גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מסלול עוקף: שימו חצי מיליון שקל ותתקבלו ללימודי רפואה

אתם בעלי תואר ראשון בספרות או היסטוריה אבל בכלל חולמים להיות רופאים ולא יכולים לעבור את רף הקבלה הבלתי אפשרי בארץ? שיבא-תל השומר ואונ' ניקוסיה מציעות תוכנית ארבע-שנתית ייחודית שמאפשרת לבעלי תואר ראשון כלשהו להפוך לרופאים אחרי שנתיים לימודים בלבד בניקוסיה ועוד שנתיים בארץ ● המחיר: חצי מיליון שקל לארבע שנים

רופאים / צילום: שאטרסטוק
רופאים / צילום: שאטרסטוק

כל ישראלי יודע שהסיכוי להתקבל ללימודי רפואה בארץ דומה לסיכוי להתקבל למגמת קרב בקורס טיס של חיל האוויר. מבין מאות ואלפי צעירים שמנסים להתקבל ללימודי רפואה בארץ בכל שנה, רק כמה עשרות בודדות מצליחים להגשים את החלום. המדובר באלה שהצליחו להשיג ציוני-על בבחינה הפסיכומטרית ובבגרות. רף הקבלה הכמעט בלתי אפשרי הזה הביא לכך שישראלים רבים נאלצים לעזוב את הארץ לתקופה, להשקיע כספים רבים, וללמוד רפואה שנים ארוכות בחו"ל.

אבל, מתברר, שישנה בכל זאת דרך שמאפשרת לישראלים שלא הצליחו להשיג את ציוני העל בפסיכומטרי ובבגרות, להתקבל ללימודי רפואה ולהמשיך להתגורר לפחות חלק מהזמן בארץ. מדובר בתוכנית ייחודית ללימודי רפואה שמפעיל המרכז הרפואי שיבא תל השומר מאז ספטמבר 2011 בשיתוף עם סנט ג'ורג' - ביה"ס לרפואה של אוניברסיטת לונדון ועם האוניברסיטה של ניקוסיה בקפריסין ואונ' ת"א.

התוכנית היא ארבע שנתית ובינלאומית (יש בה סטודנטים מהארץ ומחו"ל) שכוללת שנתיים לימודים בלבד באונ' ניקוסיה ועוד שנתיים של לימודים קליניים (סבב במחלקות הקליניות) במרכז הרפואי שיבא תל השומר בישראל. זאת, להבדיל מלימודי רפואה "רגילים" בחו"ל שמאלצים את הישראלים לעזוב את הארץ לשנים ארוכות ולמרחק רב.

כאמור, לתוכנית יכולים להתקבל כל מי שיש לו תואר ראשון כלשהו בציון ממוצע של 75 ומעלה. כמו כן נדרשים המועמדים לעבור מבחן בביוכימיה, בחינות באנגלית וראיון של 40 דקות אישי או דרך הסקייפ. בתוכנית משתתפים מדי שנה כ-30 סטודנטים בעלי תואר ראשון מישראל, וכן סטודנטים מצפון אמריקה ומהאיחוד האירופי שכאמור, מגיעים לשנתיים של לימודי רפואה מרוכזים בבית הספר הקפריסאי, ומשם ממשיכים הישראלים ללימודים של שנתיים בישראל.

המחיר: 30 אלף אירו לשנה

לפני שאתם רצים לנסות להתקבל לתוכנית הייחודית כדי לממש את החלום שלכם (או של הוריכם), להיות רופאים, שימו לב לנתון הבא - כדי ליהנות מהאפשרות להשתתף בתוכנית שיבא-סנט ג'ורג' על כל סטודנט להוציא מכיסו 30 אלף אירו (כ-125 אלף שקל) לכל שנת לימוד. או במלים אחרות, שכר הלימוד הוא בסך חצי מיליון שקל לארבע שנים. וזה, עוד לפני שדיברנו על מימון השהות של שנתיים בניקוסיה והטיסות הלוך וחזור ארצה בתקופה הזאת. עם זאת, ניתנות מלגות לימוד למי שמתחייב להישאר לעבוד כרופא בארץ (פירוט בהמשך).

תוכנית שיבא-סנט ג'ורג' הושקה על ידי המרכז הרפואי שיבא ב-15 בדצמבר 2010. מנהל שיבא באותה תקופה, פרופ' רוטשטיין הצהיר כי השותפות החדשה בין שיבא, לאונ' סנט ג'ורג' - אוניברסיטת לונדון ועם האוניברסיטה של ניקוסיה "מהווה תשובה ניצחת לגורמים העוינים המכריזים חרם על ישראל". "אני רואה בשותפות החדשה שלנו תשובה ניצחת לניסיונות העוינים אשר אנו עדים להם באירופה להחרמת ישראל. כאן אנו משתפים פעולה עם אחד מבתי הספר לרפואה הטובים ביותר באירופה על מנת להנהיג תוכנית לימודי רפואה המוכרת בכל רחבי האיחוד האירופי", אמר רוטשטיין.

פרופ' ארנון אפק, מנהל המרכז הרפואי שיבא תל-השומר כיום ומנכ"ל משרד הבריאות לשעבר אמר ל"גלובס" כי "המיוחד בתוכנית שיבא-ניקוסיה זה שבשנתיים הראשונות הסטודנטים לומדים בניקוסיה ואחר כך הם מתפזרים למקומות שונים בעולם כדי לעשות את השדות הקליניות. 30 הסטודנטים הישראלים שמשתתפים בתוכנית עושים את התוכנית הקלינית בשיבא תל השומר".

התוכנית קיבלה את אישור משרד הבריאות אבל בתחילת הדרך היא זכתה להתנגדות נמרצת מצד ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה). בור"ה טענו כי תוכנית שיבא-ניקוסיה פוגעת בסטודנטים הישראלים בכך שהיא תופסת מקומות הכשרה על חשבונו לטובת סטודנטים זרים שמשתתפים בה.

פרופ' אפק מציין כי הדברים השתנו. "נכון. בתחילת הדרך קיבלנו לשנתיים הקליניות בארץ גם סטודנטים זרים ועל כך הייתה ביקורת שהם תופסים מקומות של ישראלים אבל זה כבר לא קיים בתוכנית ניקוסיה. כיום, רק סטודנטים ישראלים שמשתתפים בתוכנית הזאת עושים את הסבב הקליני בארץ", אומר אפק.

מה שיבא מרוויח מהתוכנית הזאת?

"כפי שפורסם לאחרונה (ע"י רוני לינדר-כץ בדה-מרקר. ח',מ') מדינת ישראל היא חריגה לחלוטין באחוז הסטודנטים שמקבלים רישיונות לעסוק ברפואה בארץ והוכשרו בחו"ל. רק כ-40% מהרופאים בארץ הוכשרו בישראל וזה אחוז קטן מאוד ביחס למדינות ה-oecd. אנחנו שואפים שיותר סטודנטים יוכשרו בארץ כדי לשמור על איכות הרפואה הטובה בארץ כי איכות ההכשרה פה היא גבוהה מאוד, מאוד". 

מדובר בסטודנטים שחלקם הגדול לא הצליח להתקבל ללימודי רפואה בארץ. אתה לא חושש מכך שהרמה שלהם אינה מספקת?

"תנאי הקבלה לפקולטות לרפואה בארץ הם לא סבירים וגם לא נחוצים. איפה כתוב שכדי להתקבל לבית ספר לרפואה צריך 750 פסיכומטרי? אתה צריך להיות קודם כל בן אדם. בתוכנית הזאת אני מקבל אנשים שאולי קיבלו רק 680 בפסיכומטרי אבל הם בני אדם לא פחות טובים ויהיו רופאים לא פחות טובים. גם עם 680 פסיכומטרי אפשר להיות רופא מעולה".

כדי להתקבל לתוכנית הזאת אומנם לא צריך 750 בפסיכומטרי אבל צריך המון כסף.

"אני מסכים שזה מאוד יקר. אבל זה נכון לגבי כל מי שלומד בחו"ל וכאן זה גם רק שנתיים לימודים בחו"ל ושנתיים נוספות בארץ. אם תשאל אותי ברמה הלאומית נכון יהיה שנכשיר יותר ויורת סטודנטים בישראל".

"מעתיקים את המודל האמריקאי"

א' - מתמחה לרפואה שלמדה בתוכנית שיבא-סנט ג'ורג', אמרה ל"גלובס" כי "התוכנית מעתיקה את המודל האמריקאי והאנגלי לפיו כל מי שהוא בעל תואר ראשון ועבר מבחן מקדים יכול ללמוד רפואה". א' אומרת שבשנים הראשונות לקיומה של התוכנית רף הקבלה אליה היה ממש נמוך. אבל בשנים האחרונות רף הקבלה עולה".

שכר הלימוד יקר מאוד. כל סטודנט צריך לשלם חצי מיליון שקל לארבע שנות הלימוד.

"לישראלים שמשתתפים בתוכנית זה לא יוצא עד כדי כך יקר כי מי שמתחייב להישאר לעבוד כרופא בארץ במשך שלוש שנים אחרי סיום ההכשרה מקבל מלגה של 50% משכר הלימוד והוא צריך לשלם רק 15 אלף אירו בשנה. כל מי שמוכן לחתום על זה שהוא נשאר בישראל מקבל את המלגה".

א' מציינת בנוסף שעלות המחיה בניקוסיה היא משמעותית יותר זולה מעלות המחיה בארץ. "בהשוואה ליוקר המחיה בארץ אתה יכול לקצץ בחצי. למשל, שכר דירה לדירה חדשה ויפה עם שני חדרי שינה ובגודל 100 מטר רבוע הוא של 500 יורו בחודש שזה כ-2,000 שקל בחודש. זה הרבה יותר זול מלגור בתל אביב או בגבעתיים. כך שאם אני משלמת כ-80 אלף שקל בשנה על הלימודים בזכות המגורים הזולים בקפריסין זה מתקזז לי מהוצאות אחרות".

מהמרכז הרפואי שיבא נמסר: "תכנית סנט ג'ורג' הינה תכנית לימודים בינלאומית המכשירה רופאים ורופאות בנוסף לתכניות הקיימות בארץ המוגבלות במספר הסטודנטים שהן מסוגלות לקלוט בשנה. התכנית מהווה שלוחה של בית הספר לרפואה סנט ג'ורג' המלמד רפואה כבר מאות שנים ונחשב לבית ספר איכותי במיוחד. התוכנית מוגבלת לאזרחים ישראלים בלבד, וזאת בהתאם לדרישה של המועצה להשכלה גבוהה ומוכרת ע"י אוניברסיטת תל-אביב. בכך אנו מסייעים לבלימת בריחת מוחות ורופאים צעירים ממדינת ישראל לתוכניות רבות ומגוונות המוצעות בחו"ל ומחזקים את תחום הרפואה הציבורית בארץ". 

"אנחנו מקבלים את הסטודנטים בשנה השלישית ללימודיהם ואין לנו כל יכולת להשפיע על תהליך הקבלה ללימודים. גובה שכר הלימוד נקבע ע"י אוניברסיטת ניקוסיה. שכר הלימוד בתכנית הבינלאומית (שאינה בארץ) עומד על כ-30,000 אירו לשנה. על פי החלטת אוניברסיטת ניקוסיה לתכנית בישראל ניתנה הנחה של כ-25%. אין לתכנית זו כל תורם". 

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

דיווח בוול סטריט ג'ורנל: ישראל באולטימטום לחמאס: עסקה תוך שבוע - או כניסה לרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר