גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"גלובס" חושף עד מדינה חדש, שישי, בפרשת ישראל ביתנו

לבקשת "גלובס" הותר לפרסום כי אמנון ליברמן, שהיה יועץ התקשורת של השר לשעבר סטס מיסז'ניקוב, גויס להעיד בפרשת השחיתות במפלגת ישראל ביתנו • אמנון ליברמן הודה כי השתמש יחד עם מיסז'ניקוב בקוקאין • מאחר שעם מיסז'ניקוב נחתם הסדר טיעון, צפוי ליברמן להעיד רק נגד יועץ התקשורת רונן משה ונגד יועצת השר לשעבר טלי קידר

סטס מיסז'ניקוב / צילום: שלומי יוסף
סטס מיסז'ניקוב / צילום: שלומי יוסף

נחשף עד מדינה נוסף, שישי במספר, בתיקי פרשת השחיתות המכונה "פרשת ישראל ביתנו": לבקשת "גלובס" הותר היום (ג') לפרסום כי אמנון ליברמן - שהיה יועץ התקשורת של שר התיירות לשעבר, סטס מיסז'ניקוב, והודה כי השתמש ביחד איתו בסם מסוג קוקאין - משמש כעד מדינה בתיק השוחד שבו מואשמים יועץ התקשורת רונן משה וטלי קידר, לשעבר יועצת של מסז'ניקוב ושל שר החקלאות לשעבר יאיר שמיר. מדובר בתיק שהוא ספיח לפרשת "ישראל ביתנו" (תיק 242), שבו מואשם משה כי נתן שוחד לליברמן ולקידר. 

ליברמן הוא אחד מעדי המדינה שגייסו הפרקליטות והמשטרה במסגרת המאמץ להביא להרשעת חשודים בתיק המרכזי ב"פרשת ישראל ביתנו", בעיקר כדי לסייע להביא להרשעתו של מיסז'ניקוב, שהיה חשוד בקבלת שוחד ובעבירות סמים.

באוקטובר 2017 חתמה הפרקליטות על הסדר טיעון עם מיסז'ניקוב, שבמסגרתו הודה הפוליטיקאי הבכיר לשעבר בביצוע עבירה של מרמה והפרת אמונים ונשלח ל-15 חודשי מאסר. לאור הסדר הטיעון וההחלטה של המדינה שלא להאשים את מסז'ניקוב בעבירות סמים, לא נדרשת עוד עדותו של אמנון ליברמן נגדו. בשל כך, כיום ליברמן משמש, כאמור, עד מדינה "רק" נגד קידר ונגד משה, המואשמים בפרשייה שהיא אחד מהפרשיות שהתפצלו מהתיק המרכזי.

בדומה למקרים קודמים של הסכמי עד מדינה שנחשפו ב"גלובס" -  בהם של עדי המדינה גרשון מסיקה, איגור ריז ונלי דינוביצקי - גם במקרה של ליברמן עולות טענות כי מדובר בהסכם בעייתי שנותן הטבות מפליגות למעורב בכיר יחסית בשחיתות. 

אמנון ליברמן / איור: גיל ג'יבלי

המדינה התנגדה לחשיפה

עובדת היותו של אמנון ליברמן עד מדינה בפרשה הייתה חסויה מאז שנחתם הסדר עד המדינה עמו לפני כ-3.5 שנים ועד היום. המדינה התנגדה בתוקף לביטול איסור הפרסום מטעמים של פגיעה בביטחונו ובפרטיותו של ליברמן. בנוסף, הפרקליטות לא רצתה שליברמן יחשף כעד מדינה טרם עדותו בבית המשפט נגד משה ונגד קידר.

"גלובס" - באמצעות עורכי הדין יורם מושקט ואוריין אשכולי - טען מנגד כי האינטרס הציבורי מחייב את חשיפת הפרטים. זאת, בין היתר, לאור טענת אחד הנאשמים כי מדובר במקרה ייחודי של תיק שחיתות שלטונית שבו נחתם הסכם עד מדינה עם עובד ציבור שהוא עבריין, המעניק לו חסינות מלאה, בתמורה להפללתו של אדם פרטי - רונן משה, שלפי הנטען שיחד, בין היתר, גם את עד המדינה. הפרקליטות טענה מנגד כי ליברמן, כעד מדינה, הביא מידע בעניינן של מספר פרשיות, שרלוונטיות למספר חשודים שונים בתיק.

בתום כמה דיונים בבקשה נענתה שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, שרית זמיר, לבקשת "גלובס" והתירה לפרסם חלק מהמידע על ליברמן ואת עצם היותו עד מדינה. "להשקפתי, קיים במקרה דנן עניין ציבורי מוגבר בפרסום כל פרט אפשרי העולה מן ההליך הפלילי, לרבות שמו וזהותו של עד המדינה", פסקה זמיר. "מדובר בפרשה פלילית רבת-חשיבות והיקף, אשר עומדת במוקד העניין הציבורי, ומעורבים בה שרים, חברי כנסת ואנשי ציבור בעבר ובהווה.. אין ספק כי לא בכל יום מקבל עובד ציבור מעמד של עד מדינה ומוסר מידע מפליל כנגד אחרים במסגרת פרשה רחבת-היקף הנוגעת הן לפוליטיקאים, הן לעובדי ציבור והן לאנשים מהסקטור הפרטי, באופן המעורר עניין ציבורי רב".

עוד ציינה השופטת כי אמנון ליברמן מתגורר מזה חודשים ארוכים בלונדון. פרטים נוספים אודותיו נותרו חסויים.

הסכם עד מדינה

"ראיתי את סטס מסניף"

אמנון ליברמן - שחי כיום בלונדון ולומד בקינגס קולג' ויחזור לארץ רק כדי למסור עדות במשפטם של משה ושל קידר - הודה בחקירתו במשטרה כי הוא סיפק קוקאין לשר לשעבר סטס מיסז'ניקוב והשתמש ביחד עמו בקוקאין. כך, למשל, ליברמן סיפר לחוקרי המשטרה על נסיעה שלו עם מיסז'ניקוב ועם זוגתו באותה תקופה, קרן כהן, לכנס התיירות היהודי במדריד. ליברמן תיאר את הבילויים של מיסז'ניקוב בעיר והעיד כי אחרי הערב הראשון שבו הייתה "רק" ארוחה ויציאה לבר קרוב, אמר לו השר כי יוודא שבערב השני תהיה "יציאה ארוכה ושתכלול ביקור במועדוני לילה".

ליברמן אמר לחוקריו כי זוגתו של מיסז'ניקוב ביקשה ממנו להביא לאותו הערב קוקאין. ליברמן, שהיו לו מכרים במדריד, רכש באמצעותם דרכם שני גרם קוקאין ונתן לכהן. לפי עדות ליברמן במשטרה, בין היתר, אחרי הארוחה במסעדה הוא נסע עם מיסז'ניקוב וזוגתו למועדון לילה שהיה בבעלות מכר של ליברמן, ובשלב מסוים כהן הזמינה אותו להצטרף לתא שירותים יחד אתה ועם מיסז'ניקוב. "זו הייתה הפעם הראשונה שראיתי את סטס מסניף בשירותים", סיפר ליברמן לחוקריו.

בהמשך החקירה אמר ליברמן: "היינו שתויים. סטס אמר לי שאני מבין שעל הסיטואציה הזאת אני לא יכול לספר לאיש. אני בטוח שזה היה קוקאין, כי גם אני השתמשתי, וגם יותר מאוחר ראיתי את קרן וסטס נכנסים לחדר של הבגדים במועדון, וכשהם יצאו, הם משכו באף, שזו תגובה טיפוסית של צרכני קוקאין".

"חסינות מלאה לעבריין מרכזי"

הנאשם, רונן משה, מעלה טענות חריפות נגד חתימת הסכם עד המדינה עם אמנון ליברמן, והוא מתעתד לפנות לבג"ץ ולבקש את ביטול ההסכם. לטענתו, באמצעות עו"ד רווית צמח, מדובר במצב בלתי תקין בעליל שבו עבריין מרכזי שהוא עובד ציבור לשעבר שקיבל שוחד (ליברמן), משמש כעד מדינה ומקבל חסינות מלאה מהעמדה לדין, אף שהוא מעיד נגד אדם פרטי שמיוחס לו מתן השוחד (משה).

עוד טוען משה כי המאפיין המרכזי של התיק נגדו הוא הזיהום, השיבוש וגם היפוך היוצרות בדמות הופעתו של אמנון ליברמן שהוא העבריין העיקרי, עובד ציבור בעל אישיות בעייתית החשוד בשיבוש מהלכי משפט - כעד מדינה נגד משה שהוא אדם פרטי. "כך מצא את עצמו הדג הקטן שנלכד ברשת שהיקפה ועוצמתה חריגות, ואילו אחד מלוכדיו, אמנון ליברמן, לשעבר עובד ציבור שהיה אחד מטווי הרשת וממקימיה, הוא עבריין עיקרי ששיבש חקירה זו וזיהם אותה ללא תקנה", טוען משה.

בהקשר לטענת היותו של ליברמן עובד ציבור לשעבר המעיד נגד אדם פרטי (משה), יש לציין כי ליברמן גויס במקור כדי לשמש עד מדינה כגד מיסז'ניקוב, שהיה נבחר ציבור. בנוסף, הנאשמת השנייה שנגדה מעיד ליברמן, טלי קידר, הייתה עובדת ציבור.

הטענות של משה נגד הסכם עד המדינה עם ליברמן לא מסתיימות כאן. יש לו טענות קשות הנוגעות גם למידת אמינותו של ליברמן. לדבריו, הנסיבות שהובילו לחתימת הסכם עד המדינה, שהן עדיין אסורות בפרסום, מצביעות על כך שאסור היה לחתום עמו על הסכם כזה. בנוסף עוסקות הטענות הללו במעורבות של ליברמן בשימוש בסמים. 

עדי מדינה בעייתיים

הרקע לפרשת השחיתות בישראל ביתנו

פרשת השחיתות במפלגת ישראל ביתנו נחשפה לציבור בדצמבר 2014. ממצאי החקירה חשפו תבנית שיטתית ומתוכננת, שנוהלה לפי החשד על-ידי סגנית שר הפנים לשעבר, פאינה קירשנבאום, מישראל ביתנו וגורמים נוספים שפעלו עמה, להקצאת תקציבי מדינה לגופים ממומנים שונים. זאת, לפי החשד, בתמורה לקבלת רווח מתוך התמורה, בין בצורת קבלת טובת הנאה אישית, בין באופן של העברת טובות הנאה למפלגת ישראל ביתנו, לרבות העסקת פעילי מפלגה, ובין בצורת הנחיה לתשלומי "דמי ייעוץ" למקורבים.

בין הנאשמים הבולטים מלבד קירשנבאום: דוד גודובסקי, מנהל אגף הארגון של מפלגת ישראל ביתנו, שהורשע בשוחד ,ונגזרו עליו 7 שנות מאסר; ושר התיירות לשעבר, סטס מיסז'ניקוב, שהורשע בתיק נפרד בהפרת אמונים ונשלח כאמור ל-15 חודשי מאסר. 

תגובות: "ליברמן מסר מידע מפליל לגבי מספר חשודים"

פרקליטות המדינה נמסר בתגובה: "בניגוד לנטען, הסכם עד המדינה עם אמנון ליברמן לא נחתם רק בעניינו של איש הפרסום, רונן משה. ההסכם נחתם, כיוון שהעד מסר מידע בעניינן של מספר פרשות, אשר רלוונטיות למספר חשודים שונים. מידע זה הוביל לחקירת אותם חשודים ואף להגשת כתבי אישום נגד חלקם.

"בין היתר, העד מסר מידע מפליל בעניינו של שר התיירות לשעבר, סטס מיסז'ניקוב; בעניינה של יוליה רוט, מקורבתו של מיסז'ניקוב; בעניינה של היועצת הבכירה של שר החקלאות לשעבר, טלי קידר (עובדת מדינה בתפקיד בכיר); בעניינו של איש הפרסום רונן משה וחשודים נוספים.

"על בסיס מידע זה, החליט ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה של המשטרה (יאח"ה), באישור הפרקליטות, לחתום עם העד על הסכם עד מדינה. העד צפוי להעיד בבית המשפט במהלך שנת המשפט הקרובה".

בא-כוחו של אמנון ליברמן, עו"ד עודד סבוראי, מסר בתגובה: "ליברמן חתם על הסכם עד מדינה, והוא עשה כן משיקוליו. את שיקולי הפרקליטות יש לברר עמה. בכוונת ליברמן לעמוד בהתחייבותו בהסכם, להתייצב לעדות בבית המשפט לכשיזומן ולהעיד את האמת, את כל האמת ורק את האמת".

באת-כוחו של רונן משה, עו"ד רווית צמח, מסרה בתגובה: "זכות הציבור לדעת, אבל תיקים יש לנהל בבית המשפט המתאים - לא בתקשורת".

עוד כתבות

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ארבעת היזמים יוצאי ענקיות הייטק שזיהו את החולשות של הארגונים הגדולים במשק

קוואק הוקמה במטרה לספק פתרון מקצה לקצה לחברות בהטמעה, בתפעול ובניהול יישומי בינה מלאכותית, ועוזרת לחברות ליישם מודלים של למידת מכונה ● בקוואק לא מסונוורים מטרנד ה-AI:" גם אם אנחנו על הגל, חייבים להיות קשובים לשוק"

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

אילוסטרציה: Shutterstock

יותר מחצי מהתשואה נמחקה: הסיבות לירידות החדות בוול סטריט, ומה קרה לאנבידיה?

מדד הפחד מתקרב לשיא, S&P 500 נמצא ברצף הירידות הארוך ביותר מאז 2022, והשבוע האחרון היה הגרוע ביותר של הנאסד"ק מאז 2022 ● מה עומד מאחורי המגמה? האינפלציה, המצב הגיאו-פוליטי המורכב וגם הפסימיות בנוגע לענף השבבים

10 המניות היקרות ביותר בוול סטריט / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

אלה הן 10 המניות הכי יקרות בוול סטריט

הן נחשבות למניות לוהטות במיוחד, אבל האם הן התחממו מדי? ● לאחרונה הצביע מגזין ביזנס אינסיידר על עשר חברות בשווי 10 מיליארד דולר לפחות הנסחרות בתמחור יקר במיוחד ביחס להכנסותיהן ● לרשימה נכנסו אנבידיה, מיקרוסטרטג'י ומניות טכנולוגיה נוספות, אבל גם רשת מזון מהיר ● לאחרונה, כשמשקיעים הופכים סלקטיביים יותר ואנליסטים חוששים מבועה חדשה, גם המניות היקרות חוטפות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

מציאות הפוכה / צילום: Shutterstock

אם תסתכלו על הנתונים האלה תקבלו רושם שונה לחלוטין על מה שעומד לקרות בשווקים

בזמן שמחירי המניות מאותתים על צפי להורדת ריבית, תשואת השיא באג"ח הממשלתיות משקפת תחזית הפוכה ● בשוק הסחורות הבהלה לזהב שוברת שיאים, תרחיש השמור לחששות מפני גלישה למיתון, בעוד שהנפט משדר עסקים כרגיל ● אז מה ההסבר לנתונים הסותרים לכאורה, וכיצד ניתן להרוויח מכך

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי אישר סיוע עתק לישראל. מה תכלול החבילה?

בית הנבחרים האמריקאי אישר סיוע בסך כולל של 95 מיליארד דולר לשורה של מדינות ובהן ישראל ● חבילת הסיוע כוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל, כולל 4 מיליארד דולר למילוי מלאי טילי טמי"ר של כיפת ברזל; 60.8 מיליארד דולר סיוע לאוקראינה, בדגש על השלמת אמל"ח; וכן, 8.1 מיליארד דולר עבור טייוואן

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

בחברות הטק מנסים להילחם בהונאות משקיעים. אלה הכלים החדשים שלהם

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות