גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ניסיון סחיטה: צפית בפורנו? שלם כופר בביטקוין

"אם אתה לא רוצה שסרטון שיחת הסקס שלך יופץ ברשת, תעביר באופן מיידי 2,000 דולר, בשווים בביטקוין, לחשבון..." - את הודעת המייל המבהילה זו קיבלו לאחרונה עשרות ישראלים, גברים ולראשונה גם נשים, שגלשו לאתרי סקס ● אולם מתברר כי אין מאחורי האיומים דבר וחצי דבר - המשטרה מבהירה כי לסוחטים אין תמונות וסרטונים של הנסחטים: "לא להיבהל ולא לשלם, להגיש תלונה"

ביטקוין / צילום: שאטרסטוק
ביטקוין / צילום: שאטרסטוק

אדם יושב בחדרו הפרטי בבית וגולש לאתר סקס. מותר לו. זה חוקי. לאחר שצפה בסרטון אחד או שניים, בתמונות ובהצעות שונות, הוא מחליט לנהל שיחה וירטואלית אינטימית מצולמת עם צעירה מפתה, כשהוא מאמין שפרטי השיחה, הדברים שנאמרו או צולמו במהלכה, לא יחשפו לעולם. מספר ימים מאוחר יותר הוא פתאום מקבל הודעה מבהילה לתיבת הדואר שלו, בזו הלשון: "אם אתה לא רוצה שסרטון שיחת הסקס שלך יופץ ברשת, תעביר באופן מיידי 2,000 דולר, בשווים בביטקוין, לחשבון איקס".

אותו אדם אולי נשוי. אולי הוא אב לילדים. אולי הוא בעל תפקיד בכיר בחברה, דמות ציבורית או חבר בקהילה שמרנית, דתית או אחרת. או שהוא (בלי שיהיה אף אחד מאלה) פשוט מעדיף לא להפוך ל"כוכב רשת" ולא להיחשף במערומיו במסגרת הפצה רחבה של וידאו אינטימי בכיכובו. אז מה הוא עושה? משלם את דמי הסחיטה או מגיש תלונה למשטרה?

הסיטואציה הזאת, המתארת אירוע של סחיטה וירטואלית, קרתה לעשרות ישראלים לאחרונה (וכנראה אף הרבה יותר) שהגישו תלונות למשטרה בגין ניסיונות הסחיטה. בין הנסחטים היו הפעם גם לא מעט נשים, שבעבר היו "חסינות" מפני סחיטה וירטואלית מהסוג הזה, אך מתברר כי הסוחטים החליטו לסמן גם אותן לאחרונה.

והעשרות האלה, כך נראה, הם רק קצה הקרחון. רבים מהנסחטים מתביישים או חוששים להיחשף ונופלים קורבן לסחיטה מתמשכת וסדרתית. הבוקר (ב') פרסמה המשטרה אזהרה עבור אותם קורבנות וקורבנות פוטנציאליים מפני כניעה לסחיטה, תוך שהיא מבהירה כי מדובר ב"מסע פישינג", וכי אין מאחורי האיומים על הפצת סרטונים אינטימיים דבר וחצי דבר.

מייל וסיסמה ליצירת אמינות

הרקע לאזהרה שפירסמה המשטרה הוא המאבק שהיא מנהלת נגד פגיעות ברשת בשיטות מגוונות, שבמסגרתו זיהו ביחידת הסייבר בלהב 433 במהלך הימים האחרונים ניסיונות סחיטה וירטואליים מגולשים הצופים באתרים המכילים תכנים מיניים. זאת, לאחר שבשבועות האחרונים התקבלו מספר תלונות במשטרה אודות הודעות דרישת כופר באמצעות מייל.

בהודעות המייל נכתב כי במחשב של מקבל ההודעה הותקנה "תוכנה זדונית" שפתחה את המצלמה המותקנת במחשב שבשימושו, וכי הוא צולם בעת ביצוע פעולות כשצפה באתר המציג תכנים מיניים שאליו נכנס. כדי להימנע מהפצת הסרטונים שבהם צולם לכאורה, לאנשי הקשר שלו, נדרש מקבל ההודעה לשלם כופר בביטקוין, כאשר ההודעה מציינת את תיבת המייל ואת הסיסמה של מקבל ההודעה כדי לשוות לה אמינות.

אולם מחקירת המשטרה עלה כי הדברים אינם בדיוק כמו שהם נראים. מהבדיקות שערכו חוקרי יחידת הסייבר בלהב 433 עלה כי מדובר בפעילות זדונית באמצעות תוכנות מחשב שאין מאחוריהן סרטונים כלשהם. עוד עלה כי כתובת המייל והסיסמאות של קורבנות הסחיטה נלקחו מאתרים ישנים שהעלו כתובות מייל פרוצות.

על הרקע הזה, המשטרה מבקשת מכל מי שמקבל הודעות כופר דומות לפנות לתחנת המשטרה הסמוכה ולהגיש תלונה. אולם הבעייתיות בהגשת תלונה בנסיבות הללו ברורה: אם קרבן הסחיטה יגיש תלונה, הקרובים אליו - לכל הפחות - יחשפו לעובדה שהוא גלש באתר סקס, אם לא יותר מכך. גם בשנת 2018 יש אנשים שהחשיפה הזאת מביכה אותם או עלולה אף להוביל לקרע בין בני זוג ועוד אי אילו אי-נעימויות. החששות הללו הופכים את המאבק בסחטנות במרחב הווירטואלי למורכב יותר. 

פישינג

הנסחט הופך לבן-ערובה

רפ"ק אלעד בליבאום, מפקד מרכז הסייבר הארצי, יחידת הסייבר הארצית, להב 433, מנסה להפריך מעט את החששות ולהבהיר כי האופציה השנייה - תשלום הכופר - גרועה בהרבה. "במקרה שהנסחט משלם את הכופר הוא הופך לקורבן חוזר, כי הסחיטה היא רב-פעמית", הוא אומר.

במסגרת הגל האחרון של הסחיטות הווירטואיליות דרשו הסוחטים 200 דולר מאדם בודד, בביטקוין, ואולם ברגע ששולם הסכום הראשוני, הגיעה דרישה נוספת לתשלום כופר. הנסחט הופך "לבן-ערובה" של הסוחט. "אותם 2,000 דולר שדורשים מבן אדם בודד, הם רק תחילת הדרך. הסחיטה היא רב-פעמית. ברגע ששילמת, הסוחט רואה כי טוב, ומיד מעלה את הדרישות שלו", מסביר רפ"ק בליבאום.

וכל זה, הוא מסביר, כאשר אין בכלל איום אמיתי וממשי על הנסחט, כיוון שלסוחטים אין באמת שום "חומר" - לא סרטונים מביכים, לא תמונות ולא שום דבר. העובדה הזאת משקפת את האופי של "הגל החדש" של הסחיטות הוירטואליות - מסע "פישינג", ולא סחיטה ספציפית עם איום אמיתי.

רפ"ק בריבאום מציין כי "בעבר הסחיטות התאפיינו ביותר ספציפיות. הייתה מתבצעת שיחה ברשת בעלת תוכן מיני, והסוחט היה פונה לאדם שניהל את השיחה ומאיים עליו, כאשר יש לו באמת סרטון שלו ותיעוד". לעומת זאת, לדבריו, "היום אנחנו מזהים בגל החדש של עבירות ה'פישינג', שדי בכך שנכנסת לאתר עם תכנים מיניים, ולפעמים אפילו לא עשית זאת, ואתה עלול לקבל את מייל הסחיטה. זה לא שמתבצעת באמת שיחה מתועדת. באופן ספורדי שולחים לכל מי שנכנס פעם אחת לאתר בעל תוכן מיני. לא מדובר בפריצה למצלמות במחשב של אותם גולשים או בשום דבר אחר. זה פשוט קמפיין סחיטה שנשלח למאות אנשים וגורם לאנשים לשלם את הכסף בארנק הדיגיטלי".

מה היקפי הסחיטה בגל הזה?

"מדובר בהיקפים עצומים. זה הרבה יותר רציני בהיקפים הכספיים מהסחיטה הקלאסית, כי לא סוחטים אדם ספציפי, זה לא ממוקד, זה נשלח באפן רחב וספורדי, ולראשונה זה נשלח גם ללא מעט נשים. בעבר לא נהגו לסחוט נשים, אך בגל החדש גם נשים קיבלו מיילים עם דרישות כופר.

"ידוע לנו על עשרות רבות של אירועים ודרישות כופר, כשכל אחת מהן כוללת דרישה לכ-2,000 דולר, אבל אין דיווח מלא, כי חלק מהאנשים לא מתלוננים, ולכן קשה לתת מספר מדויק. ברור שמדובר פה בהיקפים משמעותיים מאוד, ומי ששילם - נופל קורבן לסחיטה ממושכת".

אז ההמלצה שלכם היא לא לשלם?

"לא לשלם ולא להתרגש. אנחנו ממליצים לאנשים לא להתרגש מהאיום, כי לא פתחו להם את המצלמות במחשב, אין תמונות שלהם, ואין סרטונים שהתוקף-הסוחט מחזיק. אבל הם במקביל חייבים להתלונן ולדווח למשטרה על האיום, כי בעבירות 'פישינג' אין לי דרך לייצר פרופיל סדרתי של הסוחט. אני לא יכול לעלות על קורבנות חדשים לאחר שאספתי מספיק מידע, כי אין פרופיל של קורבן ספיציפי. כל אחד יכול להיות קורבן". 

המאבק בסחיטות

פאזל וירטואלי, שת"פ בינלאומי וחסימת מיילים וארנקים וירוטאליים: כך חוסמת המשטרה את נתיב הסחיטה 

רפ"ק אלעד בליבאום, מפקד מרכז הסייבר הארצי ביחידת הסייבר הארצית של להב 433 במשטרה, מסביר איך עובדות שיטות הסחיטה הווירטואליות, ואיך, שלב שלב, פועלת המשטרה לסגור את צינורות הכסף של הסוחטים.

"מחלקת הסייבר של להב 433 עובדת בכמה מישורים, בציר החקירתי ברמה היומיומית, בציר הבינלאומי ובציר ההסברתי. ברמה החקירתית, ברמה היומיומית, אנחנו אוספים את כל התלונות שקשורות לעבירות הסחיטה ברשת, בין אם מדובר בדרישות כופר 'רגילות' להעברת כספים לחשבון בחוף השנהב או במקומות כאלה, ובין אם מדובר בדרישות כופר בביטקוין. באמצעות איסוף המידע, אנחנו יוצרים מאפיינים שחוזרים על עצמם, ובאמצעותם מצליחים לאתר את מקור העבירה בהמשך ולסגור את הציר העברייני".

המשטרה למעשה מרכיבה פאזל וירטואלי מכל העובדות שנחשפות, וכך נחשפת התמונה המלאה של נתיב הסחיטה הווירטואלי החמקמק. "אנחנו מאתרים פרופילים שחוזרים על עצמם, ברשתות חברתיות ובאינסטגרם ושלאחר כניסה אליהם תופסים קורבנות, שיוצרים קשר עם בעל/ת הפרופיל, וסוחטים אותם; או שאנחנו מאתרים ארנקי ביטקוין שחוזרים על עצמם בדרישות כופר שונות או כתובות מייל שחוזרות על עצמן".

ברגע שהמידע מתגבש, נפתח השלב הבינלאומי, שבו באמצעות שיתופי-פעולה עם גורמי אכיפה ברחבי העולם וכן עם חברות בינלאומיות, חברות אפליקציה ואינטרנט, מתחקים אחר נתיב הסחיטה. "יש לנו שיתופי-פעולה גם עם מדינות שחברות באמנות בנושא הסייבר וגם עם חברות אזרחיות בינלאומיות, חברות אפליקציה וכו', כשהמטרות המשותפות של כולנו הן שתיים: לאתר את העבריינים ולחסום את אותם אינדיקטורים שהתגלו (כתובות המייל, הארנקים הווירטואליים ועוד), כדי שלא יהוו עוד בסיס לעבירות סחיטה נוספות".

השלב הבא והמאתגר של המשטרה הוא השלב ההסברתי, שבו היא מבהירה לציבור כי ללא התלונות שלו, העבודה שלה לאיתור הסוחטים או סגירת נתיב הסחיטה תהיה קשה בהרבה ואפילו בלתי אפשרית במקרים מסוימים. זאת, בין היתר, על רקע האופי החדש של העבריינות - אותו גל "פישינג" שכבר לא מסמן קורבן בודד, אלא פונה לעשרות, אם לא מאות קרבנות בכל פעם ומקווה שחלקם יתפסו ברשת. 

עוד כתבות

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן