גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בגלל הרגולציה: ריבית האשראי הצרכני צפויה להמשיך לעלות

מהתייקרות עלויות המימון לחברות כרטיסי האשראי ועד העלייה ברמת הסיכון: למה למרות המאמצים של רפורמת שטרום להוריד את רמת הריבית למשקי-הבית, סביר שהיא תמשיך לעלות, ומה בכל זאת עשוי למנוע זאת? ● כתבה שלישית בסדרה

כרטיסי אשראי / צילום: שאטרסטוק
כרטיסי אשראי / צילום: שאטרסטוק

אחת המטרות המרכזיות של ועדת שטרום הייתה להוריד את הריביות שמשלמים הלקוחות על אשראי צרכני. אלא שכתוצאה מכמה צעדים רגולטורים שמתבצעים כרגע במקביל, כלל לא בטוח שהריביות בהלוואות למשקי-בית ירדו, וכרגע אף נראה שהתרחיש הסביר הוא שהן בכלל יעלו. הבעיה המרכזית היא שיהיה קשה לדעת את תוצאות הניסוי, מכיוון שאין כיום נתונים מסודרים על כלל ענף האשראי הצרכני.

השינויים הצפויים בענף האשראי הצרכני צפויים להביא לכך שיורחב מעגל האנשים שיכולים לקבל אשראי. מצד אחד מדובר בדבר חיובי, שכן יש לא מעט אוכלוסיות שהן מודרות אשראי. מצד שני אין ספק שהדבר יביא לעלייה בריבית הממוצעת, שכן מדובר באוכלוסייה בסיכון גבוה יותר, ואז גם עולה השאלה האם נכון לתת לאוכלוסיה שכזו הלוואות, שעלולות להכניס אותה לקשיים.

הריבית הממוצעת להלוואה


בכל אופן, בינתיים על אף שהתחרות כבר החלה לכאורה להתגבר הריבית בבנקים דווקא במגמת עלייה: מדוח הפיקוח על הבנקים עולה שהריבית הממוצעת באשראי הצרכני עמדה אשתקד על 5.87% לעומת 5.72% בשנה שקדמה לה. לעסקים קטנים היא עלתה אף בשיעור חד יותר של כ-15% מ-3.43% ל-3.97%. כל זאת בשעה שבמגזר העסקי הריבית שמרה על יציבות. "גלובס" ממפה את הגורמים שיתמכו בעליית הריבית, ומה עשוי בכל זאת להביא לכך שנהנה מעלייה בתחרות.

הבנקים מעלים ריביות למשקי ביתהעלייה החדה בבקשות לפשיטת

1. ניתוק מהמימון הבנקאי

כיום ישראכרט ולאומי קארד נהנות ממקורות מימון זולים מהבנקים השולטים בהם. על בסיס מקור זה מעמידות חברות כרטיסי האשראי את ההלוואות ללקוחות, ואת מסגרות האשראי בכרטיסים החוץ בנקאיים. אלא שניתוק מבנק האם בעקבות ההפרדה הצפויה ייאלץ את החברות למצוא מקורות מימון חדשים, שיהיו יקרים יותר: גיוס אג"ח או גיוס מבנקים אחרים, שלא ייתנו לחברה את המחיר הנוח שקיבלו מהבעלים שלהן.

האם חברות כרטיסי האשראי יספגו את העלייה בהוצאות המימון או יגלגלו אותה על הלקוח? לאור העובדה שכבר מעכשיו חלק מהחברות ביצעו מהלך של העלאת עמלות לאור התגברות התחרות והפגיעה ברווחיות שלהן, ספק אם הןיסכימו לספוג את התייקרות המקורות כשתגיע.

2. החלפת בעלים

ישראכרט ולאומי קארד צפויות לקבל בעל שליטה חדש בשנה הקרובה. לרוב בעלים חדשים מחפש להשביח את השקעתו, ואחת הדרכים לכך היא להעלות מחירים. גם אם הבעלים החדשים של החברות לא ירצו להתנהג "בחזירות" ולרוץ ולהעלות מחירים, הרי שהתייקרות המקורות תיאלץ אותם לעשות זאת.

מצד שני, סביר כי לאחר הניתוק מהבנקים, חברות כרטיסי האשראי יעברו תהליך התייעלות, שיביא לירידה בעלויות התפעול, ישפר את רווחיותן, ואולי יסייע להן להימנע מהעלאת הריביות.

3. עלייה בפרמיית הסיכון

הסיבה המרכזית שהריבית למשקי-הבית ועסקים קטנים עלתה אשתקד היא עלייה בסיכון. נכון, המשק במצב טוב והאבטלה נמוכה, אבל במקביל לרפורמת שטרום התרחשו בשנים האחרונות רפורמות שקטות אך דרמטיות בנושא הליכי פשיטת רגל. הליך פשיטת הרגל הפך לידידותי יותר ללווה, מה שהביא לשינוי במוסר התשלומים במשק. התוצאה: אם ב-2013 נרשמו 12.1 אלף פניות לפתיחת הליך לפשיטת רגל, הרי שב-2017 המספר זינק בכ-75% ל-21.2 אלף פניות.

כתוצאה מכך היקף ההפרשות של הבנקים להפסדי אשראי במגזר משקי-הבית יותר מהכפיל עצמו בתוך שנתיים, ותחום האשראי הצרכני הפך למסוכן יותר, מה שהביא להתאמת התמחור, או במילים פשוטות לעלייה בריבית. אגב, מגמה זו עשויה להתעצם עם כניסת חוק חדלות פירעון החדש בשנה הבאה, שמביא להקלות נוספות בתהליך.

4. הפחתת מסגרות אשראי

בכדי להעניק הגנת ינוקא לחברות כרטיסי האשראי המופרדות, הוחלט במסגרת חוק שטרום כי בנק הפועלים ובנק לאומי יקטינו את מסגרות האשראי שלהם ללקוחות ב=50%. המשמעות היא ירידה של כ-30 מיליארד שקל בתוך שנתיים. יש לכך יתרונות. כך למשל, צעד זה ימתן את החשש להיצף אשראי צרכני והתפתחות של בועה, וזאת לאחר שבשנים האחרונות צמח האשראי הצרכני בצורה חדה ומדאיגה.

מצד שני, סביר שהבנקים ירצו להתמקד בלקוחות האיכותיים ולא לפגוע בשירות שהם נותנים להם, מה שיביא לכך שלקוחות חלשים יותר ייאלצו לחפש מקורות מימון אחרים בשוק החוץ בנקאי. אלא ששוק זה מתאפיין בריבית ממוצעת גבוהה יותר מהבנק.

5. עליית ריבית במשק

לאחר שהריבית החלה לעלות כבר בארה"ב, הצפי הוא שעליית הריבית תגיע גם לישראל מה שיוביל להתייקרות הרבית להלוואות. אז נכון, לרפורמת שטרום אין שליטה או קשר למדיניות המוניטארית, ועדיין עליית הריבית עלולה לחזק עוד יותר המגמות שתיארנו בסעיפים הקודמים.

6. מאגר נתוני אשראי

נסיים בנקודה אופטימית. לטעמנו הדרמה האמיתית, והצעד המשמעותי שעשוי לטלטל את שוק האשראי הצרכני הוא הקמת מאגר נתוני אשראי. מדובר ביוזמה שהחלה לפני יותר מ-3 שנים, עוד לפני רפורמת שטרום, אך שולבה במסגרת מסקנות הוועדה. המאגר רוקם עור וגידים בימים אלה, ואמור להתחיל לפעול ב-2019.

היתרון המרכזי שיש היום לבנקים בכלל ולבנקים הגדולים בפרט על פני יתר גופי האשראי הוא בנתונים שיש להם על הלקוחות. הנתונים על הלקוח מאפשרים לבצע תהליך חיתום מדויק ולתמחר טוב יותר את ההלוואה לפי רמת הסיכון של הלקוח. מאגר נתוני אשראי אמור להסיר את החסם, באמצעות מאגר שהבנקים יזרימו אליו נתונים שונים על הלקוחות, וסוכנויות דירוג שיקבלו לצורך כך רישיון ידרגו את רמת הסיכון של הלקוח.

מדובר בפרויקט מורכב עם לא מעט קשיים ואתגרים וסוגיות שטרם נפתרו עד הסוף כגון איזה מידע יקבלו המלווים עצמם על הלווים. ועדיין זהו פרויקט בעל פוטנציאל לשיפור התחרות בשוק, שעשוי לסייע לגופים החוץ בנקאיים ובראשם חברות כרטיסי האשראי להציע הצעות תחרותיות לאלו של הבנקים. 

עוד כתבות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון