גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נערכת לקרב: קיה מצטרפת לשוק הספורטאז' והקרוס-אובר

הנציגה החדשה של קיה בפלח רכבי הפנאי הקומפקטיים, שאליו היא מצטרפת באיחור רב, לא תיתן מענה למי שמחפש רכב עם מבט מלמעלה על התנועה ● אבל היא מרווחת, מתהדרת בכל סממני העיצוב העכשווי, מצוידת ביחידת הנעה מצוינת ומתומחרת באופן אטרקטיבי ● כבונוס היא מציעה גם איכויות כביש מפתיעות

"אתה חייב לבחור לעצמך את הקרבות שלך", כתב הוגה הדעות הסיני סון דזה בספרו "אמנות המלחמה", שנכתב לפני כ-2,600 שנה. "עליך לבחור קרבות גדולים מספיק כדי שיהיו משמעותיים, וקטנים מספיק כדי לנצח בהם".

האסטרטגיה הזו היא אחת הדילמות המרכזיות שעימן מתמודדים כיום יצרני הרכב. שוק הרכב של ימינו הוא מפוצל ומקוטע לעשרות נישות ותת-נישות, שכל אחת מהן עשויה להיות "הדבר הגדול הבא" - או להיעלם תוך זמן קצר. מכיוון שפיתוח רכב חדש עולה כמה מאות מיליוני דולרים לכל הפחות, מעטים היצרנים שיכולים להרשות לעצמם להיות נוכחים בכל נישה. לפיכך נדרשת ההנהלה להמר.

במקרה של קיה, וקונצרן יונדאי מוטורס בכלל, התקבלה החלטה אסטרטגית להתעלם מפלח ה-SUV הקומפקטי (B-SUV) ולהשקיע את עיקר המשאבים בפלח ה-SUV בגודל בינוני (ספורטאז') ובנישת רכבי קרוס-אובר "ירוקים" (נירו). ההחלטה הזו עלתה לקונצרן בכניסה מאוחרת מאוד לפלח שוק, שצמח בשנים האחרונות בעשרות אחוזים ומכר ב-2017 למעלה ממיליון כלי רכב.

אבל כעת גם קיה מצטרפת לשוק האולטרה-צפוף, ובעזרת הסטוניק תנסה לפלס לעצמה מקום בין מתחרות מבוססות בסיוע יחס מחיר/אבזור אגרסיבי. האם יש לה סיכוי בקרב?

לקיה היה הרבה זמן ללמוד את הפלח וזה ניכר בעיצוב החיצוני שלא מחמיץ שום סממן אופנתי. חרטום רחב ועדכני עם פגוש קדמי מוצק וקשוח למראה? יש. משטחי פלסטיק שחורים בתחתית המרכב וסביב קשתות הגלגלים? יש ויש. מסילות גג אופנתיות? כמובן וגם דיפוני פלסטיק בתחתית החרטום והזנב, שמדמים פלטות חיכוך של רכבי שטח, וחישוקים גדולים וספורטיביים. יש גם צביעה של המרכב והגג בשלל קומבינציות צבע נועזות והתוצאה הכוללת היא רכב שמצליח לבלוט ברחוב למרחוק למרות ממדיו הקומפקטיים.

הממדים החיצוניים די תואמים את הז'אנר, אם כי הגובה הוא 1.52 מ' בלבד (כולל מסילות גג), כלומר כשלושה סנטימטרים פחות מסיאט ארונה וחמישה פחות מניסאן ג'וק. הוסיפו לכך בסיס גלגלים ארוך יחסית וקיבלתם פרופורציות שמזכירות יותר סופר-מיני ספורטיבית.

הגובה החיצוני הצנוע מכתיב למכונית סף כניסה/יציאה גבוה רק במעט מזה של "פרייבט" טיפוסי. זה לא סיפור גדול במקרה של קהל היעד הצעיר, אבל עלול להגביל את האטרקטיביות לבני גיל הזהב. תנוחת הישיבה בתוך הרכב מעט נמוכה מזו של כלים מקבילים בפלח המיני-SUV וכך גם מרחב הראש. לעומת זאת הסטוניק מצטיינת בכל הנוגע למרחב לכתפיים ולרגליים, בזכות מושב אחרי שטוח ורחב שיכול לאכלס שלושה מבוגרים בעת הצורך, ומרחב ברכיים טוב יותר מהממוצע בפלח, הודות לבסיס גלגלים נדיב. תא המטען בנפח 332 ליטר מקביל לזה של רכבי סופר-מיני אך מתוכנן היטב, עם פתח העמסה רחב.

עיצוב הפנים מיישר קו עם רכבי הדור החדש של קיה כולל לוח מחוונים אנלוגי גדול, ברור ושמרני, מערך קומפקטי של מתגים ועזרי פיקוד ומסך מולטימדיה גדול, שאמנם עבר "גיור כהלכה" אך מציע כמות די דלילה של אפליקציות וקישוריות עצמאית בהשוואה למערכת של יונדאי. הדגמים המאובזרים מציעים גם כמה נגיעות צבע וריפוד מהודר יותר אך החלל נשלט על ידי משטחים של פלסטיק נוקשה בגוונים אפרוריים. הנדסת האנוש טובה, המושבים נוחים לנסיעות ארוכות ואיכות הייצור מצוינת, כפי שהתרגלנו לצפות מקיה.

על מנוע ה-1 ליטר טורבו-בנזין של קיה, שמוצע ברכבי קיה/יונדאי באירופה זה כשנתיים, שמענו וקראנו הרבה, אך בהיעדר תיבה אוטומטית הוא נותר מסורב עלייה. כעת הסטוניק מביאה אותו אלינו לראשונה בשילוב עם תיבה כפולת מצמדים, וזהו ללא ספק אחד ממנועי ה-3 צילינדרים הטובים ביותר שקיימים בשוק - אם לא הטוב שבהם. הוא מייצר הספק מכובד של 120 כ"ס ומומנט של 17.5 קג"מ, והוא לא מפסיק להפתיע. התגובה הראשונה ללחיצה נמרצת, הכלי מאיץ בצורה מכובדת ובדיוק כשחשבת שנגמר לו האוויר - בעלייה ארוכה או בשיוט ב-120 קמ"ש - לחיצה קצת יותר החלטית על המצערת מקפיצה את הסל"ד לעבר הקו האדום ומשחררת עוד רזרבת דחף חבויה.

קיה סטוניק

הרכב שומר על מומנט ראוי בעליות ומרגיש בנוח גם ב-150 קמ"ש על הכביש המהיר (על פי מקורות זרים). אפשר לנהוג בו כמו ברכב עירוני טיפוסי, עם שיוט נינוח מרמזור לרמזור וטרטור נעים של שלושה צילינדרים, וליהנות מצריכת דלק (ריאלית) של כ-15 קילומטר לליטר. התיבה כפולת המצמדים מספקת העברות זריזות וחלקות גם במצבי עצור-סע תזזיתיים שגורמים לכשל לוגי ברוב התיבות האלה.

ניסיון העבר שלנו עם המכוניות הקומפקטיות של קונצרן יונדאי מוטורס הביא אותנו להפחית ציפיות בסעיף היכולות הדינמיות, ולכן דווקא כאן ציפתה הפתעה גדולה. מישהו בקיה, במרכז הפיתוח האירופי יש לשער, השקיע הנדסה רצינית בשלדה והתוצאה היא רכב מהנה לנהיגה. אחיזת הכביש טובה, ריסון התנודות בפניות מצוין, התחושה זורמת, ולאחר ניתוק - חובה - של מנגנון ה"סיוע להיגוי", שמקלקל באופן יסודי את ההיזון החוזר, מקבלים היגוי נעים, ליניארי ומאוזן היטב. בקיצור, זו מכונית שיכולה לגרום הנאה גם לנהג אמביצוזי על כביש מפותל - וקשה לנו להאמין שאנחנו אומרים את זה על SUV קוריאני. נוחות הנסיעה על כבישים עירוניים משובשים וטובה יותר סבירה בהחלט משל כמה מהמתחרות בפלח.

בשל מרווח גחון צנוע (כ-18 סנטימטרים) והנעה קדמית בלבד, מומלץ להגביל את הרפתקאות השטח לשבילים כבושים היטב, אם כי מכונית ההדגמה שלנו צלחה ללא קושי את מבחן הדילוג על מדרכות גבוהות.

היצע של הסטוניק מתחיל ב-108 אלף שקל עם "גרסת ציים" בעלת מנוע ה-1.4 העייף של קיה, שהיינו ממליצים לדלג עליו. גרסת ה-1 ליטר עולה 114-119 אלף שקל עם רמת אבזור מכובדת בהחלט, שכוללת בין השאר ערכת בטיחות אקטיבית מקיפה, מולטימדיה, חישוקים גדולים ועוד. בהתחשב במוניטין האמינות הסולידי של המותג ובעובדה שליונדאי, האחות/מתחרה הצמודה, אין בינתיים מענה לטווח המחיר הזה, לא נופתע את הסטוניק תמרפק לעצמה נישה של כמה מאות יחידות בחודש בפלח הצפוף הזה. ועל זה נאמר: מוטב מאוחר. 

חלק מהמתחרות

פיז'ו 2008

במחיר שמתחיל בכ-120 אלף שקל מציעה ה-2008 עיצוב קרוסאובר עדכני ותא נוסעים "טכנולוגי". היא מעט גבוהה מהקיה אבל בסיס הגלגלים שלה קצר יותר. המנוע הוא 1.2 ליטר טורבו-בנזין עם שלושה צילינדרים ו-110 כ"ס, אך המומנט גבוה במעט. יש תיבה אוטומטית קלאסית ומשקל עצמי נמוך, אך תאוצה מעט יותר איטית

סיאט ארונה

הנציגה החדשה של קבוצת פולקסווגן בפלח מציגה עיצוב חוץ ופנים נאה, שדומה לאיביזה החדשה, ערכת בטיחות מקיפה ומנוע 1 ליטר טורבו-בנזין, שמייצר 115 כ"ס ו-20 קג"מ. בסיוע תיבה כפולת מצמדים ומשקל עצמי נמוך היא מאיצה ל-100 ב-10 שניות בלבד. תא המטען מציע 400 ליטר והגרסה האוטומטית עולה 110-116 אלף שקל

רנו קפצ'ור

120 אלף שקל הוא מחיר גרסת הבסיס של רנו "קפצ'ור" עם מנוע 1.2 ליטר טורבו ו-120 כ"ס. היא גבוהה בכמה סנטימרים מהקיה ובסיס הגלגלים שלה ארוך יותר, אך תא המטען קטן יותר. תא הנוסעים מרווח יחסית ואופנתי והתנהגות הכביש נעימה, אם כי כדי לקבל רכב מאובזר היטב צריך להפליג ל-130 אלף

עוד כתבות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים