גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האקר ישראלי גילה פרצות חמורות בשורה של אתרי ממשלה

זה סיפור שהתחיל בכלבה אבודה ונגמר בגילוי בעיית אבטחה באתרי משרד הביטחון והשב"כ, משרד החינוך, בית חולים איכילוב ונמל אשדוד ● נעם רותם, ההאקר שגילה את הפרצות, דיווח לגופים המוסמכים והן נסגרו - אך ייתכן שהן מצביעות על התנהלות רחבה יותר ומסוכנת

האקרים/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
האקרים/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הכל התחיל בשיחת טלפון מפתיעה שבישרה להאקר והבלוגר נעם רותם שכלבת המשפחה, "כלבי" שמה, שנעלמה ארבע שנים קודם לכן בדרום הארץ, נמצאה בריאה ושלמה. לכלבים, כידוע, מוצמד בשנים האחרונות שבב זיהוי וכחלק מפעולות הקליטה מחדש של כלבי למשפחה, פנה רותם אל אתר משרד החקלאות בכדי לעקוב אחר היסטוריית הטיפול בה.

"ואז ראיתי שהאתר מתנהג מוזר", סיפר רותם בשיחה עם "גלובס", שבה תיאר את השתלשלות האירועים שהביאה אותו לפרסם בסוף השבוע שעבר בעמוד הפופולרי שלו בטוויטר שורה של פרצות אבטחה. הפרצות התגלו על ידו באתרי אינטרנט של משרדים ממשלתיים, כמו גם אתרי אינטרנט של גופי תשתיות חיוניות.

לאחר מספר שיטוטים באתר משרד החקלאות, מצא, כך סיפר לנו רותם, קוד גישה שאפשרה לו "גישה חופשית לכל הדאטה בייס" מה שהוביל אותו למחשבה ש"אם זה המצב במשרד אחד, זה בטח קיים במשרדים אחרים". ואכן - "אותו חור אבטחה בדיוק נמצא גם במקומות נוספים", הוא סיפר: הפרצות הופיעו באתרי משרד הביטחון, השב"כ, משרדי החקלאות והחינוך וכן בנמל אשדוד ובית החולים איכילוב. 

מה בעצם קרה

"מידע בעל משמעות ביטחונית היה חשוף"

רותם כתב בעמוד שלו בטוויטר על מערכת השיירפוינט, שעל בסיסה נבנו האתרים ובה נתגלו הפרצות, ועל ממצאיו: "המערכת הזו מורכבת לאללה, ומי שלא מכיר אותה היטב יכול לעשות שטויות כמו להשאיר ממשקים שמאפשרים גישה לחלקים חסויים במערכת באמצעות דפדפן בלבד. ותתפלאו לשמוע שזה מה שקרה כאן. כך יצא שרבים מאתרי משרד הביטחון, אתר השב"כ, אתר רכבת ישראל, אתר משרד האוצר, אתר משרד החקלאות, אתר משרד החינוך, אתר בית המשפט העליון, אתר בית החולים איכילוב - החצינו ממשקים שלא היו אמורים להיות פתוחים.

"אז תגידו 'מה הבעיה? זה כולה האתר שלהם, אלה ממילא דברים שרואים מבחוץ', ולפעמים זה יהיה נכון. אבל מה קורה כשאותה מערכת שיירפוינט משמשת גם כמערכת ליבה בארגון? (כלומר, כשהאתר שפתוח לציבור נוצר על בסיס מערכת הניהול הארגוני הפנימית, ולא כמערכת נפרדת, א"ב). זה בדיוק מה שקרה בנמל אשדוד, למשל. [...] בסופו של דבר נחשפו פרטים אישיים של עשרות אלפי אזרחים (אולי מאות אלפים, לא ספרתי), מידע בעל משמעויות ביטחוניות, מידע על מערכות פנימיות של שלל גופים ממשלתיים שאדם מרושע יותר היה יכול לנצל להמשך מתקפה".

גורם בכיר בתחום הסייבר, המכיר את מקרוב את המערכות המדוברות, אישר בשיחה עם "גלובס" את חומרת הפרצות והסביר כיצד נוצרו: "המערכת עליה נבנו אתרי הארגונים הללו, שיירפוינט, מלכתחילה נועדה לניהול פנים-ארגוני, ולא עבור ניהול אתרים חיצוניים. כדי להגן על המידע, הייתה החלטה עקרונית שעדכון האתר ייעשה רק באמצעות חיבור מאובטח. במישור הטכני, מדובר על עדכון באמצעות VPN בלבד כמו גם חסימת היכולת להריץ נסיונות לדלות מידע כפי שנעם רותם ערך. הבעיה היא שמשרדי הממשלה שינו לעצמם את מדיניות אבטחת המידע, או שהם לא הגבילו את הגישה ל'רשימה לבנה' של גורמים מותרים: אם מישהו פתח את האפשרות לעדכן אתר ממשלתי מרחוק באופן לא מאובטח, הוא בעצם מעל בתפקידו. חשוב שזה נחשף".

לא לתקוף את חושפי הפרצות

הפרקטיקה שנקט רותם - איתור חורי אבטחה ודיווח עליהם לגורמים הרלוונטיים בטרם פרסומם - היא שיטה ידועה. היא נפוצה וותיקה גם בקרב האקרים שלא קשורים לארגון הנבדק ולא נשכרו על ידו. עם זאת, לא כל הדוברים עמם שוחחנו סמכו את ידם על החשיפה.

לדברי שרון נימירובסקי, מנכ"ל חברת אבטחת הסייבר White Hat, המתמחה במגזר הציבורי והפיננסי, "מה שרותם עשה זה מה שעושים אנשי מודיעין סייבר - בודקים כל הזמן אם שרתים באינטרנט מוגדרים לא טוב. מה שהוא עשה זה אותו דבר רק בלי אישור. זה לא בסדר שהפרצות קיימות, אבל זה גם לא בסדר לפרסם את הדברים: ההאקרים 'הרעים' רואים את הפרסומים הללו ויכולים להשתמש בהם כאמצעי מודיעיני. תמיד יש מה לגלות, אנחנו חשופים לכך בשיגרה, תן לי שם של חברה בחו"ל ואראה לך את כל הדברים הבעייתיים. הלקוח סוגר את הפרצות, מוצא עוד משהו וסוגר גם אותו. זה מה שקורה בעולם אבטחת המידע: אתה כל הזמן מטייב את עצמך".

מנגד, הבכיר בתחום הסייבר מגבה את רותם: "צריך להיזהר מאוד שלא לעשות עליהום על החושף, אסור להסיט את הוויכוח לשאלה אם מה שהוא עשה לגיטימי. מבחינתי אם מישהו מפעיל יישום פרוץ, אז שיואיל ויחליף אותו למאובטח גם אם זה אומר שהוא צריך לשבת עכשיו לעשות את זה ידנית. ואם מישהו חושב שיש חולשה בשיירפוינט ואסור לספר עליה כי 'הרעים' ינצחו, אז יש לי חדשות בשבילו: 'הרעים' ניצלו את הפרצה הזאת כבר מזמן והמידע שיכול היה לדלוף דלף כבר עשר פעמים. חייבים לבדוק איך מתקנים את הארכיטקטורה ובונים אותה כך שזה לא יוכל לקרות שוב. מי שאחראים לבדוק את אבטחת המידע בממשלה חייבים להגדיר ולייצר את התו"ל (תורת לחימה) עכשיו".

הרשויות הממשלתיות שיתפו פעולה

בינתיים, מעיד רותם, המערכות הממשלתיות שיתפו פעולה באופן יעיל ומשביע רצון, ודווקא חלק מהגורמים הלא ממשלתיים הם אלה שדחו את טענותיו במקום להסתייע בו ולבדוק אותן לעומק. לדברי רותם, "הטיפול של מערך הסייבר הלאומי ומערך ממשל זמין בפרצה מרגע הדיווח היה מקצועי ביותר. הם התייחסו ברצינות רבה למידע, בדקו, חקרו, התייעצו וטיפלו בזה באופן יוצא מן הכלל", זאת לעומת "גופים אחרים שמחוץ לתחום אחריותם. חלקם התייחסו בזלזול ובחוסר רצינות לפרצה ולא תקנו אותה, וזו הסיבה שלא כתבתי את הפרטים שלהם ברשת.

"עם זאת, העובדה שהמימשק הזה היה פתוח במשך שש שנים אם לא יותר מכך, מעלה כמה שאלות מדאיגות גם בנושא המקצועיות של בניית המערכות הללו ולא פחות חמור - בדיקת האבטחה שבוצעו עליהם. ייתכן שהיה כשל אבטחה חמור שלא טופל או שהן מלכתחילה פספסו את הכשל, וזה חמור באותה מידה אם לא יותר".

תגובות

ממשל זמין: "כל הליקויים אשר צוינו אינם קריטיים וטופלו בהתאם".

משרד הביטחון: "לא היתה כל פריצה למערכות של משרד הביטחון ולא היתה כל דליפה של מידע רגיש או חומרים מכל סוג שהוא. מדובר באירוע הנוגע לאתרי האינטרנט החיצוניים, הנגישים לכלל הציבור, אך בשום שלב לא דלף כל מידע מאתרים אלו".

שב"כ: "האתר שלנו הוא חלק מאתרי ממשל זמין. הם אלו שעסקו בנושא. חשוב להבהיר שהאתר שלנו אינו מחובר בשום אופן למערכות המסווגות של הארגון".

נמל אשדוד: "חברת נמל אשדוד ומערך הסייבר הלאומי בוחנים את המידע ומטעמים של סודיות עסקית לא נוכל להתייחס לגופם של דברים".

איכילוב: "העניין הובא לידיעתנו ונבדק. האתר עושה שימוש בפונקציית חיפוש אינטגרלית ומובנית של מיקרוסופט המחזירה תוצאות טכניות וכלליות הקיימות ומפורסמות באתר, ואין מידע רפואי אישי שנחשף. ליתר ביטחון בוצעה פעולה לצמצום נתונים בתוצאות החיפוש".

משרד ראש הממשלה: הממונה על מערך הסייבר קיבל את פניית "גלובס" אך סירב להגיב לציטוט. 

רכבת ישראל: "אנו פועלים בהתאם להנחיות מערך הסייבר הלאומי". 

דוברת מערכת בתי המשפט: "ברגע שנודע למערכת בתי המשפט על ניסיון הכניסה נחסמה מיד הגישה לאתר בית המשפט העליון, אשר רק אליו זוהה ניסיון הכניסה. מכל מקום, לא היה בניסיון זה גישה למידע שאיננו גלוי לכל גולש, ולא הייתה יכולת לגשת לשום אתר אחר שנמצא תחת הרשות השופטת. חשוב לציין כי לא היה כל ניסיון להיכנס למאגרי המידע של בית המשפט העליון או כל מאגר מידע אחר ברשות השופטת. מערך המחשוב של הרשות השופטת מבצע בדיקות חדירה נוספות בכדי לאבטח באופן המירבי את אתרי ומאגרי המידע של הרשות השופטת".

עוד כתבות

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

ג'ו וג'יל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

הנתונים נחשפים: כמה מרוויחים ג'יל וג'ו ביידן בשנה?

הנשיא האמריקאי והגברת הראשונה דיווחו על הכנסה ברוטו של 619,976 דולר ב-2023 ● לפי אתר החדשות אקסיוס, בני הזוג שילמו 146,629 דולרים למס ההכנסה הפדרלי - מדובר בשיעור מס של כ-24% ● בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן מקפיד לפרסם את דוחות המס שלו מאז שכהונתו התחילה

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

28 שיגורים לעבר הצפון תוך שעה, ללא נפגעים

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל, בלבנון דיווחו על הרוגים בתקיפת רכבים בדרום המדינה ● באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" ● פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" ● איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר ● עדכונים שוטפים

בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

קרן המטבע חותכת בחצי את תחזית הצמיחה של ישראל ב-2024

בעוד בנק ישראל צופה צמיחה שנתית של 2%, תחזית הצמיחה של קרן המטבע לכלכלת ישראל היא 1.6% בלבד ● לפי הקרן, התחזיות של ישראל נמצאות בסיכון בשל המלחמה בעזה ● בניגוד לכלכלנים רבים, רואה הקרן כי האינפלציה בישראל תתמתן ותגיע ל-2.4% בלבד ● הצמיחה העולמית צפויה לעמוד על 3.2% בשנה הנוכחית

''מרמה במיליארדי אירו''. כרזת מבוקש של משטרת גרמניה בעניינו של יאן מרסלק / צילומים: (AP(Alexander Zemlianichenko, ויקיפדיה

האם האחראי לפשיטת הרגל הגדולה בתולדות גרמניה היה גם סוכן מודיעין רוסי?

התכתבויות שנחשפו בין יאן מרסלק, לשעבר סמנכ"ל חברת הפינטק הגרמנית וויירקארד שקרסה ואיבדה עשרות מיליארדים מכספי המשקיעים, לבין מרגלים רוסים, מראות כי פעל למען הקרמלין כבר מ־2014 ● מרסלק נמלט מהדין, אך עדויות חדשות מראות כי ארגן פריצות לבתי מתנגדי משטר, תיאם הברחת מחשבים מוצפנים לרוסיה וסייע לגנוב טלפונים של בכירים אוסטרים

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

דירות בשכירות בשדרות וושינגטון, תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

במקביל לעליית האינפלציה: יש מוקש ושמו מחירי השכירות

העלייה במחירי השכירות מגיעה, ולא במקרה, במקביל לעלייה חדה באינפלציה. מחירי שכר הדירה מהווים כרבע ממשקל מדד המחירים לצרכן ● אבל במשרד האוצר ממשיכים להתעלם מהסוגיה הבוערת

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

כנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

הסטארט־אפים הישראלים ממשיכים להוביל קדימה

כנס TECH IL של גלובס התקיים בהצלחה, בהשתתפות בכירים רבים מהתעשייה, ממשרדי הממשלה ורגולטורים מובילים ● הכנס הוכיח שדווקא בימים מאתגרים אלו, קהילת ההייטק הישראלית ממשיכה לשגשג, ליזום ולהוביל קדימה

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

מייסדי אנטייטל - מימין: אבי זצר ורון נסים / צילום: דימה קרמינסקי

החזר של פי 10 על ההשקעה: חברת הסייבר אנטייטל נמכרת ב-150 מיליון דולר

חברת אנטייטל של היזמים רון נסים ואבי זצר הודיעה על רכישתה ע"י חברה אמריקאית בסדר גודל בינוני, BeyondTrust, שמבצעת כאן את הרכישה הראשונה שלה וצפויה להפוך את הפעילות הישראלית למרכז הפיתוח המקומי שלה ● נסים: "העסקה שנחתמה בתקופה זו משקפת כבוד למדינה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"