גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"משטר היסטרי, מפוחד ופופוליסטי רוצה לשלוט בתרבות"

אורן מוברמן, מבכירי הישראלים הפועלים בתעשיות הקולנוע האמריקאית, מבין את התסכול מאופן חלוקת כספי הקרנות, אבל אומר כי שרת התרבות "לוקחת את זה לכיוון לאומני במקום לענייני" ● וגם: איך הוא כותב, ולמה הוליווד הפסיקה לעניין אותו ● ראיון

אורן מוברמן / צילום: כפיר זיו
אורן מוברמן / צילום: כפיר זיו

אורן מוברמן, מבכירי הישראליים בתעשיית הקולנוע האמריקאית - במאי, מפיק ותסריטאי מועמד לאוסקר - לא כותב תסריטים, אלא סרטים. זה מה שהוא מרגיש כאשר באופן כמעט מיסטי הוא "צופה" בסרט שמוקרן בתוך ראשו, נותן לדמויות לדבר ואז הוא מעביר את זה אל צג המחשב. כך הוא מתאר שכתב גם את "פאזל", סרט עצמאי המבוסס על סרט ארגנטינאי, שיעלה לאקרנים בארצות הברית בסוף החודש. כשמוברמן כתב את התסריט לסרט החדש, בראש שלו הוא ראה את סטנלי טוצ'י מככב בו (וגם מביים אותו), כאשר את דמותה של עקרת הבית אגנס מגלמת לא אחרת מאשר מריל סטריפ. ליום הולדתה מקבלת אגנס פאזל במתנה ומגלה שיש לה כישרון יוצא דופן להרכבת פאזלים. המשחק הכל-כך טריוויאלי וילדותי, עתיד גם לשנות את חייה.

אבל כמו שקורה לא פעם בשואו ביזנס, התסריט של "פאזל" עבר לא מעט ידיים. השחקנית קלי מקדונלד נבחרה לגלם את אגנס, וטוצ'י לא ביים אותו וגם לא שיחק בו. אבל במקום להתאכזב שהחזון שלו לא יצא לפועל, מוברמן מאוהב בתוצאה שיצר הבמאי מארק טורטלטאוב, וגם חברת סוני, שרכשה אותו בחמישה מיליון דולר - לאחר שהוקרן וזכה לשבחים בפסטיבל סאנדנס האחרון.

"מבחינתי, תסריט זה משהו אבסטרקטי", אומר מוברמן כשאנחנו יושבים על כוס קפה שחור, במלון בוטיק מעוצב בדרום תל אביב. העברית שלו מצוינת, נקייה ממבטא, ועם הזקנקן והמשקפיים אפשר היה לשייך אותו בקלות לאגף ההיפסטרים המקומי. ב-40 השנים שהוא לא גר כאן, הוא מטפח רזומה מרשים באמריקה, הכולל סרטים כמו "השליח" שאותו כתב וביים וגם היה מועמד עליו לאוסקר, "נורמן" של יוסף סידר שבו היה שותף כמפיק, "מחוץ לזמן" (ביים), "אהבה וחסד" (הפיק), "ארוחת ערב" (ביים) ו"אני לא שם", לו כתב את התסריט המבוסס על הביוגרפיה של בוב דילן. בתחום העשייה הישראלית, מוברמן כתב והפיק את "ג'נקשן 48" שביים אודי אלוני, הסרט שעמד במרכז הפרובוקציה של פרסי אופיר 2016, כאשר במהלך הופעה של השחקן הראשי תאמר נפאר, קמה שרת התרבות מירי רגב ועזבה את האולם במחאה.

לישראל הוא כמעט לא מגיע, לא מעורב בכלל בתעשיית הקולנוע המקומית מבחירה וגם לא מתכנן לעשות עלייה. את האנרגיה הוא משקיע ב-Sight unseen Pictures, חברת ההפקה המצליחה שבה הוא שותף, שרק השנה היה לה יבול של ארבעה סרטים: "הסיפור", "חיים פרועים", "אנשים ומפלצות" ו"פאזל". "תסריט הוא אבסטרקטי", הוא חוזר ומסביר, "כי השאר זו עבודה של המלהקות, אנשי הלוקיישנים, הבמאי והשחקנים. אני הרבה על הסט גם כשאני לא מביים, אז אני לא מופתע".

הייתה לך בראש מריל סטריפ. לא מאכזב?

"ממש לא, כי את הגרסה שלי לסרט כבר ראיתי, אז זה לא משנה. ככה היה בפאזל. להגיד לך שזאת התוצאה שדמיינתי? לא, כי הליהוק לקח אותו למקום לגמרי אחר. עקבתי אחריו בעריכה ולחלק מהדברים שאמרתי גם הקשיבו. ככה היה גם ב'אהבה וחסד', הסרט על בריאן וילסון מה'ביץ' בויז'".

"אני עובד בלי אגו"

עם רנן שור, מנהל בית הספר לקולנוע סם שפיגל, הוא שומר על קשר שנים רבות. שור ביקש ממנו כמה פעמים לשפוט בחממת סם שפיגל הבינלאומית - חממה יוצאת דופן, המשמשת מקפצה לקולנוענים אנונימים מרחבי העולם, לחשיפה מול 60 אנשי תעשייה בכירים שמגיעים במיוחד כדי לצוד תסריטים בעלי פוטנציאל הפקתי גבוה, ומוברמן פעם אחר פעם סירב.

"הפעם זה הסתדר לי טוב", הוא אומר. "מדובר בתוכנית של כמה חודשים שבה יוצרים מכל העולם, שעשו סרטי ביכורים וסרטים קצרים, מפתחים תסריטים ועובדים מול מנטורים שמלווים אותם לאורך התהליך. בגלל הפרסטיז'ה של החממה, מגיעים לאירוע הסיום סקאוטרים מהתעשייה לשים עין על יוצרים עם פוטנציאל ולקנות תסריטים. מה שמרשים זה שמשנה לשנה הרמה עולה ותשומת הלב הבינלאומית גוברת, בעיקר כי הסרטים נעשים ממש. מהחממה יצא למשל 'הגננת' של נדב לפיד, שרימייק עליו יצא בקרוב בנטפליקס. השנה רנן הכריח אותם לצלם סצנה מהסרט על חשבונם, והרמה הייתה כל-כך גבוהה, שזה בלבל".

מה זאת אומרת בלבל?

"באתי לשפוט תסריטים, וכאשר ראיתי את הסצנות, הדעה שלי השתנתה. תסריט הוא תרמית שלא בזדון. זו הברירה היחידה, כי אין דרך לתקשר מוצר יקר כמו סרט אלא דרך מילים. וזה מצריך הרבה דמיון".

חשבתי שתסריטים מגבילים את הדמיון, כי הם מאוד ספציפיים.

"התסריט רוצה להכתיב לך כמה שיותר".

אז למה הוא תרמית?

"כי בסוף, כל אחד מדמיין את הסרט אחרת".

אז אם תסריטאי רוצה שהסרט ייראה אחד לאחד כמו החזון שלו, הוא גם צריך לביים אותו, או לעבוד עם מישהו שחושב כמוהו.

"אין אף אחד שחושב כמוני. אני עובד בלי אגו כי מעניין אותי לראות מה אחרים יעשו איתו. אני לא כותב בוואקום. התפקיד שלי הוא להיכנס לראש של הבמאי".

ואם אתה לא מצליח להיכנס לראש שלו?

"בדרך כלל אני מצליח. אני במאי, תסריטאי וכותב תסריטים לבמאים אחרים. בעולם הקולנוע העצמאי זה מאוד נדיר לכתוב לבמאים אחרים. מצאתי נישה".

למה אתה מתכוון ב"קולנוע עצמאי"?

"לזה שהמימון בו מגיע מחברות שאינן קשורות להוליווד, סרטים דלי תקציב, עד תקציב של 20 מיליון דולר פחות או יותר".

באמת דל, יחסית לסכומים שרצים בהוליווד.

"הבחירה שלי בקולנוע העצמאי קשורה לזה שבאתי מפה. ההשפעות עליי היו אירופאיות, והוליווד העכשווית לא ממש מעניינת אותי. אותי מעניין המפגש בין אמנות, עשייה, תעשייה וכלכלה".

אבל צריך לממן את האמנות הזאת.

"זאת אמנות מאוד יקרה, לכן קוראים לזה שואו-ביזנס. אבל אותי מעניינת האמנות כסוג של נס. היו לי הזדמנויות להשתלב בהוליווד ולא רציתי. זה פס ייצור, כלכלה גרידא, יש לה את הפלוסים שלה, אבל הם לא בשבילי".

איזה סרט זכה בתחרות בחממה?

"'ברדלס אנטולי', תסריט טורקי על סגירת גן החיות באנקרה".

ומישהו כבר קנה אותו?

"אין קניות ישירות שיוצאות משם, כי הכספים מגיעים מקרנות, שיטה שאני פחות מכיר. השיטה שלי היא קפיטליסטית, אין כספים ממסדיים, הכול פרטי, עצמאי לגמרי".

אז אתה מתנגד לשיטת הקרנות הישראלית?

"הסכנה היא כניסה של אג'נדה פוליטית לעשייה. אצלנו (באמריקה) אין פוליטיקה, אבל אין גם תמיכה באמנות".

כשאין תמיכה, יוצרים מהשוליים לא מקבלים הזדמנות.

"זה היה נכון עד לקמפיין MeToo#. אחרי שהוא פרץ, נשים קיבלו את תשומת הלב שמגיעה להן, סקסיזם בתעשייה מוגר והגישה למיעוטים השתנתה, תראי את 'בלק-אאוט' ו'הפנתר השחור'. הביקוש למיעוטים הגיע באיחור של כמה עשורים טובים".

ואצלנו, שרת התרבות רוצה להגביל את כוחן של קרנות הקולנוע. אנחנו יותר טראמפ מכם.

"משטר היסטרי, מפוחד ופופוליסטי רוצה לשלוט בתרבות. היא (השרה) מתחברת לתסכול לגיטימי לגמרי באופן חלוקת הכספים, אבל לוקחת את זה לכיוון לאומני במקום לענייני. אני לא גר פה, אבל יותר אנשים נדחו במהלך השנים על-ידי הקרן, כך שיש הרבה מאוד מתוסכלים. אם זה היה קפיטליזם טהור, התסכול היה שם, אבל לא היה להם ממסד להוציא אותו עליו".

למזלך, אתה פטור מהבחישות האלה.

"קולנוע הוא ניחוש. אין לי גוף ממשלתי שאומר לי מאיפה אקבל את הכסף, אז הגוף הפרטי, בדרך כלל חברות הפקה פרטיות, מנהל איתי משא ומתן על מה שכתבתי. אם הוא מאמין בחזון שלי, הוא ישים כסף, והמטרה היא מסחרית לחלוטין. רווח".

תגדיר הצלחה.

"אם עשית סרט בחמישה מיליון דולר ומכרת אותו בעשרה מיליון - זאת הצלחה. להבדיל, 'מחוץ לזמן' עם ריצ'רד גיר לא היה הצלחה קופתית וזאת גם לא הייתה המטרה שלו. המטרה הייתה חברתית, לפתח שיח וערוצים לתרומות להומלסים - והצלחנו".

אפשר להתפרנס מסרט חברתי כזה?

"התמזל מזלי שאני במקצוע. אני מפיק, כותב ומביים, ומתפרנס".

"מישהו שמכיר מישהו"

מוברמן גדל בגבעתיים. כשהיה בן 12 המשפחה עברה לניו יורק, בעקבות אביו שעבר לעבוד בשלוחה האמריקאית של בנק לאומי. עם סיום התיכון חזר ארצה להתגייס עם יעל, אפידמיולוגית וחוקרת שחפת ואיידס באפריקה - אז חברתו וכיום אשתו ואם שני ילדיו. הוא שירת בנח"ל מוצנח ולאחר השירות חזר לניו יורק ולמד בברוקלין קולג' קולנוע, פילוסופיה, גנטיקה ואנגלית. כדי להרוויח כמה סנטים כתב על קולנוע ב"מעריב ניו יורק" ועבר ל"אינטרוויו", שם ראיין את אנשי התעשייה, ואיכשהו הפך לתסריטאי.

"כתבתי תסריט, גייסתי כסף משתי חברות מתחרות בצרפת, איך? קשרים. תמיד זה מישהו שמכיר מישהו. כל החיים שלי בנויים על אינטליגנציה רגשית. שלושה ימים לפני הצילומים, הסרט התמוטט, כי החברות היריבות הכשילו אחת את השנייה. האכזבה הייתה עצומה, אבל מצד שני היה לי תסריט ואנשים התחילו להתעניין בכתיבה שלי, בעיקר שחקנים, וככה זה התגלגל. הרבה מהכתיבה שלי למדתי משחקנים, מכריסטיאן סקוט תומס, סטיב בושמי, ג'ון האם ו-וויליאם דפו. הבנתי מהם סוג של שפה שבמאים לרוב לא מבינים.

"לשחקן ברמה יש משהו מסתורי, שאליו נחשפתי בפעם הראשונה כשראיינתי ב'אינטרווי' אנשים כמו ספייק לי או אנג לי. עבדתי תקופה גם בהוצאה פרטית שפרסמה תסריטים, שבשבילי היו עוד כלים ללמידה".

יש לך תדמית של איש קולנוע ששחקנים אוהבים לעבוד איתו - וודי הרלסון וריצ'רד גיר עובדים איתך שוב ושוב. מה מיוחד בך?

"אני אוהב שחקנים בגלל המסתורין של מה שהם עושים, והעניין שלי בהם הוא אמיתי. הגישה שלי לבימוי היא קודם כול השחקן והצרכים שלו. לא לשבור את ההופעה שלו לחלקים, לא לשבור סצנות. לתת להם לשחק אותן מההתחלה עד הסוף, מה שמאפשר להם להביא לידי ביטוי את הכישרון שלהם. הפרטים הם הבן אדם ואני מחפש את האנשים".

אישי: 52, נשוי 2, מתגורר במנהטן, ניו יורק

אקטואלי: מבקר בארץ כשופט בחממת סם ספיגל לקולנוע בינלאומי, שמתקיימת זו שנתה השביעית, ואשר מחלקת פרסים בסך כולל של 120 אלף דולר ליוצרים שונים

עוד כתבות

הפגנה לשחרור החטופים בדרך בגין בירושלים / צילום: יעל גדות

בכיר ישראלי - התקבלה ההחלטה על יציאת משלחת לקטאר

ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה הערב (שבת) על יציאת משלחת ישראלית לקטאר • טראמפ: "חמאס הגיב ברוח חיובית, אולי תהיה עסקה עד השבוע הבא" ● לראשונה: שני עובדי סיוע אמריקנים נפצעו בפיגוע של חמאס בעזה ●  50 חטופים - 638 ימים בשבי ● עדכונים שוטפים 

דיון בוועדת החוקה, בראשותו של ח''כ שמחה רוטמן / צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת

התיקון לחוק החוזים כמודל לאיחוי לאומי

התיקון לחוק החוזים ראוי להיחשב כמודל לחקיקה ממלכתית ומאחדת, בתקופה של קיטוב הולך וגובר ● כל אחד מתתי־ההסדרים שנקבעו בחוק הוא פרי פשרה מהותית, המשלבת בין עמדות המחנה השמרני לבין עמדות המחנה הליברלי ● מהתיקון עולה הקריאה הרעננה ביותר לישראל של 2025: גם כשאנו חלוקים – אנו מסוגלים להסכים

חרדים בלשכת גיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

צה"ל מסיר כפפות: המהלך הדרמטי לגיוס משתמטים - והאכיפה

עשרות אלפי צווי הגיוס שיישלחו, והמחסומים שיוקמו בכניסה לאזורים מיושבים ● שעות לפני יציאת המשלחת: השרים הצביעו בעד חלוקת סיוע הומניטרי לעזה ● בקטאר מדווחים: סבב המשא ומתן העקיף בין חמאס לישראל החל בדוחה ● צה"ל יירט טיל בליסטי ששוגר מתימן ● "האויב ממתין לשאננות": חמאס מזהיר את המחבלים לקראת הפסקת האש ● 50 חטופים - 639 ימים בשבי • עדכונים שוטפים 

סיכום שווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילום: AP

שמונה מניות עם הזדמנות ושתיים שכדאי להיזהר מהן - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

בנק אוף אמריקה מפרסם רשימה של מניות מעניינות להשקעה ● הבורסה בתל אביב הפכה לאחת החזקות בעולם, ושברה שורה של שיאים היסטוריים ● ההצלחה של קת'י ווד ● וגם: האם יכול להיות שאחת הדרכים הכי יקרות להשקיע בשוק ההון היא גם הכי משתלמת?

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

נתניהו הכריע לגבי מיקום שדה התעופה הבא של ישראל. האם הפעם זה יקרה?

נתניהו הנחה להציג בתוך שלושה חודשים תכנון ראשוני להקמת שדה התעופה המשלים לנתב"ג בצקלג שבנגב, כאשר במקביל, יתבצע גם תכנון להקמת שדה התעופה ברמת דוד - ובהמשך יוחלט סופית היכן הוא יוקם ● האתר בצקלג נדחה בעבר בשל מגבלות שונות, אך הגורמים המקצועיים ריככו את עמדתם לגביו לאחרונה

מפעל אינטל בקריית גת / צילום: אינטל

אינטל מפטרת, אנבידיה מגייסת: האם ההייטק הישראלי בדרך למהפך

נראה שאנבידיה בדרך להישג נוסף שיאפיל על זה של אינטל ● ובכל זאת: מי תורמת כלכלית יותר לישראל? נראה שדווקא אינטל שנמצאת במצוקה ● הסיבה: התרומה של מפעל ייצור למדינה היא לאין שיעור גבוהה יותר מאשר מרכז פיתוח

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: עודד קרני

הלחצים על הנגיד ובית ההשקעות שמעריך: "הריבית עשויה לרדת מחר"

בנק ישראל צפוי לפרסם את החלטת הריבית מחר (ב'), שצפויה על פי רוב הכלכלנים להישאר על רמה של 4.5% ● עם זאת, בלידר שוקי הון מעריכים שהסיכוי שנראה כבר הפחתה מחר עומד על 65%

אלעד טנא / צילום: אריק סולטן

במקום אבי משולם: אלעד טנא מונה לעורך העל בידיעות אחרונות

אלעד טנא ימונה לתפקיד עורך העל של ידיעות אחרונות וב-Ynet במקום אבי משולם, שמילא את התפקיד בשנתיים האחרונות ● טנא, מגיע לאחר כשנתיים בתפקיד העורך הראשי של "מקור ראשון"

נתב''ג / צילום: Shutterstock

ההצעה והסערה: האם מי שנתקעו בחו"ל בזמן המלחמה יקבלו פיצוי של עד 450 דולר ליום?

ועדת הכלכלה היתה אמורה לדון במתווה לפיצוי הישראלים שנתקעו בחו"ל במבצע "עם כלביא" ● על הפרק: מתווה שמציע החזרי הוצאות לינה ומחיה שיכול להגיע אף ל-450 דולר לנוסע ● אז למה ההצעה לא עלתה לדיון ומי יפצה את הנוסעים?

הזדמנות לבנות מחדש / צילום: איל יצהר

מי אחראי על המקלטים ועוד כמה דברים שכדאי לנו לדעת מראש על התמגנות

מתי מקלטים ציבוריים נפתחים ● מה קורה אם מתנהלים בהם פעילויות בעת שגרה ● האם מותר לזרוק חפצים ממקלט בבית משותף ● והאם חייבים להכניס כל אחד ● הזדמנות לבנות מחדש, פרויקט מיוחד  

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

בורסת ת"א ננעלה בעליות קלות; ישרוטל קפצה בכ-12%, סלקום ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.3% ● השקל התחזק בחדות מול הדולר ● בוול סטריט נתוני התעסוקה מגבירים את החשש שהורדות הריבית מתרחקות ● מנגד, בארץ, הכלכלנים מעריכים שההקלה המוניטרית מתקרבת, אולי כבר ביום שני ● וגם: המניה שזינקה ב-1000% בשנה ועדיין צופים לה אפסייד

דירת 4.5 חדרים בשכונת עג'מי ביפו / צילום: יוסי שחר

בזמן המלחמה: בכמה נמכרה דירת 4.5 חדרים בשכונת עג'מי ביפו?

בשכונת עג'מי ביפו נרכשה דירת 4.5 חדרים בשטח של 86 מ"ר עם ממ"ד ושתי מרפסות תמורת 3.18 מיליון שקל ● הנכס עמד פחות מחודשיים על המדף ● המוכרים הם משקיעים שלפי רשות המסים קנו את הדירה ב־2016 תמורת 2.2 מיליון שקל ● ועוד עסקאות מהשבוע האחרון

שוקי ניר, דניאל בראל, עומר כילף, ראסל אלוואנגר / צילום: שלומי יוסף, איל יצהר, ענבל מרמרי, באדיבות סולאראדג'

הישראלית שקפצה בכ-40% בשבוע בוול סטריט, וזו שקיבלה אזהרה מנאסד"ק

סולאראדג' זינקה ב-39% בשבוע האחרון, בעוד שהמשקיעים בוחנים את השלכות "החוק הגדול והיפה" של הנשיא טראמפ על תחום האנרגיה המתחדשת ● טאואר קיבלה רוח גבית, לאחר שפורסם כי תיקח חלק בפרויקט שבבים גדול בהודו ● ובתחום האוטוטק: REE ואינוויז דיווחו על הודעות מנוגדות שקיבלו באשר לעמידה בתנאי הסף של נאסד"ק

קרנות הגידור התמודדו עם המבחן האולטימטיבי / אילוסטרציה: Shutterstock

"ביקוש כבוש וחוסר נזילות": מנהלי קרנות גידור מנתחים את הרנסנס בבורסה בת"א

בקרנות המיועדות למשקיעים המתוחכמים השיגו בדרך כלל תשואת נאות מתחילת השנה, אך התקשו להכות את ביצועי מדד הדגל המקומי ● מנהל הקרן שהניבה 31% למשקיעיה: "לאחר החודש האחרון, הדרך הפכה להיות הרבה יותר ברורה והכיוון להערכתנו הוא למעלה"

חיים פייגלין, מנכ''ל צמח המרמן / צילום: כפיר סיון

מניות הבנייה טסו ומשקיעים בצמח המרמן דרשו שעזריאלי תשלם יותר

בחודש האחרון מדד ת"א-בנייה עלה בכ-40% ● כעת, מספר גופים מוסדיים מנסים לגבש מהלך עם דרישה להעלאת המחיר שבו תירכש חברת הבנייה הציבורית צמח המרמן על ידי קבוצת עזריאלי ● בין המוסדיים שמחזיקים בצמח המרמן, נמצאות חברות הביטוח הפניקס, הראל, כלל ביטוח, וכן קרן הגידור ברוש

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

כך ניצחה ממשלת בריטניה את המשפחה של סבתא כוכבה בקרב על דירה בירושה

ביהמ"ש קבע שתלוש שכר בו הופיע מרכיב "בונוס" אותו המעסיק לא ידע להסביר, הינו תלוש שכר פיקטיבי ● ביהמ"ש השלום בירושלים דחה תביעת בני משפחה שטענו לזכויות דיירים מוגנים וזכות בעלות בדירת מגורים ● בעל עירב את אישתו בעסקי החברה, האם היא זכאית לחלק ממנה בגירושים?

סניף של שירותי בריאות כללית -קופת חולים כללית / צילום: עינת לברון

יו"ר ועד העובדים בכללית מזהיר: "אם משרד הבריאות ימנה מנהל מטעמו - כל העובדים ישבתו"

יו"ר הוועד של הכללית מצטרף למאבק על מינוי המנכ"ל ונעמד מול משרד הבריאות: "איומים אגרסיביים יכשלו. לא ניתן להפוך את הכללית לסניף של האוצר ואגף התקציבים במשרד הבריאות" ● ועד עובדי הכללית הוא לא גורם שמשתתף רשמית בבחירת המנכ"ל, אבל יש לו בהחלט השפעה מכרעת על הישרדותו

רשויות הצפון מתחרות על קמפוס הענק של אנבידיה / צילום: מועצה אזורית חוף הכרמל, יח''צ

לפחות חמישה אזורי תעשייה בצפון יתחרו על השקעת הענק של אנבידיה

אנבידיה הצהירה על כוונתה לשלש את היקף הנדל"ן שהיא מחזיקה בישראל בהשקעה של כ־2 מיליארד שקל, ולבנות קמפוס ענק בקרבת משרדיה ביקנעם ● רשויות מקומיות באזור הצפון כבר מציעות קרקעות בשטחן - מעפולה עד חיפה ● ההערכה: הפרויקט יכלול מעבדות שיאפשרו לפתח את שבבי התקשורת העתידיים של החברה - מנוע צמיחה מרכזי שלה

הניו יורק טיימס: זה "מחיר הניצחון" שישראל משלמת על המלחמה באזור

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: חמאס נתון ללחץ מתושבי הרצועה "שדורשים הקלה מהמשבר",  המדינה המפתיעה עם יותר מאלף פעילי חיזבאללה, וכך המלחמה באיראן "החלישה את מעמדה של ישראל בעולם" ● כותרות העיתונים בעולם

שלי הוד מויאל / צילום: חן מזרח

הכרישה החדשה: הדרך של היזמת שהייתה מעורבת כבר ב-27 אקזיטים

לפני 15 שנה אבא של שלי הוד מויאל נפטר בפתאומיות, והיא החליטה לעזוב את הקריירה בניו יורק ולחזור לארץ ● מאז היא הספיקה להקים קרן הון סיכון ובקרוב גם נראה אותה על המסכים בתוכנית "הכרישים": "במשך שנים הרגשתי שהיה לי הרבה מזל כשאנשים מסביבי העצימו אותי ודאגו לי - ורציתי לתת את זה גם לאחרים"