גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החינוכית נסגרת אחרי 52 שנה - כל מה שאתם צריכים לדעת

תאגיד השידור יקלוט רק 40 מעובדי הטלוויזיה החינוכית, שפעילותה תופסק החל מ-15 באוגוסט ● מה יהיה עם יתר העובדים? ולכמה יצומק התקציב של הערוץ החדש "כאן חינוכית"?

פעילות הטלוויזיה החינוכית תופסק ב-15 באוגוסט אחרי למעלה מ-50 שנה. למה זה קורה? עתידה של הטלוויזיה החינוכית הוכרע במהלך חקיקת חוק השידור הציבורי שעבר בכנסת ב-2014, שבמסגרתו הוחלט על סגירת רשות השידור והקמת תאגיד השידור החדש. בסופו של דבר, לאחר גלגולים שונים, נקבע כי הטלוויזיה החינוכית לא תיסגר מיד עם תחילת שידורי התאגיד, שעלה לאוויר ב-15 במאי 2017, אלא שנה ו-3 חודשים לאחר תחילת שידוריו.

מה הרציונל שעומד מאחורי ההחלטה?

כמו תופעות אחרות בשוק התקשורת הישראלי, הטלוויזיה החינוכית הפכה במהלך השנים לגוף - שלטוב ולרע - אין כדוגמתו בעולם. כך, למשל, מצד אחד מדובר ביחידת סמך של משרד החינוך, הכפופה לשר החינוך; ומצד שני היא שידרה גם מגוון של תוכניות אקטואליה וחדשות, שאולי היה להן מקום בעידן שבו פעל בישראל רק ערוץ אחד.

בנוסף, על הטלוויזיה החינוכית עברו תהליכים שדומים במידת מה לאלה שעברו על רשות השידור שנסגרה. העובדים היו מאורגנים ב-4 ועדים שונים, תהליכי היצירה וההפקה של התוכניות הפכו למתאימים פחות לרוח הזמן הנוכחי שבו טלוויזיה מופקת בצורה זריזה ורזה ויותר, ועובדים רבים הפכו מיותרים (חלקם אכן פרש במהלך השנים האחרונות).

ולפי אותו רציונל - מה אמור למלא את מקומה של הטלוויזיה החינוכית?

החוק קבע כי הטלוויזיה החינוכית תוכנס תחת כנפי התאגיד השידור החדש כערוץ ילדים ונוער שיופעל על-ידו. היום (ה') הוכרז באופן רשמי כי שמו של הערוץ החדש יהיה "כאן חינוכית". הערוץ החדש יופעל על-פי אותו עיקרון שלפיו תאגיד כאן פועל כבר היום בתוכניות שהוא משדר לאוכלוסייה הבוגרת. העיקרון הזה - שהוגדר בוועדת לנדס שעל בסיסה חוקק חוק השידור הציבורי - קובע כי תכני התאגיד יופקו על-ידי חברות הפקה חיצוניות ופרטיות, שהתאגיד הוא רק זה שמנתב אליהן את הכסף בהתאם להחלטותיו העריכתיות והניהוליות. על-פי התפיסה הזאת, התנהלות כזאת היא יעילה יותר כלכלית כלכלית (מיקור חוץ) ומניבה תוכניות באיכות גבוהה יותר.

למעשה, מנכ"ל התאגיד כיום, אלדד קובלנץ - מי שניהל בשנים האחרונות, עד לאחרונה, גם את הטלוויזיה החינוכית - כבר הטמיע במידה רבה את הגישה הזאת בטלוויזיה החינוכית עוד לפני שינוי החקיקה, כך כש-50% מהתכנים שכבר משודרים בה כיום - חלקם הגדול זוכה לשבחים - מופקים על-ידי הפקות חיצוניות.

אז מה כל זה אומר בפועל - שההשפעה על הצופה תהיה די מינימלית?

האמת היא שלפחות בשלב הראשון זה אכן המצב. החינוכית תמשיך לפעול בערוץ 23, והתוכניות המוכרות שלה שמופקות על-ידי חברות חיצוניות ("גלילאו", "החפרנים" ועוד) ימשיכו לרוץ על המסך. גם הארכיון ההיסטורי של החינוכית יועבר, על-פי החוק, לידי התאגיד (בינתיים, בשל מחאת העובדים, זה עוד לא קרה). בנוסף, התוכניות של החינוכית שמיועדות למבוגרים ("חוצה ישראל", "101") ישודר בשעות הצהרים באפיק 11 (בבוקר ימשיכו שם תוכניות הרדיו המצולם). למעשה, לפי דבריו של קובלנץ עצמו בדיונים בכנסת, לוח השידורים של החינוכית תחת התאגיד יהיה כמעט זהה בשלב הראשון לזה של החינוכית כיום.

מה שכן ישתנה הוא שתוכניות האקטואליה של החינוכית, שהיו אמורות להיות מופסקות כבר עם תחילת שידורי התאגיד במאי 2017, אך עד כה נמשכו בכל זאת, כמו "ערב חדש", "סוגרים חשבון" ו"תיק תקשורת", לא ישודרו יותר.

אוקיי, אבל יש כאן בכל זאת פגיעה כואבת בלא מעט עובדים ובפרנסה שלהם, לא? אי-אפשר היה לעשות את הדברים אחרת?

בהחלט. אחת הבעיות בחוק הסופי היא שבעוד שהוא קובע שהטלוויזיה החינוכית תפסיק לפעול ב-15 באוגוסט, אין בו כל התייחסות לגבי מה שיעלה בגורלם של 180 העובדים, שהם עובדי מדינה. זאת, בניגוד בולט להליך שהתנהל בכל הנוגע לעובדי רשות השידור, שהחוק עסק בצורה מפורטת בתנאי הפרישה השונים שלהם.

המצב הזה הכניס את העובדים לתקופה ארוכה של חוסר ודאות, וגם הוביל לכך שבמשך תקופה ארוכה הם מיקדו את מאבקם בביטול הסגירה, במקום בתנאי הפרישה שלהם, שעד עכשיו עדיין לא ברור מה בדיוק הם יכללו.

בנוסף, בחינוכית בראשות המנכ"לית החדשה, ד"ר אורנה שמחון, הציגו תוכנית שלפיה ניתן להשאיר את הערוץ כגוף נפרד אך להביא להתייעלות משמעותית שלו, כך שהוא לא יעלה יותר מכפי שיעלה להפעיל את הערוץ תחת התאגיד. התוכנית לא הוצגה באופן פומבי, ובאוצר דחו את החישובים שהוצגו בה.

מהן באמת העלויות של הפעלת הטלוויזיה החינוכית?

תקציבה של החינוכית עמד בשנים האחרונות על כ-120 מיליון שקל בשנה, לאחר שעברה תהליכי התייעלות. על-פי החוק החדש, ערוץ הילדים והנוער של התאגיד ישקיע מדי שנה 40 מיליון שקל בתוכן. בנוסף, משרד החינוך ימשיך להעביר לו עוד 50 מיליון שקל בשנה. עלויות התפעול של הערוץ עצמו יהיו כמובן נמוכות בהרבה ויגולמו בתוך תקציב התאגיד (ראו בהמשך).

מה הוחלט הלילה בכנסת לגבי הטלוויזיה החינוכית?

ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) היה האחרון בשורה של חברי כנסת שניסו למנוע את הפסקת פעילות החינוכית - עניין שבו תמכה גם האופוזיציה. בימים האחרונים ניצל זוהר את העובדה שהוא עמד בראש הוועדה שעסקה בביטול פיצול התאגיד, כדי לנסות להוסיף לחוק סעיף שידחה את הסגירה בשנה, לאחר שבעבר הגיש הצעת חוק בעניין.

הסעיף הזה נפל, כצפוי, בהצבעה אתמול (ד'), אך הוועדה כן ניצלה את ההסכמות הראשוניות שאליהן הגיעו באוצר עם העובדים והכניסה אותן רשמית תוך החוק. על-פי מה שנקבע, התאגיד יקלוט 40 מתוך 180 עובדי החינוכית, ולשם כך הוא יקבל תקציב נוסף מהמדינה שיעמוד על עד 12 מיליון שקל בשנה. 

עוד כתבות

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לרעתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס Tech IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה - שנתיים הקרובות אני חוששת שיש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, יש משקיע שאמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

העימות בין ישראל לאיראן העסיק את תעשיית הפייקים העולמית

המתיחות בין ישראל לאיראן משכה תשומת לב עולמית. אבל לא תמיד בגלל האמת ● המשרוקית של גלובס

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין

למשקיעים עם אורך נשימה: האם כאן מסתתרת ההזדמנות הנדל"נית הבאה?

פינוי התושבים מקריית שמונה הוביל לקיפאון בשוק הנדל"ן בעיר ● האם המלחמה יצרה הזדמנויות חדשות למשקיעים עם אורך נשימה?

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע