ממשלת רוסיה, אוליגרך רוסי המתגורר ביאכטה בלב ים, מותג וודקה רוסי-בינלאומי ומיליארדי דולרים, אירו ושקלים - אלה הם המרכיבים של סכסוך עתיר-הון המתנהל בימים אלה במספר מדינות במקביל סביב הזכויות במותג הוודקה "סטולי", אחד ממותגי הוודקה המובילים בעולם. הסכסוך עוסק בטענות ממשלת רוסיה כי המיליארדר הרוסי יורי שפלר גזל ממנה את הזכויות למותגי הוודקה "סטוליצ'ניה" (המוכרת כוודקה "סטולי") ו"מוסקובסקיה" (מותג הוודקה השביעי הנמכר בעולם) ומוכר את המותגים הללו ברחבי העולם כאילו היו שלו.

הסכסוך, המתנהל בבתי המשפט בארה"ב, באוסטרליה, באיחוד האירופי, במדינות בדרום אמריקה ועוד, הגיע גם לישראל. זאת, במסגרת תביעה שהגישה ממשלת רוסיה נגד שתי חברות זרות בבעלות שפלר, "SPIRITS INTERNATIONAL B.V" הרשומה בהולנד ו-"ZHS IP Worldwide Sarl" הרשומה בשווייץ, בטענה כי גם בישראל מפר שפלר את זכויות היוצרים של ממשלת רוסיה במותגי הוודקה.

המיליארדר הרוסי יורי שפלר, הבעלים של קבוצת SPI המוכרת את וודקה "סטולי" ו"מוסקובסקיה" ברחבי העולם, שווה על-פי ההערכות כ-1.5 מיליארד דולר, בעיקר בזכות היותו האדם העומד מאחורי המותג "סטולי" הפופולרי (כך, בין היתר, על-פי נתוני פורבס). לפי ההערכות, בישראל נמכרים כמיליון בקבוקי וודקה "סטולי" מדי שנה.

בתביעה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד שתי חברות זרות שבבעלות שפלר - באמצעות עו"ד פז יצחקי-וינברגר, מומחה למשפט בינלאומי - טוענת ממשלת רוסיה כי בינואר השנה ניתן פסק דינו של בית המשפט העליון של הולנד בסכסוך בין הצדדים, הקובע חד-משמעית כי הרשות הממשלתית הרוסית "FKP סויוזפלודואימפורט" היא המחזיקה הבלעדית של מותגי הוודקה "סטולי" ו"מוסקובסקיה".

לפסק הדין ההולנדי, טוענת ממשלת רוסיה, ניתן תוקף בינלאומי כתעודה ציבורית גם לתחומי מדינת ישראל באמצעות אפוסטיל, מכוח ולפי אמנת האג, שעליה חתומה גם מדינת ישראל. התביעה מגוללת את ההיסטוריה של הסכסוך בין רוסיה לשפלר סביב הזכויות ב"סטולי" וב"מוסקובסקיה".

"שני מותגי הוודקה האמורים הם מהמוכרים ביותר בעולם, והציבור מכיר אותם בתור וודקה 'רוסית'", נכתב בתביעת ממשלת רוסיה. "בשלב מסוים הגדילה קבוצת SPI של שפלר לעשות, ולא רק שהשיגה לידיה את השליטה בשיווק ובהפצה של מוצרי הוודקה שלא כדין ובחוסר תום-לב (כפי שנקבע באופן חלוט), אלא שגם התחילה לייצר במפעל שלה עצמה שהקימה (לא ברוסיה, אלא בלטביה) חיקוי/זיוף של מותגי הוודקה, שאותו שיווקה באותם הערוצים, וכך נעשה עד היום - כלומר נישול ממשלת רוסיה גם מהייצור ולא רק מהשיווק ומההפצה, ולמעשה ייצור מוצר של SPI, זיוף וחיקוי, במפעל משל עצמה בלטביה".

"מצב העניינים (פרקטית, מבחינת צריכת ושיווק מותגי הוודקה) בהקשר זה אינו תקין כיום בישראל, במובן זה שהחברות הנתבעות של שפלר (שאינן בעלות הזכויות במותגים 'סטוליצ'ניה' ו'מוסקובסקיה', ופעלו בכחש ובחוסר תום-לב, כפי שנקבע בצדק בפסק החוץ לאחר דיון ממושך של שנים רבות) עדיין משווקות ומוכרות את מרכולתן לציבור, כאמור מרכולת שהיא זיוף/חיקוי המיוצר בכלל בלטביה, תוך הפרת זכויות התובעת, ואף אוחזות לכאורה בסימני מסחר שרשמו שלא כדין על-מנת למנוע מהמוצרים המקוריים להיות משווקים במדינת ישראל", נטען בתביעה.

הממשלת הרוסית מציינת עוד בתביעתה כי היא פועלת בעניין במקביל גם בטריטוריות נוספות כגון ארה"ב, אוסטרליה, האיחוד האירופי, מדינות בדרום אמריקה ועוד. "מדובר במאמץ משמעותי וחובק-עולם".

הכתבה המלאה פורסמה במקור ב-20.7.18