גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תשכחו מטסלה והכירו את הכוכב הבא בתחום ה-SUV החשמלי

לא ספורטיבי אבל נאה, מרווח, שקט, נגיש במחירו ויכול לנסוע שבוע שלם אל העבודה ובחזרה ממנה בלי לראות שטקר, עם אפס צריכת דלק וזיהום אוויר ● רכב הפנאי החשמלי של סאייק הסינית, שעשוי להגיע אלינו בשנה הבאה, מסמן את הכיוון אליו מתכנסת תעשיית הרכב

רכב הפנאי החשמלי של סאייק / צילום: באדיבות סאייק
רכב הפנאי החשמלי של סאייק / צילום: באדיבות סאייק

אחת לכמה ימים אנחנו נשאלים שאלה בנוסח "מתי כבר תגיע טסלה לישראל?". מעריצי טסלה מתקשים להבין כיצד ייתכן שלמותג יש כבר סוכנויות רשמיות בירדן ונסיכויות המפרץ אבל היא מסרבת בעקביות לפתוח נציגות בישראל, למרות אין ספור הפצרות של יזמים מקומיים.

התשובה שלנו לשאלה הזו היא: למי בעצם אכפת. בטרם יתנפלו עלינו מעריצי אלון מאסק נמהר ונאמר, שיש לנו הערכה רבה לפועלו של מייסד טסלה לקידום חזון הרכב החשמלי והאוטונומי. טסלה גם הוכיחה שאם החלום גדול וירוק מספיק, אפשר להפסיד ערימות של כסף בעקביות ועדיין שוק ההון יעניק לך שווי שוק גבוה מזה של יצרניות רכב מבוססות ורווחיות.

אבל בשעה, שטסלה הייתה עסוקה בלגרוף את השמנת מלקוחות האקו-סטטוס העשירים ובניסיונות לפתור בעיות ייצור, שוק הרכב החשמלי ברח מבין אצבעותיה. יצרני הרכב הממוסדים מתחילים להשיק כיום רכבי יוקרה חשמליים ספורטיביים זולים יותר מטסלה ואילו בסין (ובקוריאה) מתחוללת מהפכה חשמלית של ממש, בחסות מדיניות ממשלתית לעידוד כלי רכב חשמליים "נטו" עם טווח נסיעה ארוך ומחיר נגיש.

קחו למשל את הרעיון של SUV חשמלי. לטסלה כבר יש אחד כזה (X) אבל המחיר שלו מתחיל באזור ה-119 אלף דולר לפני מסים לדגם הפשוט, ונוסק עד 200 אלף דולר לדגם עם טווח מוגדל. אמנם במחיר הזה מקבלים גם דלתות-כנפיים מתרוממות (כשהן פועלות), אבל עדיין מדובר בצעצוע למיליונרים.

אנחנו דווקא לקחנו החודש למבחן ישראלי את אחד הנציגים הבולטים בדור העולה של דגמי SUV חשמליים סיניים, שנושא את השם סאייק ERX5. הרכב מגיע עם מארז סוללות מתקדמות מדור חדש בעלות דחיסות אנרגייה גבוהה, שמספקות לו טווח נסיעה של עד כ-320 קילומטרים בין טעינות (על פי מבחני ה- EPA המחמירים), ומצויד בשלל טכנולוגיות עדכניות. הוא עולה בסין בסביבות 40 אלף דולר לפני סובסידיות ובארץ זה עשוי לצאת פחות מ-180 אלף שקל על הכביש, אחרי מס קנייה של 10% ומע"מ.

חיצונית, הרכב זהה לדגם ה-RX5 ה"רגיל", שלמעלה מ-300 אלף יחידות שלו נמכרו בסין בשנתיים האחרונות עם מנועי בנזין רגילים ועם הנעה היברידית-נטענת. הוא דומה בממדיו למיצובישי אאוטלנדר ושות' ועיצובו ידידותי לעין ואופייני לאסכולת עיצוב הרכב הסינית העדכנית. כלומר, קצת אלמנטים שנשאלו ממאזדה ויונדאי, כמה קווים מב.מ.וו, חישוקי 18 אינץ' מכובדים וכמות נדיבה של כרום.

הרכב לא מנסה לזעוק "תסתכלו עלי, אני חשמלי ועתידני" ואפילו פתחי טעינת החשמל שלו - ויש שניים - מוסווים היטב בחרטום. למרות שרכב ההדגמה שלנו היה היחיד על כבישי ישראל וצויד בכיתוב מפואר בסינית על זנבו, הוא השתלב היטב בסביבתו בלי תשומת לב יוצאת דופן.

תא הנוסעים ממשיך את הרעיון עם דגש על שימושיות נטולת גימיקים והתחכמויות. סף הכניסה נוח, המושבים ממוקמים גבוה יחסית לכביש, הגג מספק מרחב ראש מכובד לנוסעים גבוהים, משטחי זכוכית נדיבים מעניקים ראות מצוינת לכל הכיוונים והמושב האחורי יכול לאכלס ברווחה שלושה מבוגרים. את החבילה משלים תא מטען רציני, שלא מקריב שום נפח לטובת אכלוס הסוללות.

סאייק

ראויה לציון גם איכות הייצור וההרכבה. רכב ההדגמה שלנו עבר לא מעט חודשי ניסוי מפרכים על כבישי ישראל והוא עדיין הרגיש סולידי ואיכותי, עם משטחי פלסטיק מוצקים ונעימים למגע וללא שום רעשי לוואי מיותרים על מהמורות. זה לא עניין של מה בכך ברכב חשמלי, שבו אין רעש מנוע שיכול לחפות בנסיעה על פגמים בהרכבה.

את האווירה העתידנית מספק מערך הפיקוד, שכולל מסך מגע אנכי בגודל 12.5 אינץ' נוסח טאבלט ולוח מחוונים מבוסס LCD ו"מסתגל" נוסח אאודי. יש מתג שליטה רוטורי בהילוכים, נוסח לנדרובר/יגואר, ועוד כמה מתגים לתפעול המערכת. בסין המכונית מגיעה עם קישוריות רצופה לענן של עליבאבא ושלל אפליקציות ענן מחוכמות, אבל המערכת לא רלוונטית לישראל וממילא ברכב ההדגמה שלנו, שלא עבר "גיור", כל האפליקציות וההוראות הופיעו בסינית רהוטה, כך שאין לנו הרבה מה לדווח.

בהחלט יש מה לדווח על החווייה החשמלית, ומילת המפתח היא "שימושיות". המהנדסים הסינים לא ניסו להרשים את הלקוחות עם ביצועים ספורטיביים נוסח החשמליות של ב.מ.וו וטסלה, אלא לספק שילוב אופטימלי בין שימושיות יום-יומית וטווח נסיעה. לפיכך הרכב מצויד במנוע שמייצר הספק צנוע של 113 כ"ס, עם מומנט של 25 קג"מ. אלה לא נתונים מרשימים לרכב במשקל כ-1.7 טון, אבל  העסק פועל היטב. הרכב צובר מהירות בצורה ליניארית ובקצב מכובד, שומר על דחף מתקבל על הדעת בעליות תלולות ומשייט בשלווה בפקקים, והכל ללא שום רעש או סימני מאמץ. התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת כ-7.5 שניות, די והותר כדי לצאת ראשון מהרמזור ולהשאיר את כולם מאחור. מי שמצפה לבעיטת כוח נוסח ב.מ.וו I3, לא יקבל את מבוקשו.

והטווח? קיבלנו את הרכב כשהמד הצביע על יתרה של כ-300 קילומטר. אחרי נסיעת מבחן של סוף שבוע בחום יולי, עם מזגן פועל ברציפות, רגל כבדה ומסלול שכלל כמה מהעליות האכזריות של הכרמל, החזרנו את הרכב כשנותר לו טווח של מעל 100 קילומטר.יש גם מתג שמאפשר למנוע למחזר באגרסיביות את האנרגיה הקינטית לצורך שיפור הטווח, אך בדרך כלל לא מצאנו בו צורך.

שלדת רכב ההדגמה שלנו כוילה על פי טעם השוק הסיני עם בולמי זעזועים רכים, הגה די קליל ונטיית גוף מוחשית בפניות. נוחות הנסיעה טובה ברוב התנאים ומארז הסוללות הכבד, שמותקן מתחת לרצפה, מוריד משמעותית את מרכז הכובד ומעניק תחושה יציבה בפניות הדוקות. עם זאת, ולמרות שהמארז ממוגן, מיקומו שולל לחלוטין כל סוג של נסיעת שטח ודורש זהירות גם בדילוג על מדרכות גבוהות.

כרגע לרכב אין עדיין תקינה והוא נמצא בישראל בבחינה לקראת שיווק, אולי ב-2019. אבל אין ספק שזה הכלי הנכון כדי לגמול את הקהל הישראלי מההתמכרות שלו לבנזין. זה כלי נאה, שימושי, הגיוני, ומתומחר היטב, שיכול לעבור שבוע של נסיעות טיפוסית לעבודה ובחזרה בלי לראות שטקר (טעינה מלאה מרשת החשמל הביתית אורכת כ-7 שעות), ועם עלות שוטפת אפסית. והרעש היחיד, שנשמע כאשר הוא פועל, הוא רעש שעון החול של טסלה. 

חלק מהמתחרות

קיה נירו חשמלי

בשנה הבאה תשגר קיה לשוק את הגרסה החשמלית לגמרי של הנירו, שזוכה להצלחה אצלנו בגרסתו ההיברידית. הרכב מציג כמה קווי עיצוב שונים והוא מצויד במנוע חשמלי בהספק של כ-201 כ"ס ובמארז סוללות מתקדם ומקורר מים, שאמור לספק טווח של עד כ-380 קילומטרים בין טעינות. המחיר בארה"ב ינוע סביב 35 אלף דולר.

יונדאי קונה חשמלי

קונה, האח הקטן של הנירו, ייצא בקרוב לשוק האירופי בגרסה חשמלית לגמרי עם שתי גרסאות: עם מארז סוללות לטווח של כ-300 קילומטר, על פי נתוני היצרן, עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-9 שניות; ועם סוללות לטווח ארוך יותר, של יותר מ-400 קילומטר, ומנוע חזק יותר. המחיר טרם פורסם.

BYD סונג

BYD הסינית, אחת היצרניות הגדולות בעולם של רכב חשמלי, מיוצגת כאן כרגע בתחום האוטובוסים בלבד. בשנה הבאה זה עשוי להשתנות והמועמד ליבוא הוא רכב הפנאי סונג, שמתחרה ישירות ב-ERX5 . הרכב מעט קטן יותר וכבד יותר, אבל מתהדר במנוע בהספק 210 כ"ס ובטווח דומה בין טעינות. בסין הוא זול יותר בכ-15%

מיני מבחן: אאודי Q7 ETRON

הכוח הירוק

למרות מגמת האנטי-דיזל, הטלת מס היוקרה וחמישה מקומות ישיבה בלבד, גרסת הפלאג-אין של ה-Q7 היא עדיין הישג טכנולוגי מעודן ומרשים

את הלקוחות הישראלים של פלח רכבי ה-SUV פלאג-אין היוקרתיים, שמחירם מתחיל באזור החצי מיליון שקל, אפשר לחלק לשתי קבוצות. לאחת שייכים אלה, שרוכשים אותם מטעמים אידאולוגיים-סביבתיים בשל פליטת המזהמים הנמוכה והחיסכון בדלק. טרם פגשנו אישית נציג מהקבוצה הזו, אבל השמועות בענף אומרים שהם קיימים. פה ושם.

לקבוצה השנייה, שאותה ניתן לכנות "לא רואים כבל הטענה", שייכים לקוחות שמנצלים הטבה נדירה במס הקנייה, שמאפשרת לרכוש רכב פאר סופר-מאובזר בהוזלה של מאות אלפי שקלים.

הקבוצה הזו ספגה בחודש שעבר מהלומה כאשר האוצר החליט להחיל את "מס היוקרה" גם על דגמי פלאג-אין. עיקר השפעת המהלך ניכרת כיום בכלים הגדולים והיקרים, שיתרון המחיר שלהם התכווץ בכמה אחוזים.

דוגמה אחת היא אאודי Q7 בגרסת ה-e-tron הנטענת, שהפער בינה לבין הגרסאות הרגילות התקזז בכ-40 אלף שקל בעקבות עדכון המס. האם עדיין יש לה מקום בשוק?

חיצונית, גרסת הפלאג-אין נראית כמו Q7 מפוארת לכל דבר. יש לה עיצוב נקי ולא הרפתקני; ממדים מרשימים מאוד; מרווחי גוף הדוקים; וחרטום מתוחכם שבמרכזו גריל ענק ופנסי היי-טק מבוססי LED, עם אור לבן ומעוצב שמבשר על נוכחותך למרחוק; וחישוקים מאסיביים של 21 אינץ'. פתח כבל ההטענה מוסווה היטב ורק כמה רמזים חזותיים קטנים מעידים כי מדובר ברכב "ירוק".

גם תא הנוסעים שומר על המאפיינים המוכרים של ה-Q7. הרצפה גבוהה, המושבים מספקים תצפית על הסביבה ממעוף הפנטהאוז, המרחב במושב האחורי עצום, משטחי הדיפון עשויים מחומרים משובחים ומורכבים ברמה עילית שטיפוסית לאאודי, והנדסת האנוש מצליחה להיות ידידותית למרות הגודש הטכנולוגי.

דגם הפלאג-אין מגיע כסטנדרט עם חבילת "פרימיום" וזה אומר הרבה מאוד תוספות מרחיבות דעת, כולל ריפוד עור ייחודי, גג פנורמי, מערך של מערכות בטיחות סמי-אוטונומיות ועוד. חדי עין יבחינו בתפריטי שליטה ייחודיים למערכת ההיברידית ובכמה מצבי תצוגה לא מוכרים בלוח המחוונים מבוסס ה-LCD, וכמובן שאי אפשר להתעלם מחסרונה של שורת מושבים שלישית, שהוקרבה לטובת אחסון הסוללה המסיבית. גם תא המטען איבד כ-100 ליטר מנפחו לטובת הסוללה, אם כי בהיעדר ספסל שלישי הוא עדיין מספק 650 ליטר שימושיים.

ה-e-tron מציע שילוב נדיר בין מנוע V6 טורבו-דיזל בנפח 3 ליטר לבין מערכת הנעה חשמלית וסוללה נטענת מהרשת. בימינו, הצהרה על הנעת דיזל "ירוקה" היא הזמנה לצרות מהרגולטור אבל בעידן טרום-טראומת "דיזלגייט", שבו תוכנן הרכב, הדיזלים נחשבו לטכנולוגיית הנעה סביבתית. כך או כך, הנתונים על הנייר מרשימים בהחלט: צריכת דלק מוצהרת של קצת יותר מ-50 קילומטר לליטר סולר, פליטת CO2 של פחות מ-70 גרם לקילומטר וכל זה ברכב ששוקל לא פחות מ-2.5 טון (!), מייצר הספק משולב של 374 כ"ס ומומנט של 71 קג"מ ומסוגל להאיץ ל-100 קמ"ש ב-6.2 שניות.

אנחנו לא מוכנים להתחייב על ההצהרות הירוקות של היצרן, אבל אין ספק שמערכת ההנעה המורכבת הזו היא הישג הנדסי מרשים. העברת הכוח בין המנוע החשמלי, הסוללה הגדולה והדיזל מתבצעת בצורה רהוטה ובלתי מורגשת, המחשב מנהל את הכול ביד רמה וכאשר הסוללה טעונה במלואה הרכב גולש קילומטרים רבים בעיר ובמהירויות שיוט ללא כל מאמץ מובחן או רעש, פרט לאיוושת הצמיגים. דוושת תאוצה "חכמה" מעודדת את הנהג, באמצעות התנגדות והיזון חוזר, לשמור על תאוצות מבוקרות, ונהיגה מתונה תניב בקלות 30 קילומטר לליטר.

מנגד, מי שיתעלם מהייעוץ האלקטרוני וירתום את שני המנועים והסוללה יחדיו, יתוגמל בגל מומנט אדיר ובתאוצות מסיביות על חשבון זינוק דרמטי בצריכת הדלק. מנוע ה-V6 עצמו הוא אחד הדיזלים השקטים והחלקים בהם נתקלנו וכך גם תיבת ההילוכים.

מערכת ההנעה המעודנת מקבלת גיבוי ממתלי אוויר אלקטרוניים - סטנדרט בגרסה הזו - ששומרים על איזון המרכב בפניות הדוקות ועל נוחות נסיעה מצוינת על פני כל המשטחים. פחות אהבנו את דוושת הבלמים, שמרגישה מלאכותית בשל מערכת מיחזור אנרגיית הבלימה ודורשת לחיצה רצינית כדי להאט את המאסה הדוהרת.

אאודי Q7 פלאג-אין עולה 581 אלף. דגם הדיזל הרגיל (272 כ"ס), עם שבעה מקומות, עולה 551 אלף, אך בהתחשב בכך, שבמחיר ה-e-tron כלולה חבילת אבזור שמוסיפה עוד כ-120 אלף שקל לדגמים הרגילים, יתרון המחיר של הגרסה המחושמלת עדיין מוחשי. ייתכן שהרגולטור והמדיה באירופה יהפכו את הדיזלים הירוקים למסלול טכנולוגי ללא עתיד. אבל בינתיים זו עדיין אופציה אטרקטיבית מאוד.

עוד כתבות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמודה: ישראל לא לחצה מספיק על חמאס ולכן אין עסקת חטופים

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד