארבעת היזמים יוצאי ענקיות הייטק שזיהו את החולשות של הארגונים הגדולים במשק

קוואק הוקמה במטרה לספק פתרון מקצה לקצה לחברות בהטמעה, בתפעול ובניהול יישומי בינה מלאכותית, ועוזרת לחברות ליישם מודלים של למידת מכונה ● בקוואק לא מסונוורים מטרנד ה-AI:" גם אם אנחנו על הגל, חייבים להיות קשובים לשוק"

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון