גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"משטר היסטרי, מפוחד ופופוליסטי רוצה לשלוט בתרבות"

אורן מוברמן, מבכירי הישראלים הפועלים בתעשיות הקולנוע האמריקאית, מבין את התסכול מאופן חלוקת כספי הקרנות, אבל אומר כי שרת התרבות "לוקחת את זה לכיוון לאומני במקום לענייני" ● וגם: איך הוא כותב, ולמה הוליווד הפסיקה לעניין אותו ● ראיון

אורן מוברמן / צילום: כפיר זיו
אורן מוברמן / צילום: כפיר זיו

אורן מוברמן, מבכירי הישראליים בתעשיית הקולנוע האמריקאית - במאי, מפיק ותסריטאי מועמד לאוסקר - לא כותב תסריטים, אלא סרטים. זה מה שהוא מרגיש כאשר באופן כמעט מיסטי הוא "צופה" בסרט שמוקרן בתוך ראשו, נותן לדמויות לדבר ואז הוא מעביר את זה אל צג המחשב. כך הוא מתאר שכתב גם את "פאזל", סרט עצמאי המבוסס על סרט ארגנטינאי, שיעלה לאקרנים בארצות הברית בסוף החודש. כשמוברמן כתב את התסריט לסרט החדש, בראש שלו הוא ראה את סטנלי טוצ'י מככב בו (וגם מביים אותו), כאשר את דמותה של עקרת הבית אגנס מגלמת לא אחרת מאשר מריל סטריפ. ליום הולדתה מקבלת אגנס פאזל במתנה ומגלה שיש לה כישרון יוצא דופן להרכבת פאזלים. המשחק הכל-כך טריוויאלי וילדותי, עתיד גם לשנות את חייה.

אבל כמו שקורה לא פעם בשואו ביזנס, התסריט של "פאזל" עבר לא מעט ידיים. השחקנית קלי מקדונלד נבחרה לגלם את אגנס, וטוצ'י לא ביים אותו וגם לא שיחק בו. אבל במקום להתאכזב שהחזון שלו לא יצא לפועל, מוברמן מאוהב בתוצאה שיצר הבמאי מארק טורטלטאוב, וגם חברת סוני, שרכשה אותו בחמישה מיליון דולר - לאחר שהוקרן וזכה לשבחים בפסטיבל סאנדנס האחרון.

"מבחינתי, תסריט זה משהו אבסטרקטי", אומר מוברמן כשאנחנו יושבים על כוס קפה שחור, במלון בוטיק מעוצב בדרום תל אביב. העברית שלו מצוינת, נקייה ממבטא, ועם הזקנקן והמשקפיים אפשר היה לשייך אותו בקלות לאגף ההיפסטרים המקומי. ב-40 השנים שהוא לא גר כאן, הוא מטפח רזומה מרשים באמריקה, הכולל סרטים כמו "השליח" שאותו כתב וביים וגם היה מועמד עליו לאוסקר, "נורמן" של יוסף סידר שבו היה שותף כמפיק, "מחוץ לזמן" (ביים), "אהבה וחסד" (הפיק), "ארוחת ערב" (ביים) ו"אני לא שם", לו כתב את התסריט המבוסס על הביוגרפיה של בוב דילן. בתחום העשייה הישראלית, מוברמן כתב והפיק את "ג'נקשן 48" שביים אודי אלוני, הסרט שעמד במרכז הפרובוקציה של פרסי אופיר 2016, כאשר במהלך הופעה של השחקן הראשי תאמר נפאר, קמה שרת התרבות מירי רגב ועזבה את האולם במחאה.

לישראל הוא כמעט לא מגיע, לא מעורב בכלל בתעשיית הקולנוע המקומית מבחירה וגם לא מתכנן לעשות עלייה. את האנרגיה הוא משקיע ב-Sight unseen Pictures, חברת ההפקה המצליחה שבה הוא שותף, שרק השנה היה לה יבול של ארבעה סרטים: "הסיפור", "חיים פרועים", "אנשים ומפלצות" ו"פאזל". "תסריט הוא אבסטרקטי", הוא חוזר ומסביר, "כי השאר זו עבודה של המלהקות, אנשי הלוקיישנים, הבמאי והשחקנים. אני הרבה על הסט גם כשאני לא מביים, אז אני לא מופתע".

הייתה לך בראש מריל סטריפ. לא מאכזב?

"ממש לא, כי את הגרסה שלי לסרט כבר ראיתי, אז זה לא משנה. ככה היה בפאזל. להגיד לך שזאת התוצאה שדמיינתי? לא, כי הליהוק לקח אותו למקום לגמרי אחר. עקבתי אחריו בעריכה ולחלק מהדברים שאמרתי גם הקשיבו. ככה היה גם ב'אהבה וחסד', הסרט על בריאן וילסון מה'ביץ' בויז'".

"אני עובד בלי אגו"

עם רנן שור, מנהל בית הספר לקולנוע סם שפיגל, הוא שומר על קשר שנים רבות. שור ביקש ממנו כמה פעמים לשפוט בחממת סם שפיגל הבינלאומית - חממה יוצאת דופן, המשמשת מקפצה לקולנוענים אנונימים מרחבי העולם, לחשיפה מול 60 אנשי תעשייה בכירים שמגיעים במיוחד כדי לצוד תסריטים בעלי פוטנציאל הפקתי גבוה, ומוברמן פעם אחר פעם סירב.

"הפעם זה הסתדר לי טוב", הוא אומר. "מדובר בתוכנית של כמה חודשים שבה יוצרים מכל העולם, שעשו סרטי ביכורים וסרטים קצרים, מפתחים תסריטים ועובדים מול מנטורים שמלווים אותם לאורך התהליך. בגלל הפרסטיז'ה של החממה, מגיעים לאירוע הסיום סקאוטרים מהתעשייה לשים עין על יוצרים עם פוטנציאל ולקנות תסריטים. מה שמרשים זה שמשנה לשנה הרמה עולה ותשומת הלב הבינלאומית גוברת, בעיקר כי הסרטים נעשים ממש. מהחממה יצא למשל 'הגננת' של נדב לפיד, שרימייק עליו יצא בקרוב בנטפליקס. השנה רנן הכריח אותם לצלם סצנה מהסרט על חשבונם, והרמה הייתה כל-כך גבוהה, שזה בלבל".

מה זאת אומרת בלבל?

"באתי לשפוט תסריטים, וכאשר ראיתי את הסצנות, הדעה שלי השתנתה. תסריט הוא תרמית שלא בזדון. זו הברירה היחידה, כי אין דרך לתקשר מוצר יקר כמו סרט אלא דרך מילים. וזה מצריך הרבה דמיון".

חשבתי שתסריטים מגבילים את הדמיון, כי הם מאוד ספציפיים.

"התסריט רוצה להכתיב לך כמה שיותר".

אז למה הוא תרמית?

"כי בסוף, כל אחד מדמיין את הסרט אחרת".

אז אם תסריטאי רוצה שהסרט ייראה אחד לאחד כמו החזון שלו, הוא גם צריך לביים אותו, או לעבוד עם מישהו שחושב כמוהו.

"אין אף אחד שחושב כמוני. אני עובד בלי אגו כי מעניין אותי לראות מה אחרים יעשו איתו. אני לא כותב בוואקום. התפקיד שלי הוא להיכנס לראש של הבמאי".

ואם אתה לא מצליח להיכנס לראש שלו?

"בדרך כלל אני מצליח. אני במאי, תסריטאי וכותב תסריטים לבמאים אחרים. בעולם הקולנוע העצמאי זה מאוד נדיר לכתוב לבמאים אחרים. מצאתי נישה".

למה אתה מתכוון ב"קולנוע עצמאי"?

"לזה שהמימון בו מגיע מחברות שאינן קשורות להוליווד, סרטים דלי תקציב, עד תקציב של 20 מיליון דולר פחות או יותר".

באמת דל, יחסית לסכומים שרצים בהוליווד.

"הבחירה שלי בקולנוע העצמאי קשורה לזה שבאתי מפה. ההשפעות עליי היו אירופאיות, והוליווד העכשווית לא ממש מעניינת אותי. אותי מעניין המפגש בין אמנות, עשייה, תעשייה וכלכלה".

אבל צריך לממן את האמנות הזאת.

"זאת אמנות מאוד יקרה, לכן קוראים לזה שואו-ביזנס. אבל אותי מעניינת האמנות כסוג של נס. היו לי הזדמנויות להשתלב בהוליווד ולא רציתי. זה פס ייצור, כלכלה גרידא, יש לה את הפלוסים שלה, אבל הם לא בשבילי".

איזה סרט זכה בתחרות בחממה?

"'ברדלס אנטולי', תסריט טורקי על סגירת גן החיות באנקרה".

ומישהו כבר קנה אותו?

"אין קניות ישירות שיוצאות משם, כי הכספים מגיעים מקרנות, שיטה שאני פחות מכיר. השיטה שלי היא קפיטליסטית, אין כספים ממסדיים, הכול פרטי, עצמאי לגמרי".

אז אתה מתנגד לשיטת הקרנות הישראלית?

"הסכנה היא כניסה של אג'נדה פוליטית לעשייה. אצלנו (באמריקה) אין פוליטיקה, אבל אין גם תמיכה באמנות".

כשאין תמיכה, יוצרים מהשוליים לא מקבלים הזדמנות.

"זה היה נכון עד לקמפיין MeToo#. אחרי שהוא פרץ, נשים קיבלו את תשומת הלב שמגיעה להן, סקסיזם בתעשייה מוגר והגישה למיעוטים השתנתה, תראי את 'בלק-אאוט' ו'הפנתר השחור'. הביקוש למיעוטים הגיע באיחור של כמה עשורים טובים".

ואצלנו, שרת התרבות רוצה להגביל את כוחן של קרנות הקולנוע. אנחנו יותר טראמפ מכם.

"משטר היסטרי, מפוחד ופופוליסטי רוצה לשלוט בתרבות. היא (השרה) מתחברת לתסכול לגיטימי לגמרי באופן חלוקת הכספים, אבל לוקחת את זה לכיוון לאומני במקום לענייני. אני לא גר פה, אבל יותר אנשים נדחו במהלך השנים על-ידי הקרן, כך שיש הרבה מאוד מתוסכלים. אם זה היה קפיטליזם טהור, התסכול היה שם, אבל לא היה להם ממסד להוציא אותו עליו".

למזלך, אתה פטור מהבחישות האלה.

"קולנוע הוא ניחוש. אין לי גוף ממשלתי שאומר לי מאיפה אקבל את הכסף, אז הגוף הפרטי, בדרך כלל חברות הפקה פרטיות, מנהל איתי משא ומתן על מה שכתבתי. אם הוא מאמין בחזון שלי, הוא ישים כסף, והמטרה היא מסחרית לחלוטין. רווח".

תגדיר הצלחה.

"אם עשית סרט בחמישה מיליון דולר ומכרת אותו בעשרה מיליון - זאת הצלחה. להבדיל, 'מחוץ לזמן' עם ריצ'רד גיר לא היה הצלחה קופתית וזאת גם לא הייתה המטרה שלו. המטרה הייתה חברתית, לפתח שיח וערוצים לתרומות להומלסים - והצלחנו".

אפשר להתפרנס מסרט חברתי כזה?

"התמזל מזלי שאני במקצוע. אני מפיק, כותב ומביים, ומתפרנס".

"מישהו שמכיר מישהו"

מוברמן גדל בגבעתיים. כשהיה בן 12 המשפחה עברה לניו יורק, בעקבות אביו שעבר לעבוד בשלוחה האמריקאית של בנק לאומי. עם סיום התיכון חזר ארצה להתגייס עם יעל, אפידמיולוגית וחוקרת שחפת ואיידס באפריקה - אז חברתו וכיום אשתו ואם שני ילדיו. הוא שירת בנח"ל מוצנח ולאחר השירות חזר לניו יורק ולמד בברוקלין קולג' קולנוע, פילוסופיה, גנטיקה ואנגלית. כדי להרוויח כמה סנטים כתב על קולנוע ב"מעריב ניו יורק" ועבר ל"אינטרוויו", שם ראיין את אנשי התעשייה, ואיכשהו הפך לתסריטאי.

"כתבתי תסריט, גייסתי כסף משתי חברות מתחרות בצרפת, איך? קשרים. תמיד זה מישהו שמכיר מישהו. כל החיים שלי בנויים על אינטליגנציה רגשית. שלושה ימים לפני הצילומים, הסרט התמוטט, כי החברות היריבות הכשילו אחת את השנייה. האכזבה הייתה עצומה, אבל מצד שני היה לי תסריט ואנשים התחילו להתעניין בכתיבה שלי, בעיקר שחקנים, וככה זה התגלגל. הרבה מהכתיבה שלי למדתי משחקנים, מכריסטיאן סקוט תומס, סטיב בושמי, ג'ון האם ו-וויליאם דפו. הבנתי מהם סוג של שפה שבמאים לרוב לא מבינים.

"לשחקן ברמה יש משהו מסתורי, שאליו נחשפתי בפעם הראשונה כשראיינתי ב'אינטרווי' אנשים כמו ספייק לי או אנג לי. עבדתי תקופה גם בהוצאה פרטית שפרסמה תסריטים, שבשבילי היו עוד כלים ללמידה".

יש לך תדמית של איש קולנוע ששחקנים אוהבים לעבוד איתו - וודי הרלסון וריצ'רד גיר עובדים איתך שוב ושוב. מה מיוחד בך?

"אני אוהב שחקנים בגלל המסתורין של מה שהם עושים, והעניין שלי בהם הוא אמיתי. הגישה שלי לבימוי היא קודם כול השחקן והצרכים שלו. לא לשבור את ההופעה שלו לחלקים, לא לשבור סצנות. לתת להם לשחק אותן מההתחלה עד הסוף, מה שמאפשר להם להביא לידי ביטוי את הכישרון שלהם. הפרטים הם הבן אדם ואני מחפש את האנשים".

אישי: 52, נשוי 2, מתגורר במנהטן, ניו יורק

אקטואלי: מבקר בארץ כשופט בחממת סם ספיגל לקולנוע בינלאומי, שמתקיימת זו שנתה השביעית, ואשר מחלקת פרסים בסך כולל של 120 אלף דולר ליוצרים שונים

עוד כתבות

הבורסה בתל אביב / צילום: רויטרס

הבורסה ננעלה בשינויים קלים אחרי יומיים חיוביים; שיכון ובינוי וטבע נחלשו

לאחר שאתמול זינקה טבע ב-9% בת"א, הירידות נמחקו בוול סטריט והיא חזרה עם פער שלילי ● מדד ת"א 35 קפץ אתמול ב-1.2% ● טבע רשמה עלייה של יותר מ-9% בעקבות דיווחים על כך שהחברה הציעה פשרה בפרשת משככי הכאבים ● המסחר בניו יורק ננעל אמש בירידות קלות

גרשון גונטובניק /צילום: אלון רון

בית המשפט משרטט מחדש את גבולות שכר-הטרחה של עורכי הדין

מסר לעורכי הדין הגובים שכר-טרחה על בסיס הצלחה: ביהמ"ש המחוזי קבע כי אין תוקף משפטי לסעיף בהסכמי שכר-טרחה מבוססי אחוזים, שלפיו הלקוח מתחייב לשלם את מלוא הכסף גם אם יפסיק את הטיפול המשפטי ● ערעור על ההחלטה נדון בעליון

סניף מגה בעיר / צילום: איל יצהר

ועד עובדי מגה מאיים לטרפד את עסקת יינות ביתן-פרשמרקט?

יו"ר ועד עובדי מגה הנחה את העובדים שלא להגיע ב-1 בנובמבר לעבודה בחמשת סניפי מגה בעיר שאמורים להימסר לידי פרשמרקט ● "הסירוב של הרוכש להיפגש ולדון על תנאי העובדים לא מבשר טובות"

בנימין נתניהו / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס

מה יקרה ב-48 השעות האחרונות לפני פקיעת המנדט והאם נתניהו ישלוף עוד שפן?

כל מי שמכיר את רה"מ יודע שהוא נוהג לשלוף שפנים מהכובע כשאף אחד לא מוכן • בהנחה שלא יקדים להחזיר את המנדט להרכבת הממשלה, גם הפעם כדאי להיות דרוכים עד הרגע האחרון • ומה הותיר נתניהו במשרד החוץ ● פרשנות

מארק צוקרברג / צילום: צילום מסך מפייסבוק

מארק צוקרברג: "לפייסבוק תפקיד חשוב במניעת תוכן שגורם לקיטוב"

מנכ"ל פייסבוק נאם בשידור חי ופרש את משנתו בנושא חופש הביטוי ● בפוסט שפרסם יממה קודם לשידור הנאום כתב צוקרברג כי יתייחס לאיומים המרכזיים על חופש הביטוי, וכי הנאום הוא זיקוק של כל הדברים שלמד על הנושא בשנים האחרונות

 אוהד סנדלר, רמי לוי ואדם פרידלר./ צילום: שלומי יוסף, גלובס

"אם לא נגיע לשווי של מיליארד שקל, עשינו טעות": מה מחפש רמי לוי ב"גוד-פארם" ומי מחפש עליו חומר מכפיש

מפגש ייחודי בין רמי לוי לאדם פרידלר ואוהד סנדלר הוליד שותפות ברשת הטואלטיקה "גוד פארם" שמונה כבר 18 סניפים ● בראיון משותף ראשון הם מספרים על התוכנית להנפיק, על הקשיים מול הקניונים ועל החיבור בין "הילדים הטובים" מתל אביב לקמעונאי הוותיק מירושלים

מערבל בטון של שפיר הנדסה. סיום הפרויקט בכביש 6 השפיע על התוצאות / צילום: אתר החברה

ארבעת האחים שפירא מבקשים לשדרג את שכרם בשפיר הנדסה לעד 5.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

כל אחד מהארבעה צפוי ליהנות משכר חודשי של 135 אלף שקל, לצד הטבות נוספות, בעלות שנתית מוערכת של כ-2.5 מיליון שקל ● זאת בנוסף למענק שנתי בסכום מקסימום של 3 מיליון שקל

אמנון אברמוביץ / צילום: יונתן בלום

אמסלם לרשות השנייה: דברי אברמוביץ' ובן עמי על נתניהו - "חציית קו אדום"

השימוש במילים מתפילת קדיש, שעשו אמש פרשן חדשות 12 אמנון אברמוביץ' והמגיש עודד בן עמי בהקשר של סוף עידן נתניהו, מעוררות סערה ● בן עמי: "לא ראוי לייחס לי כוונות נסתרות" ● לרשות השנייה הגיעו 2,000 תלונות בנושא; יו"רית הרשות: "האמירות ראויות לכל גינוי; שוקלת לפתוח הליך הפרה"

ארומה תל אביב / צילום: מתוך ערוץ היוטיוב של ארומה תל אביב

משרד הבריאות: ארומה ת"א אחראית להרעלת המזון

לפי תוצאות המעבדה הראשוניות של משרד הבריאות, מקור ההרעלות בסניף ארומה ת"א ברחוב דרך בגין היה ככל הנראה באחסון לקוי של טונה בסניף ● ארומה ת"א: "נעשה הכול על-מנת שתקלה מסוג זה לא תחזור" ● אדם נוסף הגיע לחדר מיון לאחר שאכל כריך טונה בקיוסק בנמל ת"א

תיירים צופים בציור קיר של אירועי "בלאדי סאנדיי". הגבולות בין צפון אירלנד ואירלנד שוב במוקד המחלוקת   / צילום: Clodagh Kilcoyne, רויטרס

כשהאדמה הבריטית רועדת תחת רגלי הנמר הקלטי

אחרי שהכלכלה האירית התרסקה כתוצאה משילוב של המשבר העולמי ומשבר פנימי, היא חווה צמיחה גבוהה במיוחד בעשור האחרון ● אבל לא בפעם הראשונה בהיסטוריה אירלנד לומדת שגורלה שזור בזה של בריטניה, ובמקרה של ברקזיט ללא הסכם, היא עלולה להינזק אף יותר ממנה

שליחים של וולט ותן ביס/ צילום: שלומי יוסף

בלי סכו"ם בבקשה: כך תהפכו את משלוח האוכל שלכם לקצת פחות מזהם

לפריחה בתחום משלוחי האוכל יש מחיר כבד - באיחוד האירופי נזרקים מיליארד קופסאות חד-פעמיות מזהמות לפח מדי שנה, ובישראל אלפי שליחים מדי יום מעבירים ארוחות ארוזות במוצרים לא מתכלים לבתי עסק ● רוב החברות אפילו לא מציעות ללקוחות להימנע מלקחת מוצרים מזהמים

רנו / צילום: רג'י דוביגנאו, רויטרס

ב-3 עד 4 אחוזים: ההכרזה שגרמה למניית רנו לצנוח

לאור ביצועים חלשים, רנו קוצצת בתחזית הרווחים שלה ● רנו גם חתכה את התחזית שלה למרווח התפעולי לאזור ה-5%, לעומת התחזית הקודמת ששמה את המרווח התפעולי ב-6%

נתיבי איילון, הנחל ומסילת הרכבת לפני ההרחבה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

המקטע השלישי של פרויקט הנתיבים המהירים יוצא לדרך

במסגרת העבודות ייסלל נתיב נסיעה נוסף ממחלף קק"ל ועד למחלף שבעת הכוכבים בשני הכיוונים ● כמו כן ייבנו שני גשרים המחברים ישירות את הנתיב המהיר בכביש 20 לנתיב המהיר בכביש 5 ● הפרויקט צפוי להסתיים בשנת 2025

שלט של כריסטיאן דיור על קניון בסין / צילום: Darley Shen, רויטרס

מכבדת את עיקרון סין האחת: דיור מתנצלת על השמטת טייוואן משטח המעצמה

מותג האופנה כריסטיאן דיור קיים מצגת באוניברסיטה שכללה מפה של סין ללא טייוואן, שסין רואה בה מחוז סיני מורד - מה ששם את החברה במרכז שערורייה פוליטית שהובילה להתנצלותה

בית מרקחת / צילום: בריאן וולסטון, רויטרס

על מה בעצם משלמת טבע כל כך הרבה כסף

הטענות הן שהחברות התעלמו מהידע הרפואי הנצבר לגבי סכנות המוצרים, והעלימו עין מכמויות התרופות העצומות שזרמו לשוק

בורסת הונג קונג. / צילום: Shutterstock

פתיחה אדומה באירופה; רנו צוללת ב-14%

בורסות וול סטריט ננעלו אתמול בעליות על רקע המשך עונת הדוחות לרבעון השלישי ● מניית טבע זינקה ב-11.8% ● הזהב ננעל ברמת שיא של שבוע, ומחיר הנפט עלה ב-1.2% כשברקע ציפייה להצבעה על הסכם הברקזיט בפרלמנט הבריטי

משה יעלון ומשה כחלון / צילום: אמיל סלמן-הארץ

ערעור לבית המשפט העליון: חשפו את הסכם כחלון-יעלון

מדובר בנספחים להסכם שנחתם בנובמבר 2015 בין שר האוצר משה כחלון לשר הביטחון משה יעלון שאותם סרב משרד הביטחון לחשוף במסגרת פנייה לפי חוק חופש המידע ● המידע בנספחים החסויים הוא בעיקרו תחשיבי שכר וגמלאות לאנשי הקבע בצה"ל אך במשרד הביטחון טענו כי נתונים אלה מאפשרים ללמוד על סדרי הכוחות בהווה בעתיד

אלי לוי, מור בית השקעות \ צילום: איל יצהר

זינוק של 60% במדד הנדל"ן מתחילת השנה לא הרתיע את מור השקעות מרכישת מניות אדגר וחג'ג'

חרף מחירי השיא שבהן נסחרות רבות מחברות הנדל"ן בת"א, מנהלי השקעות עדיין רואים בהן הזדמנות קנייה ● כבר בימים שמיד לאחר העסקאות, מור מורווח בשיעור דו-ספרתי על ההשקעות באדגר ובחג'ג' נדל"ן ● ילין לפידות השקיע 40 מיליון שקל במניות מגה אור, גם לאחר שהכפילו את מחירן ב-2019

בני גנץ נואם לאחר פרסום תוצאות המדגם / צילום: כדיה לוי, גלובס

גנץ השיב בשלילה להצעת נתניהו: החזר את המנדט, המתווה שלך לא כולל התייחסות לטוהר המידות

גנץ ציין כי במתווה של נתניהו אין התייחסות לנושא טוהר המידות וכי ההצעה היא "דרך לחסינות"

שכונת בית הכרם / צילום: shutterstock

100 דירות ייבנו על עתודת הקרקע האחרונה של בית הכרם

הדירות ייבנו בשני בניינים בגובה 14 קומות ● תושבים: "מדובר במחטף, שיתוף ציבור לא נעשה פה"