גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רשות החדשנות: 120 מ' ש' ל-3 חברות להקמת פעילות בישראל

מדטרוניק, GE וצ'יינג' הלת'קר כבר פעילות בישראל, אך המענקים יאפשרו להן להרחיב את פעילותם בהיקף של מאות מיליוני שקלים, להעסיק מאות עובדים נוספים ולהיפתח עוד יותר לחברות המקומיות ● מה עדיין חסר? חברת פארמה בינלאומית בארץ

עומאר ישראק, נשיא מדטרוניק / צילום: רויטרס
עומאר ישראק, נשיא מדטרוניק / צילום: רויטרס

רשות החדשנות הודיעה היום (ג') כי תתן מענק בסכום כולל של 120 מיליון שקל לשתי חברות מכשור רפואי בינלאומיות וחברת בריאות דיגיטלית בינלאומית אחת, כדי שירחיבו את פעילותן בישראל.

חברת מדטרוניק, שמפעילה בארץ מספר מרכזי פיתוח על בסיס חברות שכבר רכשה, תקבל מענק של 50 מיליון שקל כדי להקים פעילות חדשה בסיכון גבוה בישראל.

חברת GE הלת'קר, שמפעילה בישראל מרכז פיתוח וייצור בתחום מערכות ההדמיה, תקבל אף היא 50 מיליון שקל ותביא לישראל פעילות חדשה בתחום סורקי ה-CT, תחילה עם דגש על פיתוח ובהמשך עם פעילות ייצור ישראלית בערך מוסף גבוה.

חברת Change Healthcare (צ'יינג' הלת'קר), לשעבר חברת מקסון, תביא לישראל פעילויות בסקטורים נוספים ותחפש שיתופי-פעולה בישראל בתחום הבינה המלאכותית, ותקבל לשם כך 20 מיליון שקל. צ'יינג' הלת'קר היא אחת מהחברות המובילות בתחום מערכות המידע לתחום הרפואי, שרכשה בישראל את חברת מדקון שפועלת בתחום מערכות המידע בתת הסקטור של הקרדיולוגיה. 

כל החברות יצטרכו לממן אתת הפעילויות המקבלות את המענק בסכום גבוה לפחות פי 2 מן המימון שיתקבל מן המדינה. 100 מיליון השקל שיקבלו GE ומדטרוניק יגיעו מתקציב רשות החדשנות ו-20 מיליון השקלים שתקבל צ'יינג' הלת'קר, יגיעו מתקציב התוכנית הלאומית לתמיכה בסקטור הבריאות הדיגיטלית.

לדברי שגיא דגן, ראש זירת 'צמיחה' ברשות החדשנות, החברות זכו במענקים הללו לאחר הליך תחרותי שהחל בנובמבר האחרון. המענק הזה הוגדר כפיילוט, אשר אם יהיה מוצלח, ייתכן וינתנו בעתיד מענקים נוספים מסוג זה, אם כי אין כרגע תוכנית קונקרטית כזו.

נוכחותן של חברות בינלאומיות בישראל מוזכרת לעתים קרובות כאחד הרכיבים החשובים בבניית אקוסיסטם יציב ומשגשג בתחום הביומד. נציין כי ההיעדר הגדול ביותר הוא בנוכחותן של חברות תרופות בינלאומיות, אשר פועלות לכל היותר כזכייניות של חממות טכנלוגיות (למעט חברת לונזה אשר הקימה לאחרונה מרכז פיתוח קטן בחיפה) ולמעט טבע כמובן. לעומת זאת חברות מכשור רפואי פעילות בישראל, כולל כל אלה שזכו במענק. בכל זאת המענקים ירחיבו את פעילות אותן חברות ויחברו אותן טוב יותר לאקוסיסטם של חברות הביומד הישראליות.

דגן: "GE, למשל, עשויה להרחיב את פעילותה מיידית ולהפוך את ישראל לאחד המוקדים המובילים בעולם בתחום הרפואה גרעינית. בנוסף הם מעסיקים קבלני משנה בתחום הייצור".

"חברה כמו צ'יינג' הלת'קר, שהיא הסנונית הראשונה של תוכנית הבריאות הדיגיטלית, מעניקה ממשקים להרבה חברות לתוך מערכות המחשוב של מערכות הבריאות בכל העולם. צ'יינג' הלת'קר היא חברה מובילה במערכות בריאות ברפואה, ולהתחבר אלה זה קצת כמו לחבור למיקרוסופט של שנות ה-90. היא חברה מאוד מיוחדת כי רואים במשרדים שלה לא רק את אנשי התוכנה, אלא גם את מנהלי המוצר ואנשי השיווק המומחים לתחום הרפואי. המיזוג הזה בין הבנת העולם הרפואי לבין הבנת עולם התוכנה הוא בדיוק מה שאנחנו מחפשים לראות בתוכנית הבריאות הדיגיטלית".

החברות הללו יקבלו גם הטבות מס כמו חברות התוכנה הבינלאומיות הפועלות בארץ?

דגן: "זו נקוה מעניינת כי בניגוד לחברות התוכנה, שעובדות במודל של 'קוסט פלוס' כומר הקניין הרוחני שלהו לא רשום בארץ, דווקא החברות בתוכנית שלנו כן אמורות על פי התוכנית לרשום קניין רוחני בארץ ולכן הן ישלמו מס דומה יותר לזה של חברה ישראלית".

לדברי עומר שליט, מנהל מרכז הפיתוח בחברת צ'יינג' הלת'קר: "תוכנית המענקים הזו הגיעה לידיעתנו בדיוק בזמן, במהלך ביקור גדול של הנהלת צ'יינג' הלת'קר בישראל. עד כה החברה הפעילה את מרכז הפיתוח בישראל אך לא הייתה מאוד פתוחה לאקוסיסטם של הסטארט אפים הישראלים, והנה בזכות המענק הזה, החברה החלה להתעניין בפעילות רחבה יותר בארץ. אני חושב שההשפעה היא ממש של המענק והתוכנית הזו, יותר מאשר עניין כללי בישראל או בתוכנית הדיגיטלית הלאומית, שבא לידי ביטוי דרך המענק. העובדה שהיה כאן מכרז תחום בזמן ובו הרבה מה להרוויח, תרמה להחלטה של החברה לומר 'בואו נלך על זה'".

לדברי שליט, הייחוד של צ'יינג' הלת'קר בעולם הבריאות הדיגיטלית הוא שמערכותיה שולטות במידע רפואי לכל אורך שרשרת הערך, כלומר אצל רופאים פרטיים, מרפאות, בתי חולים, בתי ביטוח ועוד, על פני תחומים רבים, הן בצד הקליני (כולל ניהול מידע מבדיקות מעבדה ומערכות הדמיה) והן בצד האדמיניסטרטיבי והפיננסי של מערכת הבריאות (ניהול אספקה ותשלומים). "אנחנו מתחילים לפתח גם יכולות בינה מלאכותית לניתוח כל המידע הזה, אך נהיה גם מעוניינים לשתף פעולה עם חברות שיכולות להציע לנו יכולות בינה מלאכותית נוספות".

ירון יצהרי, מנכ"ל מדטרוניק ישראל, מסר כי "אנו שמחים על שתוף הפעולה עם רשות החדשנות בישראל. מרכזי הפתוח של מדטרוניק בישראל, מאפשרים לנו גישה למוחות הטובים ביותר ולאנשי המקצוע המסורים והמקצועיים ביותר, בתעשיית הבריאות בישראל "

נתן חרמוני, סגן נשיא ומנהל גלובלי להדמיה מולקולרית ב-GE Healthcare, מסביר כי: "עד היום הפעילות של GE בישראל התמקדה בעיקר בתחום של רפואה גרעינית, שזה שוק של 500 מיליון דולר למכשירי ההדמיה, לא כולל רכיבים ושירות. עכשיו אנחנו נכנסים לתחום ה-PET, שהוא שוק של 750 מיליון דולר במכשירים. הפעילות הזו תעבור ממילווקי שבארה"ב לישראל, ואין ספק שלמענק הזה יש חלק בכך. כעת כל תחום ההדמיה המולקולרית יאוגד בישראל".

חרמוני מציין כי הפעילות של GE בישראל תתרחב גם לתחום נוסף שנקרא Theranostics כלומר טיפול (תרפיה) משולב עם אבחון (דיאגנוסטיקה) בזמן אמת, למשל הדמיה של תהליך מתן תרופה לגידול סרטני, ממש במהלך הטיפול כדי לראות את השפעתו המיידית ולהתאים את הזריקה הבאה. "אם אמנם נצליח לפתח בישראל את הפעילות הזו, נוכל להגדיל את שוק המטרה שלנו עוד יותר". היום מעסיקה GE 200 עובדים בישראל והכוונה היא להגדיל את המספר ב-50 איש נוספים לפחות מיד עם העברת פעילות ה-PET לארץ, ובהמשך כנראה עוד יותר. "יש הרבה התרגשות בחברה סביב המהלך", הוא מספר.

אתם גם תיפתחו יותר לחברות סטארט-אפ ולמערכת הבריאות המקומית?

"לאחרונה התחלנו בשת"פ עם בית החולים איכילוב כדי לפתח יכולות בינה מלאכותית לשם ניתוח המידע ממערכות הדמיה שלנו. השת"פ הזה החל ממילא, אבל תחום הבינה המלאכותית הוא עולם ומלואו, וכעת נוכל להרחיב מאוד את השת"פ הזה".

עוד כתבות

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?