גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גורמים חרדים מאיימים בחרם נגד מצטרפים למחאת הפונדקאות

מצטרפת נוספת לתמיכה בלהט"בים: מימון ישיר הודיעה כי תעניק 30 אלף שקל לעובדים שיבחרו להתחיל בתהליך פונדקאות ● באתר "כיכר השבת" צוטטו יזמים חרדים שמובילים יוזמה לחרם כנגד "החברות שמתייצבות לצד ארגוני התועבה"

מחאת הלהט"בים / צילום: גיא כהן
מחאת הלהט"בים / צילום: גיא כהן

מתרחבת המחאה סביב חוק הפונדקאות, והיום (ו') מצטרפת גם חברת מימון ישיר לתמיכה בקבילה הלהט"בית. החברה פרסמה בדף הפייסבוק שלה הודעה, שלפיה היא תסייע במענק של 30 אלף שקל למימון הליך פונדקאות "לכל עובד/ת שיבחר להתחיל בהליך זה", לשון ההודעה. 

בכך מצטרפת מימון ישיר לגל של ארגונים - לרבות ההסתדרות - מוסדות וחברות מסחריות, שהביעו אתמול תמיכה בקהילה הגאה. במבגרת זו הודיעו שורה של חברות פרסום והייטק על תמיכתן בשביתה ביום ראשון הקרוב בתגובה להפלת התיקון לחוק הפונדקאות בכנסת. חברת IBM העולמית יצאה בהודעת גינוי על החוק, ואילו בדומה למימון ישיר, מיקרוסופט ישראל, מלאנוקס וסלקום הכריזו על מענקים כספיים לעובדים שיבחרו בהליך פונדקאות.

בהודעה של מימון ישיר נכתב: "חברת מימון ישיר מאמינה ודוגלת בשוויון הזכויות לכל בני האדם, ללא קשר לדת גזע, מגדר, העדפה מינית או מצב משפחתי. אנו תומכים במאבק של קהילת הלהט"ב למימוש זכות זאת".

אבל לא כולם מתייצבים לצדה של הקהילה הלהט"בית. באתר "כיכר השבת" פורסמה ידיעה תחת הכותרת "יוזמה חרדית לחרם חברות: 'מתייצבות לצד ארגוני התועבה'". לפי הידיעה, "עשרות חברות ישראליות, מהמובילות במשק, שהודיעו לאחרונה כי יצטרפו בצורה זו או אחרת למאבק ארגוני התועבה על רקע חוק הפונדקאות, נמצאות בסכנת חרם חרדי חדש". 

היוזמה לחרם, לפי האתר, היא של עסקנים חרדים, והוא מזכיר "אנשי חינוך" שלפיהם "מדובר בחברות מסחריות שבחלקן מתפרנסות מהציבור החרדי, וכעת עושות סיבוב על גבו ופוגעים בגסות ברגשותיהם של רבבות שומרי מסורת. את תשעה באב אף אחד לא זוכר", כך אומר ל'כיכר השבת' בכעס אחד מיוזמי החרם, "אבל בשביל איזה מאבק של אנשים בעייתיים - כולם מתגייסים".

עסקן אחר מצוטט באתר כאומר: "כולם זוכרים מה עשה החרם החרדי לחברת אל על לפני 12 שנה, איך שרק לאחר שספגה הפסדים כספיים עצומים בגל חילולי השבת, היא הגיע להסדר שהוסכם על הרבנים. רוצים שידור חוזר של זה?".

ביקורת חריפה על חוק הלאום

הראשונים להביע הזדהות עם אנשי הקהילה הגאה היו חברות מתחומי המדיה והתקשורת. מגמה זו נמשכת גם היום. יומים לאחר שיצא בפוסט ביקורתי על התנהלות הממשלה בנושא חוק הפונדקאות, מחריף עמית משיח, מנכ"ל קבוצת הפרסום הגדולה בישראל מקאן ת"א, את הטון, ומבקר בחריפות את חוק הלאום שעבר אתמול בכנסת, ואת הנזק שהוא עשוי לגרום לחברה הישראלית.

בפוסט שפרסם הבוקר בדף הפייסבוק שלו הוא מתייחס לחוק כמביש, ומתייחס לחוסר השוויון שקיים כלפי המגזר הערבי בישראל.

"מאבק הלהט"בים חשוב. חוק הפונדקאות מביש", כותב משיח, "אך לצד ההתארגנות המרשימה מאוד של ארגוני הלהט"בים וההצטרפות המוצדקת של ארגונים רבים (ביניהם מקאן) למאבק, נשכח כמעט, ועבר מתחת לרדאר, חוק הלאום. חוק שהניסיון לתאר אותו במלים נורמטיביות עושה עמו חסד. חוק שיכול היה לעבור רק במשטרים האפלים ביותר שהכרנו במהלך ההסטוריה. חוק שמקבע בחוק קבוצה המונה 20 אחוזים מאזרחי מדינת ישראל כאזרחים סוג ב. חשוב להצטרף גם למחאתם של ערביי ישראל על החוק המביש הזה. חשוב להצטרף למחאת העולם הנאור על החוק הזה".

משיח מתייחס להעדר עובדים ערבים בענף הפרסום וכותב: "הייתי רוצה לומר שמקאן תתמוך גם בכל עובד ערבי שירצה לשבות בעקבות חוק הלאום, אבל לצערי זו לא חוכמה - אין לנו כמעט עובדים ערבים. לא כי אנו לא רוצים, אנו מנסים להשיג כאלה כבר כמה שנים בהצלחה מועטה מאוד. לכן, אני רוצה לנצל את השבוע הזה, שבו עבר חוק הלאום המביש, על מנת לפרסם קול קורא - מקאן מחפשת עובדים ערבים. לא כדי לעבוד על 'המגזר' אלא כדי לעבוד במקאן. כחלק מאיתנו. כאזרחים שווים. כמו שמגיע לכם להיות".

נציין כי מדובר בהתבטאות חריגה יחסית בקרב בכיר מענף הפרסום. לא בגלל העמדה עצמה אלא בשל החשש שבו לוקים רבים מהבכירים שהבעת עמדה עלולה לעלות להם באובדן תקציבים. משיח הוא יוצא דופן בעניין הזה ודומה יותר ליו"ר הקבוצה אילן שילוח, שלא חוסך ביקורת גלויה מממשלת הימין כולה ומבנימין נתניהו בפרט. עם זאת השניים עושים זאת באמצעות הרשתות החברתיות ובחשבונות הפרטיים שלהם.

עוד כתבות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הזכויות בקרקע בנווה צדק הוכרעו בלי כל היורשים. מה קבע ביהמ"ש?

ביהמ"ש העליון פסק כי קרקע בנווה צדק תירשם על שם בנו של בעל קרקע שהלך לעולמו - אך הדיון הוסתר מצאצאים נוספים שלו ● אישה ביקשה להרות מזרעו של בן זוגה המנוח, אך משפחתו הציבה בפניה תנאי לפיו עליה לוותר על זכויות ממוניות ● אדם ערך הסכם להחלפת קרקעות עם המדינה, אך קיבל פחות משליש מהשטח שהתחייבה לו

רסול סעדה, מנכ''ל משותף אל־ביאדר לפיתוח כלכלי חברתי / צילום: תמר מצפי

רסול סעדה: כך עבר הפשע בישראל מגוש דן אל היישובים הערביים

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, סקר סעדה, מנכ"ל משותף באל־ביאדר, את התפתחות הפשיעה בחברה הערבית, וציין: "מאז 2023, אנחנו באובדן מוחלט"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

תשבור שיאים? מה צפוי בדוחות החברה הלוהטת בעולם

ביום רביעי הקרוב, ענקית השבבים אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● עפ"י ההערכות, החברה צפויה להציג דוחות חזקים שידחפו את מחיר המניה שלה לשיא חדש

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל נגד רשות ני"ע: לא לאפשר לגופים חוץ בנקאיים להתחייב על ריבית

ד"ר יוסי סעדון, מנהל האגף הפיננסי בבנק ישראל, שלח מכתב לרשות ניירות ערך בבקשה שלא תאשר את הוראות רשות ניירות ערך, הכוללות הוראה שמאפשרת לגופים החוץ בנקאיים להתחייב בפני הלקוחות בריבית קבועה על הפיקדונות ● לדבריו, מדובר בהוראה העלולה "לסכן את היציבות במערכת הפיננסית"

אילן ברקן (מימין) ואליאב בן עטר, מייסדי ''כוחנו באחדותנו'' / צילום: תמונה פרטית

החילוני והחב"דניק שערכו אירועים ל־20 אלף חיילים מאז פרוץ המלחמה

אילן ברקן ואליאב בן עטר הפעילו "סיירת מחסומים" ששימחה חיילים, ומאז ה־7 באוקטובר עברו לקיים אירועים בבסיסים ● עכשיו הם מתקשים לגייס תרומות: "לעשות 'על האש' ל־100 איש עולה 5,000 שקל, והעם התעייף" ● ישראל מתגייסת

נתיבות. בעיגול: מירי רגב / צילום: דייגו מיטלמן, מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט)

בלי תוכנית, ללא תקציב ובניגוד לדעת אנשי מקצוע: רגב מקדמת עוד תחנת רכבת בנתיבות

במשרד התחבורה בוחנים הקמת תחנה בעיר הדרומית במרחק 5 ק"מ בלבד מזו הקיימת ● גורמי המקצוע מתנגדים בגלל תחזית נוסעים נמוכה ופגיעה בציבור שזמן נסיעתו למרכז מתארך ● השבוע נחשף בגלובס שגם במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון בניגוד לתוכניות המטרו

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

"קיבלנו כבר עשרות פניות": הפתרון של הטכניון לאנטישמיות בקמפוסים בחו"ל

הטכניון מזמין חוקרים מחו"ל להצטרף למוסד הלימוד, והנשיא מגלה כי "קיבלנו כבר עשרות פניות" ● בתוך כך, מועצת האקדמיה הלאומית למדעים מזהירה מפגיעה במעמד המחקר הישראלי, וקוראת לתקצוב מוגבר כתשובה לחרמות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בממשלה מפקפקים בסיכוי של סמוטריץ' להטיל מכס של 100% על טורקיה

הצעד שמבקש לקדם סמוטריץ' דורש אישור של הממשלה כולה, וההערכות הן ששני מוקדי ההתנגדות המרכזיים עשויים להיות בלשכת ראש הממשלה ואצל שר הכלכלה ● גורמים במגזר העסקי מפעילים על הממשלה לחץ לסגת מהרעיון, שעלול לגרור עליות מחירים שיתגלגלו לכיס של הצרכן הישראלי

גבול לבנון / צילום: ap, Hussein Malla

צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון - בהם מבנים צבאיים

שר הביטחון בביקור בבסיס יחידה 8200: "אנחנו יודעים בהרבה מאוד מקרים איך האויב חושב ואיך האויב נערך" • נתניהו נפגש עם ראשי רשויות בצפון, סירב להסביר איך יחזרו התושבים לבתיהם - אבל הבטיח: "הצפון ישגשג" • במקביל, הירי ליישובי הצפון לא נפסק • הותר לפרסום: מ"פ בצנחנים מת מפצעיו לאחר שנפצע קשה בהתיקלות עם מחבלים ברצועה • כל העדכונים מכל החזיתות

ד''ר ענאיה בנא, מנכ''לית ומייסדת עמותת אל־ביאדר / צילום: תמר מצפי

"בעלי הקרקע הפרטית בחברה הערבית מחכים שיזמים יבואו"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, ד"ר ענאיה בנא, מנכ"לית משותפת ומייסדת עמותת אל־ביאדר, דיברה על הפערים בין החברה הערבית לחברה הכללית בתחום הדיור ● בנא: "85% מהדור הצעיר בתוך היישובים הערביים הוא מחוסר פתרונות דיור"

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

איראן דיווחה רשמית: הנשיא ראיסי נהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של הנשיא התרסק אתמול בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● אחרי מספר דיווחים סותרים, הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה כי שברי המסוק אותרו וכי אין סימני חיים במקום, וכעת היא מדווחת רשמית על מותו ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, שנהרג אף הוא

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"החשב יפקח": היועמ"שית מבקשת מבג"ץ לדחות את העתירה בעניין מימון מעונות רה"מ

לעמדת גלי בהרב־מיארה, אין מקום להתערב בהחלטת ועדת הכספים לממן את שני מעונות ראש הממשלה, גם לנוכח הפרשנות שיש לתת לה והן בשל האישור הנדרש של החשב, בנוסף לזה של מנכ"ל משרד רה"מ

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

המדיניות שהורידה את אנליסט וזו שסידרה לאלטשולר את התשואות

לאחר הירידות בשוקי ההון בחודש אפריל, נרשמו עליות חדות במדדי וול סטריט מתחילת החודש הנוכחי בעוד הבורסה בת"א מדשדשת ● המומחים מעריכים כי שנת 2024 תסתיים בתשואה חיובית לחוסכים, אבל הדרך לשם, הם מזהירים, תהיה תנודתית במיוחד ● וגם: כך התהפכה טבלת התשואות ואילו גופים הצטיינו

מרכז נתניה / צילום: איל יצהר

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב

מחיר ממוצע של דירה שנרכשה ברבעון הראשון היה גבוה בכ–130 אלף שקל מהמחיר ברבעון השלישי אשתקד לפני המלחמה, כשהעליות נרשמו גם בצפון ובדרום ● תל אביב נשארת הכי יקרה, אם כי שם מחיר דירת 4 חדרים דווקא ירד בחצי השנה האחרונה ● הרצליה היא העיר הגדולה הבאה בתור, עם 3.65 מיליון שקל לדירה. ומי העיר היחידה שבה נרשמו ירידות?

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח חברתי כלכלי במגזר המיעוטים / צילום: תמר מצפי

"במסגרת תוכנית החומש לחברה הערבית, אנחנו משקיעים קודם כל בחינוך. הפערים מצטמצמים"

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית, התייחס בכנס גלובס לאתגרים באוכלוסייה זו ולחשיבותה ● לדבריו, ברקע יישום תוכנית החומש הייעודית, החברה הערבית חוותה שינוי משמעותי: "רוב התלמידים לא היו זכאים לבגרות. היום יש 20% סטודנטים לתואר ראשון"

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ניצחון לחברות התשלומים מול בנק ישראל: יוכלו להתחייב לריבית קבועה

למרות התנגדותו של בנק ישראל, רשות לניירות ערך אישרה את חוק התשלומים שצפוי להכנס לתוקף ביוני ● חברות תשלומים יוכלו להציע ללקוחות שיפקידו אצלן כספים ריבית מובטחת ● הרשות: "חברות התשלומים נועדו לקדם תחרות מול מערכת הבנקאית ולכן נדרש לאפשר להן להציע ללקוחותיהן ריבית, בדומה לזו שהמערכת הבנקאית"

בניין עיריית תל אביב־יפו / צילום: Shutterstock

חשד לשחיתות בהיקף מאות מיליוני שקלים, במעורבות משפחות פשע: עובדים בעיריית ת"א נעצרו

13 חשודים, בהם עובדי אגף התברואה בעירייה, נעצרו בחשד לעבירות שחיתות ציבורית, הלבנת הון וקיזוז חשבוניות פיקטיביות ● מהחקירה עולה כי עובדים בחברות ניקיון המספקות שירותים לעירייה פעלו להטיית מכרזים, תוך מתן שוחד וטובות הנאה לעובדי אגף התברואה ולמקורביהם

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

הזרים חוששים, והחברות הישראליות בדרך להשתלט על הרכבת הקלה

הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה לאפשר את השתתפותן של אלקטרה ושפיר במכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה ● מנגד, חברות בינלאומיות חוששות לגשת למכרז על רקע אי הוודאות הביטחונית והכלכלית בישראל

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו–ספרתי, והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

ברק עילם, גיא ברנשטיין, צבי אלון / צילומים: שלומי יוסף, יח''צ, טיגו

כך הגיבה מניית נייס בוול סטריט לעזיבה של המנכ"ל

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מג'יק נסחרה בסוף השבוע במחיר הנמוך בכ-48% מהשיא בעקבות הדוחות ● נייס צללה על רקע עזיבת המנכ"ל ● וטיגו נפלה בחדות לאחר פרסום הדוחות למרות שפרסמה תחזית חיובית