גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כישלון האלגוריתם: מדוע הצרכנים מאוכזבים מנטפליקס וספוטיפיי?

ענקיות הסטרימינג מספקות לנו היצע בלתי נתפס של סדרות, סרטים ומוזיקה - ובכל זאת לא מעט צרכנים מדווחים על תסכול ושיעמום ● איך ייתכן שאלגוריתמים משוכללים כל-כך ממליצים על תוכן שחוזר על עצמו, ומה אפשר לעשות כדי לשנות את זה?

נטפליקס / צילום: שאטרסטוק
נטפליקס / צילום: שאטרסטוק

נטפליקס פעילה בישראל זה שנתיים, ספוטיפיי נכנסה לשוק המקומי לפני פחות מחצי שנה. שתיהן מנסות להתחרות ביוטיוב החינמית, שנחשבת לפלטפורמת הסטרימינג המועדפת על הקהל הישראלי. נטפליקס מבטיחה שתמורת תשלום חודשי נמוך תמיד נמצא במה לצפות בטלוויזיה. ספוטיפיי מציעה לנו לגלות מוזיקה חדשה ומרגשת בכל יום.

הכניסה של שתי הפלטפורמות לישראל, כל אחת בזמנה, עוררה לא מעט התרגשות. סוף סוף אנחנו מתחברים לעולם הגדול, ונחשפים להיצע אדיר של סדרות, סרטים ומוזיקה - והכל חוקי. ובכל זאת, אחרי כמה חודשים בכל אחת מהפלטפורמות, לא מעט אנשים ששוחחנו איתם אמרו את הדבר: פלטפורמות הסטרימינג מתאמצות מאוד להשביע את רצוננו, לקלוע בדיוק לטעם שלנו, ולהשתפר עם הזמן, אבל איכשהו מצליחות לאכזב. עוד סדרה שנראית כמו הקודמת ונזנחת אחרי שני פרקים, עוד אוסף שירים שנשמע כמו קודמו. עם כל המבחר, האפשרויות והבינה המלאכותית, בסוף נשארים עם שיעמום. 

מספר המנויים

וזאת, מתברר, לא רק התחושה של כמה ישראלים מפונקים. כתבות שפורסמו בשנים האחרונות ב"ניו-יורק טיימס", ביזנס אינסיידר, Wired ומגזינים נוספים האשימו את נטפליקס בכך שהיא מציפה את הצופים בתוכן בינוני, ומעדיפה כמות על פני איכות. כתבות אחרות קובלות על כך שבלתי אפשרי להתמצא בפלטפורמה: לאחרונה, בין היתר, פרסם המגזין "קוסמופוליטן" מדריך למאוכזבי נטפליקס, שמלמד כיצד לחפש בה סדרות באופן שעוקף את מנגנון ההמלצות של הפלטפורמה.

האלגוריתם של ספוטיפיי זוכה לביקורות דומות: הוא מעודד, כך נטען, יצירת וצריכת מוזיקה גנרית וצפויה. ביקורות כאלה פורסמו בין היתר ב"וושינגטון פוסט", באתר The Verge, במגזין The Buffler ועוד. כולן הביעו אכזבה, תסכול או שיעמום מהפלטפורמה. בטורי דעה ברשתות החברתיות, בבלוגים וברדיט עולות שוב ושוב תלונות שהפיצ'ר "דיסקבר וויקלי", שאמור לגלות מוזיקה חדשה מדי שבוע, לא באמת מצליח לחדש. שירותים חיצוניים מתיימרים להציע למאוכזבי ספוטיפיי ונטפליקס חיפוש יעיל יותר של שירים, סדרות וסרטים, ולשחק עם ההגדרות שלפיהן האלגוריתמים בוחרים עבורנו תוכן. תחושת האכזבה הזאת, כך נראה, לא הולכת לשום מקום.

פלטפורמות המדיה הגדולות כיום, יהיו אלה שירותי סטרימינג או רשתות חברתיות, פועלות לפי העיקרון "דומה, אך לא זהה". הן לומדות את הרגלי צריכת התוכן שלנו, ומציעים לנו תכנים נוספים ששונים אך במעט מאלה שכבר נחשפנו אליהם. כך פייסבוק, לדוגמה, מציגה בפניניו בעיקר פוסטים שתואמים את דעותינו - תופעה שעלתה לתודעה הציבורית בבחירות האחרונות בארה"ב. צריכת תוכן מבוססת אלגוריתמים, כך נטען, מספקת תמונה חלקית ומטעה של המציאות, מעין תיבת תהודה, והיא זו שהובילה דמוקרטים רבים בארה"ב להאמין שהילארי קלינטון תזכה בבחירות בקלילות.

ואולם, אם זה המצב, והאלגוריתמים מנסים כל-כך לקלוע לטעמנו האישי, איך יכול להיות שאנחנו מאוכזבים מההמלצות שלהם על סרטים וסדרות? כדי לענות על השאלה הזאת, בחנו את אופן הפעולה של מנגנוני ההמלצות. 

נטפליקס עוקבת אפילו אחרי העכבר

נטפליקס מתאימה כמעט הכל לטעמם של גולשיה: תכנים מומלצים בעמוד הראשי, סדר תוצאות החיפוש ואפילו התמונות המלוות כל סרט וסדרה. כדי לעשות זאת, היא אוספת מידע משלושה מקורות: הרגלי השימוש בפלטפורמה, מידע שהמנויים מספקים אודות עצמם ותיוגים מפורטים של כל סדרה, סרט, מופע סטנד-אפ וכל תוכן אחר.

כשהאלגוריתם של נטפליקס עוקב אחר העדפות צפייה, הוא לא מסתפק במידע מובן מאליו, כמו ז'אנרים מועדפים או זמן הצפייה. החברה עוקבת אפילו אחר תנועות העכבר של כל מנוי, וכמה פעמים הוא גולל את המסך. מכאן היא יכולה להסיק, לדוגמה, שמנויים מסויימים יעדיפו לצפות בפרק קליל של סדרה קומית באמצע השבוע כשהם חוזרים מהעבודה, ולעשות בינג' של דרמות פשע בסוף השבוע.

המידע שנאסף על הרגלי השימוש מוצלב עם האינפורמציה שהצופים מספקים אודות עצמם, כמו סדרות אהובות ודירוג הקטעים שבהם צפו. נטפליקס מתייחסת לגולשים בעלי הרגלי צפייה דומים כבעלי העדפות דומות: לכן, במקרה שחסר מידע על מנוי אחד (האם הוא אוהב דרמות תקופתיות?), הפלטפורמה תשאב אותו ממשתמש דומה. ההמלצות שאנו מקבלים בפלטפורמה מבוססות במידה רבה על הדמיון הזה.

במקביל, החברה מעסיקה אנשים שתפקידם הוא לצפות בכל התכנים המועלים לפלטפורמה ולתייג אותם. תיוגים יכולים להתייחס לנושא, לסגנון, למיקום, לאופי הדמויות הראשיות, לקיומן של דמויות משנה בעלות אופי מסוים ועוד. התיוגים המדויקים הללו מאפשרים ללמוד לעומק מה הצופים רוצים. המלצות הצפייה לא יתבססו על מאפיינים כלליים כמו "סרטי קומדיה רומנטית" או "דרמות תקופתיות", אלא על אופי הדמות הראשית והמשנית (דמות ראשית דיכאונית? דמות נשית חזקה? גבר הומו כדמות משנה?), האווירה שהסדרה יוצרת (אפלה? משמחת? קלילה?), סוג ההומור (שנון? נונסנס?) וכדומה.

כל אלה יחד יוצרים פרופילים מפורטים שמשמשים לשתי מטרות עיקריות: יצירת המלצות למנויים, ולאפשר לנטפליקס - כחברת הפקה - להבין מה הצופים רוצים לראות וליצור תכנים שעונים על הרצונות הללו. הסדרה הראשונה שנוצרה באופן זה הייתה בית הקלפים ב-2013, ומאז המנגנון רק השתכלל.

מדברים שאמרו בעבר בכירי ספוטיפיי בנוגע לאופן הפעולה של האלגוריתמים שלהם, שכיום נשמרים תחת מעטה סודיות קפדני יותר, אפשר להבין שהעיקרון הבסיסי של שירות המוזיקה דומה לזה של נטפליקס. נוסף על תיוג ידני, שמבצעים האמנים שמעלים מוזיקה לפלטפורמה, התיוג מתבסס גם על מידע פומבי באינטרנט שנכתב במגזינים, בלוגים וביקורות מוזיקה.

כדי להגיע למידע הזה ולסרוק אותו, ספוטיפיי נעזרת בסטארט-אפ בשם The Echo Nest, שרכשה ב-2014. הטכנולוגיה של דה אקו נסט מאפשרת לאלגוריתם לפרש באופן אוטומטי הגדרות תרבותיות וסובייקטיביות. כך, ספוטיפיי אינה מוגבלת למאפיינים יבשים כמו "פופ" או "מקצב מהיר", אלא נעזרת באסוציאציות שהשיר מעלה אצל מאזינים, לדוגמה "טריפי" או "צ'יל". תיוגים אלה משמשים בהמשך ליצירת פלייליסטים שמתאימים למצבי רוח או מיועדים ליצור אווירה מסוימת.

משתמשים בהמלצות בצורה עצלנית

מנגנוני ההמלצות המשוכללים האלה נועדו להתמודד עם בעיית הצפת התוכן באינטרנט. בפלטפורמות כמו נטפליקס וספוטיפיי, כמו גם באתרי קניות מקוונים כמו איביי ואמזון, ברשתות החברתיות ובחיפושי גוגל, היקף המידע הזמין רב מכדי שגולש ממוצע יוכל למצוא את מה שרלוונטי עבורו בלי עזרה. הסינון האוטומטי, בהתבסס על אלגוריתמים והמלצות, תורם לכך שאנחנו לא צריכים לחפש יותר מדי - התוכן מגיע אלינו בעצמו.

פרופ' שיזף רפאלי, ראש המרכז לחקר האינטרנט באוניברסיטת חיפה, סבור ששני גורמים באופן שבו פועלים האלגוריתמים עלולים להוביל אותנו להתאכזב מהם: "ראשית יש את הרמה המקומית. גודל הקורפוס, יכולת ההבנה של האלגוריתם ויכולת ההבנה של תכנים - כל אלה נמוכים יותר בעברית מאשר בשפות אחרות; ההסבר השני, האוניברסלי, הוא 'על טעם וריח אין להתווכח': מערכת המלצות היא מוצר הרבה יותר מורכב ממערכת שמיועדת לנהוג מכונית אוטומטית, כיוון שלא מדובר בעובדות אלא בטעם אישי".

האכזבה, אומר רפאלי, נגרמת כאשר אנו משתמשים במנגנוני ההמלצה בצורה עצלנית, ולא נוקטים עמדה אקטיבית: "כשאני מסתכל על התנהגויות החיפוש של אנשים, ועל רמת התחכום שלהם, אני זה שמתאכזב. אנשים לא מוכנים להשקיע בחיפושים ונשארים באזור הנוחות הקרוב אליהם. ההומו ספיאנס הוא לא חפשן דגול, ואנחנו מצפים שמערכת המלצות תעשה במקומנו את מה שאנחנו לא מוכנים לעשות".

אלגוריתמים מבוססי למידת מכונה יכולים להבין אילו המלצות לספק רק מתוך למידה של התנהגות המשתמשים. כדי שתהיה להם הזדמנות ללמוד אותנו, הם צריכים לצפות בנו בוחרים לעצמנו מוזיקה או טלוויזיה ומגלים ז'אנרים חדשים. במילים אחרות, אנו צריכים להיות אקטיביים ועצמאיים כדי שהאלגוריתמים יוכלו לתת לנו ערך. במקום זאת התלות באלגוריתמים הופכת לברירת מחדל.

זאת לא רק אשמתנו. נכון, האזנה פאסיבית למוזיקה וצפייה רצופה בטלוויזיה היא נוחה, אך החברות משווקות את הפלטפורמות שלהן ככאלה שיכולות להחליף אותנו בחיפוש ובקבלת החלטות. פרסומת הסופרבול של נטפליקס מ-2013 שהבטיחה לספק לצופה "מה שאתה רוצה, מתי שאתה רוצה, איפה שאתה רוצה". גם ספוטיפיי סיפרה בסדרת פרסומות, תחת הכותרת Match Instantly, שהפלטפורמה "תחבר אותנו מיד עם מוזיקה שאנחנו אוהבים". רק שבמציאות הדברים לא תמיד עובדים כמו בפרסומת.

במקביל לשיווק האינטנסיבי של יכולות מנגנוני ההמלצה, הם תופסים מקום מרכזי יותר ויותר בפלטפורמות השונות, ואפשרויות חיפוש עצמאיות נעשות מסורבלות יותר ונגישות פחות. תוכן שמקורו בהמלצות מהווה כיום יותר מ-80% מזה שנצרך בנטפליקס; יוטיוב, בעקבות נטפליקס, מנגנת מיד את הסרטון הבא שהיא מנחשת שנאהב; בספוטיפיי הפיצ'רים הבולטים ביותר הם פלייליסטים שהפלטפורמה מתאימה אישית למשתמשים. הצורך במדריכים עוקפי אלגוריתמים רק ממחישים עד כמה הם הפכו לברירת המחדל.

35 מיליון שירים ואין מה לשמוע

נושא ההמלצות הוא רק חלק מהבעיה שיוצרת ההתבססות על האלגוריתמים. מנויי נטפליקס התלוננו לא מעט ברשת שהם מרגישים שהאלגוריתמים לא רק מציעים להם סדרות, אלא ממש מעורבים ביצירתן. "בית הקלפים" הייתה תוצאה של ניתוח דאטה שהוביל למסקנה שהצופים יהיו מעוניינים בסדרה כזו, שבה יככב קווין ספייסי. מאמר ביקורת ב"קוורץ" מהשנה שעברה טען שהסרט "ברייט" נותן תחושה שאלגוריתם כתב אותו.

הסדרות בנטפליקס מתאימות לטעם הקהל לא רק מבחינת סגנון, קווי עלילה, אופי הדמויות והאווירה, אלא גם מבחינת השיח הפוליטי. הדמויות בסדרות שמיועדות לקהל צעיר דוברות את השיח הנכון לרגע הנכון, הן מכירות את המונח הכי פוליטיקלי קורקט והן כבר לא בפייסבוק וגם כבר לא בסנאפצ'ט. הן כל-כך עדכניות, שהן הופכות לבלתי רלוונטיות מהר מאוד. המהירות שבה יוצאות עונות חדשות לסדרות וסדרות חדשות, מאפשרות "לתקן" את טעויות העבר, ולעדכן את התוכן כך שיתאים שוב למה שהקהל מצפה לו היום, ומחר, וביום שאחריו.

כך, הרימייק של נטפליקס ל"קוויר איי" ספג ביקורות על כך שהיה גברי מדי בעונה הראשונה. העונה השנייה יצאה פחות מחצי שנה אחר-כך, והושם בה דגש מיוחד על פלואידיות מגדרית, נשיות וקוויריות. זה אולי ראוי פוליטית, אבל התחושה היא שהמאמץ לרצות את הקהל יוצר סדרות שמתחנפות אליו, במקום לספק עומק ועולם פנימי משל עצמן.

ראש מחלקת התוכן בנטפליקס, טד סרנדוס, טען שניתוח הדאטה לא משפיע על החלטותיה היצירתיות של החברה, אלא משמש אותה לקבלת החלטות תקציביות בלבד. לדבריו, נטפליקס מחליטה אילו סדרות לרכוש ואיזה תקציבים להעניק להן על בסיס ניתוח פוטנציאל הפופולריות שלהן. עוד הוא טען, שסדרה בעלת תקציב גדול תצליח יותר - לפי אלגורתמי הביג דאטה של החברה. כך או כך, כדי להצליח, יוצרי תוכן נאלצים להתאים את עצמם לאלגוריתם. בסופו של דבר, הטכנולוגיה של נטפליקס מעורבת בפועל בקבלת ההחלטות היצירתיות.

במאמר שפורסם בגרדיאן ב-2017, שכותרתו "מהירות הקול - איך ספוטיפיי הרגה את הפתיח הארוך", מתוארת תופעה דומה בשירות המוזיקה: כיוון שספוטיפיי משלמת לאמנים רק אחרי שלושים השניות הראשונות בהן השיר מושמע, הם נאלצים להפוך את התחלת השיר למושכת, ולא לבנות את הפתיחה לאורך זמן. מאמרים שונים התפרסמו תחת כותרות כמו "איך ספוטיפיי הרסה את תעשיית המוזיקה", או דווקא "איך ספוטיפיי הצילה את תעשיית המוזיקה". המשותף לכולם היא ההסכמה על כך שספוטיפיי שינתה את התעשייה, גם מבחינה יצירתית.

בין אם הם תוצר של האלגוריתם או של יוצרים אנושיים, בנטפליקס ובספוטיפיי יש מספר עצום של תכנים, ורבים טוענים שהדבר מונע מהפלטפורמות הללו לבצע בדק איכות. גם רפאלי סבור שיש לכך השפעה על תחושת האכזבה: "זה שדה גדול של תוכן ויש שם הרבה זבל. מתוך מה שהיא יודעת עליך, המכונה המליצה על הטוב ביותר ממה שיש לה, ולפעמים מה שיש לה הוא לא טוב. אבל לפעמים, אם המליצו לי על סדרה שהיא בררה, אני צריך לעצור ולבחון את עצמי - אולי חלק מהנטייה לבררה קשורה בי".

בנוסף, רפאלי סבור שלמרות ההיצע האדיר של תוכן, אנחנו עדיין רוצים יותר: "חלק מהקושי להביא בני אדם לידי סיפוק בהקשרים האלה, היא חוסר היכולת שלנו לתפוס את הגודל של מה שיש, זה נקרא חוק המספרים הגדולים. המצאי של מוזיקה, קולנוע או ספרים, הוא כל-כך גדול, ובכל זאת אנחנו רוצים יותר. לכל הרוחות! יש בספוטיפיי 35 מיליון שירים, מה עוד אפשר לרצות? אז אתה רוצה מכונה שתדע לקרוא את נבכי ליבך, אבל היא לא יודעת בדיוק מה יש שם". 

עוד כתבות

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

בלבנון מדווחים על עשרות מטרות שהותקפו בבת-אחת בדרום המדינה

פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף • צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח • פגיעה ישירה בלול במרגליות; חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • תיעוד מהתקיפה הלילית בלבנון: מחבל ירד מאופנוע, נכנס למבנה וחוסל מהאוויר • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • עדכונים שוטפים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; ענקית מוצרי היוקרה הצרפתית קרינג צוללת ב-10%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים